'k Heb hier een router (SMC7404BRA), op deze zijn op dit moment mijn laptop en m'n desktop op aangesloten via een straight cable. Nu zou ik graag die laptop kunnen gebruiken beneden en terwijl aangesloten blijven op het internet.
Nu zou ik dus iets moeten hebben dat ik kan inpluggen in m'n router en iets voor in m'n laptop. Het zou toch wel een 10mbit netwerk moeten kunnen ondersteunen. Maar het probleem is dat m'n router in m'n kamer staat en dat er gaat beneden gezeten worden en daar zijn nogal veel muren tussen. Neem nu dat het max 30m is. Maar kan iemand mij helpen welk product ik dan best neem?
Goh, je hebt dus een router, dus het heeft niet veel zin te investeren in een alles-in-1 oplossing (modem, router, wireless lan).
Wat jij nodig hebt is gewoon een access point en een wlan-kaartje voor in je laptop.
De producten van Belkin hebben al bewezen kwalitatief zeer in orde te zijn, maar er zijn enorm veel mogelijkheden in dit geval. Access point en wlan-pcmcia-kaart hoeven overigens niet van hetzelfde merk te zijn, zolang ze maar dezelfde technologie gebruiken, zijnde IEEE 802.11b of IEEE 802.11g . Mijn voorkeur gaat naar het laaste, het is sneller en is compatibel met de b-variant. (b = 11 mbit max en g = 54 mbit max).
Als je eenmaal zo'n accesspoint hebt moet je gewoon een crossed utp-kabeltje hangen tussen je router en de access point, via de uplink-poort. Dat is ongeveer alles wat er op hardwaregebied moet gebeuren.
Die dertig meter kan een probleem zijn, het kan dus nuttig zijn van een accesspoint / pcmcia-kaart te gebruiken met een uitstekende (die uit steekt dus) antenne. Koop je producten dus best bij een winkel waar je je dingen kan terugbrengen mochten ze niet sterk genoeg uitzenden.
Zie volgende link > > Klik hier
Er kan wel een probleem ontstaan om een goede verbinding te hebben als er meerdere verdiepingen zijn, in beton of dals zit er gewoonlijk heel wat ijzer verwerkt.
Een garantie op een goede stabiele verbinding heb je nooit op voorhand, wellicht is er een verkoper in je buurt die een test wil doen bij u ter plaatse, dan kan je nadien beslissen, al dan niet aanschaffen. (of er zo'n verkoper te vinden is die dit wil doen, dat is een andere vraag) Erratum: Ik was nog wel een tijdje bezig om die link op te zoeken, ondertussen had meon zijn bericht geplaatst
Overigens kan je ook een 'ad hoc' verbinding maken tussen 2 peers (pc's in dit geval). Dat zou betekenen dat je een pci-wlan-kaart in je pc steekt en een pcmcia-kaart in je laptop. Nadeel is dat dat telkens de verbinding moet initialiseren, en vooral dat je pc dan internet moet doorlussen naar de wlan kaart (en die moet aan staan natuurlijk).
Een accesspoint is een betere oplossing natuurlijk, maar ik wilde deze mogelijkheid ook even aanhalen.
'k Heb hier een router van SMC, misschien is het dan het beste om ook die accespoint en die PCMIA kaart van hetzelfde merk te nemen, namelijk SMC. Is dit niet beter?
www.smc.com <- alleen weet ik niet wat ik daar juist van nodig heb.
Nee, dit is niet noodzakelijk. De verbinding tussen je router en Access Point verloopt immers over een UTP-kabel. Deze zijn allemaal compatibel met elkaar hoor. Je moet enkel voor compatibiliteit zorgen tussen je AP en je WLAN-kaartje. Dat moet daarom niet echt van SMC zijn. Ik zal effe rondkijken en je dan proberen een link te geven. Al wat jij nodig hebt is een access point en een WLAN-kaartje. Dus geen router-achtige dingen. Dat mag altijd, maar het is niet nodig.
Wat je eigenlijk nog best kan doen is naar een (grote) computerwinkel gaan en daar die dingen met elkaar vergelijken. Hier zal het niet afhangen van de specificaties, maar eerder van de prijs en reikwijdte van de kaartjes en accesspoint.
Ik weet echt niet wat prijs-kwalitatief het beste is hoor. Zou er eens iemand willen zien welk merk en type ik het beste neem, het hoeft niet het goedkoopste te zijn, als het maar een goeie rijkwijdte heeft.
Je moet zelf maar eens rondkijken of eens binnen springen in de plaatselijke computerboer. Meestal kunnen ze je er wel iets over vertellen.
Ik geef dit enkel als indicatie. Ik sta hier geen borg voor de goede werking van dit aparaat. Ik heb nog nooit zo een draadloos ding in mijn handen gehad, dus ik kan ook niet zeggen of dit goed zal werken. Je moet ook deze niet nemen. Er zijn 10-tallen andere producten.
'k Heb daar eens rondgekeken. Het ziet er wel goed uit, de details teminste.
Maar waar ik alleen bang voor heb is dat die wel aan te sluiten valt op mijn SMC7404BRA. Die moet dus aan te sluiten zijn op een van die poorten hé. Bij SMC heb ik ook wel goede producten gezien, namelijk de SMC2655W V.2 en de SMC2632W V.3, weet natuurlijk niet of die aan te sluiten zijn op mijn SMC7404BRA. En of die compatibel zijn met elkaar.
Zoals gezegd heeft dat niets met comptatibiliteit te maken: Je hebt een router. Daar steek je 4, 5, 8, ... netwerkkabels in. Normaal heb je daar ook 1 uplink-poort tussen zitten of indien niet kan je gewoon een vrije poort gebruiken (maar dan wel straight cat5e-utp gebruiken). Alle access points hebben op z'n minst 1 uplink-poort en soms zelfs nog wat extra poortjes (zodat het naast draadloos ook nog een tradioneel netwerk kan switchen).
Voor de rest hebben de router en de access point niets met mekaar gemeen, ze moeten geen bijzondere data met mekaar kunnen uitwisselen of zo ...
Je kan zoals je wilt gewoon alles van SMC gebruiken (zijn overigens goeie dingen) en zelfs niet zo duur ...
Maar als er bij wijze van spreken morgen een goedkoop setje van accesspoint en pc-kaartje in de Aldi ligt, dan zullen die net zo goed hun werk doen ....
Ik heb hier op m'n router enkel 4 poorten, een poortje voor de telefoonkabel en het elektriciteitssnoer staan. Dus ik kan vanaf één van die poorten op m'n router een straight cable leggen naar dat accesspoint? En dan gewoon dat pcmia kaartje in m'n laptop en dat werkt?
Normaal zou het moeten werken. Ik dacht dat bij die SMC-routers alle poorten als uplink konden gebruikt worden en dat dat auto-sensing was. Dus geen enkel probleem. Kies maar een poortje. En als er nog iets is, just ask.
Ja, je zal die accesspoint nog moeten instellen, (wep-sleutels e.d. instellen), maar aangezien dat type en merk-specifiek is gaan we daar (nog) niet over beginnen eh
Maar normaal zijn die dingen vrij gebruiksvriendelijk en eenvoudig in te stellen via een web-interface (op vrijwel dezelfde manier als je je router moet instellen vermoed ik).
Allesinds bedankt. Ik ga in de loop van de maand september die spullen halen. Waarschijnlijk ze laten opsturen, als er dan iets niet lukt, horen jullie het wel.