Php/MySQL, Java, Visual C++, ASP.Net ...

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Hey,

Ik heb vroeger nog informatica gestudeerd maar had toen moeten afhaken door de niet-informatica vakken :? Heb me wel altijd nog beziggehouden met computers e.d. maar mijn programmeervaardigheden zijn zogoed als verwaterd.
Ik wil nu terug iets aanleren, maar kan niet goed kiezen tussen de mogelijkhedie (zoals Php/MySQL, Java, Visual C++, ASP.Net ...).
Wat is er momenteel interessant en bruikbaar om aan te leren?
Websites maken interesseert me wel en doe ik soms ook, maar vooral de grafische interface doe ik graag, maar daar vind ik niet echt goeie handboeken voor en de handboeken van Photoshop zijn te algemeen...
Om uiteindelijk goeie websites te kunnen maken zal je met zowel Photoshop, Flash als Php overweg moeten kunnen (en waarschijnlijk ook CSS, Java, ...), maar ik moet ergens beginnen hé.

Tips altijd welkom :wink:

Heeft er iemand trouwens ervaring met deze handboeken? :
Java 2, Het Complete Handboek
Flashdesign voor vormgevers
Php 5 En Mysql - Het Complete Handboek
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Vertel eerst eens waar je al kennis van hebt en op welk niveau. Op basis hiervan zullen we je een beter antwoord kunnen geven. Geef dan ook meteen welke richting je precies uit wil (applicaties, websites, design, ...).

Ik zou je persoonlijk in de PHP richting duwen. Eerst wat gewone dingen proberen. Daarna wat databases in MySQL en dan beide combineren in dingen zoals: maak je eigen datingsite :) Het voordeel van PHP is: de taal is héél flexibel. Je kan in een variabele steken wat je wil: strings, ints, doubles, arrays, ... Het nadeel is: ze debugt soms moeilijk.

Als je eerder richting applicaties wilt gaan, dan kan ik je C# aanraden. Het is een taal die snel aanleert en je kan er op eenvoudige wijze visuele applicaties mee maken.
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:Vertel eerst eens waar je al kennis van hebt en op welk niveau. Op basis hiervan zullen we je een beter antwoord kunnen geven. Geef dan ook meteen welke richting je precies uit wil (applicaties, websites, design, ...).

Ik zou je persoonlijk in de PHP richting duwen. Eerst wat gewone dingen proberen. Daarna wat databases in MySQL en dan beide combineren in dingen zoals: maak je eigen datingsite :) Het voordeel van PHP is: de taal is héél flexibel. Je kan in een variabele steken wat je wil: strings, ints, doubles, arrays, ... Het nadeel is: ze debugt soms moeilijk.

Als je eerder richting applicaties wilt gaan, dan kan ik je C# aanraden. Het is een taal die snel aanleert en je kan er op eenvoudige wijze visuele applicaties mee maken.
Thx voor je raad :wink:

Om mijn kennis een beetje op te sommen : Ik ben in't school beginnen programmeren in Turbo C en dat ging mij goed af, dus visual C zou wel niet zo'n probleem zijn. En ik ken dus ook de functies van variabelen.
Websites in gewone zuivere HTML heb ik al gemaakt, dus dat is al geen probleem.
Voor de rest heb ik door al heel lang met pc's te werken en er dus ook lessen voor te hebben gevolgd een heel goeie algemene pc kennis, maar dat heb ik dus al en wil nu echt iets specifiek gaan doen.
Ik denk echt wel in de richting van het webdesign/scripting gebeuren te gaan, daar dat mij meer interesseert dan gewoon kleine programma's te schrijven. Maar ook voor web-aplicaties heb je programmeer kennis nodig.

Php lijkt me inderdaad iets fijns om mee te beginnen, ik heb nu niet echt in gedachte om een dating-site te beginnen, maar een Belgische versie van imdb.com over de Belgische films en ook series zou ik wel zien zitten :-)
Om het web vind je genoeg scriptjes die je kan gebruiken in uw website, maar om echt een website te maken zoals je het zelf wil, kan je toch beter zorgen dat je PHP volledig onder de knie hebt.

Ook het echte grafische werk interesseert mij, maar ik kan wel overweg met Photoshop en denk dat het vooral aan je creativiteit ligt of je er iets moois uitkrijgt.

Is Php iets waar je al vlug resultaten van ziet wanneer je ermee begint, want ben eigenlijk wel iemand die dat nodig heeft om door te gaan :oops:

[EDIT] Dat Php boek uit mijn vorige post, ken je dat toevallig, of weet je een goed alternatief?

Nog eens Merci :wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Met php kan je ook gui's maken, Ik heb al wat kleine dingen gemaakt met php-gtk1/2. Performance is wel niet alles. Voor je aan grafische apps begint kan je beter eerst OO doorhebben. Niet zo leuke stof voor in je vrije tijd(voor de meeste toch niet).
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Als het web dev. voor persoonlijk gebruik is, ben je het beste af met PHP, SQL, CSS en XHTML (Da's gewone HTML, maar met alle tags gesloten, ipv sommige tags die geopend blijven - zoals de <br>-tag. Die wordt <br />). Als het is om werk te vinden in web dev. is het beter om ASP te leren. Voor godweetwelke reden is dat meer gevraagd dan PHP.

PHP zelf zie je zo snel vorderingen in als dat je zelf applicaties maakt. Als je een beetje creatief bent, vind je voor elk stuk leerstof wel iets interessants om te maken, al is het maar een knop die willekeurige scheet-geluiden afspeelt :lol: (Ja, dat heb ik op mijn palmares 8) ).

Voor het visuele heb je aan een basis van Photoshop al wel voldoende. Het ligt'm vooral in het gebruik van CSS. Sommige sites zien er al heel degelijk uit zonder ook maar een prent te gebruiken. Het is vooral een kwestie van creativiteit en die weten om te zetten naar een concrete layout/look. Nu, met CSS alleen kom je ook niet ver, juist zoals je met Photoshop alleen niet al te ver komt.

Wat boeken hierover betreft, kan ik vooral Sam's Teach Yourself PHP In 24 Hours aanraden, samen met de tutorials op W3Schools om je een goede basis te geven. De rest is een kwestie van overweg kunnen met PHP.net (Da's een website, niet een .NET variant van PHP)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je ziet jezelf in PHP best wel snel vorderingen maken. Je begint heel basisch en breidt steeds je kennis uit. Je krijgt echt voldoening als je eens een projectje maakt. 't Is redelijk leuk om te doen.
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Thx voor de info :-D

Ben ondertussen wel redelijk zeker dat PHP het meest interessante is om te doen. En het is ook voor persoonlijk gebruik, voor iets dergelijks als job te doen heb ik niet de nodige diploma's.

Als boek heb ik liefst een Nederlandstalige versie, ik kan wel goed Engels, maar om iets nieuws aan te leren doe ik het toch liever in mijn moedertaal, want als er in het Engels dubbelzinnige zinnen gebruikt worden of woorden die meerdere betekenissen kunnen hebben, dan kan dat ferm ambetant zijn.

Die W3school website ken ik al (al ben ik er nog maar nauwelijks op geweest), en is een goede aanvulling denk ik :-)

Als iemand nog een goed Nederlandstalig boek weet om PHP mee te leren, dan altijd welkom :-)

Ik heb ook eens op vraag van Action Kart layouts gemaakt voor hun website, ik zou dan ook de volledige website voor hen maken. Ze zijn echter nooit gebruikt geweest. Was trouwens een soort van vriendendienst, niet tegen betaling

Layout 1
Layout 2
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:Je ziet jezelf in PHP best wel snel vorderingen maken. Je begint heel basisch en breidt steeds je kennis uit. Je krijgt echt voldoening als je eens een projectje maakt. 't Is redelijk leuk om te doen.
Je weet me wel te motiveren, merci daarvoor :-D
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

De eerste layout is ok, maar het rood/geel komt nogal plat over. Dat zou meer in de layout verwerkt moeten worden.
De tweede layout zondigt aan een grote fout: De achtergrond heeft zowel lichte als donkere kleuren. Het maakt in zo'n geval niet uit welke kleur je als tekst neemt, het zal altijd op bepaalde plekken onleesbaar zijn.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Poedelbrein schreef:De eerste layout is ok, maar het rood/geel komt nogal plat over. Dat zou meer in de layout verwerkt moeten worden.
De tweede layout zondigt aan een grote fout: De achtergrond heeft zowel lichte als donkere kleuren. Het maakt in zo'n geval niet uit welke kleur je als tekst neemt, het zal altijd op bepaalde plekken onleesbaar zijn.
Je hebt gelijk, ze konden beter, maar het probleem vooral met grafische layouts maken is een goed idee hebben wat je wil maken, daar kom ik meestal in de knoop :-(
Van de tweede is het inderdaad wat overdreven met de foto als achtergrond in de 'main', die kon wel weggelaten worden maar dan was het waarschijnlijk wel nog steeds te donker.
Maarja, dat zijn men eerste pogingen tot een grafische layout, dus kan mss nog wel wat beteren, al is het wel al van een paar jaar geleden en ben ik er niet meer actief mee bezig.

maar nu beginnen met PHP :wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Om eerlijk te zijn is die layout wat te 90's. Tegenwoordig gaan de meeste pro's voor iets lichter, to the point.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Poedelbrein schreef:Wat boeken hierover betreft, kan ik vooral Sam's Teach Yourself PHP In 24 Hours aanraden
Ben terug aan het twijfelen :?
Er is een nieuwer boek uit de serie : Sams Teach Yourself Php, Mysql And Apache All In One With Cdrom
Maar het engelstalige schrikt me zoals ik al zei toch wat af, of is dat vorige boek echt wel duidelijk zonder teveel engelse woorden die nog opgezocht moeten worden om ze te begrijpen?
Dat andere boek dat ik wel zag zitten : Php 5 En Mysql - Het Complete Handboek Is wel in het Nederlands, maar wel veel duurder en dikker, maar dat laatste is omdat er waarschijnlijk ook meer instaat :-)
Is wel uit 2004 :?

[EDIT]In het engels heb je ook : Php Bible, 2°Blijkbaar van zelfde reeks als die Nederlandstalige, maar dan dus niet vertaald, maar wel van 2007. En ook wat goedkoper
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Je mag anders mijn cursus van Java/Javascript/HTML, CSS/VBA hebben, volgend jaar doe ik iets anders.
Je kan ook een schoolboek Java kopen. Kweet ff de naam niet, maar kan het u maandagavond zeggen.
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Wij zien qua webdevelloping dit jaar CSS/xHTML/actionscript/XML/javascript. Voor programma's VB.net en java.

Met de combo CSS/xHTML/JS/XML kom je a een heel eind.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Je mag anders mijn cursus van Java/Javascript/HTML, CSS/VBA hebben, volgend jaar doe ik iets anders.
Je kan ook een schoolboek Java kopen. Kweet ff de naam niet, maar kan het u maandagavond zeggen.
Is heel vriendelijk :-D
Maar ik ga het momenteel wel houden op PHP, Java is naar het schijnt niet zo gemakkelijk en is al een tijdje geleden dat ik nog geprogrammeerd heb
Toch bedankt ;)
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Die Sam's Teach Yourself <iets> in 24h zijn uitgelegd zodat uw grootmoeder en haar hond het begrijpen (als ze Engels kunnen). Het Engels erin is op zich geen probleem.

Wat designs ontwerpen betreft... beslis altijd eerst over welke kleuren je wilt gebruiken, hoe je de layout wilt, en zie dan wat je van elk onderdeel van de layout kunt maken. Op die manier is het allemaal een pak gemakkelijker, en werkt het handiger om verschillende elementen tot een geheel te combineren. Wat trouwens ook veel doet, is de design eenvoudig houden. Dat geeft minder prentjes om in te laden, dus kleinere laad-tijden, en het leidt de bezoeker niet af van de inhoud (waar hij uiteindelijk toch voor gekomen is).
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Poedelbrein schreef:Die Sam's Teach Yourself <iets> in 24h zijn uitgelegd zodat uw grootmoeder en haar hond het begrijpen (als ze Engels kunnen). Het Engels erin is op zich geen probleem.

Wat designs ontwerpen betreft... beslis altijd eerst over welke kleuren je wilt gebruiken, hoe je de layout wilt, en zie dan wat je van elk onderdeel van de layout kunt maken. Op die manier is het allemaal een pak gemakkelijker, en werkt het handiger om verschillende elementen tot een geheel te combineren. Wat trouwens ook veel doet, is de design eenvoudig houden. Dat geeft minder prentjes om in te laden, dus kleinere laad-tijden, en het leidt de bezoeker niet af van de inhoud (waar hij uiteindelijk toch voor gekomen is).
Thx voor de tips :wink:
Dat boek is wel al van 2003 geloof ik, die nieuwe versie die ik in de vorige post gezet heb is van dezelfde series, maar dan niet meer 'in 24 hours'
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Er is op zich niet zo veel veranderd tegenover 2003. Het meeste dat veranderd is, is misschien XHTML (als dat nog niet ouder is dan van 2003) en AJAX, maar van AJAX moet je jezelf op dit niveau nog niets van aantrekken. Da's iets voor wanneer je PHP, Javascript en XML volledig onder de knie hebt.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Poedelbrein schreef:Er is op zich niet zo veel veranderd tegenover 2003. Het meeste dat veranderd is, is misschien XHTML (als dat nog niet ouder is dan van 2003) en AJAX, maar van AJAX moet je jezelf op dit niveau nog niets van aantrekken. Da's iets voor wanneer je PHP, Javascript en XML volledig onder de knie hebt.
Dan zal ik dat boek dat je aanrade bestellen en vandaaruit vertrekken :-D
Thx voor alle goeie raad :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”