netwerkje met ADSL go abonnement

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Luc Van Deuren
Starter
Starter

Ik heb met 3 computers een netwerkje gemaakt dat volledig in orde is.
Op alle 3 de computers staat WIN 98, ik gebruik een ADSL modem met USB aansluiting en beschik over een Skynet ADSL go abonnement. De 2 clients kunnen wel verbinding maken met het internet maar kunnen geen pagina's openen. Ze geven steeds aan dat ze server niet kunnen vinden.
Ik heb al eens gebruik gemaakt van het programma Sygate(dat heb ik er ondertussen terug afgedaan) en heb nu de computers gedeeld via Windows. Wie kan mij hiermee helpen?? Welke instellingen moet ik eventueel veranderen ??? Of zijn er andere oplossingen ??
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Luc Van Deuren schreef:De 2 clients kunnen wel verbinding maken met het internet maar kunnen geen pagina's openen. Ze geven steeds aan dat ze server niet kunnen vinden.
Hoe weet je dat zo zeker dat ze verbinding hebben met het Internet? Via pings, traceroutes, ... ?
Je zegt Sygate geïnstalleerd te hebben. Da's een proxy. Kijk eens in de instellingen van de clients of bij internet-opties niet nog ingesteld staan op het gebruik van Sygate (zijnde dat de proxy-server staat ingevuld).
Internet delen via Windows 98 Second Edition werkt namelijk via NAT en niet via proxy.
Luc Van Deuren
Starter
Starter

Ik weet zeker dat ik vebinding had omdat de client inbelde(online), hij ging op zoek naar de pagina maar kon ze niet openen. De rest van mijn netwerk is OK want ik kan bestanden onderling uitwisselen. Het heeft dus niks te maken met Sygate of Windows. Volgens bepaalde bronnen zou het te maken kunnen hebben met mijn mijn ADSL go waarbij Skynet de internetverbinding van mijn clients afblokt. Het zou nl. zo zijn dat Skynet de IP adressen van mijn clients niet kent en ik mag met mijn abonnement maar met 1 computer aanloggen. Men heeft mij voorgesteld om een router te installeren maar ik heb nu een hub en zou deze toch graag gebruiken. Dus, probeer mij te helpen. Gebruik aub niet te veel moeilijke woorden want ik heb er niet zoveel verstand van.
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

volgens mij ruikt dit naar een dns (domain name server ) problem.De dns servers zorgen ervoor dat een ip adres naar een domeinnaam vertaald worden m.a.w u moet de dns servers van skynet opgeven in de eigenschappen van uw verbinding bij "dns" de ip adressen zijn

195.238.2.22
195.238.2.21
Registered Linux user #286313
meon
Administrator
Administrator
Provider

Luc,

Of je nu een go, pro of weet ik veel hebt maakt niet uit, als je internet connection sharing gebruikt heb je een (weliswaar eenvoudige) router in gebruik.
Wat een router doet is verbindingen van en naar je internet-adres vertalen naar interne ip-adressen. Daar staat NAT voor: network address translation. Het voordeel is dan dat je 1 IP kan delen over meerdere computers.
Je hebt dus 2 clients en 1 pc die we server zullen noemen.
De server heeft volledige internet-toegang? (zijnde webpagina's lukken en zo). Heb je daar een firewall op draaien genre zonealarm? De free zonealarm gaat niet erg goed om met NAT en blokkeert dat vaak. Probeer eerst eens op alle pc's mogelijke firewalls uit te schakelen.

Nu kan je kijken of het een DNS-probleem is zoals Erik aanhaalt.
Daarvoor open je op 1 van je clients een MS-DOS-venster (Start > Programma's > Start > "command" typen + OK).
Dan typ je "tracert 66.232.41.5". Daarmee toon je alle hops die je client pc afgaan om deze site te bereiken. Lukt dit, dan kan je eens proberen "tracert www.userbase.be" te typen. Mislukt dit, dan is het wel degelijk een DNS probleem. Lukt dat eerste ook al niet, dan kan je zien hoe ver je PC geraakt met het connecteren (bvb slechts tot aan de server en niet verder).
Luc Van Deuren
Starter
Starter

Hallo Meon

Als dit allemaal lukt zoals je schrijft moet ik dan de IP adressen ook nog wijzigen zoals Eric voorstelt ? De IP adressen die hij opgeeft zijn die bestemd voor mij clients of is ....21 voor mijn server en .....22 voor mijn eerste client en ....23 voor mijn tweede client . Heb jij hier rekening gehouden met het feit dat ik een hub gebruik en een Eicon ADSL modem met USB aansluiting?? Greetzzzz :wink:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

De IP-adressen die erik opgeeft zijn de DNS-server van skynet. Die moet je niet gebruiken.

Probeer gewoon meon zijn troubleshoot te volgen. Dan weten we al meer wat er aan de hand is.

Cheers
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik bedenk net dat het wel degelijk zin heeft wat Erik aanhaalt. ICS (Internet Connection Sharing) onder Windows 2000 werkt via DHCP, en geeft daardoor automatisch de DNS-ip-adressen door.

Maar in dit geval werken we met Windows 98, en ik dacht niet dat ICS daar met DHCP werkte. Wat betekent dit concreet? Dat je op de clients alles manueel moet instellen.

Stel dus dat je server manueel als ip 192.168.0.1 heeft op subnet 255.255.255.0, dan kunnen de andere pc's 192.168.0.2 en ....3 zijn, op hetzelfde subnetmasker.
Je kan daar ook de standaard gateway invullen, en dat is in dit geval de server, zijnde 192.168.0.1 .

Je kan in datzelfde venster naast het ip-adres ook een primaire en een secondaire DNS opgeven. Bij DHCP worden die waarden automatisch ingevuld, maar ik vermoed in dit geval niet.
In dat venster geef je dus als primaire dns 195.238.2.22 in en als alternatieve DNS-server 195.238.2.21.

Niet vergeten dat een wijziging van netwerkgegevens onder Windows 98 altijd een herstart betekent (onder 2000 en hoger is dat niet meer het geval).
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

We hebben ook een paar tutorials die je er kan op nalezen... http://www.userbase.be/forum/portal.php ... cat=ishare Misschien zullen deze je wat wijzer maken.

Cheers
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik had overigens nog een neven-vraagje: je zegt Sygate gebruikt te hebben, maar daarna terug er vanaf gegooid. Mag ik vragen waarom? Ik heb een idee, maar je zou de eerste zijn die zich om die reden laat tegenhouden; was je 30-dagen trial-periode vervallen? :wink:

Nu, werkte het wél met Sygate? Was je daar tevreden over? Ging alles snel (genoeg)?
Luc Van Deuren
Starter
Starter

Ik heb Sygate er afgehaald omdat ik dacht dat de fout daar ergens zat, en heb daarom de computers gedeeld onder Windows. Dit werkt ook niet helemaal naar mijn zin want ik heb al een paar gemerkt dat mijn server
dan vastloopt (Cpq Pres.7478, Pent.III,246Mb Ram,8 Giga Rom). Daarom
ga ik Sygate er terug opzetten. Blijven de vorige oplossingen dan van kracht. Ga dit deze namiddag proberen. Hou jullie op de hoogte !!
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm lijkt me helemaal geen syngate probleem. Tenzij sygate fout geconfigureerd was.

De vraag van hoe je zeker weet dat je een netwerk hebt? -> dat de client inbelde???? Wat bedoel je hiermee? Indien je bedoelt dat je een dial-in dialogbox krijgt is dit volledig fout.

gelieve onze tutorials die u in de link van SubZero kan vinden eens na te lezen.

-Zorg ervoor dat uw netwerk werkt, test dit door te pingen naar alle computers. (hoe u pinged leest u in onze tutorials).
Indien je overal geen time-out krijgt werkt je netwerk.

- Gebruik dan ICS (zoals meon zegt, met de dnsen) of een andere ICS-proggie/proxy :) Vb aanrader om enkel inet- te sharen (minder voor mails) > analogx proxy, zie tutorial.

- Configureer vervolgens de client pc's en dan zou je normaal moeten werken. De client pc's moeten in de browser ingesteld staan dat hij gebruik moet maken van een LAN connectie, maw de clienst kunnen NIET inbellen via de eicon. Je hebt de server en die moet steeds online zijn en ingebeld hebben op de eicon, alvorens de clienst kunnen inbellen.
Ik denk dat je hier enkele dingen zwaar verkeerd ziet of inschat.
I love it when a plan comes together!
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

wat bedoel je met sygate?
personal firewall of ics software?
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Robje

Hoi Meon,

Er is schijnbaar ook iets van een proxy 8080 instelling, waar dienen deze voor en wordt dit ingevuld

greetz
Eric
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

wat bedoel je met een proxy 8080?
bedoel je een proxy op poort 8080, bij skynet moet je geen proxy gebruiken en sinds kort ook niet meer bij telenet

of deel je je inet connectie via een proxy (bv analogx)?
dan zal je dit moeten instellen om toch te kunnen surfen op de andere pc
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Gelieve on-topic te blijven heeft dit iets te zien met Sygate? indien nee, open dan een nieuwe topic. Sygate is geen proxy-server, maar een ics sharing programma dat welliswaar stukken beter draait met kabel-verbindingen dan met adsl. Durft soms moeilijk doen :p

Trouwens de poort voor analog x proxy: 6588
I love it when a plan comes together!
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ah, Sygate is NAT en niet proxy? Ik dacht dat Sygate een proxy was. Indien je dus ICS gebruikt dat bij windows 98 zit of via een andere NAT routerings-systeem (zoals Sygate blijkbaar) moet je geen proxy opgeven. Als je dat wél doet zal je geen internet krijgen.
Je kan desgevallend wel de skynet-proxy opgeven, maar in het algemeen betekent dat om problemen vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”