Breedband vergelijking

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
ArjanB
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2006, 10:02
Locatie: Rosmalen, Nederland
Contacteer:

Als Hollander begin ik mij te verdiepen in internet in België. Mijn baas verhuisd binnenkort naar 2360 Oud-Turnhout en zal ook internet daar willen.

Is er ook een vergelijkingsite waar ik op adres kan bekijken welke vormen van internet er aangeboden worden?

Ik lees op dit forum dat er veel providers een limiet er op na houden (?? dat kennen wij in Nederland bijna helemaal niet meer...) In Nederland ligt de prijs voor 1500/512 op €9,95 en dat is zonder limiet! Ik ben bang dat dat in België echt niet gaat lukken, als ik die prijzen zo ziet.

Ik wil een VPN gaan draaien met Nederland. Is dat zomaar toegestaan of moet ik dan zakelijk afsluiten?

Mag ik zomaar een router met diverse PC's aansluiten (zag tabelletjes van 1, 2, 4 of onbeperkt aantal PC's)?
'The ability to speak doesn't make you intelligent !'
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zie eens bij Overige ISP's

Leuke signature: (De ' capaciteit te spreken maakt u niet intelligent!) :-)
ArjanB
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2006, 10:02
Locatie: Rosmalen, Nederland
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Zie eens bij Overige ISP's


Thnx, maar kan daar ook geen overzicht vinden, wel veel mogelijkheden.

Ik zoek eigenlijk een pagina zoals www.adsl.nl. Ik kan gewoon postcode huisnummer invullen en ik zie in 1 blik welke mogelijkheden ik uit kan kiezen.
'The ability to speak doesn't make you intelligent !'
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Wat wil je juist voor welke prijs?
Zo'n site als ADSL.nl hebben we niet vermoed ik.

Onder de 20€ vindt je hier niets, vanaf 28€ kan je al een 4Mbps abo hebben met 20GB limiet. Voor 33€ heb je een 4Mbps abo met 50GB limiet.

Dit gaat over ADSL, maar misschien wil je liever kabel? (Telenet)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zie een bij mr_willes, die is toch verhuisd van Nederland naar België... zie hier.

Wellicht kun je die eens vragen !

Ofwel via http://www.userbase.be/forum/portal.php ... roviderabo
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

In België zit het internet aanbod iets ander in elkaar.
Het is niet zoals in Nederland waar je isp x enkel in die regio kan krijgen.
Alle isp's zijn in principe overal te krijgen (de enige uitzonderingen die ik weet zijn: LaTribu (enkel Wallonië) en Chello (enkel Leuven en Brussel)).
Het aantal pc's is inderdaad beperkt maar dit geldt eigenlijk alleen voor support.

Ook voor een VPN geldt dit, toch als je je VPN server in België wil draaien, draai je die server in Nederland, dan is er geen enkel probleem.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

@ArjanB
Heb nog eens wat opgezocht in een al wat oudere thread, misschien helpt dat wel?
(Wat vroeger Skynet was in de link hierboven, wordt nu beheerd door Belgacom)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Arjan, je moet eens navragen bij de systeembeheerder van het bedrijf waar de VPN heen gaat of er een vast (static) ip noodzakelijk is.
Indien dat het geval is heb je in Belgie voor een redelijke prijs weinig mogelijkheden, voor zover ik weet kan alleen Dommel die voor een redelijke prijs leveren (realdsl durf ik niet meer aan te raden).
EDPnet gaf ook aan dat ze misschien met zoiets komen, maar daar hoor ik momenteel niets meer van, ook op een mailtje over dat onderwerp kreeg ik geen antwoord.
Dit in tegenstelling met Nederland waar de meeste ADSL providers een vast ip leveren.
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

Er is een vergelijkingssite, vergelijking.be: http://www.vergelijking.be/internet/breedband.php

en yabu.be heeft ook een provider vergelijking op de site: http://www.yabu.be/?mode=vergelijk&action=vergelijk

Beide hebben een redelijk goed overzicht van providers in België.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

SeNsEi Ze0n schreef:Het is niet zoals in Nederland waar je isp x enkel in die regio kan krijgen.

Dat is niet helemaal waar.
Het geldt wel voor de kabelpoviders, waar nogal wat namen meespelen.

Voor ADSL zijn er twee leveranciers die koper of fiber naar het huis kunnen aanbieden, dat zijn KPN en BBned ( http://www.bbned.nl/ ) deze bieden hun diensten zelf direkt of via partners aan.
Het is wel zo dat BBned nog niet overal kan leveren waar KPN wel levert, maar daar wordt hard aan gewerkt.
Momenteel heeft bbned een netwerk dekking van 90%
Door felle concurentie tussen die twee liggen momenteel kosten voor ADSL gemiddeld op de helft van die in België.
Vaak zonder beperkingen als limieten en gefilterde poorten.
Laatst gewijzigd door Limburg 17 dec 2006, 15:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

Kun je nog uitbreiden met de DSL netwerken van Tiscali en Versatel.
Orange (voorheen Wanadoo) heeft ook een eigen DSL netwerk, maar die deelt dat niet met anderen. In totaal dus keuze bij ADSL uit 5 DSL leveranciers.
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

Overigens nog een item in de vergelijking met Nederland.

In nederland is de overboeking bij ADSL via KPN 1:40, bij BBned 1:25.
Dat betekend dat de capaciteit voor een verbinding met 40 verbindingen wordt gedeeld. In België liggen die overboekingen een stuk lagen. 1:8 of 1:10.
Als je in NL een 1:8 verbinding wilt via KPN betaal je voor een 4mb aansluiting ongeveer 180 - 250 euro p/mnd. Dan komen er vaak ook ineens wel datalimieten om de hoek kijken.
Voorbeeldje van een 1:10 verbinding: (http://www.fiberworld.nl/v2/tarieven.php)
download: 2048 / upload: 256 / overboeking: 1:10 / maandprijs: 159euro

Verder is er in NL in plaats van geen datalimiet een FUP regeling.
En kijk dan eens naar het aantal gigs dat verbruikt kan worden. Een voorbeeldje van de FUP regeling via KPN en BBned zie je hier: http://www.bizzonweb.net/nl/fup.php
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

wietje schreef: In België liggen die overboekingen een stuk lagen. 1:8 of 1:10.

Onzin.
In Belgie ligt deze voor consumentenaansluitingen op 1:40 (voor zover providers deze informatie vrijgeven, in tegenstelling tot Nederland waar dit in de specificaties staat).

Je vergelijkt dus appels met peren.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Blue-Sky schreef:http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=providerabo


Is het misschien mogelijk om hier het dommel netconnect plus abo hier aan toe te voegen?

Greetz Wouter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

wietje schreef:Overigens nog een item in de vergelijking met Nederland.

In nederland is de overboeking bij ADSL via KPN 1:40, bij BBned 1:25.
Dat betekend dat de capaciteit voor een verbinding met 40 verbindingen wordt gedeeld. In België liggen die overboekingen een stuk lagen. 1:8 of 1:10.
Als je in NL een 1:8 verbinding wilt via KPN betaal je voor een 4mb aansluiting ongeveer 180 - 250 euro p/mnd. Dan komen er vaak ook ineens wel datalimieten om de hoek kijken.
Voorbeeldje van een 1:10 verbinding: (http://www.fiberworld.nl/v2/tarieven.php)
download: 2048 / upload: 256 / overboeking: 1:10 / maandprijs: 159euro

Verder is er in NL in plaats van geen datalimiet een FUP regeling.
En kijk dan eens naar het aantal gigs dat verbruikt kan worden. Een voorbeeldje van de FUP regeling via KPN en BBned zie je hier: http://www.bizzonweb.net/nl/fup.php




Hebben we het hier dan toch niet zo slecht met onze ADSL markt in België? En is die FUP waar zovelen watertandend naar opkijken dan voor ons een verslechtering? Mogen we dan toch tevreden zijn met onze 10Bb per maand?

Zijn gewoon vragen die ik mij stel na het lezen van dit bericht.
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

ik denk niet dat je met 10gigs blij hoeft te zijn.
maar bijvoorbeeld met 50gigs of meer, wat steeds meer providers aanbieden, is het volgens mij best redelijk.
zeker wanneer je het vergelijkt met nederlandse verbindingen... ook daar knijpt de provider je af wanneer je regelmatig boven de door hun gestelde limieten komt.

het grote voordeel van fup is gewoon dat je daar incidentieel ruim boven je limiet kunt gaan zonder te worden afgeknepen of bij te betalen.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Zambo schreef:
wietje schreef:Overigens nog een item in de vergelijking met Nederland.

In nederland is de overboeking bij ADSL via KPN 1:40, bij BBned 1:25.
Dat betekend dat de capaciteit voor een verbinding met 40 verbindingen wordt gedeeld. In België liggen die overboekingen een stuk lagen. 1:8 of 1:10.
Als je in NL een 1:8 verbinding wilt via KPN betaal je voor een 4mb aansluiting ongeveer 180 - 250 euro p/mnd. Dan komen er vaak ook ineens wel datalimieten om de hoek kijken.
Voorbeeldje van een 1:10 verbinding: (http://www.fiberworld.nl/v2/tarieven.php)
download: 2048 / upload: 256 / overboeking: 1:10 / maandprijs: 159euro

Verder is er in NL in plaats van geen datalimiet een FUP regeling.
En kijk dan eens naar het aantal gigs dat verbruikt kan worden. Een voorbeeldje van de FUP regeling via KPN en BBned zie je hier: http://www.bizzonweb.net/nl/fup.php


Hebben we het hier dan toch niet zo slecht met onze ADSL markt in België? En is die FUP waar zovelen watertandend naar opkijken dan voor ons een verslechtering? Mogen we dan toch tevreden zijn met onze 10Bb per maand?

Zijn gewoon vragen die ik mij stel na het lezen van dit bericht.

Dat bericht is onwaar. Wietje gaat van uit van een verkeerde overboeking.
De vergelijking is een van Belgische consumenten abo's met Nederlandse professionele abo's, inderdaad met veel betere overboeking en SLA's.

In Nederland is er bij de gewone adsl abo's geen limiet meer en de meeste providers hanteren ook geen fup meer:
http://www.webwereld.nl/articles/30778/ ... cy-af.html (al bijna twee jaar!)

En wat prijzen betreft:
http://portal.tiscali.nl/producten/adsl/adslt6.html (let wel, onbeperkt!)

volledig prijs overzicht:
http://www.internetten.nl/access/adslpr ... ?p=1&min=0

Een dicussie, zoals hier eindeloos gevoerd wordt, over limieten of fup's tref je op de Nederlandse fora bijna niet aan.
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

XS4ALL is bijna de enige isp in nl die geen fair use policy of datalimiet gebruikt.

ik heb trouwens eens nagevraagd; Dommel en Yabu hanteren beide een overboeking van 1:8 op de ADSL verbindingen
Het blijkt wel inderdaad zo te zijn dat zij waarschijnlijk de enige zijn die dat doen. Ik dacht dat er meerdere waren.
Maar ik vindt dat eigenlijk best ok, met een download limiet van 50gigs
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

wietje schreef:XS4ALL is bijna de enige isp in nl die geen fair use policy of datalimiet gebruikt.


Noem eens een paar adsl providers (niet in het allergoedkoopste abo) die nog een datalimiet hanteren?
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

Limburg schreef:
wietje schreef:XS4ALL is bijna de enige isp in nl die geen fair use policy of datalimiet gebruikt.


Noem eens een paar adsl providers (niet in het allergoedkoopste abo) die nog een datalimiet hanteren?


datalimiet niet, fup wel
tiscali, chello, orange, fiberworld etc

Bijvoorbeeld Tiscali:
Tiscali hanteert een Fair Use Policy voor je ADSL-abonnement. Dit betekent dat de hoeveelheid data die je in een bepaalde periode mag gebruiken, gebaseerd wordt op het gemiddelde gebruik van alle gebruikers van het betreffende abonnement in diezelfde periode.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

wietje schreef:
Limburg schreef:
wietje schreef:XS4ALL is bijna de enige isp in nl die geen fair use policy of datalimiet gebruikt.


Noem eens een paar adsl providers (niet in het allergoedkoopste abo) die nog een datalimiet hanteren?


datalimiet niet, fup wel
tiscali, chello, orange, fiberworld etc

Bijvoorbeeld Tiscali:
Tiscali hanteert een Fair Use Policy voor je ADSL-abonnement. Dit betekent dat de hoeveelheid data die je in een bepaalde periode mag gebruiken, gebaseerd wordt op het gemiddelde gebruik van alle gebruikers van het betreffende abonnement in diezelfde periode.


Goed, dus geen datalimiet zoals je noemde.

En wat de fup van tiscali betreft, op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1106274 (waar je je quote vandaan hebt :) ) vertellen gebruikers dat maandelijks 250GB geen enkel probleem is en niemand iemand kent die er ooit last mee heeft gehad.

Verder noem je Chello, dat is geen adslprovider.
Bij orange zie ik alleen maar onbeperkt staan, zoals bij de meeste providers.
Fiberworld idem (4.95Euro/maand voor een 2Mb down, 1Mb/up :) )

Soms moet je gaan graven in de algemene voorwaarden om er achter te komen dat ze fup hebben, die er alleen maar toe dient om exteem misbruik aan te kunnen pakken, dat extreem ligt in Nederland heel veel hoger dan in België voor gemiddeld minder dan de helft van de aboprijs.

graag links bij toekomstige qoutes.
Laatst gewijzigd door Limburg 18 dec 2006, 14:49, in totaal 2 gewijzigd.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Maar naar die fup wordt helemaal niet gekeken hoor , en zeker niet zoals op die site vermeld staat .
Ik heb nog nooit gehoord dat ze in nederland de lijn afpitsen als je boven de 4 a 500 gig download gaat :wink: ( chat nogel redelijk veel met nederlanders via irc ).
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

De quote van Tiscali heb ik niet van tweakers maar van de site van Tiscali. Wanneer je op de FAQ klikt bij de producten pagina krijg je allerlei voorwaarden te zien.
(zie: http://portal.tiscali.nl/producten/vrag ... goryId=455 , klik 'betaling en contract' en dan 'fair use policy')
Zelfde verhaal staat in de algemene voorwaarden van tiscali.

Bij bijvoorbeeld 12move zelfde verhaal
De 12move ADSL-abonnementen hebben geen datalimiet.
12move hanteert een Fair Use Policy. Dit betekent dat de hoeveelheid data die je in een bepaalde periode gratis mag gebruiken niet gelimiteerd is tot een op voorhand vastgestelde waarde, doch dat voor jouw gebruik als norm geldt de hoeveelheid data die houders van 12move ADSL-abonnementen in diezelfde periode gemiddeld hebben gebruikt. Het voordeel van een dergelijk beleid is dat je af en toe met een gerust hart veel data kunt downloaden, zolang de door jou gebruikte hoeveelheid data over langere periodes gemeten maar niet hoger is dan het gemiddelde gebruik van data door andere 12move ADSL-abonnementshouders.

De beoordeling of je in overeenstemming met deze norm hebt gehandeld ligt geheel bij 12move. Bij een meer dan gemiddeld gebruik word je daarover door 12move geïnformeerd. Je zult daarbij in de gelegenheid worden gesteld je abonnement aan te passen, bijvoorbeeld door overschakeling naar een abonnementstype waar het gemiddelde gebruik hoger ligt of waar je voor elke overschrijding van de norm separaat wordt gefactureerd.

Voor het geval je tot een dergelijke aanpassing niet bereid bent en/of het door jou gegenereerde dataverkeer bovengemiddeld blijft, behoudt 12move zich het recht voor om (I) alle daarmee verbandhoudende kosten aan je in rekening te brengen en/of (II) je toegang tot de diensten van 12move, al dan niet tijdelijk, te blokkeren en/of (III) je 12move ADSL-abonnement met onmiddellijke ingang te beëindigen.

zie: http://www.12move.nl/producten/adsl/vee ... vragen.asp
Gebruikersavatar
wietje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2006, 14:19

dopke schreef:Maar naar die fup wordt helemaal niet gekeken hoor , en zeker niet zoals op die site vermeld staat .
Ik heb nog nooit gehoord dat ze in nederland de lijn afpitsen als je boven de 4 a 500 gig download gaat :wink: ( chat nogel redelijk veel met nederlanders via irc ).


Die site is een willekeurig voorbeeld, ik ga ervan uit dat iedere isp zijn eigen plan ermee trekt.
Ik heb wel degelijk regelmatig vernomen dat inet gebruikers in nl worden afgeknepen bij overmatig gebruik. En bij overmatig gebruik is het eerder 50gigs dan 500gigs... Als het waar is wat je zegt van die 500gigs denk ik dat ze de goeie provider hebben gevonden! :lol:
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

wietje schreef:Ik heb wel degelijk regelmatig vernomen dat inet gebruikers in nl worden afgeknepen bij overmatig gebruik. En bij overmatig gebruik is het eerder 50gigs dan 500gigs... Als het waar is wat je zegt van die 500gigs denk ik dat ze de goeie provider hebben gevonden! :lol:


Al eerder gezegd:
Limburg schreef:Soms moet je gaan graven in de algemene voorwaarden om er achter te komen dat ze fup hebben, die er alleen maar toe dient om exteem misbruik aan te kunnen pakken, dat extreem ligt in Nederland heel veel hoger dan in België voor gemiddeld minder dan de helft van de aboprijs.

Er zit dan ook een groot verschil tussen de regel en de handhaving daarvan getuige:
Paladin:
Hmz ik weet van mijn provider quicknet dat deze gebruik maakt van Tiscali netwerk, ik heb echter in al mijnd owload tijden nog nooit een waarschuwing gehad. en dat was wel wat meer dan 80 gig

verder is het een kwestie van afwachten je zal ten alle tijden eerst een waarschuwing krijgen, maar als ik zo een beetje rondkijk denk ik dat zo lang je niet boven de 500gig per maand uit komt je zeker geen waarschuwing zal ontvangen.

Shailesh:
Hier gemiddeld 250gb per maand en geen probleem . Er is trouwens ook een tiscali topic, daar had je liever in kunnen kijken, het is namelijk vaker gevraagd. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken . In het ergste geval geven ze je eerst nog een waarschuwing.

TehSkedar :
De fup zal wel ergens rond de 500 gb liggen? Of gewoon helemaal geen zoals sommige providers nu hebben. Ik heb nog nooit iemand gezien die een waarschuwing kreeg van z'n provider omdat ie te veel download

opmerkingen op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1106274 over Tiscali


Samenvattend:
Alle ADSL providers hebben de datalimiet afgeschaft voor de gewone abo's.
Een aantal w.o. xs4all.nl en kpn en hebben ook de fup afgeschaft.
Een aantal hebben in de voorwaarden nog steeds de fup staan maar deze wordt in de praktijk voor de niet lite formules niet gehandhaafd.
zie http://www.internetten.nl/access/adslpr ... .asp?min=0

Wanneer je maar een paar honderd GB denkt nodig te hebben neem te een Tiscali T6 abo, 6Mb/768kb voor Euro 14.95/maand,
http://portal.tiscali.nl/producten/adsl/adslt6.html
denk je 500gigs of meer nodig te hebben, dan neem je een xs4all of kpnabo (22 Euro/maand)
http://www.webwereld.nl/articles/30778/ ... cy-af.html (al bijna twee jaar!)
Dan heb je in iedergeval ook een fixed ip en alle poorten open.

Kortom, is het in België nog altijd beter?

(ik gebruik zelf nooit meer dan 10Gig/m :) )
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”