Gesnapt!

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mij er ff ingooien :)

Allereerst is die straf die gezegd wordt véél te zwaar. Gevangenisstraf zie ik niet zitten, er zijn immers véél zwaardere criminaliteiten die daar horen (pedofilie, verkrachters, moordenaars, ... ...) die boete daar kan ik nog ergens inkomen want het virus heeft inderdaad zoals Zimmy zegt heel wat economische schade toegebracht. Nu het is nog lang niet zeker dat die kerel die straffen ook effectief krijgt. Vermoedelijk wel omdat hij diegene is die het verspreid heeft, niet ontworpen. Maw hij heeft niet dezelfde skills als de devellopper.
Nu indien de ontwikkelaar gepakt wordt dan zal ook met vanalles enzo gedreigd worden (gevangenisstraffen, geldboetes, etc etc) maar waarom zou de US Governent zo'n intilligent kerel die zoveel pc's ineens -min of meer- onder controle had... op zo'n eenvoudige wijze levenslang opsluiten en van die zaken. Kans is groot dat fbi, cia of één of andere agency die kerel rekruteert en dat hij voor hen begint te werken. Denk maar aan redattack... die kreeg ook binnen de kortste keren vacatures naar zijn kop voor Security advisor.
Nu ok, de gevallen zijn niet volkomen te vergelijken, het één is een virus-verspreider, ontwikkelaar de andere is een hacker. Het doelgebied bij de ene is dan ook véél groter dan bij de andere. Toch kan het hacken meer gevoelige info blootleggen ;-)

Allez om eens samen te vatten, opsluiting is iets wat niet kan, en dat gaat volgens mij ook niet echt gebeuren. Toch niet voor de ontwikkelaar denk ik. Hem laten werken voor zijn schade zoals Nukem zegt.. vind ik wel goed. Wat betref een zware alternatieve straf: die zal er wel zijn. In de US kennen zoals iets als 'levenslang geen pc mogen aan raken'. Vermoedelijk zal hij dat wel krijgen. Denk dat die straf wel zwaar genoeg is :-)

Wat betreft die ouders die mogen voor NIKS aansprakelijk gesteld worden. In de US mag je al alleen rijden op alle wegen, in verschillende staten vanaf je 16. Dus de Government gaat ervan uit dat je genoeg verantwoordelijkheid hebt om te rijden. Tussen rijden en met een pc werken is een groot verschil... ik zie dan ook niet waarom die kerel als minderjarige zou berecht worden en dat zijn ouders verantwoordelijk gesteld worden. Zijn jullie zeker van die 21? Ik weet dat dat geldt om een pint bier te drinken...maar ik dacht voor de rest dat ge 16 of 18 moest zijn ;-)

Wat betreft Microsoft... die gaan vrijuit en ook niet.. want ze wisten er pas van toe de viruscode in omloop was... en dan hebben ze een patch uitgebracht, maw pas een goede week of 2, max 3weken voor de heisa bestond die patch, maar dan bestond die virus-code vermoedelijk ook al wel ergens...maw das in alle stilte nen patch lanceren zonder voldoende warnings.. alhoewel dat ook niet kan gezegd worden.. Skynet enzo heeft ervoor gewaarschuwd.. :) Maar te laat :p
Nu Ms speelt nooit zuiver spel... het systeem zit vol gaten... het is gelijk nen blok emmental.. maar dan nog es volledig geperforeerd... enne Microsoft zelf die doet er niet voldoende en niet snel genoeg iets aan.
Iemand zegt.. ipv een virus te schrijven om het aan te tonen.. meldt het gewoon aan Ms... Denk je nu dat die grote reus nen tiener au serieux nemen? Belgacom en consoorten luisteren nog niet deftig naar ons.. zeggen jaja, en tuurlijk meneer.. (alles wat we willen horen), maar achter de rug doen ze toch hun zin... en dat is iets wat overal gebeurd...
Ik denk dat die kerel wel een goed middel gebruikt heeft om dat aan te tonen dat het zo lek is als een zeef :)

Voila mijn gedacht es snel neergepenned.
Nu, ik denk niet dat we het illegaal kopieren enzo hierbij moeten sleuren.. is een nevendiscussie, stick on topic please ;-)
I love it when a plan comes together!
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Right on Oddity :)

Goed gezegd.

welcome back btw

greetz,

Nob
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Blue-Sky schreef:Verdacht is vooreerst al genoeg, zolang er geen uitspraak is, is hij nog onschuldig?

Laat het gerecht zijn werk doen, ze zullen wel uitzoeken of er pure criminele energie achter zit.
Ofwel of het zich om een stommiteit handelt van een jongere?
Waarschijnlijk een geluk voor hem dat in de states de meerderjarigheid hoger ligt als hier in Europa!
Als hij werkelijk een programmeer genie is, kan hij later gaan werken bij een AV ontwikkelaar.
(programmeer genie, betwijfel ik sterk, Erik schreef ook al, een virus kopieren en een change of name doen is niet zo moeilijk)
Je weet wat men zegt over de wildstropers? Wel dat worden later de beste jachtopzieners :razz:

Trouwens, deze melding staat vandaag opnieuw online op skynet >
http://www.skynet.be/index.html?l1=actu ... oday&p1=86
Hij zou bekend hebben en is waarschijnlijk toch geen onschuldig lam!
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, bekend? Wat bekend? Dat hij het virus heeft verspreid?

Ok, dan moet ik ook bekennen: ik pleit schuldig, ik heb het virus ook verspreid. En hoe komt dat? Omdat windows vol gaten zit...

Ik vind toch dat Microsoft niet volledig vrijuit gaat...het is dankzij hun os-gat dat het mogelijk was dit immens zwaar te verspreiden. En dat is door code geschreven door programmers van Bill Gates.

Kortom bijna even erg als de virus-schrijvers zelf :-)

Nuja, Erik heeft een point, een virus van naam veranderen en kopieren..? Die kerel heeft het NIET geschreven eh.. voorzoeiets moet hij nog geen letter code kennen.

Zoals artikel zegt, zijn ze er al mee:
Hij staat nu onder huisarrest, met het strikte verbod op internetgebruik.

Denk dat dat laatste hem psychisch wel genoeg nekt :)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

The Oddity schreef:Ik vind toch dat Microsoft niet volledig vrijuit gaat...het is dankzij hun os-gat dat het mogelijk was dit immens zwaar te verspreiden. En dat is door code geschreven door programmers van Bill Gates.

Daarin moet ik je bijtreden, MS is ook wel voor een groot deel in fout door laattijdig die fouten tegen de veiligheid op te merken en te verbeteren! Wat betreft die jonge man hoop ik voor hem, dat de rechters het als een jeugdzonde zullen aanzien, alhoewel ik daar sterk aan twijfel.
Om tegen de advocaten van Bigg Bill en waarschijnlijk nog derde partijen op te boxen zal het geen lachspel worden, ik denk dat dit de realiteit is. Wij kunnen er eens ons gedacht over neerpennen maar er iets aan veranderen zullen wij niet kunnen.
Dit is wat ik er over denk. :?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik vind het eigenlijk wel erg voor die jongen dat hij als voorbeeld zal genomen worden. Dan krijgt hij een veel zwaardere straf dan dat hij eigenlijk verdient. Da's compleet oneerlijk. (en een rot systeem volgens mij)

greetz,

Nob
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob, dat hele amerikaanse systeem deugt al niet...

Langs den ene kant, hij moet gestraft worden, hij deed actief mee met de virusverspreiding... langs de andere kant moet zijn straf werkelijk miniem zijn, 10 jaar is voor verkrachters en moordenaars, niet voor prutsertjes.

Uit die tekst van blue-sky van BGC, blijkt wel dat hij precies wel met iets bezig was, als er 7 pc's in beslag genomen zijn...

Toch moet ik zeggen dat die gast niet echt veel verstand heeft: wie noemt het virus nu naar zijne nick??? Als ge ne grote slag wilt doen, zet ge er iets volledig anders op, gaat ge dat via een internetcafé verspreiden,... zodat het wat annoniem is.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

7 pc's in beslag nemen, is zo speciaal niet, las ik hier even tel, heb ik toch ook direct een 5 pc's bij elkaar, tel daar nog 2 oude dos computers bij en je zit aan 7
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Die gespeciale computerdienst van den FBI gaat u toch bijna altijd vinden hoor. Is het niet van de maand zal het wel volgende maand zijn, maar ze zullen u wel vinden.

Die mannen doen niet anders en kunnen gewoon aan alle gegevens aan. In Amerika kan alles zoals jullie wel weten, daar heeft de FBI toegang tot alle logs van alle providers. T.o.v. België is dit heel anders, hier moet je al eerst heel veel misdaan hebben eerdat het gerecht de toestemming geeft voor de logfiles op te vragen. Eigenlijk is het hier in België wel beter. En dat Amerikaans systeem helpt inderdaad niet. Ze zijn er 100 maal strenger en er is zoveel keer meer criminaliteit. Helpt dus niet, integendeel, het heeft het omgekeerde effect.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Heatryn, hoe kunnen ze je nou vinden als je een virus maakt op je eigen pc en dat dan anoniem verspreid via een internetcafé dat 300 km van bij je woonplaats ligt?
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

1. misschien heb je iets afgegeven waar je id opstaat (pas ofzo)
2. misschien heb je met je betaalkaart betaald (ok dan moet je echt wel niet weten wat je doet)
3. misschien hebben ze camera's hangen

Nu ik denk ook dat ze u wel vinden als ze u echt willen vinden.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Zimmy, remember Kreta?

Geen camera's, cash betalen, geen pas, nikske :)

greetz,

Nob

ps Zimmy en ik zijn samen nog naar Kreta geweest (dat waren nog tijden *sigh* )
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Euh, als ik mij niet vergis gaat dit in de States ook niet zo eenvoudig meer om aan logs te komen... want er is daar een verbond gemaakt van een aantal grote providers en ik dacht daar iets omtrent was, ni meer zeker wat..;

Ofwel werkten zij beter mee met de fbi en de andere isp's niet, ofwel was het omgekeerd... dunno anymore :)

Nuja, the perfect crime bestaat niet zou ik zeggen, dus er zal altijd wel iets zijn waarover gevallen wordt ;-) hoe klein of wat dan ook...maar als je aant foefelen bent zal er wel iets zijn dat het uitbrengt... :)

Nu ik zeg maar iets: virus verspreid van dat inet-cafe in kreta..
FBI traced dat naar dat inet cafe... > onderzoek in inet-cafe..> uitbater herinnert zich vaag iets van verdachte dingen op pc...> kan beschrijving van personen geven...> onderzoek eiland ...> hotel gevonden ...>id gevonden :-)

Tenzij je nog met fake id's gaat werken...

Kortom ik wil gewoon aantonen dat de kans bestaat dat ze u vinden... het is zeker niet onmogelijk.. maar wat geluk kan het zoeken versnellen :)
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wie ziet er wat ge bezig zijt? Hoeveel mensen zouden er geen disketjes insteken om pakweg vakantiefotokes op te sturen naar huis? Hoeveel mensen zouden er op een dagske in zo een toeristisch gebied niet op het internet gaan? Wie zegt er dat ge in een hotel hoeft te slapen? Als ge bij mensen thuis gaat, is de kans groot dat ze u verblijf niet aangeven zoals in een hotel gebeurt... Als ge slim zijt, pakken ze u niet. Vooral dan niet met bankcontact betalen he!
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR²,

mijn uitleg was een fictief voorbeeld. Dit is één manier. Zelfs al probeer je 100 andere dingen: bij mensen slapen of gewoon niet slapen..

Je zal altijd wel een kleine minuscule fout begaan en als je pech hebt dat er nen flik over valt dan wordt de kans weer een pak groter dat je gepakt wordt.

Ik zou zeggen al die dingen verkleinen de kans op gepakt te worden, maar volgens mij bestaat de 'perfect crime' niet. En bij de minste fout vergroot de kans dat je gepakt wordt :)
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Of gewoon ervoor zorgen dat dat virus maar na 20 dagen geactiveerd wordt, dan zijde al lang weg uit Kreta en herinnert die uitbater u al niet meer. ;)

greetz,

Nob
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Wie heeft het programma gevolgd op Canvas deze avond? (Virus)
De fotograaf welke er zijn uitleg gaf over het thema virus, was zeker niet gelukkig met de schade welke hij persoonlijk ondergaan had. Wel was hij nu back-ups aan het maken.
In zijn uitspraken t.o.v. virusontwikkelaars was hij niet mild.
De juffrouw uit Mechelen, virusontwikkelaar begeeft zich ook op gevaarlijk terrein.
Zij plaatst het door haar geschreven virus op haar website, waar iedereen het kan downloaden.
Dan hoeft het enkel nog omgedoopt te worden en gemanipuleerd, om er dan eventueel kwaadaardige dingen mee uit te halen.
Ja,......... op dat ogenblik zou die Lady ook een virus verspreider zijn en aldus strafbaar voor de Belgische wet :???:
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik denk niet dat die lady strafbaar is.

Omschrijven hoe ge een moord kunt begaan is toch ook niet strafbaar? De moord begaan echter wel. Er is nog altijd zoiets als freedom of speech.

greetz,

Nob
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Ja Nob, ik probeer je te volgen maar in de discussie tijdens het tv programma werd het volgende gezegd, > enkel het schrijven zelf zou niet strafbaar zijn, het verspreiden wel.
Dus iets wat op de website aangeboden wordt en dan gedownload en misbruikt door derden,...ja dan heeft diegene die het presenteerde op een website ook een probleem.
Dat zou dan aanzien worden als " verspreiden ", zo de commentaar tijdens die uitzending.
In hun uitleg hadden zij het over de Belgische wetgeving.Verspreiden zou wel strafbaar zijn, niet het ontwerpen zelf.
Afbeelding
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Nob schreef:Of gewoon ervoor zorgen dat dat virus maar na 20 dagen geactiveerd wordt, dan zijde al lang weg uit Kreta en herinnert die uitbater u al niet meer. ;)

greetz,

Nob

Als het zou simpel zou zijn dan zouden er al lang veel meer virussen moeten opduiken. We schrijven of laten een virusje schrijven en gaan naar een cybercafé steken de diskette erin en dan maar verspreiden zeker. Op welke webhosting ga je dat zetten? :wink:
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Blue-Sky schreef:De fotograaf welke er zijn uitleg gaf over het thema virus, was zeker niet gelukkig met de schade welke hij persoonlijk ondergaan had. Wel was hij nu back-ups aan het maken.
In zijn uitspraken t.o.v. virusontwikkelaars was hij niet mild.

Mijn gevoelens bij de uitspraken van die man : meneer wou zijn eigen nieuwsgierige persoonlijkheid (lees : ik gebruik mijn computer op een domme manier, maar wil het niet toegeven), zoals hij zelf omschreef waarom hij een mail met als subject "I love you" had geopend, verdoezelen door zware uitspraken te doen tov. de virusverspreider.
Ipv. zo'n uitspraken te doen zou hij toch ook beter eens bij zichzelf op zoek gaan naar de reden waarom hij zo'n schade geleden heeft... Zou het kunnen liggen aan zijn total onkunde op IT vlak ??

En zou een "computerrijbewijs" dan een oplossing zijn (zoals Gigabyte voorstelde) ?
Neen, dat denk ik ook niet : je moet mensen nl. niet de mogelijkheid ontnemen om nieuwe technologieën te gebruiken juist omdat ze een wat mindere kennis hebben over het grotere geheel...
Maar diezelfde mensen moeten dan ook weer niet hun gezond boerenverstand en hun natuurlijke achterdochtig volledig afzetten wanneer ze achter hun computer kruipen.

CueBoy - die zich lang heeft ingehouden om te replyen op dit topic, ook al vond hij, zeker in het begin, sommige uitspraken nogal reactionnair.
If you can't beat them, confuse them.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Heatryn, dat moet toch niet op webspace staan, gewoon op die pc is al goed genoeg. En dan nog dan maak je via die account anoniem ergens gratis webspace aan bij een gratis provider. Moeilijk is dat toh niet?

greetz,

Nob

ps. En ne fotograaf hinder van dat virus? Ik heb dat "virus" ook gehad en het deed bijna niks mis. En in 5 minuten was het eraf....
Sandman
Pro Member
Pro Member

Persoonlijk heb ik ook al zitten rondspelen met het idee van een computer/internet -rijbewijs...

Hoe belachelijk het nu ook voor sommigen kan klinken, toch zou iets dergelijks echt wel nut kunnen hebben. Ik heb zo het idee dat men indertijd ook het rijbewijs voor auto's totaal overbodig vond...

Toch, de meerderheid heeft geen benul van nettiquette, of hoe men met sommige zaken zou dienen om te gaan. Ne virusscanner hebben ze wel van gehoord, maar een firewall of anti-spyware progjes... ho maar.

Onderhoud aan een pc uitvoeren? Moet dat dan? Mijne broodrooster heeft toch ook geen onderhoud nodig? etc etc etc...

Surfgedrag is dan vaak helmaal rampzalig :). HOEZO IS DIT SCHREEUWEN? IK GEBRUIK DAT OMDAT HET DUIDELIJKER IS ? Hoezo , kun je slecht een heel album in mp3's emailen? Funmails moeten perse ook geforward worden naar iedereen in je hele adresboek, en dan liefst nog zonder BCC. Het gaat niet om de mail zelf, maar om zoveel mogelijk email-adressen te tonen in je forward...

Ik kan hier nog wel lang doorgaan, maar ik vind dat die virusschrijfster wel een heel goed punt heeft hierin.

Wat betreft het publiceren van die virussen op een site, daar ben ik nog niet uit. Het heeft zowel zeer zware voordelen als nadelen. 1 ding is wel zeker, en dat is dat het erg risky is. Ik ken de site niet, maar misschien zou een zeer gedegen registratiesysteem vooraleer je aan de virussen zou kunnen komen al beter zijn. (maar wat is een gedegen registratiemanier dan he ;) )
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sandman schreef:Ik ken de site niet, maar misschien zou een zeer gedegen registratiesysteem vooraleer je aan de virussen zou kunnen komen al beter zijn. (maar wat is een gedegen registratiemanier dan he ;) )

Omdat ik ook nieuwsgierig van aard ben : nav. "Koppen" eens de zoekterm 'gigabyte virus page' aan Google gevoed... en tara ! :lol:
If you can't beat them, confuse them.
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het zou mooi zijn om reeds in de lagere scholen PC-kennis te vergaren en niet enkel met spelletjes het alfabet te leren. Ook in de secundaire scholen moet men niet met Proprietary Software leren werken maar moet men de logica aanleren, nu zijn er te vaak mensen die met word denken te kunnen werken omdat ze het bold knopje weten staan, als het eens niet werkt gaan ze compleet de mist in omdat ze geen analyse kunnen maken waarom het niet werkt. Netiquette is er trouwens niet enkel uit beleefdheid, onderaan antwoorden of degelijk quoten is niet enkel uit respect, het is gewoon veel logischer/chronoligischer als je onderaan antwoord. Het gaat er dus om dat het ooit en liefst zo vroeg mogelijk aangeleerd moet worden maar min van onderwijs geeft er waarschijnlijk geen moer om.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bij mijn weten bestaat er al een dergelijk computerbewijs van de overheid uit. Je kan dacht ik in scholen die aangesloten zijn dat bewijs halen. Dit is een proef die de office producten beslaat.

Nu, dat op zich vind ik wel een goed initiatief.. maar is zeker niet proof en voldoende... met office ken je immers het net nog niet.. enne in die cursussen leer je ook niet deftig met Office werken. Dat zijn de basics eh.

Nu wat betreft dat verpreiden.. idd lady is volgens mij wel strafbaar. Als er staat in de wet dat het strafbaar is.. dan is dat in haar geval wel zo.Ze verspreid het immers naar de hele wereld.. passief welliswaar. Ik denk dat ze het beter in source code zou zetten dan in executable files, dan zou die spreiding al een pak minder zijn... :)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”