Styno schreef:Dit is waarschijnlijk een hypervisor en niet te vergelijken met vmware en zeker niet met wine.
dat klopt: vmware (en wine in zekere zin) zijn emulators. deze bootsen een standaard pc na in software. je zou eventueel een virtuele 3D kaart kunnen gebruiken, maar erg nuttig zou dat niet zijn. geemuleerde systemen hebben geen toegang tot hardware
bij virtualisatie is er geen emulatie. hardware wordt opgedeeld in "comparimenten" en toegewezen aan virtuele machines. via een truc denken die sytemen dat ze op echte HW draaien. hier kan je eventueel wel hardware "doorgeven" aan een virtuele machine. wel oppassen met PCI devices die DMA transfers gebruiken.
Styno schreef:Als je de kaarten 1op1 kan doorgeven aan je virtuele machines dan is alles mogelijk, ook D3D
ja en neen. ik vermoed dat die kaart dan op een AGP of pci express bus zal zitten en dat lukt momenteel nog niet (waarschijnlijk nooit voor agp). met PCI kaarten zou dit wel eens kunnen lukken. zeker in een paravirtualized systeem (virtueel systeem dat zich er WEL van bewust is dat ze niet op de echte HW draait). dat is heel belangrijk aangezien de meeste PCI kaarten DMA transfers doen (virtueel systeem geeft aan de HW commando's om zelf transfer te doen naar systeem). om dat goed te laten gaan moet het systeem weten dat het in een "compartiment" draait.
ik zelf heb al success gehad met Xen en het doorgeven van bvb PVR500 tv kaarten, scsi controllers, disks, netwerkkaarten, en (een hele tijd geleden) ook een PCI vga kaart.
PAS OP: in xen HVM mode (aka VT mode) lukt dit bij mijn weten nog niet, enkel voor paravirtual.