Hallo, iets over een modern transportmiddel.
Korte vrije vertaling> :Terwijl in Duitsland nog om financiering van de trajecten in Bayern en Nordrhein-Westfalen gediscuteerd wordt, werd in China al het eerste commerciële transrapid-traject geopend. Dit traject verbindt de binnenstad van Schanghai met de 32 Kilometer verwijderde luchthaven.
De High Tech-trein heeft daarvoor slechts acht minuten nodig en heeft een maximum snelheid van 430 Kmh.
De transrapid zweeft over de sporen, zonder deze aan te raken. Maar niet vleugels en aërodynamica zorgen voor het optillen, maar elektromagneten. Zowel aan het spoor als ook aan het voertuig zijn hele rijen spoelen aangebracht, welke door elektrische stroom magneetvelden opbouwen. Als de stroom in de spoormagneet anders gepoold is als in de draagmagneet v/h voertuig, stoten zich de magneetvelden af en heffen de trein van het spoor. De transrapid zweeft dan ca 15 centimeter boven het spoor. (Erratum 1 Link verwijdert daar deze niet meer functioneert)
Op deze link is een Video in 2 talen, Klik op Video onder Medien en dan op Real Video Big (Duits of Engels). > Klik hier Je kan ook op Links klikken, scroll de pagina naar onder > Consortium Transrapide Nederland > commentaar in 't Nederlands Verdere vertaling zou te omslachtig worden.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 04 jul 2003, 21:44, in totaal 5 gewijzigd.
Hi Pi R²,
Wie is er doodgevallen, droeg zeker een hartstimulator? Eigenlijk te ernstig om er een lach-icoon achter te zetten hé 'k Zal nog eens goochelen, om inlichting in te winnen over de "Lineair" motor aandrijving.
Der is niemand doodgevallen blue-sky, maar als ge zo een peacemakerke in uw borst zitten hebt, en derop zo een electronische magneet, das dus schadelijk zoals ge zegt, ik denk alleen maar aan de mogelijkheid van...
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Is dat niet het principe van monorails?
Dit zal misschien wel een verbeterde versie zijn van systemen die al bestaan... (nee, niet vergelijken met die van Bobbejaanland )
Maar die magnetische velden zouden ook ervoor kunnen zorgen dat uw harde schijf corrupt raakt (als je bvb met laptop op die trein zit)... Lijkt me best wel een probleem als die echt zo sterk zijn...
euh, diene trein raakt geen rails of wat dan ook, waarschijnlijk zullen die magneetjes wel sterk zijn eh, weet ge wa zo nen trein weegt, dat pakt ge niet op met een koelkastmagneet.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Erratum: (Link verwijderd daar niet meer functioneel)
Langstator-Linearmotor (aandrijving)
Als aandrijving en tegelijkertijd rem dient de magneet-trein transrapid een synchrone langstator-linearmotor, welke ook werkt zonder contact te hebben met het spoor. De functie van dit aandrijf- en remsysteem kan men uit de werkingswijze van een roterende elektromotor afleiden, bij dewelke de stator opengesneden werd en lang uitgestrekt werd.
(lineaire beweging i.p.v. rotatie) De motor ontwikkelt zo i.p.v. een magnetisch draaiveld een magnetisch zich verplaatsend veld, de wisselstroom produceert in de wikkelingen in het spoor als het ware een magnetische golf.
(Het zich verplaatsend elektromagnetisch veld wordt wandel-veld genaamd)
Van dit (wandel-veld) wordt het rijtuig door zijn inductief werkende draagmagneten meegetrokken. De aandrijfkracht laat zich door een verandering van sterkte en frequentie v/d draaistoom in de spoorwikkelingen traploos van stilstand tot bedrijfssnelheid instellen.
De synchrone langstator-aandrijving versnelt de rijtuigen in motorbedrijf met constante drijfkracht tot aan de bedrijfssnelheid. Bij generatoraandrijving draait zich de richting van energie-veld en aandrijving om, het rijtuig wordt zonder dat het ergens raakt afgeremd.
(de laatste tientallen meter glijd het rijtuig op glijrichels)
In tegenstelling tot het klassieke aandrijvingprincipe van conventionele verkeers-sysstemen zit bij de magneettrein de motor in de rijweg geïnstalleerd.
Bij rijwegdeelstukken waar een hoog aandrijfvermogen gewenst is zoals b.v. bij sterke stijging en op plaatsen waar moet versneld worden, wordt de motor in de rijweg sterker uitgelegd als bij platte deelstukken, waar met gelijkblijvende snelheid gereden wordt. Dit wil zeggen: Het vermogen van de rijwegmotor is altijd op de noodzakelijke plaatselijke last berekend. Daartegenover moet bij conventionele verkeerssystemen het rijtuig altijd het gezamenlijke motorvermogen, voor dewelke telkens de hoogste aanvordering in een deelstuk nodig is, over de gezamenlijke weg ter beschikking hebben.
Rechtzetting:In het eerste bericht was er sprake van een probleem met magnetische stoorvelden in verband met een hartstimulator, dit wordt nu al tegengesproken. zie tekst > Zijn de magneetvelden die v/d Transrapid uitgaan een gevaar voor mens en omgeving? De intensiteit van de magnetische veld-werking van het Transrapid-Systeem is zeer gering. Vergelijkbaar met het natuurlijke magneetveld v/d aarde en ligt daarmee ver onder gebruikelijke huishoudtoestellen. Een haardroger, een toaster of onderandere een elektrische naaimachine zijn al van sterkere magneetvelden omgeven, als in de reizigerscel v/d transrapid voorkomen. Buiten het rijtuig langs die spoorbaan zijn de magneetvelden noch zwakker.
Tot hier de vrije vertaling, het wordt te lang, sorry. Doel van de lange vertaling was en is, toch een idee te geven hoe de Lineair-motor werkt, meer uitleg in originele taal > zie de Link.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 12 sep 2005, 04:03, in totaal 9 gewijzigd.
Nog een verdere toelichting, welke naar mijn mening toch wel aan bod moet komen.
Energieverzorging: De energieverzorging gebeurt door een hoogspanningsnet (110 kV-leiding). Via telkens twee onafhankelijk van elkaar werkende trafo onderstations wordt de stroom in de spoormotor gevoed. (rijwegmotor)
De afstand v/d de onderstations is afhankelijk van de noodzakelijke vraag naar energie dwz vooral van het traject.
(bvb een steiging)
Het draag en geleidingssysteem zoals ook de boordinrichtingen worden van 440 V-batterijen gevoed. Deze worden tijdens het rijden op hun beurt, zonder dat deze zich aanraken via lineargeneratoren in de draagmagneten met energie verzorgd, zo dat de magneetsneltrein ook zonder bovenleiding of stroomafnemer (geleider) altijd met "volle accumulatoren" rijd. Ook bij het remmen heeft er een terugwinning van de energie in de boordbatterijen plaatst.
Het remmen zelf gebeurd met hulp van een aanrakingsvrij werkende wervelstroomrem, welke ook door de boordbatterij met energie verzorgd wordt. Een wisselpoolsysteem induceert in de geleidingsrichel een wervelstroom, welke het energiebelastende verbruik op de bewegingsenergie v/h rijtuig tegenwerkt. Dit remt het rijtuig stilaan af tot op een snelheid van 10 km/h. Het rijtuig wordt dan op glijrichels neergezet en komt na enige tiental meter tot stilstand.
Nog een laatste link > Klik hier Voor de technisch onderlegden op dit gebied, van de gelijkstroom v/d accumulatoren kan men door middel van een wisselrichter dus ook de nodige wisselstroom genereren.
Men mag ook de telecommunicatie niet vergeten, het is geen grote verbruiker maar wel belangrijk Trouwens, digitale data overdracht naar het seinhuis toe gebeurt dmv een straalverbinding.
Alles bij elkaar genomen wel een sterk stuk ingenieurswerk < (mijn gedacht). Dat was het dan voor deze topic Transrapid, denk ik toch
Hallo,
Je kunt u een mooie screensaver downloaden, deze noemt in het Duits Bildschirmschoner.
>Je ziet de City bij nacht met prachtige verlichting, alles is kalm en plotseling raast de Transrapid voorbij met stereo geluid.
Zet uw boxen niet te luid, zoniet kan je wel even verschieten > Klik hier (klik dan op Bildschirmschoner onder Medien)
> download is ca. 3 MB (Heb deze screensaver zelf in gebruik)
Als je op bovenstaande link klik, kom je direct bij "Innovations". Je kan echter nog een keer links in het navigatiemenu op "innovations" klikken (= eerste menuutje) maar dat brengt je gewoon op dezelfde pagina.
Als je nu rechts van de pagina kijkt heb je een klein blauw menuutje "Trailer" met de verschillende bestandsformaten.
bij mij geeft deze screensaver de foutmeldingen: Error. A1 not found en dan daarna Error A2 not found, en dat is het dan.
Een idee wat er mis kan zijn.
jan
Ja, vandaag gedownload en geïnstalleerd
Laatst gewijzigd door jan28 25 aug 2003, 14:49, in totaal 1 gewijzigd.
Ja, ik zie uw verbetering in uw bericht, dan zou ik zeggen deze screensaver niet gebruiken zodat je geen risiko neemt uw systeem onstabiel te maken! Bij alles wat goed werkt is afblijven de boodschap
sjiek dat nieuw transportmiddel. Dat zou goed van pas kunnen komen hier in de grote steden. Ongelukken, die zitten in een klein hoekje. Maar goed... elk voordeel heb z'n nadeel.
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.