Haperende speedtouch home

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Nico

Hoi,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn speedtouch home.
Hij funcioneerde meer dan 2 jaar prima tot ik ineens synchronisatieproblemen kreeg en dit op willekeurige tijdstippen.
Daarnaast zit de downloadsnelheid meestal aan de ondergrens terwijl hij
uitzonderlijk wel aan de normale snelheid werkt.
Zou dit euvel met een upgrade van de firmware opgelost kunnen worden of is dit een serieuzer probleem en zal ik naar een andere modem moeten uitkijken?
Een test met een andere modem, andere kabels en mijn modem op een andere locatie gaf me uitsluitsel - denk ik.

Alle suggesties zijn welkom
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Nico schreef: Een test met een andere modem, andere kabels en mijn modem op een andere locatie gaf me uitsluitsel - denk ik.
Niet zozeer een suggestie, als wel een verduidelijkende vraag : welk uitsluitsel ?
Dat je modem/kabels ergens anders wel werken, of dat op die andere locatie dan net dezelfde problemen optreden ?
If you can't beat them, confuse them.
Nico

Oops, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik wilde hiermee zeggen dat ik adhv eliminatie aan de weet ben gekomen dat het de modem wel degelijk is die het probleem veroorzaakt, niet mijn adsl aansluiting, noch een kabel of pc.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Dus het ligt zeker aan de modem...

Als je modem nog in garantie is (maar aangezien die 2 jaar...) dan zou ik hem binnen geven. Je kan altijd die firmware update eens proberen. Je weet nooit. Als hij echt kapot is, dan zou ik me gewoon een nieuwe modem kopen. Ze worden nu bij BGC verkocht voor 79€ als ik mij niet vergis. Voor die prijs gaan ze hem niet versturen, herstellen en ze hem terug bezorgen denk ik. Je kan het wel altijd eens vragen.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je kan ook eens proberen de modem te resetten door de holleke op de achterkant van de modem. Indien dat ook niet zou helpen.. vrees ik een beetje voor je modem, als een andere modem perfect werkt...
I love it when a plan comes together!
Nico

Sub Zero, (dezelfde als op skynet forum?) hij is idd niet meer in garantie en bij belgacom/skynet weten ze er blijkbaar geen weg mee - tenzij ik niet de juiste persoon gesproken heb.
Hun antwoord is dat het toestel dan maar stuk zal zijn en er niets anders opzit dan een nieuwe te kopen; zelf heb ik het niet zo begrepen op deze 'wegwerptechniek' en niet alleen omdat die modem destijds stukken duurder was.
Er is idd een gelijkaardig toestel voor €79 te koop, dat wist ik nog niet - was destijds iets meer dan 10.000Bef !!!
Omdat hij soms wel functioneert dacht ik dat dit een 'eenvoudig' op te lossen probleem kon zijn.
The Oddity, ik heb dat vermoedelijk al eens gedaan - die reset, gaat dat verder dan af- en aanzetten?

Tnx guys!
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Af en aanzetten? Mja, das de synchro eens resetten. Maar je kan je modem zelf ook resetten naar de default setting enzo.. ik dacht dat ge met een naald ofzoiets op de achterkant van je modem in een holletje moest duwen waar reset/defaults boven staat.

SubZero is idd dezelfde als op SkynetForum :)

Tja, die modems zijn al veel in prijs gedaald.. das meestal zo: als iets nieuw is kost het veel.. daarna zakt de prijs.

Als je een spth hebt, probeer eens een lijntest te doen zie bij tutorials > software/hardware (ni zeker waar hij staat, op portal ;-))

Maar ik vrees dat als je al een andere modem getest hebt, deze eraan zal zijn. Je kan maybe bij iemand anders jouw spth eens testen, kijken of je hetzelfde hebt. Als een default/reset niet helpt.. vrees ik het ergste..
Nico

Hi Odd-one (zoals men zegt: all progress occurs because people dare to be different)
Ik heb die reset in dat 'gaatje' al geprobeerd en ook dat biedt geen soelaas.
Nu kwam ik wel tot een bijkomde vaststelling dat wanneer er vanop die lijn ook nog wordt gebeld, de syncro ook wegvalt.
In het verleden zette ik de modem ook af waardoor hij dan natuurlijk problemen had om syncro te krijgen, door hem aan te laten staan is dat ook opgelost.

In een andere discussie zag ik dat van die nederlander die herstelt, lijkt me evt een optie omdat ik graag dat toestel zou gebruiken en evt die handige tweak toepassen. De vraag is of dat met die nieuwe kan - waarschijnlijk niet.

Heeft er iemand ervaring ivm signaalsterkte/lijnkwaliteit?
Het lijkt me dat die modem problemen heeft met een onvoldoende signaalsterkte door het feit dat hij a) soms niet kan synchroniseren en b) signaal verliest bij het bellen.
Met een speedtouch pc heb ik geen probleem en haal 2816kbit/s.

Bedankt voor uw antwoord,
Nico
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Nico schreef:Nu kwam ik wel tot een bijkomde vaststelling dat wanneer er vanop die lijn ook nog wordt gebeld, de syncro ook wegvalt.
In het verleden zette ik de modem ook af waardoor hij dan natuurlijk problemen had om syncro te krijgen, door hem aan te laten staan is dat ook opgelost.
Het lijkt me dat die modem problemen heeft met een onvoldoende signaalsterkte door het feit dat hij a) soms niet kan synchroniseren en b) signaal verliest bij het bellen.
Met een speedtouch pc heb ik geen probleem en haal 2816kbit/s.
Wat betreft de eerste lijn (regel) in quote, doet mij denken aan een defecte splitter
In je laatste lijn bedoel je waarschijnlijk wel een speedtouch modem?
Vraagje: Heb je af en toe ruis op je tf lijn? of licht gekraak? Contacten in dozen en stiften van splitters reinigen.
(bij middel van contactspray+oorstaafje)
Heb je wel overal splitters zitten waar een tf aangesloten is?

Je kunt ook eens zien in volgende link, betreft leidingen in de muur bij oudere woningen liggen de draaden soms parallel in alle dozen...dus zonder splitters zonder dat je dat kunt weten!
Link > http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 2824#12824
Zie tekening met dozen, splitter, modem & PC

Ik zelf heb een identieke storing gehad, fout opgelost door reinigen van contacten in dozen en stiften van splitters.
Zie link > http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ght=#14341 zie mijn bericht van di Aug 12 om 5:44 pm
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Die eerste lijn: "synch-loss on call or ring" --> probleem met verkeerde aansluiting of verkeerd geplaatste splitters of defecte splitters.

Zie onze Install page, waar je kan zien hoe je 100% juist de splitters plaatst. Zie snelgidsen van Belgacom.

Problemen om synchro te krijgen? Nee dat duurt eventjes als je hem aan zet: initialisatie noemen ze dat. Hij test zichzelf, en probeert synch te nemen. Dat duurt ongeveer 20 à 30sec. Das normaal. Normaal mag je die s'avonds steeds afzetten. Geen enkel probleem.

Op de nieuwe reeks spth kan je idd de tweak niet toepassen. Enkel op de oudere modellen. In de nieuwe reeks heeft Alcatel/Thomson iets gewijzigd waardoor dat niet meer goed werkt. Let wel, bij tweaken vervalt alle support en garantie van Alcatel ;-). Wees gewaarschuwd.

Als je helemaal geen problemen hebt met de speedtouch pc, dan kan het zijn dat er een deftectje is aan de spthome. Al is die modem pakken stabieler dan de speedtouch pc. Nu, wat bedoel je met die waarde 2816kbit/s. --> synchsnelheid of max. downloadsnelheid?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”