ADSL2+ Wanneer ?????

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Braincel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 15 jun 2005, 12:19

Enkele isps waaronder het mijne kondigde een tijdje geleden Adsl2+
aan, nu hoor je ze er geen woord meer over.
Concreet weet iemand hoe het nu eigenlijk hoe het zit of blijven we met 4mbit/6mbit zitten tot in de eeuwigheid.
Dommel is the way!
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ADSL2+: forget it voor alle ISP's die gebruik maken van Turboline. Belgacom gaat rechtstreeks door naar VDSL2.

De ISP's met eigen netwerk (Scarlet) kunnen het natuurlijk wel aanbieden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

devilkin schreef:ADSL2+: forget it voor alle ISP's die gebruik maken van Turboline. Belgacom gaat rechtstreeks door naar VDSL2.

De ISP's met eigen netwerk (Scarlet) kunnen het natuurlijk wel aanbieden.

Inderdaad, maar Scarlet gaat het ook niet meteen aan iedereen kunnen bieden, mischien een vierde van het grondgebied en zijn klanten.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Check de Scarlet website: ADSL2+ is beschikbaar voor het eerste selecte groepje.
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

lithion schreef:Check de Scarlet website: ADSL2+ is beschikbaar voor het eerste selecte groepje.

Ben er niet bij... :-) Betaal nu 29.95 € per maand bij EDPnet en stel mij echt de vraag of de extra snelheid (die je toch pas merkt bij stevig downloaden) die 15 € per maand wel waard is (180 € per jaar) :???:
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Het is dan ook niet echt bedoeld om de concurrentie aan te gaan met een 6Mbit ADSL abonnement, maar wel om een alternatief te zijn voor Belgacom VDSL Boost en Telenet expressnet plus en turbo.

Bij gewoon surfen ga je geen verschil merken tussen 6Mbit en 20Mbit.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

als ik probeer om dat 20mbit paket te bestellen krijg ik de melding:
Het spijt ons, maar Scarlet abonnementen kunnen enkel in België besteld worden.

Het Scarlet Team
(blijkbaar is realdsl niet belgië dan :/ )


Kan er iemand een direct link geven naar de pagina om te zijn of je met je tel. nr. op 20mbit kan ?

Of weet er mischien iemand een belgische public proxy ?
Greetz cyberbug

Afbeelding
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Putje graven - tentje zetten - tukske doen
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Upload is toch 1 Mbit, dat vind ik al mooi. Steek nu maar snel die DSLAMs in Leuven zodat ik kan overschakelen 8).
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

MacE501 schreef:
lithion schreef:Check de Scarlet website: ADSL2+ is beschikbaar voor het eerste selecte groepje.

Ben er niet bij... :-) Betaal nu 29.95 € per maand bij EDPnet en stel mij echt de vraag of de extra snelheid (die je toch pas merkt bij stevig downloaden) die 15 € per maand wel waard is (180 € per jaar) :???:


Je krijgt wel 40GB meer dan bij EDPnet, dus bij EDPnet betaal je 39,95€ voor 60GB @ 6Mbit/640Kbit en bij Scarlet (waar beschikbaar) wordt dat 60GB @ 20Mbit/1Mbit voor 44,95€ een verschil van 5€/maand of 60€/jaar.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

devilkin schreef:ADSL2+: forget it voor alle ISP's die gebruik maken van Turboline. Belgacom gaat rechtstreeks door naar VDSL2.

Vraagje vanwaar komt die bron dat ze meteen naar vdsl gaan ?
volgens mij strooien ze hier maar wat geruchten rond..... linkje graag
hoeveel % vd bevolking heeft nu al fiber in belgie(20 a 30%)?, als we moeten w8 tot iedereen vdsl ter beschikking heeft dan zijn we weeral enkele jaren verder.
vdsl is nogal duur (momenteel 62€) wie zal goesting hebben omdat te betalen iedere maand, ik zeker niet en veel anderen ook nie.
velen zullen dan een nieuwe modem moeten aanschaffen daarvoor ...
en velen kopen nu allemaal een modem die adsl2+ ondersteund, mogen we die straks dan in de container dumpen of krijgen we alsnog adsl2+
afwachten dus .... wait and see
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

VDSL kent een veel grotere dekking als 30% momenteel. En het doel was begin 2008, dus dat is verre van 'lang' te noemen. Die fiber ligt al op veel plekken. Het volstaat dat kabels 40 jaar oud zijn om ze te vervangen. Veel van die kabels zijn ongeveer 40 jaar oud, en glasvezel is duurzamer. Als het op vervangen aankomt, is de kostprijs van glasvezel kwasi nihil tov koper. Het verschil is dan echt niet voelbaar. Overigens refereer jij daar naar een VDSL abbo bij Belgacom. De prijs bij een ander zal echt niet dezelfde zijn, ze zullen er minstens 10€ onder mogen duiken. Het zal overigens vermoedelijk direct VDSL2 zijn, het volstaat dat de VDSL kaarten op de ROP's worden aangepast om dit te realiseren. Geloof me, dit is verre van een fabeltje, het is echt wel realiteit.
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Je krijgt wel 40GB meer dan bij EDPnet, dus bij EDPnet betaal je 39,95€ voor 60GB @ 6Mbit/640Kbit en bij Scarlet (waar beschikbaar) wordt dat 60GB @ 20Mbit/1Mbit voor 44,95€ een verschil van 5€/maand of 60€/jaar.

Klopt niet helemaal. Niet vergeten dat je tussen 02:00 en 08:00 nachtsurfen hebt bij EDPnet en je trafiek dus slechts voor 50% wordt aangerekend. Daarmee kan ik er effectief 60 Gieg doorsleuren voor 29.95 € (20 GB*2=40 GB) + 20 GB*0.25 € = 5 €. Totaal dus van 34.95 € voor 60 Gieg bij EDPnet, nog altijd een verschil van 10 €/maand met Scarlet ADSL20...
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Goendi schreef:VDSL kent een veel grotere dekking als 30% momenteel. En het doel was begin 2008, dus dat is verre van 'lang' te noemen. Die fiber ligt al op veel plekken. Het volstaat dat kabels 40 jaar oud zijn om ze te vervangen. Veel van die kabels zijn ongeveer 40 jaar oud, en glasvezel is duurzamer. Als het op vervangen aankomt, is de kostprijs van glasvezel kwasi nihil tov koper. Het verschil is dan echt niet voelbaar. Overigens refereer jij daar naar een VDSL abbo bij Belgacom. De prijs bij een ander zal echt niet dezelfde zijn, ze zullen er minstens 10€ onder mogen duiken. Het zal overigens vermoedelijk direct VDSL2 zijn, het volstaat dat de VDSL kaarten op de ROP's worden aangepast om dit te realiseren. Geloof me, dit is verre van een fabeltje, het is echt wel realiteit.

gaat belgacom hun fiber verhuren aan andere providers?
zullen we nog zien dan, want ze gaan dan in hun vingers eigen snijden ... belgacom is (nog) altijd de duurste
wie niet wil overschakelen naar vdsl zal dan surfen met adsl over fiber ipv veel koper :-D waaauw geweldig
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Goendi schreef:VDSL kent een veel grotere dekking als 30% momenteel. En het doel was begin 2008, dus dat is verre van 'lang' te noemen. Die fiber ligt al op veel plekken. Het volstaat dat kabels 40 jaar oud zijn om ze te vervangen. Veel van die kabels zijn ongeveer 40 jaar oud, en glasvezel is duurzamer. Als het op vervangen aankomt, is de kostprijs van glasvezel kwasi nihil tov koper. Het verschil is dan echt niet voelbaar. Overigens refereer jij daar naar een VDSL abbo bij Belgacom. De prijs bij een ander zal echt niet dezelfde zijn, ze zullen er minstens 10€ onder mogen duiken. Het zal overigens vermoedelijk direct VDSL2 zijn, het volstaat dat de VDSL kaarten op de ROP's worden aangepast om dit te realiseren. Geloof me, dit is verre van een fabeltje, het is echt wel realiteit.


Is er iemand die meer duidelijkheid kan geven over de planning van het Broadway project ? De (beperkte) informatie die op het net beschikbaar is op het net, dateert grotendeels van 2005 (aankondiging van het project). Ik ga ervan uit dat BGC een planning heeft die een overzicht geeft van welke zones/gemeenten wanneer aan bod komen. Kan iemand daarover meer informatie verschaffen ?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

gaat belgacom hun fiber verhuren aan andere providers?
zullen we nog zien dan, want ze gaan dan in hun vingers eigen snijden ... belgacom is (nog) altijd de duurste
wie niet wil overschakelen naar vdsl zal dan surfen met adsl over fiber ipv veel koper waaauw geweldig


Op die eerste vraag heb ik niet echt een antwoord, heb er hoegenaamd geen idee van in feite wat en hoe het geregeld kan worden. Ik kan wel zeggen dat je laatste zin lang geen utopie is... De kans is kwasi nihil dat jij bij jou thuis via adsl nog geen glasvezel hebt (de last mile uitgesloten).

Is er iemand die meer duidelijkheid kan geven over de planning van het Broadway project ? De (beperkte) informatie die op het net beschikbaar is op het net, dateert grotendeels van 2005 (aankondiging van het project). Ik ga ervan uit dat BGC een planning heeft die een overzicht geeft van welke zones/gemeenten wanneer aan bod komen. Kan iemand daarover meer informatie verschaffen ?


Het enige wat ik 100% zeker weet is dat er al een redelijk grote dekking is. De exacte planning van het broadway project is me in feite totaal onbekend... Er zal wel iemand zijn die daar meer over weet uiteraard, vraag is alleen wie en waar :)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Goendi schreef:Het enige wat ik 100% zeker weet is dat er al een redelijk grote dekking is. De exacte planning van het broadway project is me in feite totaal onbekend... Er zal wel iemand zijn die daar meer over weet uiteraard, vraag is alleen wie en waar :)

Yup, alleen zou ik me veel geruster voelen als ge dat ergens zou kunnen opvolgen, moeten geen dagelijkse updates zijn, maar een update/14 dagen zou toch wel goed zijn. Heeft het bijkomende voordeel dat het de druk een beetje op de ketel houd.

ZMD schreef:
MacE501 schreef:
lithion schreef:Check de Scarlet website: ADSL2+ is beschikbaar voor het eerste selecte groepje.

Ben er niet bij... :-) Betaal nu 29.95 € per maand bij EDPnet en stel mij echt de vraag of de extra snelheid (die je toch pas merkt bij stevig downloaden) die 15 € per maand wel waard is (180 € per jaar) :???:


Je krijgt wel 40GB meer dan bij EDPnet, dus bij EDPnet betaal je 39,95€ voor 60GB @ 6Mbit/640Kbit en bij Scarlet (waar beschikbaar) wordt dat 60GB @ 20Mbit/1Mbit voor 44,95€ een verschil van 5€/maand of 60€/jaar.

Pffff ik betaal 38.95/maand voor Dommel Netconnect + Boostpack en daar krijg ik alle upload die ik wil en 60 gig pure download voor, met 12uur happy hours/nachttarief waar alles aan 60% word gerekend, en toegang tot giganews zolang ik op breedband zit.
Moet zeggen dat ik nu de voordelen van usenet wel ervaar, heb 16gig gedownload in de 12u nachttarief, slechts 9gig aangerekend en constant gedownload aan 410kbyte met 10 lijntjes.

Het mag dan iets trager zijn dan ADSL2+ of de 6mbit profielen, maar ik haal toch veel meer uit mijn lijntje :p
Gebruikersavatar
Braincel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 15 jun 2005, 12:19

concreet wat ik begrepen heb is het dus wachten op VDSL2 als dommelaar
maar wanneer word dit nu gelanceerd.Op 500 meter afstand levert dit wel
100mbit/100mbit zou mooi zijn.
Wat meer feedback vind je hier.
http://tweakers.net/nieuws/37484/Nieuwe ... keurd.html
Dommel is the way!
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

héhé en dat is dan nieuws van mei 2005.
2 jaar later is men hier aan het aanleggen en binne een jaar of 2 kunt ge het kopen voor 100€ de maand met limiet en nog 2 jaar later voor 50€.
Twordt tijd dat de koe(BC) haar melk is gaat geven!!
Belgium rules! :roll:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Zeg zeveraar... Kun je me als wijsneus even vertellen waar er momenteel een VDSL2 netwerk in productie in gebruik is? Het is ook echt nooit goed genoeg eh...
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Goendi schreef:Op die eerste vraag heb ik niet echt een antwoord, heb er hoegenaamd geen idee van in feite wat en hoe het geregeld kan worden. Ik kan wel zeggen dat je laatste zin lang geen utopie is... De kans is kwasi nihil dat jij bij jou thuis via adsl nog geen glasvezel hebt (de last mile uitgesloten).

Nope hier zijn ze nog niet geweest in de straat met fiber, zal iets zijn voor 2008 :? :eek:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Wie zei iets van je straat? En terzijde, hoe weet jij dat nu? :)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Goendi schreef:Zeg zeveraar... Kun je me als wijsneus even vertellen waar er momenteel een VDSL2 netwerk in productie in gebruik is? Het is ook echt nooit goed genoeg eh...

Der zijn 2 of drie plaatsen in Europa hoor. Geloof in Finland, iets buiten de hoofdstad (een voorstad of zo ervan) een proefproject, en dan in Roemenie of zo.

Van wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_ ... ber_Line_2
In Belgium, Belgacom is installing VDSL2, but it is not yet launched.

In Denmark, Cybercity is planning to provide VDSL2 in Q1 2007.[1]

In Finland, Saunalahti was to provide VDSL2 in December 2006 to small area as a pilot project, but was delayed until further notice due to low firmware satisfaction.

In Finland, Päijät-Hämeen Puhelin started providing 100Mbps/24Mbps VDSL2 subscriptions in 2007 Q1 for €69 to €79 a month.

In France, Club Internet will probably start commercial services in 2006 if the ARCEP (French regulator) allow its usage, France Telecom in 2007.

In France, Erenis is deploying VDSL1 & VDSL2 at the basement : FTTB

In Germany, Deutsche Telekom offers VDSL2 services with download speed up to 50 Mbps since late 2006 in 11 cities (Fürth being city number 11). It is used to provide Triple play services.


In Hungary, T-Online is planning to provide VDSL2 in 2007.

In Italy, Telecom Italia is planning to provide VDSL2 in Q4 2007.

In Republic of Ireland, eircom is planning to start providing VDSL2 within the year 2007.

In The Netherlands, KPN is planning VDSL2 test starting in Q4 2006.

In Portugal, Portugal Telecom is planning to provide VDSL2 in beginning of 2007, new tecnology of PTInovação (PT Labs) called mediaDSLAM can provide 100 Mbps in a long range, 4/5 km of main "source", against 0.5 km.

In Slovenia, Voljatel is providing VDSL2 to enterprises. Telekom Slovenije is providing VDSL2 since March 5th 2007 to its customers. It offers download speeds up to 60Mbps and upload speeds up to 30Mbps.


In Sweden, Bredbandsbolaget AB are conducting VDSL2 tests as of October, 2005.

In Switzerland, Swisscom is deploying VDSL2 and plan to provide it to the customers in 2006/2007. Since Dec 2006 it is in use for IPTV.

In United Kingdom, BT Group will trial VDSL2 starting December, 2006 to small area as a pilot project.



Patje schreef:
Goendi schreef:Op die eerste vraag heb ik niet echt een antwoord, heb er hoegenaamd geen idee van in feite wat en hoe het geregeld kan worden. Ik kan wel zeggen dat je laatste zin lang geen utopie is... De kans is kwasi nihil dat jij bij jou thuis via adsl nog geen glasvezel hebt (de last mile uitgesloten).

Nope hier zijn ze nog niet geweest in de straat met fiber, zal iets zijn voor 2008 :? :eek:

De glasvezel komt niet tot aan de deur he, maar tot in een wijkcentrale, de last mile (die eindelijk meer iets van echte last MILE gaat hebben) is nog steeds het oude koper netwerk. . . maar het word wel makkelijker om dat in de toekomst door te trekken naar de klant zelf.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Goendi schreef:Wie zei iets van je straat? En terzijde, hoe weet jij dat nu? :)

zo een maand geleden kon je een test doen op de belgacom site om te zien of vdsl beschikbaar zou zijn op mijn lijn, kreeg als antwoord jaar 2008
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

zo een maand geleden kon je een test doen op de belgacom site om te zien of vdsl beschikbaar zou zijn op mijn lijn, kreeg als antwoord jaar 2008


Het gaat dan ook niet om het aanleggen van kabels en het installeren van ROP's maar om het voorzien van de connectiepunten waar de last mile toekomt van glasvezel. De kans dat jij daar iets van merkt dat ze dat werk uitvoeren, is zo goed als nihil.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Goendi schreef:
zo een maand geleden kon je een test doen op de belgacom site om te zien of vdsl beschikbaar zou zijn op mijn lijn, kreeg als antwoord jaar 2008


Het gaat dan ook niet om het aanleggen van kabels en het installeren van ROP's maar om het voorzien van de connectiepunten waar de last mile toekomt van glasvezel. De kans dat jij daar iets van merkt dat ze dat werk uitvoeren, is zo goed als nihil.

Het blijft toch een groot gebrek en schande dat ge als consument nergens kunt kijken hoe ver ze al met de aanleg van de VDSL infrastructuur zitten.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Dat is in feite ook helemaal uw zaak niet. Maar goed, eind dit jaar moet er circa 85% dekking zijn als alles volgens plan gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”