Internet en telefoon vallen om de haverklap uit

Plaats reactie
muove
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006, 16:24

Al sinds onze eerste aansluiting bij tele2 begin november valt onze internetverbinding en telefoon om de haverklap uit. Dit is ontzettend frustrerend.
De modem (Speedtouch 706) aanzetten en uitzetten helpt en levert soms tot een 20tal minuten aaneengesloten connectie. Daarna valt de verbinding uit en start onmiddelijk weer op. Daarna valt de verbinding steeds sneller weer weg (om de zoveel minuten) tot er helemaal niet meer wordt opgestart. En enkel aan en uitzetten helpt.
De helpdeskondersteuning van Tele2 is zeer slecht en traag. Gisteren werden we uiteindelijk gebeld met de mededeling dat het geen fout is aan de adsl-lijn maar dat wij de modem slecht geïnstalleerd zouden hebben. Dit is natuurlijk niet waar. We zijn best in staat om de eenvoudige handleiding te volgen.
Volgende stap zou zijn om een technieker te laten komen (aan 99 euro) om de installatie voor ons te doen.

Mijn vermoeden is dat men dit gebruikt om ons het abonnement toch te kunnen aanrekenen volgende maand.

Niettemin wil ik zeker zijn dat er echt geen fout is aan de installatie. Kan ik toch iets fout hebben gedaan dat een dergelijk gedrag kan veroorzaken?
Ik wil eigenlijk gewoon dat internet en telefoon normaal werken en hoop ergens dat er een eenvoudig antwoord is via dit forum.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem? En daar een oplossing voor gevonden?
Hoe kan ik nu best verder gaan met het idee in het achterhoofd dat de fout bij tele2 ligt en dat ik geen abonnement, noch technieker wil betalen?

Mijn idee is om die technieker te laten komen en hem te laten vast stellen dat het probleem bij tele2 ligt.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Kan je je SNR-waardes eens posten? Hoe je die juist moet uitlezen met je tele2 all-in modem weet ik niet vanbuiten. Maar ik ben behoorlijk zeker dat het daar aan ligt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
muove
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006, 16:24

Block schreef:Kan je je SNR-waardes eens posten? Hoe je die juist moet uitlezen met je tele2 all-in modem weet ik niet vanbuiten. Maar ik ben behoorlijk zeker dat het daar aan ligt.


Block,
Ik heb er (ook) geen idee van hoe ik die waarden kan uitlezen.
Stel dat het dat is: wat doe ik dan?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Niet mogelijk met een 706 of een geflashte 716. Dank U Tele2. :evil: Tele2 heeft het zo nodig gevonden om dit heel belangrijke stukje informatie af te schermen van de klant. *dom*

Makkelijkste methode : een normale onbeperkte ADSL modem lenen van iemand, aan je lijn hangen, en daarmee de syncwaardes nakijken.

Je zou de 706 kunnen reverten naar een onbeperkte versie, maar als daarna blijkt dat je een nieuw probleem krijgt gaat men het daarop steken, dus niet doen als je niet heel goed weet wat je doet !

Indien je SNR/attenuation waardes stinken, kan dat liggen aan bijvoorbeeld

1) "rotte kabel in de grond" --> tele2 bellen --> BGC moet dat in orde brengen
2) afstand --> tele2 bellen --> profiel aanpassen naar lagere snelheid (moet door BGC gebeuren)
3) probleem met binnenbekabeling
4) heb je die splitter er nog tussen zitten ? zit je al op VOIP ? (ik neem aan van wel) ---> splitter er tussen uit, kan je geen bal meer mee doen.
.... en de lijst is nog wel langer als dat ...

"Fout geisntalleerd ?" Niet echt. Als je de modem hebt aangesloten op je oude BGC-contactdoos, en deze niet op één of andere wijze afgetakt door de rest van je huis loopt, kan je voor de rest niet veel mis doen. Dus AUB, geen situatie van "bgc kabel --> contactdoos thuis --> modem ---> en parallel met die eerste contactdoos nog enkele andere eraan gehangen", want da's vragen om problemen (en functieloos : bij All-in kan je aan die contacten toch geen werkende functie meer ontlenen, maar het kan *wel* voor zware storingen zorgen op je modem)

Ervan uitgaande dat je die splitter niet gebruikt; gewoon proberen enkel de telefoon in de gaten te houden : die is pc onafhankelijk, en jij mag qua "pc installatie" voor mijn part de boet compleet verknoeien : die telefoon mag zijn sync of werking *niet* verliezen. Doet die dat wel, en heb je hem correct aangesloten, is het *hun* probleem.

Het feit dat het probleem bijkbaar erger wordt naarmate de modem langer aan staat, kan erop duiden dat de modem *zelf* defect is; in dat geval is het natuurlijk zowiezo knudde. Je hebt garantie op die modem ! 2 jaar zelfs ! Als Tele2 bij mij zou blijven ezelen hierover, dan zorgde ik er desnoods in *allerergste situatie* wel voor dat de "defectheid van de modem niet meer kon worden betwist", en da's niet moeilijk te doen voor iemand die zelf maar een heel klein beetje van electriciteit afweet.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

:eek:

Is dat echt? Kan je die waardes niet opvragen uit die tele2-box?

@ muove

Met die waardes kan je de kwaliteit van je adsl-verbinding controleren. Je kan gokken hoever je van de telefooncentrale zit, hoeveel ruis er op de lijn zit. Hoe goed de centrale met jouw kan communiceren en andersom e.d.

Vrij belangrijke informatie dus bij een probleem als de jouwe
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Block schreef::eek:

Is dat echt? Kan je die waardes niet opvragen uit die tele2-box?

Vrij belangrijke informatie dus bij een probleem als de jouwe


Better believe it. Op de oude firmware zoals ik die nog draai lukte dat perfect, maar sinds de nieuwe firmware die op de Bruo-machines wordt gezet, heeft men een beperkt user account ingebracht waar de gebruiker wel nog aan zijn firewall, portforwarding en dergelijke kan, maar *niet* aan zijn VOIP settings (kan ik nog begrijpen, gebeurd in het buitenland ook bij VOIP providers) maar omwille van God-mag-welk-reden hebben ze ook de complete diagnostic ontoegankelijk gemaakt. waanzin, maar het is nu éénmaal zo. Het lijkt erop dat Tele2 liever geen pottekijkers heeft, want een andere reden voor zo'n domme beslissing kan ik me niet voorstellen !

Een andere mogelijkheid is het reflashen van de Thomson met normale firmware, maar dat ga ik echt niemand hier aanraden : enkel doen als je weet wat je doet of iemand kent die je terug op weg kan helpen als het fout loopt. Zeker *niet* doen als je modem in verdenking is van een mogelijk defect ! (garantie)

Daarom zeg ik ook : leen een modem, hoe dom dat ook moge klinken.
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

reflashen van de Thomson met normale firmware, maar dat ga ik echt niemand hier aanraden : enkel doen als je weet wat je doet of iemand kent die je terug op weg kan helpen als het fout loopt.


Het compleet juist configureren van die modem met 'normale' firmware is geen lachertje. voornamelijk het juist configureren van het dialplan en codecs vereist heel wat onderzoekswerk en geëxperimeteer...

Ik heb het een tijd geprobeerd met een tweede speedtouch, maar uiteindelijk mijn originele tele2 box er weer tussen gezet.
muove
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006, 16:24

Voor de volledigheid en om tele2 toch nog iets eer aan te doen: het vervolg.
Een week nadat ik dit bericht geplaatst had werd ik gebeld door een tele2 helpdesk medewerker die blijkbaar wel competent is. Hij loodste ons door een reeks tests en kleine dingen om na te kijken en kwam tot de slotsom: 'het is de modem of de interne bekabeling. Ik laat een nieuwe modem opsturen, zodat je het hiermee kan nakijken.' Even later werden we gebeld door de technische dienst van tele2 met nog enkele tests voor de zekerheid. Zij konden helemaal uitsluiten dat het aan de bekabeling lag.
Een week later kreeg ik een nieuwe modem in de bus. Na aansluiten werkt alles normaal. Een weekje later werden we zelfs spontaan gebeld met de mededeling dat een groot bedrag het abonnement van de afgelopen maanden niet door ons zou moeten betaald worden.
Einde verhaal.
Moest deze service twee maanden vroeger gekomen zijn, had ik gevonden dat tele2 een superbedrijf is. Nu daarentegen...

Muove
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”