achtergrondmuziek op site

Plaats reactie
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey,

Ik zit met een probleemje. Ik weet wel hoe achtergrondmuziek op mijn site te krijgen (momenteel in mp3), maar om dit af te spelen moet en eerst heel de song downloaden.
Bestaat er geen methode om muziek af te spelen terwijl volgende secoden nog gedownload worden. Is dit een kwestie van het formaat waarin de muziek staat of moet ik een speciale code gebruiken??
Even vermelden dat mijn site op users.skynet.be staat en dat ik bouw met frontpage en dreamweaver.

Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geluid doen streamen ... (want daar komt het op neer...). Om te beginnen moe je muziek dan ook in een streamable formaat staan. Wav, AIFF, en midi zijn bvb niet streamable en moet je dus volledig downloaden voor je het te horen krijgt.

mp3 zou eigenlijk wél goed moeten zijn: dat is streamable. Je kan ook je geluid ook in windows media-formaat kunnen proberen om te zetten; dat is speciaal gemaakt om te kunnen streamen.

Er zijn geen speciale HTML-codes of zo die een geluid 'streambaar' kunnen maken.

Een andere optie is het geluid in een flash-file zetten en daar de geluidsindeling in "stream" zetten (ipv. start). Ook kan het helpen om de kwaliteit van een mp3 naar beneden te halen. Zo is bvb 24 kbit mono als bitrate meestal voldoende, en op die manier duurt het veel minder lang eer een liedje begint.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Meon,

Mercikes voor het snelle antwoord, nu alleen nog de vraag als ik het in windows media-formaat wil zetten, welke convertor kan ik gebruiken, en waar haal ik hem.

MP3 converteren, met welk programma gaat dat??

Ik zal ook eens in Flash proberen ondertussen

Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, eventjes gekeken en het meest logische lijkt me Windows Media encoder 9 series.

Je kan dat gratis downloaden van http://www.microsoft.com/windows/window ... efault.asp (9.450 KB).

Ik heb de engelse versie, de nederlandse tegenhangers van de termen zal je wel vinden zeker?

1) Eenmaal geïnstalleerd en gestart krijg je een de keuze voor een profiel. In dit geval kies je voor "Convert a file".
2) Duid je source file aan (dat kan een .mp3 zijn) en geef ook het doelbestand op (dat eindigt op .wma - windows media audio).
3) Dan kies je voor Web Server (Progressive download) - da's precies wat jij nodig hebt
4) Dan kies je de kwaliteit. FM quality (37 Kbps) lijkt me meer dan voldoende.
5) Dan kan je meta-informatie zoals titel, uitvoerder, copyright e.d. ingeven
6) Je krijgt nog eens een overzicht van de instellingen die je moet bevestigen
7) Bovenaan klik je op de knop "Start encoding" (met de groene play-knop

Tadaa! mp3 -> wma gezet ;-)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Windows Media v9 wordt nog lang niet door iedereen (iedere pc) ondersteund!
Beter lijkt me flash met een mp3 filetje ofzo... ofwel kiezen voor Windows Media v8 dat wel goed door iedereen kan afgespeelt worden.
NuKeM
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Meon,

Ik zit een probleem: voor die encoder is win2000 of ME vereist. En ik zit hier nog met win98. Dus gaat het niet. Maar ik ben druk bezig met Flash, alleen vind ik het wel raar dat een mp3-file van 5MB in flash 9MB wordt.

Greetz
braziboy
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

braziboy schreef:... een mp3-file van 5MB in flash 9MB wordt.


Wil dat dan ook zeggen dat je een Flash van meer als 9Mb moet downen alvorens op je site te komen ?
Pfieuw, niet voor de vriendjes met een gewone analoge lijn.
If you can't beat them, confuse them.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm als die swf file idd 9Mb groot is dan wil dat dat zeggen. Dat kan héél onaangenaam zijn zonder preloader, maar dat kan ook aangenaam zijn met preloader.

Maar dit wordt toch niet de ideale oplossing omdat zo op een site te zetten.

Normaal kan je dat in flash wel een pakje kleiner krijgen niet groter.. tenzij er véél andere memory slopende dingen inzitten :)

Ik zou eerlijk gezegd opteren voor Flash.. Wm9 is idd nog niet zo supported :)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Bij het export-venster van flash moet je de stream eens lager zetten, bvb 24 kbps mono of zo, dat gaat al veel schelen.
En nee, normaal groeit een flash maar evenveel als de mp3 groot is, dus als je van 5 -> 9 MB gaat is er iets anders aan de hand ;-)
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Jaja,

Het is inderdaad allemaal raar wat er met flash gebeurd. Maar ik denk dat ik niet kan doen wat ik wil doen omdat ik niet met een legale versie zit van Studio MX. Een aantal functies in Dreamweaver werken ook niet. Maar ik heb de file gewoon in mp3 gezet, maar de kwaliteit veranderd. Dit heeft de file al teruggebracht onder de 2MB, toch al een begin.

Mensen die een convertor kennen die mp3 kan converteren naar een streaming-formaat mogen mij altijd iets laten weten. Let wel op, ik zit met win 98, dus o.a. media player encoder is niet supported. :oops: :cry:
Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik dacht dat windows media encoder 7.1 wél onder 98 werkte, maar daar ben ik niet zeker van dat ie meteen mp3->wma kan omzetten:

Ik zou zeggen, probeer eens:
http://www.microsoft.com/windows/window ... ncoder.asp
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Inderdaad,

Windows Media Encoder 7.1 werkt onder win98, maar ik zat met het probleem dat WM encoder 9 niet werkt onder win 98

Mercikes, het is te hopen dat het nu allemaal lukt

Greetz
Braziboy
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey,

De sound op mijn site werkt volledig, maar ik denk dat de bezoekers nog altijd heel de song dowmloaden voor ze hem beluisteren. Op zich is dat niet zo'n probleem, de file is maar 750kB, maar ik ben curieus, en zou toch graag weten waarom mijn sound niet streaming is. Het staat in wma formaat en is geconverteerd met windows media encoder 7.01.00.3055 Ik heb het bestand in wma formaat op de server gezet en met frontpage geselecteerd als backgroundsound.

Moet ik nog iets meer op de site zetten, zoals de 'session' file??

Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je kan niet een file "doen" streamen; ofwel is het streamable ofwel niet.
Normaal moeten streams wel van een streaming server worden gedownload. In het algemeen betekent dat dat je een metafile maakt (.asx) die verwijst naar het bestand op de streaming server.
Maar ik denk wel degelijk dat de mensen die de site bezoeken het al streamend horen. Windows Media Player buffert wel een stuk (dus begint het niet meteen) en op 750 kb zou dat wel eens de hele file kunnen zijn ja ...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

mp3 kan je niet omzetten naar een streaming formaat, want mp3 is al een streaming formaat. (anders zou je het niet kunnen beluisteren met bv kazaa als het nog niet volledig binnen is).

(en cfr shoutcast enz...)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

mp3 is inderdaad streamable, maar niet alle programma's willen onder alle omstandigheden mp3 streamen en wachten liever tot het volledig binnen is.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Tja, mp3 is al streamable, maar met lukte het zeker niet op de users.skynet server. In wma hadden ze mij dan aangeraden. Dat van die buffer kan kloppen, maar ik heb het geprobeerd met een file van 5MB en die moest ook eerst helemaal binnengehaald worden.

So, niemand weet het echt hoe het moet en of het zou lukken op users.skynet. Maar dat ia niet zo'n probleem. Het werkt in ieder geval.

Greetz
Braziboy
Plaats reactie

Terug naar “Development”