Laptop met mat scherm of blinknd scherm ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Dag mannen ,

Ik ben aan het uitzien voor een krachtigere laptop en ik wilde eens vragen wat jullie denken van deze
http://nl.backoffice.be/shop/details.as ... 03ET%23UUG
?Ik vermoed dat deze laptop zeker vista premimium is , ga er ook nog een extra gig bij laten insteken zodoende dat er 2 gig ram geheugen in zit .
Maar mijn grootste zorg is moet ik er een bestellen met mat scherm of blinkend ?

Ik heb nu een acer(8 maand jong ) in gebruik die ik ga verkopen die heeft een blinkend scherm . Kwa kleuren is die perfect , maar ik ga in de zomer veel buiten zitten en ik vind dan het nadeel dat je jezelf ziet zitten in je scherm .Dit heb je ook met de verkeerde lichtinval . Ik ga er van uit dat dit bij een mat scherm niet zo is maar is dat ook zo ? Zijn de kleuren ook nog zo mooi ? Heeft er iemand de twee al gehad om op te werken ? De meeste notebooks die je in de winkels ziet staan zijn allemaal wel blinkend dus dit wil misschen zeggen dat het mat aan het verdwijnen is omdat een blinkend scherm beter is kwa weergaven . Wat klopt er nu allemaal van wat ik hier noteer en wat raden de mensen met ervaring aan .
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Als ik met mijn oude laptop met mat scherm in de zomer buiten zat, zag ik nog minder dan nu met mijn laptop met blinkend scherm. Als je trouwens iets donkers aan doet als je in de zon gaat zitten valt het spiegeleffect best wel mee.
Afbeelding
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sub Zero schreef:Als ik met mijn oude laptop met mat scherm in de zomer buiten zat, zag ik nog minder dan nu met mijn laptop met blinkend scherm. Als je trouwens iets donkers aan doet als je in de zon gaat zitten valt het spiegeleffect best wel mee.
Dus jij vind een spiegelend beeld beter dan een mat ?
Maar niet omdat de kleuren van een mat scherm slechter zijn dan dat van een blikend scherm ?
En wat is voor jouw een oude laptop ? Kan het niet zijn dat beeldkwaliteit van die oude laptop slechter was da die je nu hebt ? Ik vraag je maar even uit hoor ;-)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Ik heb ze beide naast elkaar staan gehad, een vrij nieuw mat scherm (ca 2,5 jaar oud) en een nieuwe (ca 1 jaar oud) blinkend.
De kleuren van het blinkende zijn beter, ook is het blinkende veel beter leesbaar met zonlicht.
Zit je binnen vind ik zelf het blinkende wat minder, zeker als je achter jou een lichtpuntje ofzo hebt, want dat wordt veel harder gereflecteerd.

Nu zou ik zeker geen meerprijs geven voor een mat, voor mij zijn ze vrij gelijk, beide hebben voor- en nadelen, maar een blinkend meer voor- dan nadelen :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Ik heb er ene met een mat scherm van ongeveer 3 jaar oud. En als ik buiten zit in de zomer zie ik er bijna niets meer op. Tenzij ik echt in de schaduw ga zitten waar het een beetje donkerder is.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Sniffie schreef:
Sub Zero schreef:Als ik met mijn oude laptop met mat scherm in de zomer buiten zat, zag ik nog minder dan nu met mijn laptop met blinkend scherm. Als je trouwens iets donkers aan doet als je in de zon gaat zitten valt het spiegeleffect best wel mee.
Dus jij vind een spiegelend beeld beter dan een mat ?
Maar niet omdat de kleuren van een mat scherm slechter zijn dan dat van een blikend scherm ?
En wat is voor jouw een oude laptop ? Kan het niet zijn dat beeldkwaliteit van die oude laptop slechter was da die je nu hebt ? Ik vraag je maar even uit hoor ;-)
Yezzz, ik vind een blinkend beter. Mijn oude laptop was een Compaq Evo 110 (P3-1GHz, dus reken zelf maar eens hoe oud :)). En de beeldkwaliteit is best deftig hoor. Maar mijn blinkend is net nog iets beter :)
Afbeelding
Kerberos
Plus Member
Plus Member
Provider

Afgaande op de specs van die laptop moet je eens een kijkje nemens op de site van Dixons (www.dixons.be) en doorklikken naar promoties. Daar open je de folder (pdf-file). Op blz 46 staan een paar interessante laptops.

Beetje extra reclame never hurt anyone ;-)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kerberos schreef:Afgaande op de specs van die laptop moet je eens een kijkje nemens op de site van Dixons (www.dixons.be) en doorklikken naar promoties. Daar open je de folder (pdf-file). Op blz 46 staan een paar interessante laptops.

Beetje extra reclame never hurt anyone ;-)
bedankt voor de tip ;-)
Zal zeker eens nazien !

EDIT
-----

Ben even gaan kijken maar dat zijn de modellen voor de particulieren markt met een berg tuuters en bellen . Wat ik niet echt nodig heb of gebruik . Die notebook rechts onderaan komt dich in de buurd maar heeft windows mediacenter , iets tragere cpu ( maar is te verwaarloze ) daarbij komt de resolutie van het scherm ook niet in de gebuuren . Ik denk niet dat je dit soort notebook mag vergelijken met die ik hier boven vermelde .

maar toch bedankt ;-)
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Persoonlijk heb ik een laptop met blinkend scherm en een apart scherm dat mat is. Beide zijn heel goeie schermen, maar ik denk dat als je een laptop wil met breedbeeldscherm en/of een goede grafische kaart, dat je dan sowieso uitkomt op een laptop met spiegelscherm. De mat schermen worden vooral gebruikt bij de budget laptops, of de snelle versies waarvan de prijs hierdoor toch gedrukt wordt.
Een spiegelscherm en goede grafische kaart maken een laptop wel onmiddelijk een stuk duurder, tenzij je bespaard op processorkracht.

Een vriendin van mij had laptop van zelfde merk met zelfde processor en schrijver, ... maar dan met geïntegreerde intel grafische kaart en mat scherm, en ze betaalde er maar de helft voor dan wat ik voor de mijne betaalde
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Braindamage schreef:Persoonlijk heb ik een laptop met blinkend scherm en een apart scherm dat mat is. Beide zijn heel goeie schermen, maar ik denk dat als je een laptop wil met breedbeeldscherm en/of een goede grafische kaart, dat je dan sowieso uitkomt op een laptop met spiegelscherm. De mat schermen worden vooral gebruikt bij de budget laptops, of de snelle versies waarvan de prijs hierdoor toch gedrukt wordt.
Een spiegelscherm en goede grafische kaart maken een laptop wel onmiddelijk een stuk duurder, tenzij je bespaard op processorkracht.

Een vriendin van mij had laptop van zelfde merk met zelfde processor en schrijver, ... maar dan met geïntegreerde intel grafische kaart en mat scherm, en ze betaalde er maar de helft voor dan wat ik voor de mijne betaalde
Ik heb anders een deftige laptop met een deftige grafische kaart met breedbeeld en een mat scherm ... jouw beweringen slaan nergens op me dunkt.
Icecubes
Member
Member
Provider

Inderdaad dat is bullshit wat je daar zegt. Ik heb hier een IBM voor me liggen met een mat-scherm,wel hoge resolutie ( 1600x1200 pixels) en wordt aangestuurd door een Ati FireGl , handig voor CAD-toestanden en dergelijke.
Prijs van het toestel ligt dan ook ver boven een budget laptopje.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Sja, ben ook maar een mens hé en een mens kan zich al eens vergissen zeker, je moet me er niet voor afschieten hoor :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

Feitelijk zien we tegenwoordig de omgekeerde beweging : duurdere "workhorse" notebooks krijgen een hoogkwalitatief *mat* scherm, de goedkopere dingen hebben allemaal een glanzend scherm. De nieuwe reeks IVI-notebooks : allemaal glanzende schermen, en da's echt bottom-of-the-barrel qua specs.

Voorbeeld F/J : de goedkope Amilo's (rond 700€) hebben zo'n glanzend scherm, de dure Lifebooks voor professioneel gebruik hebben *allemaal* een mat scherm.

Een jaartje geleden heeft in de editorial van C't hier nog een bedenking over gestaan : de hoofdredacteur had nu "eindelijk" een scherm waar de kleuren van de DVD zo mooi op waren te zien (glanzend scherm), maar in praktijk kon hij nu vooral "zich 's morgens scheren zonder spiegel" (klopt hoor, voor de gein ook eens getest), maar kon hij niet :
1) naar een DVD kijken bij slechte invalshoek van het licht, dus even "Lord of the Rings" kijken op de trein zat er niet meer in.
2) zijn spreadsheets nauwelijks raadplegen op het kantoor, omdat hij vooral de TL buis van het plafond in zijn scherm zag ipv de data die hij nodig had.

Zoals steeds is de editorial van C't vrij humoristisch, maar er zit een grond van waarheid in. Ik heb zowel een glanzende als en mat-scherm notebook, en om te *werken* is dat mat scherm doodgewoon veel neutraler en naar mijn mening minder vermoeiend.
TjoekTjoek
Member
Member
Provider

Ik heb hier thuis ook de 2 soorten en persoonlijk vind ik een mat scherm toch wat leuker om gewoon met te internetten enzo. Dat blinkend scherm daarentegen is wel beter om films en games te laten weergeven.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus als ik dat hier boven allemaal nog eens lees , kan ik daar op uitmaken dan de mensen die profecioneel bezig zijn op een laptop toch meer opteren voor een mat scherm dan een spiegelend scherm .
Wat mijn gebruik betrefd zie ik zeker geen dvd's of speel ik geen games !
Gebruik van een laptop dient vor mij gewoon om te internetten en vooral om veel van te lezen , daarbij komen natuurlijk ook de dagelijkse zaken bij zoals wat chatten op irc en via messenger , mails lezen en als laatste wat foto's bekijken en sorteren . Bewerken van foto's doe ik op mijn desktop pc . Ik ga voor de aankoop trachten de laptop eerst te gaan bezichtigen in een pcshop zodoende dat er uitsluitsel is van mijn twijfels .
Maar momenteel opteer ik voor een mat scherm .
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”