positioneren in de hoogte

Plaats reactie
Maxx

Geudmeurning,

Bij het zoeken naar een oplossing kwam ik op dit forum terecht en omdat ik er maar niet uit geraak waag ik hier mijn kans.
Ik heb een tabel met 3 rijen waarvan de middelste een afbeelding is en de twee buitenste ingekleurd zijn en tekst bevatten.
Kan ik ervoor zorgen dat deze tabel in de hoogte gecentreerd blijft voor alle resoluties zolang de inhoud kan worden weergegeven?
Er is wel de mogelijkheid om horizontaal te centreren en ik had al zitten foefelen met extra rijen en percentages ipv vaste waarden maar noppes.

Tanx
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je antwoord is: tabellen nesten. Je kan namelijk tabellen IN tabellen maken.
Dus als oplossing voor jouw probleem (je heb geen voorbeeld of code gegeven, dus ik hou het nu even algemeen): Je maakt 1 tabel met 1 cel. Je zet in die cel align="center" en valign="middle". Dat is in het midden zetten. Die tabel zet je overigens op width=100% en height=100%. En dan zet je je tabel die je had in die middelster en enige cel. Die tabel zal dan altijd in het midden staan, ongeacht de resolutie of vorm van venster.
Maxx

Jawadde!!!

Het is idd allemaal simpel. (asgetmaarweet hé!)

Heb uuuureen geworsteld daarmee omdat ik de verkeerde doctype had gebruikt. :-D
Tabellen bleven bovenaan staan en ik maar vloeken en zuchten maar opgeven!?! no way josé! :wink:

Alleszins bedankt voor de tip en een superweekend,
cy
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Good Work Meon!!!
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Bah, pruts-HTML, ik snap niet waarom er maar zo weinig mensen moeite doen om xHTML 1.1 strict met CSS positioning te leren. Tabels are old and evil! :p
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Idd the borg ... al hail the div :)

En hier wat propanda om verticaal & horizontaal te centreren met divs :p

http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Hehe, dat ze allemaal eens MCT komen doen, prutsers! :D (just joking he kerels)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gast

The_Borg schreef:Bah, pruts-HTML, ik snap niet waarom er maar zo weinig mensen moeite doen om xHTML 1.1 strict met CSS positioning te leren. Tabels are old and evil! :p

Las je alles met div's moet gaan doen kan het nooit mooi uitkomen in elke browser. Voor sommige browsers moete trucjes gebruiken die in andere browser niet het gewenste resultaat geven ...
Ik werk nog altijd met tables voor de structuur maar opmaak doe ik al een tijdje met div's. Maar div's alleen is ni echt simpel en daar kruipt veel tijd in.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

meon schreef:Je antwoord is: tabellen nesten. Je kan namelijk tabellen IN tabellen maken.
Dus als oplossing voor jouw probleem (je heb geen voorbeeld of code gegeven, dus ik hou het nu even algemeen): Je maakt 1 tabel met 1 cel. Je zet in die cel align="center" en valign="middle". Dat is in het midden zetten. Die tabel zet je overigens op width=100% en height=100%. En dan zet je je tabel die je had in die middelster en enige cel. Die tabel zal dan altijd in het midden staan, ongeacht de resolutie of vorm van venster.

Eens een oude koe uit de gracht halen...
Hier wil dat niet goed werken, als ik die buitenste tabel op 100% zet wordt ze even groot als de inhoud.
Aangezien de inhoud een andere tabel is komt ze toch weer bovenaan de browser staan.
Wat wel gedeeltelijk werkt is een vaste hoogte instellen, maar dan is de afstand van bovenaf onafhankelijk van de schermresolutie dus niet altijd het midden.
Is er een manier om de schermresolutie te weten zodat ik de grootte van de buitenste tabel kan berekenen? Of nog een andere tip?
wem
Premium Member
Premium Member

Vieten schreef:Is er een manier om de schermresolutie te weten zodat ik de grootte van de buitenste tabel kan berekenen?

Javascript, maar wat dan met mensen die geen javascript enabled browser hebben (volgens w3schools.com een 10% van de gebruikers)

Vieten schreef:Of nog een andere tip?

CSS ;-)
Met IE7 dat er voor vele mensen snel zit aan te komen, zou het al heel wat werkbaarder moeten zijn om een site met goede CSS-opmaak en mooie xhtml in een grote meerderheid vande browsers heel deftig te laten weergeven.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Tabellen zijn alleen goed voor wat ze dienen, en dat is gegevens in overzichtelijke tabbellen te laten zien ...

Tabellen gebruiken voor opmaak van een gewone simpele website is gewoon not done! XHTML+CSS en daarmee krijg je alles aan de praat!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Vieten
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

selder schreef:Tabellen zijn alleen goed voor wat ze dienen, en dat is gegevens in overzichtelijke tabbellen te laten zien ...

Tabellen gebruiken voor opmaak van een gewone simpele website is gewoon not done! XHTML+CSS en daarmee krijg je alles aan de praat!

Ondertussen heb ik wel al door dat positioneren met andere zaken dan tabellen ook kan (avondles vordert stilaan).

Maar: 'not done' vind ik een beetje een goedkope uitleg, dus, kan iemand me simpel uitleggen: als ik een web-pagina maak waarop alles naast elkaar staat waarom ik het niet met tabellen zou doen?

Zijn tabellen bijvoorbeeld: trager in het laden? minder compatibel met sommige browsers?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Tabellen dienen voor tabulaire data, div's voor positionering. Of gebruik jij <a> om te onderlijnen?
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Het is over het algemeen gewoon minder leesbaar voor uzelf. Op zich mag het, maar er wordt op neergekeken. Het is niet waar tabellen voor dienen. Dat is alles. Ze doen het evengoed, en als je niet al te veel in je code moet zitten, of je code is simpel genoeg hiervoor, dan doe je je positioneren met tabellen als je dat liever doet. Je merkt vanzelf wel waarom het "not done" is als je met een paar mensen aan een project werkt, en iemand zet er een ganse layout met 6 rijen en 9 kolommen, met row- en colspans in, en dan krijg jij te horen dat jij dat ene kadertje van linksboven naar rechts in't midden moet zetten. Dat is twee minuten werk met CSS, en een halve dag met tabels.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Heb even gegoogled...

Dat lijkt me korte en duidelijke uitleg. XHTML+CSS
Heb de url maar verwijderd... (linkte naar een cursus)

:?
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 06 maa 2007, 21:55, in totaal 1 gewijzigd.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

div's dienen voor positioneren, ok, maar de leraar van de avondles heeft er duidelijk bij gezegd: als je enkel naast elkaar wil positioneren met layers (div's) maak je eigenlijk via div's een tabel, dus kan je beter gewoon een tabel gebruiken.

maja, van css hebben we ongetwijfeld niet alles gezien, misschien zou dat ons te ver leiden.

En dat een ingewikkelde tabel niet overzichtelijk is daar ben ik het volledig mee eens.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Het hangt er wat vanaf wat je wil doen. Tables zijn bv zeer handig als je een thumb pagina wilt genereren. Heb dit een paar weken geleden ook met div's kunnen simuleren, maar ik denk dat het resultaat niet echt rocksolid is.

Er zijn nog veel grote websites die nog steeds tables gebruiken voor layout, als je naar sommige google subpages kijkt zijn er zelfs nog pagina's waar de tags in hoofdletters staan.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 06 maa 2007, 22:26, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Je maakt via div's een tabel? Nee, je maakt van div's kolommen, waar je met enkel CSS die onder mekaar zou kunnen zetten voor media:print of media:handheld.
Ik heb zelf ook avondles gegeven (Dreamweaver 8 ) en de nadruk daar lag toch in het gebruiken van CSS voor layout.
flamenca
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

OHO Katho Kortrijk is ook voorstander van CSS + xHTML 1.1 Strict...

Al was het maar dat je dan slechts 1x moet aanpassen en niet op iedere pagina...

flamenca
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

bah, al die "not done" en "omdat het zo hoort"... ga je tegen de kindjes in afrika ook zeggen dat ze van een cocacola blik geen speelgoed mogen maken?

Een tabel is niets meer dan een vormgevende structuur.
Please help, looking for a way to get rich and fast
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

BungaMan schreef:bah, al die "not done" en "omdat het zo hoort"... ga je tegen de kindjes in afrika ook zeggen dat ze van een cocacola blik geen speelgoed mogen maken?

Een tabel is niets meer dan een vormgevende structuur.

Een tabel is GEEN vormgevende structuur ...

Een tabel is gemaakt om DATA te structureren, wanneer je de opmaak doet via tabellen verlies je de hele symantische structuur van je website.

Daarenboven ZEER BELANGRIJK, een website opgemaakt in tables is voor blinden & slechtzienden vaak ( heel erg vaak ) gewoonweg ontoegankelijk.

Als ik in mijn website(s) de stylesheet disable ( en dus ook de opmaak met divs ) kan ik nog perfect navigeren door mijn site.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

ditCh schreef:Een tabel is GEEN vormgevende structuur ...

Een tabel is gemaakt om DATA te structureren

je hebt geen gelijk...
je hebt wel gelijk...
't is een van de twee he :lol:
Please help, looking for a way to get rich and fast
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Weet ge, 'k zal het in het kort zeggen: gebruik tabellen voor layout, doe maar, en als dan iemand klaagt zegt ge gewoon dat ge "oldskool" bezig zijt! 8)

--
Wat niet wegneemt dat layouten met tabellen véééééél makkelijker is (al was het om crossbrowser-redenen).
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

BungaMan schreef:
ditCh schreef:Een tabel is GEEN vormgevende structuur ...

Een tabel is gemaakt om DATA te structureren

je hebt geen gelijk...
je hebt wel gelijk...
't is een van de twee he :lol:

De consensus is dat als't logisch is om van de data een spreadsheet te maken, dat het correct gebruik van tabellen is, en dat alle andere gebruik (die thumbnails inclusief) geen correct gebruik is.

Dat is puur theoretisch. Praktisch gezien vraagt het enige ervaring om de layout deftig in CSS te krijgen, aangezien niet alle browser de code hetzelfde interpreteren, en de ervaring is nodig om hier automatisch rond te coderen (de doctype doet meestal de truc, maar het blijft hier en daar toch wringen, als je er pas mee begint). Het is juist daarom goed om als beginner ook direct met CSS te werken, zodat je direct alle nodige ervaring opdoet. Het haalt niet weg dat voor simpele zaken een tabel evengoed gaat. Het is alleen niet de bedoeling, zoals ik al eerder gezegd heb.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:--
Wat niet wegneemt dat layouten met tabellen véééééél makkelijker is (al was het om crossbrowser-redenen).

?!?

Ik vind net dat divs veel makkelijker crossbrowser werken ... maar goed wie ben ik hé ;)

Trouwens een zeer belangrijk argument om niet met tables te werken vind ik de toegankelijkheid, open maar eens website in een screenreader die opgemaakt is met tabellen vs. een site opgemaakt met divs.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ditCh schreef:
meon schreef:--

?!?

Ik vind net dat divs veel makkelijker crossbrowser werken ... maar goed wie ben ik hé ;)

Trouwens een zeer belangrijk argument om niet met tables te werken vind ik de toegankelijkheid, open maar eens website in een screenreader die opgemaakt is met tabellen vs. een site opgemaakt met divs.

Dingen zoals position,float en margin kunnen soms wel eens gek doen in verschillende browsers.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:Dingen zoals position,float en margin kunnen soms wel eens gek doen in verschillende browsers.

Niet als je het goed gebruikt & beheerst ... ik durf beweren dat ik een perfecte cross browser layout kan maken met divs ...
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Dat wel, maar een beginneling gaat wel'n tijd met de handen in het haar zitten als hij voor de eerste keer margin en border gebruikt op'n div met vaste width en dan het resultaat in zowel Firefox als IE bekijkt. De ene telt de margin en border op bij de width, de andere trekt het ervan af. Da's niet echt cross-browser, hé. Goed, doctype helpt dit probleem op te lossen, maar het is nog niet ideaal, en als beginner zal je nooit weten dat je doctype moet gebruiken, tenzij een gevorderde je dat uitlegt.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

Poedelbrein schreef:Dat wel, maar een beginneling gaat wel'n tijd met de handen in het haar zitten als hij voor de eerste keer margin en border gebruikt op'n div met vaste width en dan het resultaat in zowel Firefox als IE bekijkt. De ene telt de margin en border op bij de width, de andere trekt het ervan af. Da's niet echt cross-browser, hé. Goed, doctype helpt dit probleem op te lossen, maar het is nog niet ideaal, en als beginner zal je nooit weten dat je doctype moet gebruiken, tenzij een gevorderde je dat uitlegt.

Dat is toch het eerste wat je leert ? De juiste doctype gebruiken ... als je al geen goede basis hebt :s
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member

Ik heb het mezelf allemaal aangeleerd en zit ondertussen op een professioneel niveau, maar heb daar toch wel bij vast gezeten. Niets van m'n resources dat me uitlegde wat die doctype voor diende. Dat heb ik van iemand moeten horen, en pas dan kon ik weer verder. Als je er les in volgt, is het natuurlijk logisch dat ze dat als eerste vermelden, maar niet iedereen dat er mee bezig is, volgt er les in :P
Plaats reactie

Terug naar “Development”