Hoewel ik vind dat draadloos internet voor thuisgebruik standaard zou moeten uitgeschakeld worden, is het niet de verantwoordelijkheid van de ISP om die beveiliging en dergelijke in te stellen. Net als bij een modem installatie of router configuratie is dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de klant.
Daar ben ik niet mee akkoord. Als de klant de installatie zelf doet, is het inderdaad zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wanneer er een installateur langskomt is het zijn verantwoordelijkheid de klant te wijzen op mogelijke security-issues. De reden dat een klant een installateur laat komen, wil meestal zeggen dat het hem aan kennis ontbreekt. Dan kan je van die mensen zeker niet verwachten dat ze zelf de security nog eens gaan regelen...
Bij de mensen die ook gebruik maken van de telefoondiensten van dommel komen ze sowieso voor de installatie (van de fritzbox).
Komt daarbij dat je zelf geen instellingen kan veranderen omdat je het paswoord van de router niet krijgt.
Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat de installateur ervoor zorgt dat alles veilig kan verlopen.
Hier werd dit gedaan door WPA in te schakelen met een door ons gekozen passphrase.
Dat is een andere zaak. Als het bij in die installatie inbegrepen is, dan geef ik U 100% gelijk. Maar ik zal een ander vb geven... Tele2 installeerde ook de apparatuur bij mij. Proper afgeleverd, paswoord evenmin gegeven, ook niet draadloos beveiligd. En neen, die beveiliging was niet inbegrepen... Beetje zoekwerk, zelf de beveiliging opgezet en done. Daarmee dus dat ik zeg, het is mogelijk niet inbegrepen in de installatie, en persoonlijk vind ik dat als dit het geval is ze de wifi zouden moeten uitschakelen als ze weten dat die niet beveiligd is.