NVPI: regering moet illegaal downloaden ontmoedigen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Algemeen Dagblad schreef:HILVERSUM - De NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, roept het kabinet op het intellectueel eigendom beter te beschermen. Het is de organisatie een doorn in het oog dat bijvoorbeeld illegaal downloaden in Nederland vrijwel geaccepteerd is.

,,De minister (toenmalig minister van Jusititie Piet Hein Donner) heeft gezegd dat illegaal downloaden niet de voorkeur geniet, terwijl het in de meeste Europese landen gewoon onrechtmatig is verklaard. Dat zou hier ook moeten gebeuren'', zegt een woordvoerder van de NVPI. Met een wettelijk verbod zou het downloaden van muziek zonder daarvoor te betalen veel beter kunnen worden aangepakt.

De NVPI wil geen jacht maken op de downloaders, maar wel werk maken van het aanzetten tot illegaal downloaden. ,,Nu staat er een handleiding in de Libelle hoe je muziek kunt downloaden van illegale sites, alsof het de normaalste zaak van de wereld is'', zegt de NVPI-woordvoerder.

De brancheorganisatie presenteert vrijdag het jaarmagazine 2006 - 2007. Daarin staat hoe de branche zelf de problemen met het auteursrecht te lijf gaat. De NVPI hoopt daarbij op steun van betrokken ministers. ,,Dit kabinet zet sterk in op het stellen van normen en het uitdragen van de waarden van de rechtsstaat. De ervaringen die de entertainmentindustrie heeft zijn wel eens anders'', zegt Paul Solleveld, directeur van de NVPI.
Andere Bronnen : Google News

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Jammer voor de NVPI maar in NL download je dan ook niet illegaal. Uploaden is wel illegaal. Dus alle Nederlanders naar news servers & problem solved ;).
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Deej_1977 schreef:Jammer voor de NVPI maar in NL download je dan ook niet illegaal. Uploaden is wel illegaal. Dus alle Nederlanders naar news servers & problem solved ;).
en wie zet het daar dan op?

Even serieus: In Zweden heerst ook dergelijke NL mentaliteit. Die NVPI zou beter eens nadenken hoeveel alles kost en hoe makkelijk het is om te downloaden... Als je een dalende koopkracht hebt in de grootste lagen van de maatschappij is de makkelijkste besparing illegaal te downloaden... Enige die je straft zijn zo'n mensen. In plaats van eens de wortel van het probleem ( de oorzaak maw.) aan te pakken....
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

De prijs is een reden, maar wat als hetgeen je download geeneens verkrijgbaar is? Ik denk hiermee aan de meeste kwaliteits anime, aan de Hitchhiker's Guide to the Galaxy film die hier ettelijke maanden na de wereldwijde DVD release uitkwam, een dik jaar nadat de rest van de wereld die film zag, en andere soortgelijke gevallen. Ik zie het illegale er niet van in in het geval van de animes. Als ze er geld aan willen verdienen, dan moeten ze het hier verkopen. De HHGTTG was er echt om vragen om dat te laten downloaden. Moeten ze hun eigen gat afkuisen ipv tegen anderen te zeggen dat ze stinken :roll:
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Ik sluit me grotendeels aan bij de vorige twee posters.
Maar het vraagstuk van de prijs is wel nog complexer dan al is gezegd.
Tegenwoordig hebben mensen nu eenmaal veel meer alternatieven (substituten) voor muziek en film, dus is het logisch dat mensen ook aan die alternatieven een deel van hun budget gaan uitgeven en dat het aandeel voor film en muziek daalt.
Een normale economische reactie zou zijn je prijs te drukken om toch een deel van je klanten weer terug te halen, maar de muziek en film industrie doen net het omgekeerde.
Meestal toch, je moet eens kijken hoeveel winkels als free record shop en zo verkopen, vaak zijn dat van die films die in promotie zijn, meestal 2+1 gratis of zo. Die prijs ligt al veel dichter bij wat de werkelijke waarde (Vraag en Aanbod) van die producten is.
De film en muziek industrie loopt gewoon enorm achter, en het enige dat ze bekomen met hun lawsuits is dat ze hun klanten nog meer van hun vervreemden. Dat ze fysieke piraten aanpakken die winst willen maken ermee, tot daar aan toe, dat juich ik zelfs toe (als ik iets koop wil ik wel het originele item hebben, om de artiest te steunen die het mogelijk maakte).

Hoeveel films (ok, vooral anime :p) die al heb gekocht, waar ik anders totaal geen weet van zou hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”