Braindamage schreef:@Arqentus
Je hebt blijkbaar genoeg argumenten om over te stappen, en dan snap ik je ook. Maar hier in dit topic lees ik over mensen die enkel overstappen door dat nachtsurfen gedoe, en dat vind ik wat overdreven. Of mensen die opeens zien dat een andere provider iets betere voorwaarden geeft en dan direct willen veranderen, zonder af te wachten welk effect dit zal hebben bij die provider (groeipijnen enzo...).
Ik begrijp het goed genoeg dat als je veel problemen hebt bij een bepaalde provider, dat je dan wil overstappen.
Persoonlijk vind ik het niet overdreven als mensen overstappen wegens het nachtsurfen 'gedoe'
Ik ervaar de veranderde nachtsurf regels als enorm storend, en ik ben niet de enige, dat is vrij duidelijk intussen.
Het is gewoon een feit, door het naar 02:00 te verplaatsen, dat het enorm onhandig wordt voor de nodige mensen. Zeker als je een PC in je slaap kamer staan hebt. Waar je in het verleden misschien vlak voor je ging slapen je PC opzette en op auto shutdown zette. Stel dat je download 2uur duurt. Op het oude systeem had je 2 uur nachtlawaai, met het nieuw systeem zit je met 4uur nacht lawaai ( dit met de veronderstelling dat de persoon ging slapen om 00:00 ). Ik ervaar dat voor vele klanten die hier hun wens uitdrukken om over te stappen, dat hun motivatie niet enkel de nachtsurf verandering was. Men spreekt misschien voor dat als motief te gebruiken, maar sommige mensen met wie ik PM zeggen duidelijk dat ze ook andere motieven hebben ( zoals snelheid problemen, beter aanbod ( dommel in dit geval ), etc ).
In werkelijkheid is het een samenloop van events. Ja, EDPnet heeft meer & meer problemen met de snelheid dan vroeger, zoveel is duidelijk. Combineer dat met het uitblijven van verbeteringen ( de gratis diensten zoals ze het zelf noemen ). Neem dan een verslechtering van enkel zaken zoals nachtsurfen, en een bijna constant verbeterend concurrentie...
Hell, de enigste verbetering die ik me nog kan herinneren, sinds de introductie van het nachtsurfen is: De vergroting van de email boxen. En mja ... dat is niet echt een "wow" verbetering, zeker niet als je 2GB mailboxen bij gmail haalt of 1GB bij concurrenten ... [edit] O ja, idd, bijna vergeten, de newsserver die na heeeeeel wat maanden zaagwerk eindelijk de snelheids upgrade kreeg. En om eerlijk te zijn, heb ik mijn twijfels of dit kwam door de klanten hun gezaag, of door Dommel ( wanneer ik hun archive lees, zaten ze precies voor op gebied van newsserver snelheid verhoging ). [/edit]
Braindamage schreef:Is het niet Scarlet die deze upgrades moet doen ipv Edpnet, daar het Scarlet's netwerk is?
Ja & Nee. Voor de locale points dient EDPnet normaal bij te betalen als men meer mensen erop plaatst. Nu, ik weet niet de exacte methode dat erachter zit voor de financiële manier van werken. Maar ik kan wel een ruwe gok doen. Waarschijnlijk zijn de punten berekend op x aantal mensen met x aantal traffic. Als je nu op zo een punt enkel groot gebruikers zet, die het veelvoud verbruiken, en het is ofcourse verzadigt.
Dat is zoals het oude systeem van bij BC. Ieder verbruiker heeft 10GB. Stel dat je 10 Gebruikers hebt met 10GB. En 9 ervan gebruiken maar 20GB / maand. Blijft 80GB over voor die ene groot gebruiker. Zodus je kan een 50GB account aanmaken voor hem & je hebt reserve. Maar wat als 2 van die 10 man nu 50GB account hebben. Ineens zit je over de capaciteit die voorzien was. Nu komt natuurlijk de kat uit de boom.
Nu sta je voor een probleem als ISP. Het zo laten, en hopen dat het verbruik verspreid genoeg is dat men het niet merkt, of een upgrade aanvragen, wat natuurlijk $$$ kost. Natuurlijk, als Scarlet geen extra upgrade capaciteit heeft op een bepaald punt, dan kan het lang aanslepen eer men daar terug deftige snelheid heeft. Dat is natuurlijk het nadeel van afnemer & leverancier. En vaak is de klant de dupe.
Ik zeg ook niet dat EDPnet puur & alleen de schuldige is van snelheids problemen. Maar het is jammer genoeg zo dat als je op het Scarlet netwerk zit, dat problemen zoals deze vaker voorkomen. Waartegen BC blijkbaar meer reserves over heeft, en men makkelijker kan upgraden bij verzadiging. Maar, ofcourse is er ook de kost analyse van EDPnet zelf. Is het nuttig om x punt bij te betalen, of laten we de eindgebruikers verder doen met iets lagere snelheid & hopen dat ze het niet merken
In praktijk was het nachtsurfen altijd al een manier geweest om de capaciteit te verplaatsen voor een deel. Door een deel van de downloads naar de nacht te verplaatsen, spaarde je overdag traffic uit, en kon je meer klanten aansluiten. Maar als je natuurlijk een toeloop krijgt van klanten, dan begint er van alles mis te lopen. Menig ISP's hebben zich misgrepen aan ons groot gebruikers.
Het is niet de eerste keer dat een ISP zichzelf promoot door naar de groot gebruikers te richten voor dat beetje extra mond op mond reclame van deze gebruikers om te groeien. Maar wat men wel vergeet is dat we elkaar aansteken, aka, we brengen meer groot gebruikers mee dan men dacht, en dan begint de miserie.
Ik wil erop wedden dat je in de toekomst nog meer maatregelen zal zien van EDPnet die de groot gebruikers zullen afschrikken, terwijl EDPnet zich meer & meer naar de "normale" klanten zal focussen. De verandering van het nachtsurfen, de verwijdering van de 100GB opsie, zijn allemaal tekens dat ze minder focussen op de groot gebruikers ( en waarom zouden ze, ze zijn intussen redelijk uitgegroeid, en zijn minder afhankelijk van een selecte groepje voor de extra mond op mond reclame ).
Braindamage schreef:Edpnet zit inderdaad bij Scarlet en daar hebben ze mss nu ook spijt van, maar overschakelen naar het Belgacom netwerk zou betekenen dat voor elke klant er in de plaatselijke centrale weer een omscakeling moet gebeuren om ze op het Belgacom netwerk te krijgen en dit kost hen waarschijnlijk teveel geld. Als ja als provider niet je eigen netwerk hebt dan ben je afhankelijk van je aanbieder en dan zijn diens beperkingen ook jou beperkingen.
Ik denk idd dat Belgacom duurder is. Het valt me op dat vele van de beginnende ISP's die zich richten naar groot gebruikers vaak op Scarlet netwerk zitten. Misschien is het toeval dat ik dit opmerk, of zijn men herinneringen over de jaren beetje verroest?