MAC address check ??!!

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sinds vandaag heb ik ineens een raar probleem. Om te beginnen had ik geen internet-connectie toen ik thuiskwam. Uiteindelijk moest ik mijn router rebooten om terug online te kunnen.
Maar dan pas kwam het rare. Mijn router leek telkens een verkeerd IP adres te krijgen, nl in een 224.239/16 range. Dit terwijl externe web applicaties mijn IP adres als 213.219/16 weergaven. Bizar was echter dat zodra ik mijn vaste PC als DMZ-host configureerde, de router wel het correcte adres kreeg.
Duurde dan een tijdje voor mijn frank viel dat het misschien aan EDP zelf ligt. De enige manier waarop ze dan echter mij een ander adres in de twee gevallen konden geven was op basis van MAC adres. En effectief, nadat ik het MAC adres van mijn PC in mijn router kloonde, kreeg mijn router nu steevast een correct 213.219/16 adres.

Nog mensen met een gelijkaardig probleem ??
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Ik volg je verhaal niet helemaal hoor...

Welke externe web applicaties? (iets als whatsmyip? of logfiles van webservers?)
EDPNET kent IP adressen toe op basis van DHCP. DHCP zal steeds proberen hetzelfde IP toe te kennen voor zover het bewuste IP adres nog vrij is. Dit gebeurt idd op basis van mac address. Als je een andere router steekt, of mac adres veranderd zal je steevast een ander ip adres krijgen dan met de vorige router of het andere mac adres. Maar dit IP adres zal je dan blijven verkrijgen voor zover dit nog vrij is.
Steek je de oude router terug, of verander je je mac adres, krijg je opnieuw een nieuw IP adres.

Wat bedoel je trouwens met een verkeerd IP adres? Voor zover ik weet bestaat er niet iets als een verkeerd IP adres. Het is vrij normaal bij EDPNET dat je een ander IP krijgt als je je verbinding verbreekt en heropstart, immers, je hebt een dynamisch IP adres.

P.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zal het vrij simpel zeggen, wanneer het verkeerd loopt, dan heb ik voor de buitenwereld blijkbaar IP-adres X, terwijl de router zegt dat ik IP adres Y heb.
Wanneer mijn PC in de DMZ stond, was het wel ok. Wanneer ik daarna dan het MAC adres van mijn PC in mijn router kloonde en de PC terug op het intranet zette, was het uiteindelijk ook ok.
Nochtans heeft het maanden gewerkt zoals het was... Het lijkt me in elk geval heel bizar dat de router een 224.239... adres rapporteert terwijl ik voor de buitenwereld 213.219... ben.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Uw router kan onmogelijk ip adres 224.239.x.x krijgen aangezien de 224.0.0.0 reeks een multicast adres reeks is.

Dat 224 adres van u bestaat normaal uit 224 (subnetgedeelte) gevolgd daar het host gedeelte.


Welke modem heb je eigenlijk? Ik denk dat je zelf ergens een verkeerde configuratie hebt gemaakt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

lithion schreef:Uw router kan onmogelijk ip adres 224.239.x.x krijgen aangezien de 224.0.0.0 reeks een multicast adres reeks is.

Dat 224 adres van u bestaat normaal uit 224 (subnetgedeelte) gevolgd daar het host gedeelte.

Welke modem heb je eigenlijk? Ik denk dat je zelf ergens een verkeerde configuratie hebt gemaakt.


Router = Linksys WRT54GL met DD-WRT op.
Modem = Speed Touch Home

Aan beiden heb ik helemaal niets gewijzigd qua config. Probleem is gisteren ineens opgetreden. En dus gefixed door PC's MAC adres in de router te klonen, wat nooit nodig geweest is.

I'm puzzled...

:roll:
Gebruikersavatar
ban
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2004, 16:21

Tomby schreef:I'm puzzled...


opm1:
ben je wel zeker dat dat 224 adres op je externe interface stond ?
In Linux is het niet abnormaal om een externe interface te hebben met een publiek ip erop, en eventueel een bijkomende, aparte interface voor multicast.

opm2:
mac adres klonen op je router, allemaal ok, maar denk er wel aan dat je router niet meer zal weten waar dat mac zich nu bevind.
kan je controleren door in te loggen op de router en een "arp" te doen.

opm3:
dat mac clonen is alleen maar nodig voor vieze isp's die je willen forceren om met slecht 1 computer tegelijk op het net te gaan. (telenet vroeger in ieder geval).
veel beter is de modem een paar minuten uit de stroom te trekken en daarna terug te verbinden.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”