Probleemje op al onze Fujitsu Siemens Primergy servers.
- Windows 2000 Server SP4 op alle machines (32bit dus)
- default boot.ini (geen /3G, geen /PAE)
- 4 latjes van 1GB PC2700ECC geinstalleerd
- bios ziet 4 GB
maar in windows (taskmanager) is er maar 3 GB beschikbaar
Ik heb al véél links gevonden op Google, en snap ongeveer al een beetje waardoor het komt, maar, ik vind nergens "officiele" (als we dat zo al kunnen noemen) uitleg op een betrouwbare website, e.g. microsoft.com of fujitsu-siemens.com ...
Ik zoek dus een "officiele" uitleg waarom er maar 3GB beschikbaar is onder Windows 32bit, en dus niet de volledige 4GB die in de BIOS zichtbaar is
Maar 3GB van de 4GB beschikbaar onder windows
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Wat zegt msinfo32?
Toch maar eens /3GB and /PAE proberen
Ik heb ook nooit een verklaring gevonden waarom dit nodig zou zijn maar soms helpt het wel!
/3GB is om applicaties toe te laten 3 GB te gebruiken i.p.v. 2GB
/PAE is bedoeld om meer dan 4GB geheugen te kunnen gebruiken
Good luck!
Toch maar eens /3GB and /PAE proberen

Ik heb ook nooit een verklaring gevonden waarom dit nodig zou zijn maar soms helpt het wel!
/3GB is om applicaties toe te laten 3 GB te gebruiken i.p.v. 2GB
/PAE is bedoeld om meer dan 4GB geheugen te kunnen gebruiken
Good luck!
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Ja, da's maar het halve verhaal ...
* de switch 3G verdeelt de 4GB 'virtuele addresseerbare' gegeugenruimte in 1GB voor de Windows kernel en 3GB voor andere applicaties, en dus niet 2GB/2GB die de standaard waarde is.
Op een terminal server is het wel niet echt gezond om de kernel maar 1GB te geven...
Ook met deze optie verander je niet de 4GB grens, of de 3GB in de taskmanager ...
* de PAE switch (physical address extention) dient om die 'virtuele' 4GB te vergroten naar de limiet van 64bit systemen (was dat nu 16TB? - yup, http://support.microsoft.com/kb/294418), maar dat verandert niets aan die 3GB in de task manager...
Causes Ntldr to load Ntkrnlpa.exe, which is the version of the x86 kernel that is able to take advantage of x86 PAEs. The PAE version of the kernel presents 64-bit physical addresses to device drivers, so this switch is helpful for testing device driver support for large memory systems.
MSinfo32 zegt trouwens ook maar 3GB (3.145.004 KB) total psysical Memory ...
* de switch 3G verdeelt de 4GB 'virtuele addresseerbare' gegeugenruimte in 1GB voor de Windows kernel en 3GB voor andere applicaties, en dus niet 2GB/2GB die de standaard waarde is.
Op een terminal server is het wel niet echt gezond om de kernel maar 1GB te geven...
Ook met deze optie verander je niet de 4GB grens, of de 3GB in de taskmanager ...
* de PAE switch (physical address extention) dient om die 'virtuele' 4GB te vergroten naar de limiet van 64bit systemen (was dat nu 16TB? - yup, http://support.microsoft.com/kb/294418), maar dat verandert niets aan die 3GB in de task manager...
Causes Ntldr to load Ntkrnlpa.exe, which is the version of the x86 kernel that is able to take advantage of x86 PAEs. The PAE version of the kernel presents 64-bit physical addresses to device drivers, so this switch is helpful for testing device driver support for large memory systems.
MSinfo32 zegt trouwens ook maar 3GB (3.145.004 KB) total psysical Memory ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@Selder,
Mijn beperkte uitleg was eerder bedoeld voor andere lezers
Ik weet dat het waarschijnlijk niet evidend is maar probeer a.u.b. eens te booten met /PAE. De bovenste 1GB wordt waarschijnljk "gestolen" door PCI en PCI express devices. Als je PCI express kan uitschakelen in het BIOS dan is dat ook een optie.
Meeste recente BIOS is geinstalleerd?
Mijn beperkte uitleg was eerder bedoeld voor andere lezers

Ik weet dat het waarschijnlijk niet evidend is maar probeer a.u.b. eens te booten met /PAE. De bovenste 1GB wordt waarschijnljk "gestolen" door PCI en PCI express devices. Als je PCI express kan uitschakelen in het BIOS dan is dat ook een optie.
Meeste recente BIOS is geinstalleerd?
- Sloppy Joe
- Member
Selder,
kan je type FSC Primergy eens geven?
mij schieten een paar dingen te binnen wat je kan proberen:
- is de boot.ini wel echt default, ik bedoel staat er er bvb geen /maxmemsize= xxxx ?
- zoals Astrolon zegt, is je bios up to date. FSC ServerView samen met de Global Flash ism met de Download Mananger kan wonderen doen
- controleer de volgende BIOS setting een keer: "Advanced --> Remap PCI Memory Gap" zou op "ENABLED" moeten staan. In de boot.ini zou dan ook de /PAE moeten aanwezig zijn.
Eventueel kan je ook je probleem hier eens posten.
Joe
kan je type FSC Primergy eens geven?
mij schieten een paar dingen te binnen wat je kan proberen:
- is de boot.ini wel echt default, ik bedoel staat er er bvb geen /maxmemsize= xxxx ?
- zoals Astrolon zegt, is je bios up to date. FSC ServerView samen met de Global Flash ism met de Download Mananger kan wonderen doen
- controleer de volgende BIOS setting een keer: "Advanced --> Remap PCI Memory Gap" zou op "ENABLED" moeten staan. In de boot.ini zou dan ook de /PAE moeten aanwezig zijn.
Eventueel kan je ook je probleem hier eens posten.
Joe
A man on a mission: http://www.paulswereld.be/