Protesteren jullie???

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dit las ik bij het intikken en openen van userbase.be ... wat heeft dat te betekenen? Een beetje uitleg als het kan.

We Protest Due to Software Patents!
Due to the directive validating Software Patents that will be voted this 1rst September at the European Parliament, we have decided to protest.

We want to support the real demonstration that will take place in Brussels this wed 27 aug. Be there!

Click here to go to the BH website...

De Userbase.be website zal binnen 15 seconden geladen worden of u kan op onderstaande link klikken om zelf verder te gaan:

Continue to Userbase.be

Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

volgens ons spreekt de tekst boekdelen, wij protesteren tegen een wet op software patenten die de dood van opensource kan betekenent, daarmee dat wij een pagina hebben gezet,
we hopen dat deze actie niet onopgemerkt voorbijgaat
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Idd, en we zijn hierin niet alleen:
http://www.eurielec.etsit.upm.es/Online ... bsites.php

pup.telenet.be doet het bvb ook, net zoals vele anderen...

Er zijn enkele dingen die gewoon niet kunnen. Wij (samen met vele anderen) protesteren dus op deze manier en we hopen dat het dus niet onopgemerkt zal blijven.

We hopen dat andere webmasters hier ook aan zullen deelnemen!
NuKeM
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kzou dan toch die tekst in het nederlands schrijven ze. Mijn indruk was dat dominet protesteerde, en daarom voor de websites van de gebruikers een boodschap steekt. In eerste instantie heb ik daar niet naar gekeken. Maar omdat er iets van brussel opstond, kwam ik het eens vragen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Pi R² schreef:Kzou dan toch die tekst in het nederlands schrijven ze. Mijn indruk was dat dominet protesteerde, en daarom voor de websites van de gebruikers een boodschap steekt. In eerste instantie heb ik daar niet naar gekeken. Maar omdat er iets van brussel opstond, kwam ik het eens vragen.

Dank voor de link aan airzimmy, welke ik hier ook eens plak in het Nederlands.(om PiR² een plezier te doen) :-)

Erratum: De link welke hier stond verwijdert daar deze nu niet meer werkt.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 12 apr 2004, 21:09, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, "wij protesteren tegen een wet op software patenten die de dood van opensource kan betekenent" ... welke mag dat dan wel wezen?

Ik zou graag weten wat die wet juist inhoudt eer ik ergens voor protesteer hoor :-)
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Even tweakers aangesproken:

http://www.tweakers.net/nieuws/26739 : Bezwaren tegen Europees plan voor softwarepatenten
http://www.tweakers.net/nieuws/27569 : Europees softwarepatent komt naderbij
http://www.tweakers.be/nieuws/28488 : Websites in actie tegen wetsvoorstel softwarepatenten EU

Als je de richtlijnen volledig wil doornemen:
http://europa.eu.int/comm/internal_mark ... 2-92nl.pdf
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

http://www.tweakers.net/nieuws/28446/

[edit]damn you nukem :P[/edit]

Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

meon schreef:Mja, "wij protesteren tegen een wet op software patenten die de dood van opensource kan betekenent" ... welke mag dat dan wel wezen?

Ik zou graag weten wat die wet juist inhoudt eer ik ergens voor protesteer hoor :-)

Ge moogt die hier zetten die extra info, maar ge moet vooral duidelijk zeggen bij dat protestdingske waarover het gaat en dan zelf wat meer nederlandstalige info verschaffen. Mijnen euro valt nie echt als ik alleen dat bericht zie, en wees eerlijk, niet iedereen gaat ergens tussen het forum naar meer uitleg komen zoeken. zelfs een protestactie moet "aanspreken"
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Om het even rap samen te vatten.

Het gaat over patenten systeem dat EU wil invoeren. Hierin zouden enkele gaatjes zitten die het mogelijk zouden moeten maken dat men op allerlei kleine zaken patenten kan nemen. Dit heeft als gevolg bvb als ik een patent pak op (ik ga even iets dom zeggen) het zandlopertje (want ik heb dat bvb als eerste uitgevonden) dan kan ik dus als ik daar een patent op krijg alle software die zo'n zandlopertje gebruikt om geld gaan vragen omdat ze mijn idee gebruiken... dit was nu een dom voorbeeld, maar je zou er van verschieten, er zijn al veel van deze domme dingen uitgevochten in de US.

Het probleem ligt hem vooral in de open source waarin veel technieken worden gebruikt die eigenlijk niemands eigendom zijn. Als die gepatenteerd worden en die patenthouders willen lastig doen, dan gaan ze de opensource gemeenschap om geld vragen voor het gebruik ervan... en dat kan niet!

Ik hoop dat mijn uitleg wat klopt :?

/Add: Even de pagina iets duidelijker gemaakt.
NuKeM
008
Member
Member
Contacteer:

Goeie actie :!:
Het is van de ratten besnuffeld wat ze nou weer aan het uitdokteren zijn

Voor meer verduidelijking kun je hier eens lezen:
http://www.webwereld.nl/nieuws/reactie_compleet.phtml?id=15381

Een stukje hieruit dat ik erg treffend vond:
Peter B denkt "In de VS is het toch ook zo en daar is het geen echt probleem. Als er al een auteursrecht is wat is dan het verschil als er nog eens een octrooi op aangevraagd wordt?"

Het probleem is dat het auteursrecht puur op de code ligt die een bepaald algoritme implementeert. Niet op het algoritme zelf. Een patent zou dat wel doen.

Een patent zou het dus onmogelijk maken om überhaupt ZELF iets te programmeren dat dat algoritme implementeert!

Voorbeeld: de voortgangsbalk. Je kent hem wel, bij downloaden etc. Daar rust een patent op. Als software patenten in Europa legaal worden (wee die dag!) dan kun je dus voor de rechter gedaagd worden als jouw programma een voortgangsbalk laat zien, al had je hem netjes ZELF geprogrammeerd, zonder code van anderen te jatten.

Conclusie: Patenten veranderen het zelf ontwikkelen (en door bedrijven net zo) van software in het bewandelen van een legaal mijnenveld.

Alleen rijke grote multinationals zullen nog ideeën van elkaar in cross-licentie kunnen nemen, de onafhankelijke jongens, hoe creatief ook, zullen het onderspit delven.

Het copyright op letterlijke code (als expressie van een onderliggend idee) is dus meer dan genoeg! Net als schrijvers geen patent kunnen nemen op een bepaalde plot voor een roman, dat zou ook onzin zijn
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hier een link naar een Belgische website >
http://www.webwereld.be/nieuws/16019.phtml
Zal de kleine software ontwikkelaar het slachtoffer zijn, zullen de groten het terug eens bekokstoven en de koek onder elkaar verdelen?
De giganten ontwikkelaars, daar kan men niet tegen op, wat betreft de politiek.....,hier komt mijn komentaar later na dat zij gestemd hebben.
Patent, Octrooi, Auteursrecht,....als een informaticus een programma schrijft, heeft hij dan het auteursrecht, ik dacht van wel en wat heeft hij dan nog nodig? Niets, neen men wil gewoon van de kleinen kwijt!
Is dit het Europa van de Europese burgers, waar het alleen maar beter zou worden voor de burger :???:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 29 aug 2003, 09:50, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
Sh@rpEye
Starter
Starter

hmm, spijtig genoeg kon ik ni komen (2e zit leren is toch iets belangrijker)

Is idd een groot probleem voor opensource software, mag NIET gestemd worden zoals ze nu is!!!
Greetz,
Sh@rpEye
http://www.gpsshop.be
Massachusetts
Plus Member
Plus Member

Sorry folks, ik kon vandaag niet komen, was in Nederland. :-(
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

goed nieuws:

EU-softwarepatent stuit ook op bezwaren van economen

http://www.tweakers.net/nieuws/28514

Afbeelding
Massachusetts
Plus Member
Plus Member

SeNsEi Ze0n, das goed om te horen. Het is fijn om te weten dat de economen zich achter ons gescharreld hebben. 2 mensen maken het werk van 1 mens lichter. :-D
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ha, eindelijk staat er een zinnig boodschapke in het nederlands bij :-)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

3/09/2003 Besluit softwarepatenten uitgesteld! (Zouden de veelvuldige protesten er voor iets tussen zitten) :???:

Het Europees besluit over de omstreden octrooiwet voor software is wederom uitgesteld. Het Europees Parlement stemt nu eind september.

Het parlement zou zich maandag buigen over het wetsvoorstel, maar dit is uitgesteld tot de week van 22 september, zo heeft een woordvoerder bevestigd.
In deze week komt het parlement opnieuw plenair bijeen. Europarlementariër Arlene McCarthy zou maandag een presentatie houden.
Voor het uitstel is geen specifieke reden gegeven. "Het is niet ongewoon dat debatten worden verschoven", zo zegt de assistent van McCarthy.
De voorstellen zijn zeer omstreden. Idee is om - naar Amerikaans voorbeeld - softwarebedrijven toe te staan octrooien op software aan te vragen. Zowel vanuit het bedrijfsleven als vanuit de open-sourcebeweging bestaat veel weerstand. Gevreesd wordt dat alleen grote bedrijven als IBM hiervan zullen profiteren en dat innovatie uitblijft.
Afbeelding
Massachusetts
Plus Member
Plus Member

Gelukkig! :) Dat doet het parlement naar mijn weten om nog eens goed te beraadslagen en te overwegen wat de consequenties van zulke patenten zijn. Het geeft ons in ieder geval weer wat lucht om te kunnen ademen. De gevolgen van die patenten zijn niet te overzien. Geen innovatie meer en slechts enkele grote bedrijven zouden ervan profiteren. Het was een goede beslissing om nog eens goed over het toekomstige besluit na te denken.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”