Draadloos internetten met 4 - kabels ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

In een gehandicapten- instelling zouden een viertal mensen willen internetten, tegen redelijke kosten. Wij denken aan een draadloze router en één adsl-abonnement (Go of Plus). Vraag is of deze 4 PC's met mekaar moeten verbonden zijn in een netwerk (via een netwerkkabel) od mogen deze 4 pc's gewoon stand-alone blijven, dus zonder enige directe verbinding ? Is een aparte server mogelijk een oplossing ? Wat met e-mail adressen en privacy ? Iemand nuttige suggesties ? Bdankt !
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als je met 4 op 1 verbinding wil werken moeten die in een netwerk zitten.
Dat wil nog niet zeggen dat die daarom met dezelfde harde schijf of zo moeten werken of elkaars files moeten zien.
Als er iemand met slechte bedoelingen tussen zit zal hij allicht wel in de pc van zijn buurman kunnen geraken.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Een server zou een oplossing kunnen zijn, maar dit is een beetje te veel van het goede.

Wat ik gewoon zou doen is een degelijke router kopen en de pc's verbinden, liefst met kabel.
Is kabel te moeilijk, neem dan een draadloze router en zet zo je verbinding op.

De enige kosten die je dan hebt is een router (ongeveer 70 EUR eenmalig) en je maandelijkse internet kost.
Wel opletten als je draadloos gaat dat je je verbinding wat beveiligd en dat de pc's degelijke ontvangst hebben.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

Sensei, bedankt, maar nog een vraag : moeten deze PC's aan mekaar gelinkt zijn via een ethernet kabel ? (zie ook eerste reactie van Vieten hierover)? Het probleem is dat het leggen van ethernetkabels zeer moeilijk zou zijn. Daarom zou de voorkeur uitgaan naar een draadloze internetverbinding. Maar als er toch ethernetkabels zouden moeten gelegd worden, ja dan kan men evengoed ook tegelijk internetkabels er bij leggen...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoe zien er 'internetkabels' anders uit dan ethernetkabels?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

bert schreef:Sensei, bedankt, maar nog een vraag : moeten deze PC's aan mekaar gelinkt zijn via een ethernet kabel ? (zie ook eerste reactie van Vieten hierover)? Het probleem is dat het leggen van ethernetkabels zeer moeilijk zou zijn. Daarom zou de voorkeur uitgaan naar een draadloze internetverbinding. Maar als er toch ethernetkabels zouden moeten gelegd worden, ja dan kan men evengoed ook tegelijk internetkabels er bij leggen...


Ik denk dat Vieten de probleemstelling verkeerd begrepen heeft. Als ik het goed begrijp dient deze opstelling enkel om deze 4 personen te laten internetten. Ze moeten dus NIET op elkaars harde schijf kunnen. Een echt netwerk is dus volgens mij niet nodig. Indien dit het geval is, moeten de PC's niet fysisch met elkaar verbonden te zijn. Het enigste wat je nodig hebt is een draadloze modem/router en 4 draadloze ontvangers voor de PC's. Geen kabels nodig dus.

Wat de e-mail adressen betreft .... ik heb zelf EDPnet en kan 5 E-mail adressen aanmaken met elk een eigen paswoord. Je kan dus perfect elk zijn eigen E-mail adres geven en afschermen zodat de anderen daar niet aankunnen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje verder.
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

Meon, over kabels : ik gebruik nu zelf op mijn eigen PC, twee soorten kabels : utp5 (grijs) voor ethernet en utp5 enhanced (oranje) voor het lokale netwerk. (Ik heb geen draadloze verbinding). Of er verschil is tussen beide kabels weet ik niet .... ????

En Uzi, indien dit juist is, dan is mijn probleem opgelost. Het gaat hem idd. over gebruikers wier PC niet MAG gelinkt worden aan de andere PC's (ik wens dus zeker geen lokaal netwerk op te zetten !) ; zij zouden enkel elk afzondelijk tegen een redelijke prijs willen internetten, liefst draadloos. Dus zou ik gesteld zijn met een draadloze router met 4 poorten. Maar welke kaart moet er dan nog extra in elke PC gestopt worden : is dat een gewoon draadloos ethernetkaartje van enkele euro's? Of is er iets anders nodig ?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

bert schreef:Meon, over kabels : ik gebruik nu zelf op mijn eigen PC, twee soorten kabels : utp5 (grijs) voor ethernet en utp5 enhanced (oranje) voor het lokale netwerk. (Ik heb geen draadloze verbinding). Of er verschil is tussen beide kabels weet ik niet .... ????

En Uzi, indien dit juist is, dan is mijn probleem opgelost. Het gaat hem idd. over gebruikers wier PC niet MAG gelinkt worden aan de andere PC's (ik wens dus zeker geen lokaal netwerk op te zetten !) ; zij zouden enkel elk afzondelijk tegen een redelijke prijs willen internetten, liefst draadloos. Dus zou ik gesteld zijn met een draadloze router met 4 poorten. Maar welke kaart moet er dan nog extra in elke PC gestopt worden : is dat een gewoon draadloos ethernetkaartje van enkele euro's? Of is er iets anders nodig ?


... wat je enkele Eurootjes noemt .... je kan kiezen tussen USB adapter of PCI adapter ... maar ze kosten toch al gauw 30-40€ per stuk. Ze hebben mij altijd verteld dat PCI adapter beter ontvangst geeft dan USB apapter, maar of dat waar is weet ik niet. Je moet je bij je beslissing laten leiden door wat er kan bij de PC's : zijn er nog USB aansluitingen beschikbaar, is er nog een PCI slot vrij, ....

Ik weet niet of ik hier naar winkels mag linken, maar ik heb geen aandelen of andere comissie bij deze winke dus .... :-)
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103044
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103043
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tussen die kabels gaat amper verschil zijn, tenzij je gigabit-ethernet gebruikt.
Als je draadloos gaat moet je ook rekening houden met het bereik: veel verder dan 30 meter gaat met de meeste oplossingen niet, en in een instelling zouden de pc's wel eens veel verder uit mekaar kunnen staan ...
Tinke
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jun 2005, 07:23

Uzzi schreef:
bert schreef:Sensei, bedankt, maar nog een vraag : moeten deze PC's aan mekaar gelinkt zijn via een ethernet kabel ? (zie ook eerste reactie van Vieten hierover)? Het probleem is dat het leggen van ethernetkabels zeer moeilijk zou zijn. Daarom zou de voorkeur uitgaan naar een draadloze internetverbinding. Maar als er toch ethernetkabels zouden moeten gelegd worden, ja dan kan men evengoed ook tegelijk internetkabels er bij leggen...


Ik denk dat Vieten de probleemstelling verkeerd begrepen heeft. Als ik het goed begrijp dient deze opstelling enkel om deze 4 personen te laten internetten. Ze moeten dus NIET op elkaars harde schijf kunnen. Een echt netwerk is dus volgens mij niet nodig. Indien dit het geval is, moeten de PC's niet fysisch met elkaar verbonden te zijn. Het enigste wat je nodig hebt is een draadloze modem/router en 4 draadloze ontvangers voor de PC's. Geen kabels nodig dus.

Wat de e-mail adressen betreft .... ik heb zelf EDPnet en kan 5 E-mail adressen aanmaken met elk een eigen paswoord. Je kan dus perfect elk zijn eigen E-mail adres geven en afschermen zodat de anderen daar niet aankunnen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje verder.


Misschien nog even ter aanvulling.
benodigheden: draadloze router voor Telenet of draadloze modem-router voor ADSL, draadloze netwerkkaart per PC (usb of pci).

Met dit kan je én de 4pc's (of meer) samen op internet laten, én de pc's indien nodig met elkaar laten communiceren, zoals bvb het delen van bestanden en printers.
De router maakt immers een lokaal netwerk, of dat nu met kabel of draadloos is, maakt niet uit.
Met kabel zal het overzetten van bestanden tussen de pc's iets sneller gaan.
Aangaande de snelheid van internet zal je hiervan niks merken.
Wat betreft de afstand, kan je indien nodig (als de afstand te groot is) een extra waypoint plaatsen dat in WDS-mode staat met de router.
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

Bedankt allemaal, het begint mij nu te dagen.

Tine, wat is een waypoint en wat kost dat ongeveer ?? En hoeveel meter kan je dan overbruggen ???
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Bert,

Een waypoint is eigenlijk niets meer dan een extra draadloos punt dat het signaal van uw draadloos punt in de router opvangt en verder doorstuurt.
Een draadloos toegangspunt op zich is spijtig genoeg dikwijls duurder dan een complete router. (Vraag en aanbod)
Ik heb bvb hier gewoon een tweede routertje bijgezet en dat ingesteld als extra draadloos punt om op de bovenverdieping te raken met het draadloos signaal. Werkt perfect.
En zo kan je er nog enkele bijzetten om het signaal op wat verder gelegen plaatsen te kunnen ontvangen.

Succes!
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

ziStraks ga ik even kijken naar de reële woonsituatie, dwz. plaats van de kamers van de vragers naar internet, afstanden enz...
Concluderend vrees ik dat een wireless oplossing niet mogelijk zal zijn. Ik heb zelf ook wat gegoogerd naar D-Link rangebooster enzo, en 50 m. afstand tussen computers schijnt al heel erg veel te zijn. Extra kosten ongeveer € 100 voor de rangebooster en € 90 voor de d-link kaart per PC. (Dit allemaal bovenop de kosten voor de gewone modemrouter).

Over waypoint (zie Edward en Tinke) heb ik niets bruikbaars gevonden, maar ik vrees dat er weer veel extra kosten aan gaan zijn.

Vanavond weet ik wat meer praktische dingen...
Als er intussen iemand iets betaalbaars weet om wat grotere afstanden (ik denk aan 200 m of zo....) te overbruggen ????

Bedankt alleszins !
Tinke
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jun 2005, 07:23

bert schreef:Als er intussen iemand iets betaalbaars weet om wat grotere afstanden (ik denk aan 200 m of zo....) te overbruggen ????

Bedankt alleszins !


Bedoel je hiermee 200 in één keer of kan je eventueel halfweg nog een waypoint zetten?
Ik heb bij mijn broer probleemloos een afstand van 100 m overbrugd door 2 routers te zetten. 1 dient als modem-router en de andere is ingesteld als waypoint. Beide verbonden met elkaar door de WDS functie.

prijs modem-Wireless-router +- 90 €
prijs breedband-Wireless-router +- 50 € kan je dan ook gebruiken als waypoint.
prijs pci wireless-kaart voor PC +- 25 €
prijs usb wireless-stick voor PC +- 25 €

Hier kan je misschien al wat meer mee.

Martin (Tinke)
bert
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2003, 15:35
Locatie: Zolder

Iedereen bedankt, maar het projekt is (voorlopig ?) afgeblazen. De afstanden zijn te groot : zowat 150 m van de centrale. Verder wil de directie dat een evt. installatie bruikbaar moet zijn voor ALLE mogelijke huidige en toekomstige bewoners van het tehuis, dit betekent dat er 22 connectiepunten moeten voorzien worden. Ik durf zelfs niet te denken aan het kostenplaatje... Jammer maar helaas.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bert schreef:De afstanden zijn te groot : zowat 150 m van de centrale.


Ook al schrijft een andere poster dat hij afstanden doet van 100m mag je dat gerust vergeten in een gebouw. Het is gewoon onvoorspelbaar, en meestal is 15m al een heel mooie prestatie.

De enige oplossing met dergelijke afstanden is UTP bekabling, en zelfs dan zal je je router/switch centraal moeten opstellen omdat je met een max. afstand zit van 100m voor ethernet (anders zal het duur worden).

bert schreef:Verder wil de directie dat een evt. installatie bruikbaar moet zijn voor ALLE mogelijke huidige en toekomstige bewoners van het tehuis, dit betekent dat er 22 connectiepunten moeten voorzien worden. Ik durf zelfs niet te denken aan het kostenplaatje... Jammer maar helaas.


22 connecties op zich hoeft niet echt een probleem te zijn... een 24 ports switch heb je voor minder dan 100 euro. Afhankelijk van hoeveel je je bewoners per maand wil aanrekenen voor dergelijke service is dat binnen de korste keren een break even.
xxl
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006, 22:47

heb je al eens gedacht aan powerlines.

laat een telenet instalateur komen,en deze verbinding eerst laten testen alvorens de modem te plaatsen.

stel dat de verbindingen naar de pc"s goed blijken te zijn laat je het instaleren.

kosten. expresnet + 52 euro p/m

1 malige activering 50 euro

1 malig 4 pwl adapters x 25 is 100 euro
1 malig instalatie pwl adapters 25 euro. +1 jaar garantie

moest het niet lukken dan kan de telenet tecnieker de opdracht anuleren.
en kost het je niks.

mvgr
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Telenet Expressnet Turbo & Powerlines is geen goed id !

Turbo = 20 mbit
Powerlines gaan maar tot 6 mbit ( toch degene die TN plaatst ) & zijn daarenboven erg gevoelig voor storingen ( tv, wasmachine, ... )
xxl
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006, 22:47

pwl van telenet gaan tot 14mbit en wasmachines en dergelijke nog nooit geen problemen mee gehad.

tuurlijk is pwl niet de ideale oplossing ,maar om deze 4 mensen toch op internet te krijgen voor een redelijke prijs en geen kabels is dit maar een voorstel.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

xxl schreef:pwl van telenet gaan tot 14mbit en wasmachines en dergelijke nog nooit geen problemen mee gehad.

tuurlijk is pwl niet de ideale oplossing ,maar om deze 4 mensen toch op internet te krijgen voor een redelijke prijs en geen kabels is dit maar een voorstel.


De eerste generatie die TN plaatste ging echt maar tot 6 mbit ( ik heb nog bij TN gewerkt ) ... maar dan nog 14 mbit is geen 20 mbit. En mensen met een slecht stroomnetwerk in huis ( kringen met wasmachines ed op ) ondervinden hier wel hinder van.
xxl
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006, 22:47

ditCh schreef:
xxl schreef:pwl van telenet gaan tot 14mbit en wasmachines en dergelijke nog nooit geen problemen mee gehad.

tuurlijk is pwl niet de ideale oplossing ,maar om deze 4 mensen toch op internet te krijgen voor een redelijke prijs en geen kabels is dit maar een voorstel.


De eerste generatie die TN plaatste ging echt maar tot 6 mbit ( ik heb nog bij TN gewerkt ) ... maar dan nog 14 mbit is geen 20 mbit. En mensen met een slecht stroomnetwerk in huis ( kringen met wasmachines ed op ) ondervinden hier wel hinder van.


ik heb nog nooit geen andere gehad als die van netgear (werk nog voor telenet) en ook al voor dat de pwls er waren. tuurlijk is 14 geen 20 maar als ze de 14 zouden halen was het in dit geval een mooie oplossing.
slechte stroomnetwerken is natuurlijk wel een probleem daar geef ik u 100% gelijk in verschillende groepen en blixembeveiligers ook.

en dan is nog de vraag of telenet in dit gebouw wel mogelijk is.
maar nogmaals het maar een voorstel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”