Lettertype meegeven?

Plaats reactie
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Ik ben van plan om op m'n website een speciaal lettertype te gebruiken. Dit lettertype zit standaard niet in Windows en waarschijnlijk ook niet op andere operating systems. Nu zou ik toch graag hebben dat ik dat kan gebruiken. Hoe kan ik het nu fixen dat de mensen het toch kunnen zien zonder dat zij eerst dat lettertype hoeven te downloaden?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Er zijn verschillende manieren:
1) Er zijn lettertypes in een bepaald formaat dat je gewoon kan oproepen via CSS en dan gebruikt wordt. Het wordt automatisch gedownload en kan enkel gebruikt worden op de site waar het vandaan komt.
Voordeel: doet precies wat je vraagt. Nadeel: werkt vaak niet, enkel onder bepaalde platformen, vertraagt. Nadeel: lettertypes worden in een bijzonder bestandsformaat opgeslagen en ik heb geen idee hoe lettertypes hiernaar te converteren.

2) Doe ze de font downloaden en installeren. Nadeel: de meesten moeten hun pc herstarten eer een lettertype actief is. Nadeel: copyrights op speciale lettertypes. Nadeel: niet elk platform gebruikt truetype-lettertypes.

3) Zet uw tekst in een image en gebruik die zo.

Optie 3 is het meest gebruiksvriendelijke en meestgebruikte en die het minste problemen geeft.
Is het veel tekst, zoja kan je beter uitwijken naar een standaard lettertype of flash gebruiken (ik doe dat nog al eens voor titels, heel handig met exotische lettertypes, vraagt wel wat server-side scripting en actionscript).
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

op mijne site gebruik ik voor de navigatie andale mono. Nu schijnt dat vrij onbekend (zat thans bij mijne windows, mss met word meegekomen, weet ik veel) maar ge kunt zelf ook best een alternatief lettertype instellen door je lettertypes in volgorde gescheiden door een komma in je html te zetten.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Is het mogelijk niet een PHP script te schrijven dat je dan een tekst typt op de website en dat hij die dan automatisch in een afbeelding opslaat? Met dat speciaal lettertype. Zou bijzonder handig zijn.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

euh, ja da's mogelijk, maar dat vraagt enorm veel processorkracht, vraagt ook een goeie kennis van GD2lib, is traag en geeft geen goeie kwaliteit.

Het beste wat ge dan nog kunt is via Flash en daar de font embedden.
Dat gaat heel snel en ziet er eigenlijk heel goed uit.
Gebruikersavatar
dis.pater
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mei 2003, 17:44
Contacteer:

Misschien heb je hier wat aan: http://www.eprogrammeur.nl/topic/16782
Plaats reactie

Terug naar “Development”