De Userbaser en zijn taal, een probleem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Stoort u zich aan het taalgebruik op Userbase?

Ja
30
39%
Onpartijdig
14
18%
Nee
33
43%
 
Totaal aantal stemmen: 77
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Beste Userbasers,

Tot mijn grote spijt moet ik vaststellen dat onze community last heeft van een groot probleem. Het gebruik van een correcte spelling en grammatica is namelijk meer de uitzondering dan de regel in de gemiddelde Userbase post.

Niemand is perfect, fouten mogen er zijn en wij wensen van de Userbase ook geen literair hoogstandje te maken. Maar, soms vormen de pijnlijk eenzame d's, hunkerend naar een 't', een uitgesmeerde vlek op de Userbase website.

Daarom, beste Userbasers, let op uw taal en overstijg de middelmaat.

Met vriendelijke groeten,

NuKeM :wink:
Gebruikersavatar
Robinvv
Pro Member
Pro Member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 jan 2006, 00:10

Zolang het nog leesbaar blijft mij geen probleem 8)
Telenet & Belgacom : PROFITEURS!
Dommel 120 GB!! :D
Vergelijk zelf: Excel blad en Site
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik kan er me mateloos aan ergeren. Ik geef toe dat vergissen idd menselijk is; ik maak zelf ook wel eens een foutje, maar soms is het niveau echt triestig.

Ik vraag me ook steeds af of die mensen in hun sollicitatiebrieven (of andere officiële communicatie) ook zo schrijven?
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Niet iedereen is perfect dus maakt het me niet veel uit als er eens een fout gemaakt wordt, zoals hierboven al geschreven is, zoalng het leesbaar is, is het goed genoeg. Degene die zich daar aan ergert die heeft dan een probleem, pech voor die dan :p
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat ik me niet aangesproken hoef te voelen, maar ik vind dat het "taalprobleem" op userbase best wel meevalt. Je hebt mensen die niet anders kunnen/gewoon zijn, je hebt mensen die vanuit hun dialect meer fouten maken, je hebt mensen die te lui zijn om de juiste volgorde van de toetsen aan te slaan en je hebt mensen die voor ze posten een spellingscorrector er op los laten.
Ik stoor er mij hier heel zelden aan, en ja: ik val erg snel over spelfouten.
Een voorbeeld van gisteren in een chat, had pas iemand toegevoegd:
De andere: wat treft mij de eer in u contactlijst te staan?
Ik: spelfouten uit chats halen.
Robbie S
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 feb 2006, 13:52

Op Userbase valt dit nog heel goed mee ivm andere fora...
Het is wel opmerkelijk hoe sterk de grammatica achteruit gegaan is de laatste jaren. De communicatiemogelijkheden gaan erop vooruit, maar verdringen wel het goed gebruik van de nederlands taal. Welcome to the 21th century!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik weet dat voor de opleiding die ik gedaan heb er in het ingangsexamen tegenwoordig een "taalvaardigheids"-test zit, wat niets anders is dan een test om te kijken hoe erg het gesteld is met de schriftelijke vermogens. Niet onterecht trouwens.
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Op Nederlandse fora is het probleem pas écht nijpend... hoe weinig noorderburen *correct* kunnen spellen, vooral dt-toestanden... Ik vind dat het hier op userbase best nog meevalt hoor.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

MacE501 schreef:Op Nederlandse fora is het probleem pas écht nijpend... hoe weinig noorderburen *correct* kunnen spellen, vooral dt-toestanden... Ik vind dat het hier op userbase best nog meevalt hoor.

En voor Nederlandstalige Fora in het algemeen.
Je moet eens naar Franstalige en Engelstalige fora gaan kijken . . .
Franstalige fora . . . wel, je zou twijfelen of het niet een nieuwe taal is.

En ja, ik moet toegeven dat ik ook vaak fouten maak, zowel uit luiheid, onkunde en te snel typen. Gelukkig is er Nederlandstalige spellingcontrole voor FF nu.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Mij stoort het niet zo hard, als het maar een beetje normaal blijft.
Dt fouten maak ik niet zo vaak, en als anderen ze maken, merk ik ze vaak niet op door het snel lezen.

Maar in sommige posts is het taalniveau zeer triestig.

Een heel leuk voorbeeld waar ik me dan wel echt in kan ergeren is tog :roll:
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Robinvv schreef:Zolang het nog leesbaar blijft mij geen probleem 8)


Tja, ze zgeegn tcoh aljitjd dat als de esetre en de lastate lteter van een worod maar op de jisute paltas saatt, dat het lbeasear is ;-)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Uzzi schreef:
Robinvv schreef:Zolang het nog leesbaar blijft mij geen probleem 8)


Tja, ze zgeegn tcoh aljitjd dat als de esetre en de lastate lteter van een worod maar op de jisute paltas saatt, dat het lbeasear is ;-)

Dat is zo :-)

Maar niet iedereen doet zoveel moeite om de eerste en de laatste letter correct neer te typen :wink:
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Bestaat er dan geen spellcheck voor phpBB?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
matx5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 mei 2005, 23:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Styno schreef:Bestaat er dan geen spellcheck voor phpBB?

Dat weet ik niet, maar er bestaat wel een add-on voor firefox 2.0+ .
linkje
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Styno schreef:Bestaat er dan geen spellcheck voor phpBB?


Een algemene spellcheck vind je altijd als je het maar wilt controleren.

http://woordenlijst.org/zoek/

8)
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ik stoor mij er niet zo zeer aan,het moet natuurlijk binnen de perken blijven,ben per slot van rekening ook blont :lol:
Live life to the Max
fr3d0
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 mei 2005, 17:40

Ik stoor me er absoluut niet aan , vooral niet omdat dit hier volgens mij toch geen taalforum is. Ik erger er mij wel aan wanneer iemand een zinvolle vraag stelt en daar dan meteen een antwoord op krijgt die hem erop wijst dat hij een dt fout of dergelijke heeft gemaakt.

Ik denk toch niet dat je in het dagelijkse leven er iemand op wijst als hij in een conversatie een woord verkeerd uitspreekt, de inhoud van de boodschap is toch belangrijker volgens mij. Dus een echt 'probleem' zou ik het toch niet durven noemen.
Better to let people think your a fool then to open your mouth and remove all doubt
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Het geeft toch wel aan dat het slechter gaat met de kennis van de Nederlandse taal... Mij vallen die dt-fouten me meteen op maar ik reageer er niet meer op. Als er echter eentje een sollicitatiebrief vol van die dingen stuurt mag ie het prompt al vergeten, hoeveel certificaten en opleidingen hij ook moge gehad hebben.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Nu blijk ik ook nog te moeten letten op wat ik schrijf op Userbase. Damn, willen we de voertaal naar 't engels veranderen ? Wedden dat we veel minder dt-fouten gaan schrijven. Ooit heb ik IT gestudeerd omdat een aantal taalvakken niet mijn mooiste punten waren.

Laat ons misschien proberen om ons bij de core-business te houden en ons wat minder te focussen op de spellingfouten. Behalve als posters er in slagen om meer fouten te schrijven dan dat ze woorden posten.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vindt het niet allemaal niet zo erg. Wel speitig dat sommigen enorm groote flaters begaan.

Wat me wel opvalt is dat nederlanders meer dt fouten maken dan vlamingen.

Ik ken zelfs een nederlander die dacht dat jouwn (jou) A.N. was, welke hij keer op keer opnieuw schreef.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Heb er geen last van, en let er ook niet echt op.
Concentreer mij te erg op de inhoud vermoed'k :wink:

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik vind dat dt-fouten eigenlijk niet meer zouden mogen voorkomen. Het is immers zo eenvoudig om deze niet te maken.
Persoonlijk heb ik ook altijd last gehad met taal (dyslexie) en heb ik taalvakken altijd een 'beetje heel veel' gehaat. Desondanks heb ik snel gemerkt dat goed schrijven belangrijk is en ik ben hier voor mijzelf dan ook aan gaan werken. Ja, ik lees elke post na en ik heb een snellink naar een Van Dale woordenboek klaarstaan. Als ik dan nog een elementaire fout maak en daar achteraf op stoot of gewezen word, dan schaam ik mij daar ook voor.

Eigenlijk is er niet veel aan, je moet gewoon wat moeite doen. Als ik dan iemand zie die echt grote fout na grote fout maakt, dan ga ik mij toch een ander beeld vormen van die persoon.

Nogmaals, een foutje hier en daar kan geen kwaad, maar soms lees ik hier posts die toch mijn wenkbrauwen doen fronsen door de herhaalde fouten erin.
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

NuKeM daar geraak je toch niet gefrustreerd van he :lol:

Mij maakt het echt geen zak uit hoor hoe iets geschreven is want ik let er zelf ook niet op :lol:
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Dt fouten storen mijn niet echt.
Wat me wel stoort, zijn post waar geen of veel te weinig leestekens staan. Eéntje te weinig is natuurlijk geen ramp.
Wat me het meeste stoort, is als men het woordt is verkeerd gebruikt, bijvoorbeeld "Ik zal dat is vlug proberen". Voor diegenen die niet weten wat ze wel moeten gebruiken, het is eens of 's.

PS: Was zelf altijd gebuisd voor Nederlands, maar dit lag niet aan schrijffouten vrees ik.

Wat ik wel soms heb, is dat ik na het schrijven van een post soms tekst toevoeg en/of bewerk en dan op post klik, als ik dat dan wat later opnieuw lees zie ik dat er zinnen staan die niet echt leesbaar meer zijn.
Laatst gewijzigd door MRC101 op 28 feb 2007, 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik vindt het niet allemaal niet zo erg. Wel speitig dat sommigen enorm groote flaters begaan.


Doe je dat nu opzettelijk? ;-)

Ik stoor er mij soms wel aan.
En al zeker aan de mensen die geen leestekens of goede zinsconstructie kennen. Het minste wat je kan doen is daar wat op letten, zodat iedereen tenminste je opmerking/vraag begrijpt.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

Nu ben ik zelf wel geen talent als het op talen aankomt, maar soms springen die fouten gewoon in men ogen en dat kan me behoorlijk storen. Je weet wel, die fouten die je al van ver ziet staan zonder de tekst gelezen te hebben. Daarom vind ik dat het moet kunnen om mensen op hun fouten te wijzen, hier doe je toch helemaal niets kwaad mee, integendeel. Ikzelf gebruik ook dialect en Engelse woorden onder elkaar, maar ik probeer er toch voor te zorgen dat het ietwat volgens de regels is.

Algemeen gezien, is er volgens mij geen probleem op dit forum, andere fora kunnen hier beter eens een voorbeeld aan nemen. Ik vind inderdaad ook dat dit bij de Hollanders meer voorkomt dan hier. Je zal ze wel aan eens tegengekomen zijn, de posts zonder leestekens die doorlopende tekst zijn (precies een random word list), of de posts van zo'n typische msn chatter, gevuld met allemaal nutteloze misvormde woorden met onnodige accenten erop (pas op, die mensen beweren dus dat het afkortingen zijn terwijl de woorden langer en moeilijker zijn), niet bepaald een plezier om zoiets te lezen.

Eventjes de posts hier skimmen leverde me dit op:

Draco888 schreef:En ja, ik moet toegeven dat ik ook vaak fouten maak, zowel uit luiheid, onkunde en te snel typen. Gelukkig is er Nederlandstalige spellingcontrole voor FF nu.


regeri schreef:Ik stoor mij er niet zo zeer aan,het moet natuurlijk binnen de perken blijven,ben per slot van rekening ook blont :lol:


Teebee schreef:Ik vindt het niet allemaal niet zo erg. Wel speitig dat sommigen enorm groote flaters begaan.


ZMD schreef:Dt fouten storen mijn niet echt.

Wat me het meeste stoort, is als men het woordt is verkeerd gebruikt, bijvoorbeeld "Ik zal dat is vlug proberen". Voor diegenen die niet weten wat ze wel moeten gebruiken, het is eens of 's.


ZMD, je hebt zojuist tegen je eigen regel gezondigd :P

Zeg alstublieft dat dit expres was.

Er zullen natuurlijk nog veel meer fouten in staan...
Hoogstwaarschijnlijk ook in mijn post :P ...
Ik zal het wel direct gaan horen...


Koerskemel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Ik stoor me er nooit aan.
In tegendeel zelfs, op een plek/forum waar mensen te goed spellen voel ik me zelfs ongemakkelijk :/
Greetz cyberbug

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Koerskemel, je bent de grootste 'kemel' nog vergeten... :-)

ZMD schreef:...
Wat me het meeste stoort, is als men het woordt is verkeerd gebruikt
...



Zoals ik al zei: hier en daar een lapsusje is best wel OK.
:wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

u/uw, als/dan zijn ook altijd leuke.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Koerskemel schreef:
ZMD schreef:Dt fouten storen mijn niet echt.

Wat me het meeste stoort, is als men het woordt is verkeerd gebruikt, bijvoorbeeld "Ik zal dat is vlug proberen". Voor diegenen die niet weten wat ze wel moeten gebruiken, het is eens of 's.


ZMD, je hebt zojuist tegen je eigen regel gezondigd :P

Zeg alstublieft dat dit expres was.

Er zullen natuurlijk nog veel meer fouten in staan...
Hoogstwaarschijnlijk ook in mijn post :P ...
Ik zal het wel direct gaan horen...


Koerskemel,


Het was zeker niet express, maar gewoon door te snel te typen (per ongeluk een n getypt voor de spatie). Ik zou niet weten waarom ik "mijn" zou schrijven in die zin, als ik wle duidelijk "mij" wou schrijven.

Fouten in jou post vind ik niet echt behalve dan de twee niet Nederlandse woorden "chatter" en "skimmen".

Maglor schreef:Koerskemel, je bent de grootste 'kemel' nog vergeten... :-)

ZMD schreef:...
Wat me het meeste stoort, is als men het woordt is verkeerd gebruikt
...



Zoals ik al zei: hier en daar een lapsusje is best wel OK.
:wink:


Hoe dit komt weet ik niet. Normaal gezien maak ik bijna geen dt-fouten, maar bij woord, dat niet eens een werkwoord is :? , een beetje verward door dit topic zeker. :roll:
Laatst gewijzigd door MRC101 op 01 mar 2007, 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 28 feb 2007, 14:55
Contacteer:

Zolang het geheel leesbaar is, stoort het mij niet erg.
Ik weet uit ondervinding dat veel fouten gewoon tikfouten zijn die blijven staan omdat de tekst van de post niet meer nagelezen wordt voor het versturen van de post.
Van posters die sms-taal gebruiken vol afkortingen en zonder leestekens, daar krijg ik het wel van op mijn heupen. Gelukkig zijn die hier zo talrijk.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Zelfs Dommel zondigt hier nog tegen, heeft iemand dat al gemerkt ?

mijn informatie
mijn pakketten
proforma fakturen
[kontakteer ons]
[online faqs - uk]
[support desk]
[nieuws en updates]
[home]
[uitloggen]

Ik zou zeggen ... zoek de fout :wink:

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Open den duur heb je hier schrik om nog iets te posten want de ze controlen hier te veel.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Robbe schreef:Zelfs Dommel zondigt hier nog tegen, heeft iemand dat al gemerkt ?

mijn informatie
mijn pakketten
proforma fakturen
[kontakteer ons]
[online faqs - uk]
[support desk]
[nieuws en updates]
[home]
[uitloggen]

Ik zou zeggen ... zoek de fout :wink:

Het werkwoord kontakteren ken ik niet, van een faktuur heb ik ook nog nooit gehoord.
Ik denk dat ze bij dommel maar alles met een k schrijven om de nieuwe spelling te boycotten.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

AnD schreef:Open den duur heb je hier schrik om nog iets te posten want de ze controlen hier te veel.

idd sommigen zijn nogal pietje precies of moeten de puntjes altijd op de i
triestig vind ik dat
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

@Maglor: Uiteraard had ik dat wel gezien, maar ik was het gewoon vergeten in de quote bij te zetten :wink:

@ZMD: Ik heb die 2 woorden eens gecheckt op vandale.be en hij herkent ze niet. Toch wel raar dat em "skimmen" niet herkent, het is nochtans geen exotisch woord.

Koerskemel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

ZMD schreef:Fouten in jou post vind ik niet echt behalve dan de twee niet Nederlandse woorden "chatte" en "skimmen".

Koerskemel schreef:@ZMD: Ik heb die 2 woorden eens gecheckt op vandale.be en hij herkent ze niet. Toch wel raar dat em "skimmen" niet herkent, het is nochtans geen exotisch woord.

Koerskemel,


Vandale : chatte schreef:chat·ten (onov.ww.)
1 rechtstreeks online communiceren via het internet

Als je "chatte ingeeft, verwijst ie wel automatisch naar "chatten", bestaat dus wel.

Vandale : skim schreef:skim·mia (de ~, ~'s)
1 altijdgroene heester van de wijnruitfamilie met glanzende, laurierachtige, langwerpige bladeren

Enkel "skimmen", wa het ook mogen wezen is ni te vinden.
"skimmia" komt het dichtst in de buurt.


Moraal van het verhaal : Mensen die fouten schrijven moeten wat meer hun best doen (gebruik bvb firefox en de spellingschecker), en de "germanisten" moeten leren leven met iets meer fouten.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Pietjes precies, ken er zo een paar, meestal moeilijke mannekes in real life, no offence do.

Kan dat ? Engelse woorden gebruiken in een Nederlandse zin ? of is dat tegen jullie principes en gaan je haren er rechtop van staan ?

Mij storen DT fouten niet omdat ik ze ook maak, net zo met de lange ij en korte ei verwisselen.

Wat mij wel stoort zijn dialecten of sms taal, gewoon omdat het moeilijker te lezen is.
Maar wat mij nog meer stoort zijn schoolmeesterkes die mij erop wijzen hoe ik een zin beter zou kunnen ordenen of waar ik de nadruk op moet leggen, of mijn punt had moeten zetten, of welk woord ook perfect wordt aanvaard door de VanDale en dat een spatie altijd aan te raden is tussen een vraagteken en het einde van een zin 8)

Zeikerds :-D
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Coop schreef:Pietjes precies, ken er zo een paar, meestal moeilijke mannekes in real life, no offence do.

Kan dat ? Engelse woorden gebruiken in een Nederlandse zin ? of is dat tegen jullie principes en gaan je haren er rechtop van staan ?


Als dat correct is heb ik daar geen probleem mee. Maar do spreek je als doe uit, ik denk dat je naar een ander woord op zoek bent.
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

Draco888 schreef:
MacE501 schreef:Op Nederlandse fora is het probleem pas écht nijpend... hoe weinig noorderburen *correct* kunnen spellen, vooral dt-toestanden... Ik vind dat het hier op userbase best nog meevalt hoor.

En voor Nederlandstalige Fora in het algemeen.
Je moet eens naar Franstalige en Engelstalige fora gaan kijken . . .
Franstalige fora . . . wel, je zou twijfelen of het niet een nieuwe taal is.

En ja, ik moet toegeven dat ik ook vaak fouten maak, zowel uit luiheid, onkunde en te snel typen. Gelukkig is er Nederlandstalige spellingcontrole voor FF nu.

true. Ik vind het erg gesteld met de taalkennis van de jongeren in het algemeen tegenwoordig. Vorig semester een aantal papers moeten verbeteren. Ik heb er een aantal serieus slechte punten gegeven doordat hun taalniveau bar slecht was....
Op fora is het nog veel erger. Toch vind ik dat een correct taalgebruik erg belangrijk is. al mogen typos en accidentele fouten uiteraard wel, ik heb het vooral tegen hardnekkige fouten: constant dt fouten of zo
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”