Heatryn schreef:M'n upload is 20kb en ben daar tevreden van.
Mag ik je er even op wijzen dat de meesten van ons met een upload zitten van pakweg 13 kb en niet met 20 zoals jij?
Nu, een hogere upload heeft bijlange niet veel met servertjes draaien te maken hoor. Ik neem nu even een voorbeeld van e-mail. Ik ben nogal vaak met grafische bestanden bezig en mail dan ook vaak vrij grote attachments door. Dat betekent dat een mail al snel een paar minuten nodig heeft om te vertrekken bij mij.
Een andere publiek dat een hogere upload vraagt zijn de gamers. Als je eens met vrienden wilt gamen (eventjes de klasgenootjes afmaken, weet je wel) kan je op je 128 kbit uploadje niet meer dan 2 guests aan, of de boel begint te laggen.
Hoeveel mensen die een hogere upload willen denk je dat als reden 'servertje draaien' heeft? 0,1% ? Ik denk zelfs nog minder, en daar is de 36-uren ip-wissel niet vreemd aan. Trouwens, hosting kost tegenwoordig echt niet veel meer en je bent met zoiets vaak veel beter af.
P2P-filesharing dan? Met je 10 gb-limiet zal je dat wel snel het zuur opbreken hoor. Dat zal vaak betekenen dat je je 10 GB meer aan upload opmaakt dan download.
Wat ik bovendien een belangrijke reden vind voor het verhogen van de upload is de letter A in ADSL. Dat betekent asynchroon. Met andere woorden: de volledige capaciteit van je lijn wordt volledig verdeeld over zowel up- als download. In de praktijk betekent dit dat het beter gaan van het andere een verslechtering van prestaties betekent voor de andere. Hoe vaak zie ik m'n download naar 30 kb/sec terugvallen als m'n zus aan het webcammen is? Vaak. De uploadcapaciteit is gewoon compleet niet meer in evenwicht met de downloadcapaciteit, en dat is eigenlijk een fout die Belgacom gemaakt heeft. Door de karakteristieken van ADSL moeten up-en download namelijk mekaar een beetje aanvullen. Bij 1,1 mbit was de 128 kbit eigenlijk nog genoeg, maar door de downloadcapaciteit driemaal te vermenigvuldigen had de upload ook zo'n beweging moeten maken, en dat is niet gebeurd.
Het klopt dat de upload in buurlanden (ik spreek nu bvb over Nederland) vele malen hoger ligt (zelfs 1 mbit gezien gisteren), en dat is enkel omdat ze daar de verhouding up- en download wel respecteren.
Ik ben daarom voor het verhogen van de upload, niet omdat "ik dat wel leuk zou vinden", maar omdat het eigenlijk een technische blunder is.
(overigens vind ik een petitie geen goed idee, maar kom, je kan proberen).