Debian installeren/booten op promise sata 300 tx4

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hoi,

Ik probeer debian 4.0 op een sata schijf te installeren die aan een nieuwe promise sata 300 tx4 controller hangt.
Het probleem is de driver: op de site van promise is enkel een RH en Suse driver + een paar source code bestanden te vinden.

Sinds de 4.0 versie is er blijkbaar meer ondersteuning voor nieuwe hardware en doordat er geen harde schijf is gevonden, krijg ik de mogelijkheid om uit een aantal drivers te kiezen waaronder een sata_promise. Toch wil het hiermee niet werken en zit ik nu een beetje vast.
Volgens de info van promise zijn er 2 verschillende manieren om de RH of Suse driver toe te voegen bij het installeren en ook dat werkt hier niet.

Kan ik na de installatie op een andere onboard controller de driver toevoegen en op die manier tot een resultaat komen?

Kan iemand me hier een duwtje in de juiste richting geven om dit alsnog aan de praat te krijgen?
Alle hulp meer dan welkom want google maakt me niks wijzer.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je kan dan gewoon je kernel recompilen met die drivers erin.
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Enneuh.... zou je me ook kunnen wijzer maken hoe ik aan zoiets begin? :oops:

Ik heb dan wel al een tijdje debian draaien in textmode maar dit gaat boven mijn theewater.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Iets in de zin van:

http://www.howtoforge.com/howto_linux_k ... ile_debian

Er is eigenlijk niks moeilijks aan hoor. Gewoon er even je koppeke bij houden.
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ok, wil ik best proberen maarreuh... hoe krijg ik die driver erin? (case open, diskette erin gooien en case dicht?) Ok, ik zie al dat er een mogelijkheid is om iets te doen met device drivers. :oops:

Welke van de vele bestanden uit http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/?C=N;O=A moet ik nemen?!?

Nog iets: 4.0 is toch etch, right?
Wat volg ik dan: sarge of woody? Sarge omdat etch de grub loader gebruikt, right?

Update: heb intussen op een ander systeem de installatie gedaan op die schijf met de onboard controller. Dan de kernel gecompileerd met de driver in en dan de schijf aan de pci controller gehangen.
Blijkbaar heb ik het 'juist' gedaan en werkte het in dat systeem.
Als ik nu de schijf + controller in mijn andere pc steek krijg ik een disk boot failure - de controlller en schijf worden juist gedetecteerd.

Iemand enig idee wat de reden hiervan kan zijn?

Update2: heb het nog eens opnieuw gedaan en nu werkt het wel. :-D

Toch vraag ik me af hoe het komt dat bij de standaard installatieprocedure de aangeboden 'sata_promise' driver het niet doet en ik tijdens het compileren wel voor dit apparaat de driver kan toevoegen... begrijpe wie kan.
ban
Pro Member
Pro Member

Peterken schreef:Toch vraag ik me af hoe het komt dat bij de standaard installatieprocedure de aangeboden 'sata_promise' driver het niet doet en ik tijdens het compileren wel voor dit apparaat de driver kan toevoegen... begrijpe wie kan.
ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik denk dat het te maken heeft met de installer die je gebruikt.
daar bestaan verschillende releases van en de ene kan al wat meer dan de andere. meest recente versie is bij mijn weten release 5 (die kon zelf installeren op mijn onboard raid!).
Ook is het zo dat je in install mode opboot met een oudere kernel (2.6.9 ofzo) en dat die waarschijnlijk nog niet alle features van de uiteindelijk kernel ondersteunt (of even goed ondersteunt, al zijn er misschien modules).

over de versies:
heel onlangs is debian 4 uitgekomen en dit heeft nieuwe versie namen tot gevolg.
Op dit moment is:

oldstable = sarge (aka 3.1)
stable = etch (aka 4.0)
testing = lenny
unstable = sid

het is een goed idee je /etc/apt/sources.list aan te passen en ekel de namen (sarge, etch, ..) te gebruiken, niet de versies.

update: met het uitkomen van debian 4.0 is ook de release van debian installer veranderd: laatste versie is nu 4.0r0
more info
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik had toen pas etch gedownload, dus de installer gebruikt die erbij hoort. Had ik iets anders kunnen doen qua installer?

Waarschijnlijk is die ingebakken promise driver voor onboard chipsets, niet?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”