Instabiliteit

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Hoi

Sinds enkele weken sukkel ik met m'n internet. De verbinding valt met regelmaat uit, gemiddeld elke 2u, waarvan meestal elk half uur, en zelden een uurtje of 10.

Ik dacht eerst aan een kapotte router (met ingebouwde modem). Deze mooi gaan inruilen, garantie, niets aan de hand. Maar nog steeds bleef ik met het probleem opgezadeld zitten. Dus dacht ik dat de kabel van de muur tot aan de router stuk was, dus deze ook maar vernieuwd. (7 meter lang) Maar nog steeds geen succes.

Nu begint dit toch wel serieus op mijn systeem te werken, want zo is er erg niets aan, maar ik vroeg me af, wat kan ik nog meer proberen? Er is hier al eens ooit gebeld om dit te melden, maar toen was alles perfect in orde volgens hen, en lag de fout gegarandeerd bij ons.

Terugvallen in snelheid heb ik ook niet zo'n zin in, ik haal nu al maar amper 400 kb/s.

Kan zo'n splitter ooit stuk gaan? Deze is het enige dat ik niet vervangen heb tot nu toe.. De telefoonaansluiting hier is wel erg professioneel gedaan door hen, dat moet ik er zeker bij vertellen... Soms verbaast het me zelfs dat we kunnen telefoneren...

Nog mensen met tips, of ideeën?

Groeten
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Het kan zijn dat er bij hen een probleem begint te ontstaan maar dat ze het nog niet weten. Ik had hetzelfde probleem, en dan lag het probleem bij een van hun schakelboxen in gent, er is iemand langsgeweest en die heeft dit probleem opgelost
killer
Pro Member
Pro Member

splitters gaan regelmatig stuk ja, je kan deze vervangen, of je kan deze er bij wijze van test tussenuit halen, dan hoor je wel geruis op je telefoongedeelte, maar dit geeft je een vrij goede indicatie of je splitter defect is of niet.
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

Ik herken dit probleem. Heb een jaar mogen over en weer bellen tegen dat ze door hadden dat er een kapotte kabel buiten lag. Het was trouwens altijd mijn schuld (binnenbekabeling enzo... omdat ze zelf niks vonden).

Op dit vlak scoort Skynet/Belgacom een dikke 0 qua service (Is trouwens nog niet 100% opgelost).
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Ze zijn beheerder van een heel groot netwerk maar problemen oplossen is idd niet hun sterkste kant, verre van
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

Kwabber schreef:Ik herken dit probleem. Heb een jaar mogen over en weer bellen tegen dat ze door hadden dat er een kapotte kabel buiten lag. Het was trouwens altijd mijn schuld (binnenbekabeling enzo... omdat ze zelf niks vonden).

Op dit vlak scoort Skynet/Belgacom een dikke 0 qua service (Is trouwens nog niet 100% opgelost).

Het is waar dat de Bgc helpdesk niet onmiddellijk van het eerste telefoontje een technieker langsstuurt, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat (vriendelijk) aandringen bij het 2e of 3e telefoontje leidt tot het langssturen van een technieker... (waarbij er wel steeds op gedrukt wordt dat als het probleem aan de gebruikerskant ligt, de klant de technieker dient te betalen)
If you can't beat them, confuse them.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

De splitter ga ik er morgen eens tussenuit halen, om te testen. Als deze het niet is, ben ik radeloos, en zal ik hen eens een belletje geven voor een lijntest.

Als er een technieker langs zou komen, veronderstel ik dat zij verantwoordelijk zijn tot aan de stekker in mijn huis? Of is dat laatste stukje draad in de muur ook mijn verantwoordelijkheid? Deze draad ziet er namelijk slecht uit naar mijn inziens, en ik veronderstel dat deze het uiteindelijk begeven heeft, daar er ook met regelmaat storingen zijn per telefoon. Erg hard gekraak, maar wanneer de oproep beëindigd wordt, en opnieuw tot stand gebracht wordt, werkt het weer.

De verbinding is op dit moment in ieder geval onmogelijk, hier onder even de logs van vandaag:

Code: Selecteer alles

10/04/2007 08:49:07    3h 02m 20s    2.961 Kb      19.863 Kb     
10/04/2007 11:51:32    0h 19m 26s    586 Kb        3.369 Kb
10/04/2007 12:10:59    2h 52m 09s    3.560 Kb      33.831 Kb    
10/04/2007 15:03:11    1h 35m 57s    779 Kb        2.898 Kb
10/04/2007 16:39:19    3h 27m 22s    14.078 Kb     73.016 Kb    
10/04/2007 20:06:41    0h 39m 39s    225 Kb        17 Kb       
10/04/2007 20:46:21    0h 37m 06s    258 Kb        487 Kb       
10/04/2007 21:23:18    0h 33m 16s    101 Kb        99 Kb
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Misschien een domme vraag/opmerking:

maar heb je soms een telefoonstekker in een splitter zitten?
wij hebben hierdoor een lange tijd ruis gehad en problemen met onze verbinding
pc2006
Starter Plus
Starter Plus

Rafael schreef:Hoi

Sinds enkele weken sukkel ik met m'n internet. De verbinding valt met regelmaat uit, gemiddeld elke 2u, waarvan meestal elk half uur, en zelden een uurtje of 10.
...

De laatste week zit ik met ongeveer hetzelfde probleem. internet valt zo om de 10 minuten weg. Ik heb vandaag een nieuwe verlengsnoer gehaald en nu valt het om het half uur of uur weg.

Ik woon in de buurt van antwerpen-centrum (Meir...).
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

reyntjensw schreef:Misschien een domme vraag/opmerking:

maar heb je soms een telefoonstekker in een splitter zitten?
wij hebben hierdoor een lange tijd ruis gehad en problemen met onze verbinding

Uiteraard, dit hoort zo volgens Belgacom. Eerst de splitter, en hier het telefoontoestel in.

Pc2006; Ik woon in Limburg, omgeving Tessenderlo.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Ik bedoel het anders, de telefoon heeft een kabel, maar zit deze kabel in de telefoonplug of de splitter?
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

reyntjensw schreef:Ik bedoel het anders, de telefoon heeft een kabel, maar zit deze kabel in de telefoonplug of de splitter?

In de muur zit de ADSL splitter, waaruit de kabel vertrekt naar mijn router. Hier in zit een telefoonstekker, met een kabel naar het toestel in de living, en in die telefoonstekker zit nog een telefoonstekker, die vertrekt naar het toestel op de bovenverdieping. De telefoonstekkers zijn geen ADSL splitters, maar gewoon standaardstekkers.
freazy
Member
Member

probeert anders uw Netwerkkaart eens te updaten met nieuwste drivers als het probleem nog niet opgelost is of nieuwe firmware installeren van router ;)
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

freazy schreef:probeert anders uw Netwerkkaart eens te updaten met nieuwste drivers als het probleem nog niet opgelost is of nieuwe firmware installeren van router ;)

De nieuwste firmware staat er reeds op, er staat geen hogere versie op hun website, en de drivers van mijn netwerkkaart zijn geen probleem, daar de verbinding tussen router & pc perfect is, maar enkel de verbinding tussen router & internet wegvalt.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb de bekabeling even overlopen en deze zit als volgt in elkaar:

Code: Selecteer alles

Hoofdstekker in de living
                                                         |
                                                     Telefoon
                                                      garage

In de hoofdstekker zit dus eerst een ADSL splitter, hierna een gewone splitter die vertrekt naar de bovenverdieping, en hierin zit de telefoon in de living. In de telefoonstekker die boven uitkomt, zit weer een normale splitter, die naar de garage loopt.

Ik mis toch ook nergens een speciale ADSL splitter, dat bij die laatste splitsing ook nog zo'n stekker tussen moet?
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Zonet telefonisch contact gehad met Belgacom. Blijkbaar zit er een kleine kortsluiting op mijn telefoonlijn, en sturen ze morgen een technieker langs. De kortsluiting zou niet erg zijn, en daarom zou er niets te merken zijn op de telefoon.

Nu vraag ik me wel af, die technieker, op wie zijn kosten wordt dit?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

EEn technieker is altijd gratis bij Belgacom, in zoverre de oorzaak van de storing aan de zijdde van Belgacom ligt. Als er een fout op de lijn wordt gemeten is dit meestal ook het geval :)
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Goendi schreef:EEn technieker is altijd gratis bij Belgacom, in zoverre de oorzaak van de storing aan de zijdde van Belgacom ligt. Als er een fout op de lijn wordt gemeten is dit meestal ook het geval :)

Ik vermoed dat de kortsluiting in het kastje hier binnen aan de muur zit. Dat kastje waar ik de stekkers in stop dus. Ik hoop maar dat ze niet gaan zeggen dat dit onze verantwoordelijkheid is dan ;-)
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als dat kastje het NTP is waar Belgacom de lijn binnenbrengt, dan is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Is het achter die NTP (en dus de binnenbekabeling in je huis), dan is het wel jouw verantwoordelijkheid (aangezien het in dat geval jouw eigendom is, of dat van je huisbaas).
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Goendi schreef:Als dat kastje het NTP is waar Belgacom de lijn binnenbrengt, dan is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Is het achter die NTP (en dus de binnenbekabeling in je huis), dan is het wel jouw verantwoordelijkheid (aangezien het in dat geval jouw eigendom is, of dat van je huisbaas).

Oké, bedankt voor het duidelijke antwoord, morgen breng ik het vervolg!
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Nu we er toch over bezig zijn.
Weet er iemand wie zijn verantwoordelijk het is om een oude telefooncentrale weg te halen?
Bij mijn vriendin haar ouders (BGC telefoon + BGC ADSL) zit er een oude telefooncentrale waar de telefoonlijn binnen komt, maar die wordt al héééél lang niet meer gebruikt, maar zorgt wel voor een slecht ADSL signaal (en de ADSL filters moeten daar bijna jaarlijks vervangen worden).
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Gisternamiddag is er toch nog een technieker langs gekomen, soms is het signaal goed, soms slecht. Snelheid stapje lager, zelfde probleem. Gaan meten in de kast op het einde van de straat, perfect signaal daar. Kabel van de kast tot aan het huis is dus rot, en brak werkelijk bijna af toen de technieker deze vastnam.

Donderdag komen er 'lassers' zoals hij ze noemde, om de kabel verder te bekijken, en te vernieuwen veronderstel ik. De kabel ligt al zo'n 30 jaar in de grond. Toen hij belde om deze afspraak te maken, kreeg hij de vraag of hij het signaal niet over de andere 2 draadjes kon sturen, maar gelukkig was hij deftig genoeg om zich niet tevreden te stellen met zo'n simpele oplossing, die toch maar een tijdje goed zou werken en dan weer zou falen.

Afwachten tot donderdag dus..
killer
Pro Member
Pro Member

Rafael schreef:Gisternamiddag is er toch nog een technieker langs gekomen, soms is het signaal goed, soms slecht. Snelheid stapje lager, zelfde probleem. Gaan meten in de kast op het einde van de straat, perfect signaal daar. Kabel van de kast tot aan het huis is dus rot, en brak werkelijk bijna af toen de technieker deze vastnam.

Donderdag komen er 'lassers' zoals hij ze noemde, om de kabel verder te bekijken, en te vernieuwen veronderstel ik. De kabel ligt al zo'n 30 jaar in de grond. Toen hij belde om deze afspraak te maken, kreeg hij de vraag of hij het signaal niet over de andere 2 draadjes kon sturen, maar gelukkig was hij deftig genoeg om zich niet tevreden te stellen met zo'n simpele oplossing, die toch maar een tijdje goed zou werken en dan weer zou falen.

Afwachten tot donderdag dus..
en donderdag sluiten de lassers je dus aan over je 2de paar ...
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

killer schreef:en donderdag sluiten de lassers je dus aan over je 2de paar ...

Ik mag hopen van niet, ik ga in ieder geval lichtjes opvolgen wat ze doen... Moest het zo zijn, mogen ze een beleefde reactie verwachten.
killer
Pro Member
Pro Member

Rafael schreef:
killer schreef:en donderdag sluiten de lassers je dus aan over je 2de paar ...

Ik mag hopen van niet, ik ga in ieder geval lichtjes opvolgen wat ze doen... Moest het zo zijn, mogen ze een beleefde reactie verwachten.
Das doodnormaal dat ze je over je 2de paar aansluiten, alleszins, als dat 2de paar in orde is, wat ze natuurlijk nameten. Ze gaan geen gat graven en een stuk kabel vervangen als ze je perfect in dienst kunnen stellen over je 2de paar.
Enkel als je Belgacom-TV of VDSL hebt zullen ze je niet over je 2de paar aansluiten maar zoiezo je 1ste paar in orde brengen.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Update:

Belgacom is hier geweest. Van vanochtend 8u30 tot 16u30 gewerkt in de straat, blijkbaar 2 breuken in de kabel gevonden.

Helaas mocht dit niet baten, en ben ik vanavond alweer 6x weggevallen.

Morgen nog maar eens terug bellen....

Wordt vervolgd..
Xi
Pro Member
Pro Member

laat ons hopen dat het snel is opgelost dat die trol van een "instabiel" naar beneden kan zakken en dat de volgende het op zijn minste niet stabiel of labiel noemt.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Update:

Na 3 personen aan de lijn gehad te hebben, 2 splitters verder, blijkt de fout hier in huis ook nog te liggen volgens hen, maar toch sturen ze een technieker langs om maandag nog eens na te meten in de kast voor de deur.

Xi schreef:laat ons hopen dat het snel is opgelost dat die trol van een "instabiel" naar beneden kan zakken en dat de volgende het op zijn minste niet stabiel of labiel noemt.

Ik snap deze niet?
in·sta·biel (bn.)
1 niet stabiel, zonder evenwicht => onevenwichtig

Het woord is niet helemaal correct, maar toch begrijpbaar.
Xi
Pro Member
Pro Member

http://nl.wiktionary.org/wiki/taalverarming

ja het is duidelijk, maar ik vind het lelijk :) labiel is korter en de tegenhanger orginele tegenhanger van stabiel.
en voor je het weet staan fora vol met winkels die mensen een inverse tros druiven verkocht.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Xi schreef:http://nl.wiktionary.org/wiki/taalverarming

ja het is duidelijk, maar ik vind het lelijk :) labiel is korter en de tegenhanger orginele tegenhanger van stabiel.
en voor je het weet staan fora vol met winkels die mensen een inverse tros druiven verkocht.

Een quote uit 1 van je posts:
Xi schreef op zondag 15 april 2007 om 22:55 schreef:dan zouden ze me bij telenet al lang hebben buiten geschopt :)

hmm, nu ik er aan denk laatste keer dat ik naar de helpdesk belde hangde die gewoon weg op hmmmm

Dit doet me prompt aan "Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" denken... Verder ga ik er niet meer op in, ik heb niet de intentie hier een flame-war te starten.
Xi
Pro Member
Pro Member

:) en ik ga de moeite niet doen om u posts te lezen om te kijken wie het zwartst is
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Nitpick mode on

"Instabiliteit" wordt zeer vaak, bijna uitsluitend zelfs, gebruikt in technische publicaties waar het *gebrek aan stabiliteit* moet worden omschreven. "Labiel" wordt, vooral in de medische wereld, algemeen geinterpreteerd als _emotioneel_ instabiel. (cf. : het systeem is instabiel, de persoon is labiel of heeft labiele neigingen) Het feit dat we snel naar "instabiel" toegrijpen als technici is logisch : veel vakliteratuur is Engels van orgine, en daar krijg je een haast onvermijdbare vertaling van het Engelse "unstable" naar "instabiel".

In mijn oude cursus sterkteleer/mechanica praat men over instabiliteit, niet over "een labiel systeem". En daar "instabiel" in het groene boekje staat, is dit 100% correct taalgebruik, of je dat nu mooi vindt of niet.

Nitpick mode off
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

ZMD schreef:Nu we er toch over bezig zijn.
Weet er iemand wie zijn verantwoordelijk het is om een oude telefooncentrale weg te halen?
Bij mijn vriendin haar ouders (BGC telefoon + BGC ADSL) zit er een oude telefooncentrale waar de telefoonlijn binnen komt, maar die wordt al héééél lang niet meer gebruikt, maar zorgt wel voor een slecht ADSL signaal (en de ADSL filters moeten daar bijna jaarlijks vervangen worden).

In principe mag je niet aan de BGC bekabeling komen. Ik veronderstel dat in dit geval de centrale de plaats is waar de BGC kabel binnenkomt en aangesloten is. Als Belgacom eigenaar is van de centrale dan zou ik hen vragen om die weg te halen en hen de inkomende kabel rechtstreeks op de ADSL splitter te laten aansluiten (even checken wat de eventuele kosten zijn). Indien BGC geen eigenaar is van de centrale zou ik het zelf doen :wink:
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Update:

De technieker die vandaag langskwam, sprak de telefonisten tegen. De fout ligt nog steeds bij hen, en woensdag komen er wéér lassers langs.

Ze zijn er een mooi boeltje van aan het maken...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Telefonisten kunnen niet alles zien wat techniekers kunnen zien... Zeker niet als het op kabelkwaliteit aankomt. Ben kwasi zeker dat je kabel gewoon te oud is als ik het hier zo lees.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Update:

Lassers terug langs geweest. Weer enkel mankementen verholpen, schijnbaar zijn er kabels verlegd bij andere werken in de straat, en hebben die arbeiders het aan elkaar willen zetten, maar nooit goed gedaan. (Geen arbeiders van Belgacom)

De fout die er nu nog in kan zitten, is moeilijk te meten, deze zou ups en downs hebben. Dus weer afwachten hoe het verder loopt. Momenteel nog maar 1x weggevallen sinds 16u.

Sinds het vorige bezoek van de lassers weer een 8x uitgevallen, en regelmatig erg trage momenten in de lijn waardoor een pagina niet gevonden kan worden, en msn uitvalt. Even nadien is het dan weer in orde, maar toch is het signaal dan niet weggevallen.

Zal ik me hier maar tevreden mee stellen, of ze nog maar eens bellen? Persoonlijk ben ik er nog steeds niet tevreden mee, maar ik heb de indruk dat vanaf nu nog bellen niet veel invloed meer gaat hebben...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik zou blijven bellen. Als mijn auto na een bezoekje aan de garage nog altijd sputtert, dan zal ik ook terug gaan. De aanhouder wint.
Afbeelding
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Uhu effectief bellen! Ze dienen er voor :)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:Ik zou blijven bellen. Als mijn auto na een bezoekje aan de garage nog altijd sputtert, dan zal ik ook terug gaan. De aanhouder wint.

Inderdaad, jullie zijn beiden een contract aangegaan, en nu moeten zij hun ook er aan houden he. Ze moeten het maar oplossen.
En als ze moeilijk doen, zeg maar dat ge de ombudsman eens zult bellen ;).
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Update:

Net gebeld. Vriendelijke persoon, lijn getest, en de lijn is perfect. Na vermelding dat er al 2x techniekers en 2x lassers zijn langsgeweest, welke het tegendeel beweren, bleef het antwoord dat mijn router defect is, en ik mijn leverancier moet contacteren.

Ik wil best een nieuwe Philips bij hen kopen (€ 100), want de huidige Sitecom kan ik enkel inruilen tegen een nieuwe Sitecom (zou dan de 3de al zijn) maar ik vrees er écht voor dat het degelijk de router is. Eerst een Philips die dit deed, toen een Sitecom, nu weer een Sitecom... Ik kan echt niet geloven dat ik op zo'n korte tijd al 3 defecte routers heb meegekregen...

Wat zou ik doen.. Een nieuwe kopen wil ik best proberen, maar als het dan nog steeds zo is, ben ik € 100 kwijt aan niets. Momenteel heb ik een sitecom WL-174 met de laatste nieuwe firmware.

Ik weet het niet meer...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”