Linksys SPA-3102 dialplan?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Hey iedereen!

Heb me sinds vandaag ook begeven in de wondere wereld van VoIP, en zit met een aantal vraagjes. Ik heb me een Linksys SPA-3102 aangeschaft en alles goed aangesloten gekregen, maar nu moet ik nog weten hoe ik dat ding correct instel om via VoIP te gaan bellen.

Heb een account aangemaakt bij VoIPbuster.com en de nodige gegevens ingesteld (denk ik) in de configuratiepagina's van m'n SPA-3102 (is trouwens bijna idem aan een Sipura 3000 of 2002 of ...), maar er zijn zo GIGANTISCH veel zaken die je kan instellen dat ik een beetje overdonderd ben.

Aangezien ik niets van telefooncentrales afweet hoop ik dat iemand hier me wat verder kan helpen. Heb dat dialplan van Tijdhof Consulting al eens bekeken, maar hier wordt ook niet echt uitgelegd wat precies wat doet, en voor zover ik kan afleiden worden gesprekken naar GSM's enzo volgens dat dialplan ook via je PSTN-lijn gevoerd i.p.v. via VoIP - wat uiteraard de bedoeling zou zijn.

Ik zou ook graag kunnen testen of een gesprek nu echt via VoIP loopt of niet. Heb een Belgacom Discovery Line met daarop ADSL en daaraan de SPA-3102 gekoppeld, en zou niet graag op het einde van de maand verrast worden met een zware Belgacom-factuur omdat alle oproepen via PSTN zijn gebeurd terwijl ik dacht dat ze via VoIPbuster verliepen.
Ik zie nergens logfiles weggeschreven worden ofzo die me kunnen bevestigen dat de gesprekken via de SPA-3102 gaan?

Is er hier iemand die hetzelfde toestel heeft, of een voorloper, of gewoon erg veel van telefooncentrales afweet en me een beetje op weg kan zetten?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!!

Sven
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Sven,
je hebt juist hiervoor dezelfde vraag in een andere thread gesteld.
Daar heb ik al antwoord op gegeven, zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 724#142724
Was dat niet duidelijk?
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Oeps, mijn excuses Limburg, dacht dat ik je een privé-bericht had gestuurd.
Moet op de verkeerde knop gedrukt hebben, sorry :oops:

Bedankt voor je antwoord!

Vriendelijke groeten,
Sven
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

sventunus schreef:....dacht dat ik je een privé-bericht had gestuurd.
Moet op de verkeerde knop gedrukt hebben

Niets gezien hoor :wink:
Succes! (draait het al?)
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Thanks!

Het draait nog niet denk ik neen, weet het eigenlijk nog steeds niet.
Heb aantal vaste lijnen gebeld, maar er is nooit iemand thuis, dus ik kan ook niet op m'n voipbuster account zien of daar gesprekken in verschijnen :wink:

Heb van de site van Sipura een heel goede manual gedownload, die heb ik intussen gelezen en begrepen en alles staat ingesteld zoals het moet volgens mij. 1 ding dat me nog stoort is dat er bij Line 1 bij de Registration Status altijd 'Failed' verschijnt.
Nochtans kloppen de ingevulde voip-gegevens en heeft de sipura een WAN-adres.

Afbeelding
Afbeelding

Bij de status van de PSTN-lijn kan je ook zien dat de laatste disconnect een VoIP-call betrof. Dus ik weet het nog altijd niet... is het nu actief of niet?

Afbeelding

Trouwens:
Limburg schreef:Voor voipbuster heb ik gemaakt (*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Dat dialplan dat je hier zet is het standaard Dial Plan voor Amerika dat fabriek-af in de Sipura ingebakken zit, heb je misschien het foute gekopiëerd in je antwoord?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Allereerst, ik ken de sipura-3102 niet. Maar heb wel de 2002 en een linksys pap2 die er veel op lijken en zeker, wat configuratie betreft, overeenkomen.
Wat bij jou niet goed gaat is het inloggen bij voipbuster.
Wanneer je het ding aanschakelt, moet gewoonlijk binnen een minuut registration state: "registered" zijn.
Je zegt: "Nochtans kloppen de ingevulde voip-gegevens en heeft de sipura een WAN-adres."
Wan adres?
Hoe heb je hem aangesloten? Is je provider telenet en heb je de luxe dat ding vóór je router aan te sluiten en een wan adres te laten verkrijgen?
Hier hangt hij achter een router en heeft een static lan adres.
Bovendien heb ik een aantal poorten in de router doorgeroute, nl de SIP (onderhandelingsprotocol met de voipserver) poort en de RTP (poorten waar de voice data over ontvangen wordt) range.
De poortnummers vind je in de configuratie.
Maar dat is niet nodig wanneer je de DHCP van je router of telenet gebruikt en bovendien PnP in de router aanschakelt (je router moet wel in staat zijn sip devices te handlen).
Je hoeft dan niks te doen, na het aanzetten en verbinden gaat het ding gewoon werken.
sventunus schreef:Trouwens:
Limburg schreef:Voor voipbuster heb ik gemaakt (*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Dat dialplan dat je hier zet is het standaard Dial Plan voor Amerika dat fabriek-af in de Sipura ingebakken zit, heb je misschien het foute gekopiëerd in je antwoord?
:oops: het is bijna al zo'n 2 jaar geleden dat ik de boel geconfigureerd heb en weet niet meer precies welke.
Ik heb er meerdere gemaakt. Verweg het grootste deel van de gesprekken is naar het buitenland en overal, ook voor belgie heb ik het landennummer geprogrammeerd. Daardoor is het niet kritisch en werkt ook de standaard string.

Wanneer je niet zeker weet of gesprekken via voip of Belgacom gaan:
Verbindt Belgacom voorlopig met een gewone telefoon, haal het kabeltje uit de telefooningang op je sipura.
Dan kan je jezelf bellen :) en heb je de zekerheid dat wanneer je een gesprek hebt, de boel goed werkt.
Succes!
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Limburg schreef:Je zegt: "Nochtans kloppen de ingevulde voip-gegevens en heeft de sipura een WAN-adres."
Wan adres?
Hoe heb je hem aangesloten? Is je provider telenet en heb je de luxe dat ding vóór je router aan te sluiten en een wan adres te laten verkrijgen?
Hier hangt hij achter een router en heeft een static lan adres.
Bovendien heb ik een aantal poorten in de router doorgeroute, nl de SIP (onderhandelingsprotocol met de voipserver) poort en de RTP (poorten waar de voice data over ontvangen wordt) range.
De poortnummers vind je in de configuratie.


My bad, slecht uitgedrukt. Ik heb dezelfde setup, bedoelde eigenlijk dat de SPA het WAN-adres "ziet" :wink:
Ondertussen is het in orde, ik was domweg vergeten het IP-adres van de router als DNS-adres op te geven :smash2: :bang:
Nu registreert hij netjes en bellen via VoIP gaat super!

Limburg schreef:Succes!


Bedankt!
En nog eens bedankt voor je hulp & tijd!
Als je op een avond in Antwerpen bent en dorst hebt... je hebt een paar pinten tegoed :-D
robbekema
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:57

Kan iemand mijn nog eens duidelijk uitleggen hoe de Linksys SPA 3102 werkt?
Ik snap er werkelijk waar niks meer van!

Mijn broer (finland) en ik (nederland) hebben beide een SPA 3102.
Internetten via de linksys werkt en via voipbuster kunnen we elkaar bellen.

Nu wil ik via de telefoon die in de linksys zit mijn broer bellen op zijn telefoon die op zijn linksys zit.

Hoe doe ik dat dan precies?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

robbekema schreef:Kan iemand mijn nog eens duidelijk uitleggen hoe de Linksys SPA 3102 werkt?
Ik snap er werkelijk waar niks meer van!

Mijn broer (finland) en ik (nederland) hebben beide een SPA 3102.
Internetten via de linksys werkt en via voipbuster kunnen we elkaar bellen.

Nu wil ik via de telefoon die in de linksys zit mijn broer bellen op zijn telefoon die op zijn linksys zit.

Hoe doe ik dat dan precies?


Om via SIP gebeld te kunnen worden heb je een telefoonnummer nodig.
Voor Nederland is dat bv te krijgen bij www.budgetphone.nl (10eu/jaar)

Ook je broer kan een Nederlands nummer gebruiken zodat hij door vrienden en bekenden gewoon op een Nederlands nummer gebeld kan worden.
Laatst gewijzigd door Limburg op 15 apr 2007, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
robbekema
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:57

Okay, en wanneer ik dit besteld heb, en heb dus een telefoon nummer, hoe zet ik dit dan in de Linksys SPA 3102?

Ik heb handleiding en veel op internet gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

robbekema schreef:Okay, en wanneer ik dit besteld heb, en heb dus een telefoon nummer, hoe zet ik dit dan in de Linksys SPA 3102?

Ik heb handleiding en veel op internet gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit.

Alleen wanneer je gerichte vragen hebt kan ik je misschien helpen, dit is te algemeen.

De SPA 3102 heeft 2 helften, één kan blijven werken via voipbuster voor uitgaande, gratis gesprekken, de andere helft via Budgetphone.
http://www.tijdhof.com/product_info.php?products_id=540
Verder ken ik de 3102 niet goed genoeg, ik heb een andere, oudere linksys (pap2 en de Sipura 1002).
robbekema
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:57

Het is idd heel algemeen, maar ik wil gewoon mijn broer bellen in finland.
We hebben beide zo'n SPA 3102 en willen deze gebruiken.
Maar het antwoord op de vorige vraag heeft mij al een heel eind geholpen.
Ik wist bijv. niet dat ik een telefoon nummer aan moest vragen.
En nu ik dit besteld heb, moet ik het alleen nog instellen in de SPA 3102.
Alleen is dit apparaatje zo uitgebreid dat ik er (zelfs met handleiding) niet uit kan komen.
Daarom zoek ik iemand die precies weet hoe dit ding geconfigureerd moet worden.
En we gaan vrolijk verder :-) alleen beetje jammer dat dit met het mooie weer moet.
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

je hebt geen nummer nodig als je allebei zo'n apparaatje hebt en je gewoon je broer wilt bellen

je kan dan volgend ding in je dialplan zetten:

<777:[email protected]>|

Als je dan 777 intypt kom je bij je broer uit, de bla.gotdns.com is gewoon zijn ip adres, en naam is hetgeen dat hij bij username heeft ingesteld in zijn spa.


Je moet er wel voor zorgen dat een router die ervoor staat ofzo geen poorten blokkeerd, best de spa gewoon als eerste zetten.


Sander
robbekema
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:57

ok, dat is alweer heel wat anders.
Ik heb nu dit geprobeert:
<777:[email protected]>
"naam" is dan de username van mijn broer in finland.
Maar dan gaat de telefoon vanje: "tuuttuuttuut".
Heb ik iets fout?
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Dat kan je ook gebruiken maar dan leg je verbinding met voipbuster eerst, met mijn methode leg je een rechtstreekse link.

Die puutpuutpuut, is ofwel omdat er ergens nog wat poorten geblokkeerd worden, of misschien staat de spa in finland nog niet geregisterd met zijn voipbuster account.

Op het status pagina, moet je registered zien staan.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”