Post met passwd modem verwijderd op vraag van Tele2.

Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

De post met het paswoord van de modem is verwijderd op vraag van Tele2.

Gelieve dat dus niet meer te posten, want dat zal ook verwijderd worden.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Verdorie, en ik was dit vergeten te noteren.
Leve google cache :wink:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Is er een reden die ze daarvoor opgaven? :)
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

Ze moeten toch ergens inkomsten van halen, dus uit de helpdesk, en alle self-help mensen alle mogelijkheden ontzeggen :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

http://www.tele2.be/nl/internet/adsl4m/ ... entatie/#2

• De TELE2 modem met ondersteuning voor draadloos internet en vaste
Ethernet verbindingen wordt voorgesteld tegen een kostprijs van EUR 79,90
(incl. BTW). Uw modem wordt gratis geleverd door TELE2.

Als die modem jouw eigendom is heb je recht op dat passwoord. Anders is de modem koppelverkoop en dat is in België verboden. Als ze hem verhuren is het een andere kwestie.

Vandaar dus de vraag :

Zijn de modjes hier soms lammetjes die zich laten drijven door de stroomstok van tele2 ?
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:25
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Ik vind het bijzonder jammer dat deze post is verwijderd. Ik vermoed zelfs dat Tele2 hier juridisch niets zou kunnen om dit tegen te houden. Vooral dan al het feit dat ze zelf in de fout zijn. Zoals op dit forum al tientallen keren vermeld: WIJ zijn EIGENAAR van de modem en hebben dus RECHT op het passwoord!
mousty
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 jan 2006, 11:36
Locatie: Anderlecht bij Brussel

Die modem is wel degelijk MIJN eigendom. Ik heb die op 31.01.2006 : 66,03 € (excl. BTW) betaald ! Dus zou ik moeten recht hebben op het paswoord.
Groetjes
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

mousty schreef:Die modem is wel degelijk MIJN eigendom. Ik heb die op 31.01.2006 : 66,03 € (excl. BTW) betaald ! Dus zou ik moeten recht hebben op het paswoord.
Nob schreef:De post met het paswoord van de modem is verwijderd op vraag van Tele2.

Gelieve dat dus niet meer te posten, want dat zal ook verwijderd worden.
Dus mousty, span een proces aan tegen Tele2, :? ...
(of je daar veel centen aan zult aan overhouden is een andere vraag)
Bovendien, als je er recht op hebt, het is in uw bezit en dat is toch niet het zelfde als dat op Userbase stond op het forum.
ripley
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2007, 12:15

zoals velen ontbreekt het mensen met lef en ballen, laten zich imponeren door een bedrijf zonder ballen.
T2m
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:32

Het probleem is een beetje garanties he... Je mag er inderdaad op zich mee doen wat je wil, maar verliest dan wel alle garanties. Vergelijk het met een auto: eens je de ECU zit te herprogrammeren verlies je spijtig genoeg ook alle rechten, en dat is zowel op het vlak van fabrieksgarantie als vele andere vlakken.

Ik geloof dat het probleem echter niet daarbij zit. De vraag is: wat wil je bereiken? En misschien ook... hoe kan TELE2 je helpen om ook daartoe te komen? Is de modem geschikt om te doen wat jij wil? Of wil je een goedkope oplossing voor een wens die je eigenlijk anders zou moeten vervullen? Alleszins hangt het modem nogal verbonden met de dienst van TELE2. Feel free om er wijzigingen aan aan te brengen, maar het TELE2 doel is toch uiteindelijk een service te geven - en die te laten werken, niet om modems te verkopen.
correctie: <b>ex</b>-T2m...
mousty
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 jan 2006, 11:36
Locatie: Anderlecht bij Brussel

Hallo,
Ik wil absoluut geen proces tegen tele2 inspannen hoor.
Heb hiervoor geen enkele reden. Na meer dan 6 maand grote problemen, nu alles OK.
Ik heb absoluut ook geen zin om in mijn SpeedTouch te gaan peuteren
:-) maar wou er alleen de nadruk op leggen dat deze modem MIJN eigendom is aangezien ik deze betaald heb :wink:
Groetjes
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Persoonlijk had ik het spel wat langer gespeeld, maar aangezien om organisatorische gemaksredenen userbase nog volledig op naam van Nob staat, zou hij ook alle problemen over zich heen krijgen in geval van verdere stappen. Hij heeft dan ook het volle recht om in dit geval zichzelf in te dekken. De userbase crew staat dan ook achter zijn beslissing.

Lef en ballen hebben we wel degelijk, getuige daarvan zijn (zonder in detail te treden) eerdere aanvaringen met nog grotere providers waarvoor wij niet gezwicht zijn.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Aan al die met hun grote mond:

Ook al vind ik dat jullie gelijk hebben (als je iets koopt, is het van jou, en kan je daar in mijn ogen mee doen wat je wil, maar het gerecht denkt daar niet altijd zo over -> cfr modchips in een xbox)

Maar als er een rechtzaak van komt, gaan jullie dan de kosten betalen? Gaat iedereen bijleggen?
't Klinkt altijd schoon jullie uitspraken, totdat het er eens van komt...

Trouwens, 't zou kunnen dat het er alsnog van komt, want tele2 wil het IP adres hebben van de persoon die dit paswoord heeft gepost.

En userbase.be (wat spijtig genoeg nog altijd geen VZW is) is niet snel geneigd om dat te geven. (cfr een andere provider waar we dat aan geweigerd hebben, maar die dan toch geen verdere stappen hebben ondernomen)

greetz,

Nob
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Moraal van het verhaal. Userbase zou beter eens praten over een samenwerking met tik. Tik is wel een VZW ;)
Gebruikersavatar
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 13 dec 2003, 13:34
Locatie: Izegem
Bedankt: 3 keer

Nob schreef:Trouwens, 't zou kunnen dat het er alsnog van komt, want tele2 wil het IP adres hebben van de persoon die dit paswoord heeft gepost.


Dan zullen ze eerst via het gerecht zelf moeten passeren :-)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Nob schreef:Maar als er een rechtzaak van komt, gaan jullie dan de kosten betalen? Gaat iedereen bijleggen?
't Klinkt altijd schoon jullie uitspraken, totdat het er eens van komt...

Dat is waar maar je kan toch altijd wachten met toegeven tot ze dreigen? Dat doen ze toch altijd eer ze echt een rechtzaak aanspannen en dan moet de kosten/baten schatting al positief zijn uitgevallen eer het zover komt.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Is het nu zo moeilijk zich eens neer te leggen bij een beslissing van een moderator?
Trouwens er was al geschreven dat Nob de steun heeft van de hele Crew, dus...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Trouwens, 't zou kunnen dat het er alsnog van komt, want tele2 wil het IP adres hebben van de persoon die dit paswoord heeft gepost.


Hier heb ik sterk mijn bedenkingen bij. Heb je hier bewijzen van? Als je deze hebt, dan wil ik gerust mijn raadsman Tele2 van antwoord laten dienen. Zij hebben in geen enkel opzicht een recht om dergelijke gegevens op te vragen, dat kan alleen de politie. Je bent zelf strafbaar als je deze gegevens zonder meer doorgeeft aan derden, maw het is jouw verboden om zomaar privégegevens aan anderen te bezorgen.

Tele2 is in dit geval zeker niet in zijn gelijk. Ook klopt het dat ze die modems verkopen, mét een bedrijfslicentie. Dit impliceert dat zelfs als je GEEN Tele2 meer hebt, je dit apparaat niet meer mag gebruiken voor een andere lijn. Eenmaal je de firmware flashed of aanpast, verlies je namelijk alle ondersteunende rechten op het apparaat (vanwege de fabricant Alcatel). Dit is omdat Alcatel hiervoor een specifieke overeenkomst heeft met Tele2 aangaande de aanpassingen op de firmware.

Concreet kun je dus stellen dat Tele2 tot op zekere hoogte zijn klanten oplicht. Deze zaken zijn nooit meegedeeld op voorhand. Dat je tijdens het gebruik van je abbo je eigen apparatuur niet kunt gebruiken is nog aanvaardbaar onder het motto dat ze dit enkel ondersteunen met hun eigen firmware. Dat je dit echter niet meer kunt NA beëindiging van je contract is pure oplichterij. In feite kun je dus enkel spreken van een waarborgsom, en effectief van koppelverkoop, aangezien de modem niet optimaal kan werken zonder Tele2.

Ik heb overigens nog straffere anektodes over Tele2, gelukkig zijn er nog mensen als 320i die niet schrikken van een beetje werk! :) Concreet begeeft de firma Tele2 zich echter over heel glad ijs. Misschien moesten we maar eens een belangengroep oprichten samen met TIK of zo die dergelijke zaken gewoon rechtstreeks bij de economische inspectie rapporteert. Ik weet allesinds dat ik die modem historie niet al te lang meer zal pikken, en dat Tele2 er best werk van maakt. Ik ben niet geneigd om hetzelfde verhaal nog te horen tot de modemgarantie vervallen is, en zal desgevallend ten persoonlijke titel klacht neerleggen bij de economische inspectie. Geïnteresseerden mogen steeds een PM sturen :)

En [Nob]... Laat je niet afschrikken... En vooral, laat je niet intimideren! Ze hebben dat recht niet, en als ze het toch proberen dan zijn ze als firma zelfs strafrechterlijk aansprakelijk.
quodlibet
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 dec 2005, 11:12

Goendi schreef:Zij hebben in geen enkel opzicht een recht om dergelijke gegevens op te vragen, dat kan alleen de politie.

Volgens mij heeft iedereen het recht te vragen wat hij wil. Niemand is natuurlijk verplicht hier een antwoord op te geven.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Vragen staat vrij, die zin is niet letterlijk te nemen in die context :)
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Wat doe je dan met Belgacom hun modems die ook een bepaalde firmware hebben, ook daar verlies je je garantie op als je deze met een andere firmware flashed.

Zelfs Linksys zegt in haar handleidingen dat al de garantie vervalt indien het toestel defect is gegaan na het flashen van de firmware.

Er word TE fel getild hieraan omdat het nu net een alternatieve operator betreft en niet een gigant.

Let wel, dit is ook mijn PERSOONLIJK standpunt. Mijn EIGEN gedacht. Het is niet omdat ik bij Tele2 werk dat mijn gedachten bepaald worden door Tele2.

De enige mensen die hierover klagen zijn mensen die met de apparatuur willen gaan spelen, aan deze mensen wil ik even het volgende zeggen. Als je een mercedes koopt, dan verwacht je voor deze prijs dat er heel wat flashy opties mogelijk zijn want je betaald hier uiteindelijk ook de prijs voor. Als je echter een instapmodel neemt, dan ga je ook heel wat minder flashy opties hebben. Echter, je hebt geen Mercedes gekocht, maar je hebt een Opel gekocht, en hierop heb je nu eenmaal niet dezelfde opties als op een Mercedes. Dus maw, wil je een Mercedes, koop dan een Mercedes, wil je een Opel, koop dan een Opel maar probeer dan niet er de opties in te steken van een Mercedes, want NOCH Mercedes zal je support geven hierop, NOCH Opel.

Ik wil er nogmaals de nadruk op leggen dat dit mijn persoonlijke mening is, en dat Tele2 in geen geval verantwoordelijk is voor de mening die ik hier verkondig.

Tot zover deze lezing.

I bid you all a very fond farewell.
Afbeelding
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Wat doe je dan met Belgacom hun modems die ook een bepaalde firmware hebben, ook daar verlies je je garantie op als je deze met een andere firmware flashed.


Daar is er de mogelijkheid om een alternatieve firmware te downloaden die je volledig controleert! Bij Tele2 is het niet mogelijk een legitieme firmware te installeren (vanop de website van Alcatel), zonder het paswoord dat Tele2 op de modems plaatst om deze legitieme firmware aan te passen. Dit is noodzakelijk wanneer men wisselt van ISP, om verbindingsinstellingen aan te passen. Sorry ze, maar wat je nu zegt houdt geen steek. Ik kan die modem niet op een ander gebruiken zonder de mogelijkheid als admin in te loggen. Ik kan dit enkel als ik de firmware aanpas. Dit laatste kan ik niet als niet-admin. En zo zitten we dus vast. Bijgevolg moet ik me beroepen op niet-legitiem flashen, en zou ik dan mijn garantie verliezen op een apparaat dat ik gekocht heb, omdat ik niet in de mogelijkheid ben een legitieme firmware versie te installeren via de Speedtouch zelf?

Sorry hoor, maar dat houdt geen steek bij Tele2. Overigens, klein? Ze pretenderen bij hoog en bij laag dat ze de grootste alternatieve operator zijn? Zo klein zal dat wel niet zijn meen ik eh... Als je dan 100€ afdokt voor zo'n apparaat dat je achteraf niet ten volle kunt benutten, dan voel je je dik bekocht...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hier heb ik sterk mijn bedenkingen bij. Heb je hier bewijzen van? Als je deze hebt, dan wil ik gerust mijn raadsman Tele2 van antwoord laten dienen. Zij hebben in geen enkel opzicht een recht om dergelijke gegevens op te vragen, dat kan alleen de politie. Je bent zelf strafbaar als je deze gegevens zonder meer doorgeeft aan derden, maw het is jouw verboden om zomaar privégegevens aan anderen te bezorgen.


Euhm als ze me opbellen en het zeggen? Bewijs genoeg?

En als dat zo verboden is, hoe komt het dan dat bedrijven mijn en jouw gegevens doorverkopen? (ok in principe hebben ze je toestemming nodig, maar ...)

(niet dat je je ongerust moet maken)

greetz,

Nob
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik weet dat ze dat doen, maar ze moeten kunnen aantonen dat ze daar je toestemming voor hebben. Als ze dit niet kunnen aantonen nadat je bvb klacht hebt ingediend, dan riskeren ze torenhoge boetes en schadevergoedingen (het is niet aan mij om te bewijzen of ik me heb aangemeld bvb, maar aan hen om te bewijzen dat ik dat deed).

Opbellen is jammer genoeg geen bewijs, het staat je tevens vrij dat te negeren aangezien het absoluut geen enkele juridische waarde heeft. Als ze iets dergelijks willen riskeer je pas iets als ze je het schriftelijk melden.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ze hebben me dus gebeld en dat gezegd en dan ook gezegd dat ze dat schriftelijk gingen vragen ook.

greetz,

Nob
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Wat zouden ze dan eigenlijk tegen die persoon willen beginnen ?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hehe, dat vraag ik me eigenlijk ook af. Ik denk dat talloze mensen kunnen getuigen dat de techniekers die zij de installaties lieten uitvoeren vlot paswoorden doorgaven...
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

Kwabber schreef:
Nob schreef:Trouwens, 't zou kunnen dat het er alsnog van komt, want tele2 wil het IP adres hebben van de persoon die dit paswoord heeft gepost.


Dan zullen ze eerst via het gerecht zelf moeten passeren :-)

En zich beter informeren, aangezien het verschillende paswoorden betreft, die aangereikt zijn door verschillende personen, plus dat nog andere personen de gebruiksmethodes aanbrachten. Ze vragen dus bij wijze van spreken half de Tele2 gebruikers/kennissen van Tele2 gebruikers van dit forum hun IP.

Wat dat garantie betreft... Als ik een radio koop, en ik ben electricien, dan heb ik ook graag dat ik mijn radio open kan doen als er iets mis mee is. Dan besef ik goed en wel dat de garantie vervalt, maar dat is dan een keuze, gemaakt door iemand die weet wat hij ermee doet. Als ik als electricien dan met mijn radio naar de fabrikant moet om deze open te halen als er een zekering of dergelijks stuk is, is dat een beetje overkill. De klanten mogen nog een beetje crediet krijgen van te weten wat ze doen, en zelf hun keuzes mogen maken, ipv dat ze voor hen gemaakt worden.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Met dit verschil dat je door de fabricant in dit geval geen aanpassingen aan je apparaat kan laten uitvoeren zodat het door jou gekochte apparaat kan werken bij een andere aanbieder.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hoe logisch jullie redeneringen ook klinken... het gerecht denkt niet altijd zo. (spijtig genoeg)

greetz,

Nob
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Mogelijk, maar als het op die IP adressen aankomt wil ik nog wel eens zien wat ze er aan gaan doen. Enkel een onderzoeksrechter zou die kunnen opvragen, en dan moet er een strafrechterlijk feit gepleegd zijn. Vraag me af wat dat hier zou zijn?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Vrijgeven van bedrijfsinformatie misschien? (als ze misschien vermoeden dat er een medewerker achterzit)

Ik weet niet hoe dat bij jou op het werk zit, maar in mijn contract staat alleszinds dat ik geen gevoelige informatie over het bedrijf mag vrijgeven.
Als ik dat wel doe kan dat aanleiding geven tot ontslag.

greetz,

Nob
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

In de contracten staat geen informatie van de klanten vrijgeven, maar er staat niets in over informatie van het bedrijf zelf. Voor zover het legaal zijn van IP-adressen doorgeven betreft, daar hebben ze een huiszoekingsbevel voor nodig, waar de politie zelf u mee moet contacteren. Dit is bij Tele2 ook het geval als iemand wilt weten wie er dat rare telefoontje van verleden middag naar de dochter heeft gedaan of iets dergelijks. Tele2 mag zelf zo geen informatie doorgeven, dus moeten ze beseffen dat het illegaal is om zo'n informatie ook op te eisen.

Soit, wat de legaliteit er uiteindelijk van is, en of het goed is of niet om die wachtwoorden te verwijderen, het is Nob zijn forum, en hij beslist of hij erop in gaat of niet. Ikzelf vind alleen dat de vergelijking met de Mercedes kant noch wal raakt, dat de gebruikers het volste recht hebben om de wachtwoorden te kennen, en dat om persoonlijke informatie, zoals IP-adressen, alleen aan de politie, en enkel met huiszoekingsbevel, doorgegeven mag worden, en dat de dreigementen dus loos zijn, tenzij ze een huiszoekingsbevel krijgen, wat me nogal sterk lijkt hiervoor.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Poedelbrein, ik vind ook dat als je iets gekocht hebt dat je daar dan mee kan doen wat je wil, maar da's een persoonlijke mening, die daarom misschien niet even wettelijk is. (de mening op zich wel natuurlijk ;-) ).

Wat er ook van komt, het wordt eens tijd dat we met TIK afspreken (er komt binnen een paar weken waarschijnlijk een samenkomst).
Want denken dat het mag en het dan toch maar doen, is niet echt de manier (ethisch gezien misschien wel, maar juridisch niet)

Het wordt tijd om een sterkere gebruikersvereniging op poten te zetten, die een zeker verweer heeft tegen bepaalde zaken. (bvb opkomen voor de rechten van de consument (en dan meer bepaald op internetgebied), zoals ook zaken dat je met je gekochte hardware kan doen wat je wil).

Een tweede test-aankoop als het ware, maar dan een verbeterde versie. :-) (en in het begin enkel op internet-gebied)

Consumenten staan tegenwoordig veel te machteloos tegen bedrijven (met veel geld).

greetz,

Nob
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Goendi schreef:
Wat doe je dan met Belgacom hun modems die ook een bepaalde firmware hebben, ook daar verlies je je garantie op als je deze met een andere firmware flashed.


Daar is er de mogelijkheid om een alternatieve firmware te downloaden die je volledig controleert! Bij Tele2 is het niet mogelijk een legitieme firmware te installeren (vanop de website van Alcatel), zonder het paswoord dat Tele2 op de modems plaatst om deze legitieme firmware aan te passen. ..


Is maar half waar. Iedere 706 of 716 is via een langere reset in Core mode te krijgen (wat gedocumenteerd staat in de "bijbel" handleiding van de Thomson, maar niet in de Web-based manual), en van daar uit kan ik iedere Tele2-specifieke modem reflashen naar niet-Tele2 gebonden firmware als die noodzaak zou optreden. In core mode wordt er geen wachtwoord meer gevraagd, zo éénvoudig is dat.

Wat je Tele2 wel kan verwijten is dat ze deze mogelijkheid niet aankaarten bij de klant : dit is info die je blijkbaar zelf hoort te ontdekken, en op die manier wordt er zonder twijfel bij de minder technisch aangelegde medemens de indruk gewekt dat zijn modem waardeloos wordt indien hij van Tele2 weg gaat, om op die manier de migratie naar een andere provider te ontmoedigen. Maar ook BGC zal een argeloze (ex?) klant niet vertellen hoe hij van zijn BGC-firmware kan overstappen naar Philips firmware hoor (hoewel dat daar inderdaad eenvoudiger is).

Dat terzijde. Tele2 heeft vanaf de eerste dag dit hele verhaal vrij slecht gespeeld. Overhaast en onbedacht op de markt gesprongen, niet stil gestaan bij de technische implicaties van hun keuzes, en zonder enige twijfel zelfs de interne bezwaren van hun eigen technische staf aan de kant geschoven (weet ik niet zeker, maar is gebaseerd op wat ik in die eerste weken van de meer spraakzame techs aan de lijn gehoord heb). Er zijn wel meer dingen nogal foutgelopen bij Tele2, maar als je enkel al naar dit modem verhaal kijkt is de nonchalance van Tele2's beslissingsnemende macht hallucinant te noemen. "Niet gestoord door enige kennis van zaken".

Indien Tele2 doodgewoon *enkel* het hele VOIP verhaal had toegenageld met een uniek wachtwoord *per user*, en de hele rest van de modem had opengelaten inclusief de linespecs-controle, en daar een duidelijk vervolg op had gebrouwen met de aanduiding hoe je je Tele2 modem als leek kon "ont-Tele2-en" was dit allemaal niet nodig geweest. De klant had dan inderdaad de wetenschap dat zijn modem/voice systeem vrij goed beveiligd was, en dat voor de rest alles in zijn handen lag.

Maar je klanten eerst telefonisch vertellen dat je modem volledig je eigendom is, dan bij installatie horen dat zelfs poorten openzetten niet mogelijk is, dat je het wachtwoord niet krijgt om "veiligheidsredenen", en dat na korte tijd het hele wachtwoord/login van *iedere* Tele2 box te grabbel lag op het net, en dan Tele2 een bocht van 180° ziet maken met de melding "dat het lekken van het wachtwoord geen veiligheidsimplicaties had" .... goh je vraagt er gewoon om hoor.

Ik ben *ondanks alle frustaties die er soms waren* tot op heden een heel tevreden Tele2 klant, net zoals een vrij groot deel van mijn familieleden. Maar het is heel vreemd dat zo'n grote speler (Internationaal gezien dan toch) als Tele2 de introductie in België op zo'n absurde wijze uit controle heeft kunnen laten lopen; en dat hun dit zonder meer klanten gekost heeft staat buiten kijf.
Laatst gewijzigd door kaween 21 maa 2007, 23:31, in totaal 2 gewijzigd.
T2m
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:32

Poedelbrein schreef:In de contracten staat geen informatie van de klanten vrijgeven, maar er staat niets in over informatie van het bedrijf zelf.


Hmmm... bedrijfsgevoelige informatie, bedrijfsgeheimen, technische informatie,... die mag je niet zomaar doorgeven.

Ik zal alleszins een antwoord proberen krijgen van de afdeling legal over het hoe en waarom.

Mijn persoonlijke gevoel en mijn 'vertrouwen' zegt me alleszins dat Tele2 hier niet te ver gaat of zich bezondigt aan illegale praktijken. Het modem op zich wordt inderdaad verkocht en ook de functionaliteit, maar daarom moet Tele2 (of Thomson) de specifieke programmatie nog niet vrijgeven. Om een vergelijking te trekken - bij welke standalone software (commercieel én non-open source) krijg je de broncode? Of instructies hoe te decompileren? (cfr. instructies om de modem in 'core' mode te zetten) De software settings die slaan op het netwerk gaan wijzigen zouden trouwens wel eens vreemde dingen kunnen veroorzaken op het netwerk. Maar goed, los daarvan: je kan het modem inderdaad gaan vrijmaken van de specifiek benodigde firmware. Misschien is er ook nergens bepaald dat je GEEN ander modem MAG gebruiken of andere firmware MAG laden. Wel dat je geen support krijgt eens je het gedaan hebt. Je wil zaken veranderen? Okee, doen, maar je weet wat de gevolgen zijn. En dat is mét toegeving dat ikzelf ook wel eens 'avontuurlijk' ben en een of ander toestel opengooi. Ja, ik verlies dan de garantie. Aanvaard, en ik vind ook dat je daarover niet moeilijk doet.

Ik denk dat dus het basisgegeven niet de firmware-kwestie is, maar wel het feit dat bedrijfsgevoelige gegevens vrijgegeven zijn. Door wie, waarom,... dat houden we bij deze in het midden. Maar goed, zoals gezegd: ik probeer het even uit te zoeken. Laat er echter geen twijfel over bestaan: als er ook maar enige twijfel is omtrent rechtmatigheid e.d., en welke partij er ook bepaalde stappen zou ondernemen: het is niet aan ons om daarover te gaan oordelen, laat dat over aan die mensen die daarvoor gestudeerd hebben én die de regelgeving en rechtmatigheden precies kennen en kunnen toepassen of er beslissingen rond nemen.

Bij deze onthoud ik mij alleszins van eigen verdere participatie in deze discussie, want ik heb het gevoel dat er toch heel wat emoties rondzwerven.
correctie: <b>ex</b>-T2m...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Da kan allemaal goed zijn, maar stel iemand gaat weg bij Tele2 en wil zijn apparaat gebruiken. Hoe moet hij dat doen? En niks core mode... Allemaal goed en wel, maar Alcatel verbreekt vervolgens elke garantie op het apparaat! Zoals ik al zei, die modems zijn onderdeel van een overeenkomst tussen Tele2 & Alcatel, dewelke stipuleert dat je de firmware niet kan aanpassen. *punt* Eenmaal je het wél doet, no support anymore (ook niet bij je fabrikant!). Waar zijn dan de legale alternatieven waardoor je je apparaat weer ten volle kunt gebruiken?
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

T2m schreef:(...)Misschien is er ook nergens bepaald dat je GEEN ander modem MAG gebruiken of andere firmware MAG laden. Wel dat je geen support krijgt eens je het gedaan hebt. Je wil zaken veranderen? Okee, doen, maar je weet wat de gevolgen zijn.(...)

Dat is volledig mijn standpunt, maar waar het niet vrijgeven van de wachtwoorden tegen in gaat. De klant krijgt de keuze niet. Wat de broncode betreft... niemand van de klanten heeft baat bij die te zien. Het valt meer te vergelijken met een huis kopen en niet de sleutels krijgen. De broncode zouden de bouwplannen, materiaallijsten, ed. zijn. Dat is voor de aannemer. De sleutels zijn voor de inwoner.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Goendi schreef:Da kan allemaal goed zijn, maar stel iemand gaat weg bij Tele2 en wil zijn apparaat gebruiken. Hoe moet hij dat doen? En niks core mode... Allemaal goed en wel, maar Alcatel verbreekt vervolgens elke garantie op het apparaat! Zoals ik al zei, die modems zijn onderdeel van een overeenkomst tussen Tele2 & Alcatel, dewelke stipuleert dat je de firmware niet kan aanpassen. *punt* Eenmaal je het wél doet, no support anymore (ook niet bij je fabrikant!). Waar zijn dan de legale alternatieven waardoor je je apparaat weer ten volle kunt gebruiken?


Goendi,

2 krommen maken geen rechte, en vergeef me mijn onwetendheid op dit vlak, maar is dat dan bij BGC zo anders ? Met een BGC-Philips firmware kan ik ook niet zomaar op pakweg een PPPOA verder, of de gewone gebruiker ziet echt geen andere providerprofiel als dat van BGC en weet niet hoe verder, dus reflashen naar Philips. Garantie bij BGC éénmaal dat je dat gedaan hebt ? Nope. Heb hiervoor *vandaag* eens naar BGC gebeld, gewoon uit nieuwsgierigheid wat hun reaktie zou zijn : laten we zeggen dat men dacht dat het 1 April was.
addendum : ik heb hier dus express zoals "een domme klant" gewerkt, en deze bovenstaande info heeft me dus 1€ en nog wat gekost, want hiervoor werd er verwezen naar een hulplijn .... betalend wel te verstaan.

Bij Philips ? Nog niet geprobeerd, maar zou me erg verwonderen. Ik weet dat ik bij Tiptel niet moet afkomen met mijn BGC analoge centrale, want die steken daar echt geen poot naar uit, hoewel gekocht bij Tiptel door BGC (eigen ervaring). Nogmaals, ik heb dit nog nooit geprobeerd of voorgehad met de BGC-modem, dus ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of ik met een gemodde BGC modem niet toch nog bij Philips kan aankloppen, maar moeilijk wordt het *zeker*.
Laatst gewijzigd door kaween 22 maa 2007, 14:34, in totaal 1 gewijzigd.
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

Hoewel ik geen Tele2 gebruiker ben, en ook niet akkoord ga met deze modem-kwestie, is het wel zo dat je een toestel hebt gekocht speciaal voor het Tele2-netwerk, dus tenzij anders gestipuleerd in de voorwaarde omtrent het gebruik zul je dit meer moeten zien als een 'Tele2'-modem gebaseerd op een bestaand model met andere firmware.
Vroeger had je ook van die autoradio's met een code(diefstalbeveiliging), was je die kwijt kon je die ook gaan resetten met andere codes, maar daar had je ook niet automatisch recht om die te weten. En die radio was je eigendom.
Het schrappen van de post op vraag van Tele2 is dan ook terecht, hoewel niet verplicht. Het geven van de IP adressen is wel een andere zaak.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”