Sedert de installatie van een ethernetmodem met aparte router stel ik vast dat de klok in de systray (rechts onderaan) steeds voorloopt met enkele uren, actueel 3 uur. Ik stel de juiste tijd opnieuw in, maar als ik daags nadien mijn PC opstart is de tijdsmelding opnieuw foutief.
Ik werk met WinXP. Iemand een idee van de oorzaak?
Windowsklok
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
uw batterij van uw moederbord is aan't doodgaan, vervangen die hap
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Denk het wel, maar misschien dat de CMOS-chip van je BIOS z'n data bewaart dankzij die batterij. Ik zou 'm toch niet te lang batterijloos-laten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Dat in combinatie met een sync met een Timeserver?Ofloo schreef:.. is de tijd zone wel juist ingesteld?
Bij een lege batterij zou je klok normaal achterlopen. Kijk ook eens naar de datum.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
Daar was al eens een draadje over,...zie hier.
Let ook om mijn tweede reply, in een TV toestel blijven de zenders niet in het geheugen, maar moeten telkens opnieuw ingesteld worden.
Maar deze zogenoemde (back-up cel) ziet er bij modernere PC's anders uit.
Bij die voorbeelden welke ik tekende, zie je de bredere en smalle soldeerlippen.
Waardoor het niet mogelijk is (was) deze verkeerd gepoold te plaatsen.
Ofwel de tip van BungaMan, kost niets DCF77
Let ook om mijn tweede reply, in een TV toestel blijven de zenders niet in het geheugen, maar moeten telkens opnieuw ingesteld worden.
Maar deze zogenoemde (back-up cel) ziet er bij modernere PC's anders uit.
Bij die voorbeelden welke ik tekende, zie je de bredere en smalle soldeerlippen.
Waardoor het niet mogelijk is (was) deze verkeerd gepoold te plaatsen.
Ofwel de tip van BungaMan, kost niets DCF77
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 16 dec 2006, 11:29, in totaal 2 gewijzigd.
Inzake de tijdzone ingesteld in de route en bij de configuratie van de klok staan beide ingesteld op GMT+1, dus correct voor deze periode.
Klok vandaag om 0200 Hr gesynchroniseerd zonder problemen. PC uitgeschakeld, nu 1050 Hr PC ingescahkeld en klok staat op 0328Hr. Strange??
Klok vandaag om 0200 Hr gesynchroniseerd zonder problemen. PC uitgeschakeld, nu 1050 Hr PC ingescahkeld en klok staat op 0328Hr. Strange??
Grts,
Mercurius
Mercurius
De tijdzone, staat toch op Brussel, Kopenhagen, Madrid en Parijs, dat zal wel zoniet kon het voordien bij synchronisatie niet juist staan.
Dan vrees ik dat je Back-Up cel defect is, zoals meon al schreef, vervangen die cel.
(misschien best in een hersteldienst van het merk van je PC, indien je zelf geen kennis van die zaken hebt)
Op welke server staat je synchronisatie ingesteld?
Op de [TAB] Tijd, staat dat hier timeWindows.com.
Dan vrees ik dat je Back-Up cel defect is, zoals meon al schreef, vervangen die cel.
(misschien best in een hersteldienst van het merk van je PC, indien je zelf geen kennis van die zaken hebt)
Op welke server staat je synchronisatie ingesteld?
Op de [TAB] Tijd, staat dat hier timeWindows.com.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 16 dec 2006, 11:48, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Het zal idd de tijdzone zijn die verkeerd staat.
Ivm die zogezegde platte batterij: indien deze batterij zou plat zijn, dan zou je datum zich resetten naar de standaarddag, ingesteld door je moederbord. Je klok zal hierdoor niet voorlopen of achterlopen. Verder hebben alle atx moederborden een standby voeding die ook de klok voedt. Als je pc dus afligt zal je klok gevoed worden door de standy voeding. Trek je de pc uit het stopcontact of leg je de schakelaar achteraan de voeding af, dan pas zal je, ingeval van een platte batterij, merken dat je datum gereset is.
Zo'n batterijtjes gaan normaal zeker 10 jaar.
Ivm die zogezegde platte batterij: indien deze batterij zou plat zijn, dan zou je datum zich resetten naar de standaarddag, ingesteld door je moederbord. Je klok zal hierdoor niet voorlopen of achterlopen. Verder hebben alle atx moederborden een standby voeding die ook de klok voedt. Als je pc dus afligt zal je klok gevoed worden door de standy voeding. Trek je de pc uit het stopcontact of leg je de schakelaar achteraan de voeding af, dan pas zal je, ingeval van een platte batterij, merken dat je datum gereset is.
Zo'n batterijtjes gaan normaal zeker 10 jaar.
Wanneer ik w32tm /resunc of w32tm -tz intyp bij de commando prompt, stel ik vast dat er wat wordt verzonden, doch een resultaat ontvang ik niet. Bij synchronisatie via het menu van de klok (server timewindows.com) wordt de klok correct geset op de juiste tijd.
Gisteren 16/12 om 2210 Hr PC afgezet vandaag 17/12 opgestart om 1400 Hr. Ik stel vast bij het menu van de klok dat deze nog steeds staat op 16/12 met als tijd 2226 Hr. Ik vermoed dat ik mij bij de stelling van Selder dien aan te sluiten.
Gisteren 16/12 om 2210 Hr PC afgezet vandaag 17/12 opgestart om 1400 Hr. Ik stel vast bij het menu van de klok dat deze nog steeds staat op 16/12 met als tijd 2226 Hr. Ik vermoed dat ik mij bij de stelling van Selder dien aan te sluiten.
Grts,
Mercurius
Mercurius
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Lijkt me toch wel vreemd: w32tm -tz toont te huidige time zone.mercurius schreef:Wanneer ik w32tm /resunc of w32tm -tz intyp bij de commando prompt, stel ik vast dat er wat wordt verzonden, doch een resultaat ontvang ik niet. Bij synchronisatie via het menu van de klok (server timewindows.com) wordt de klok correct geset op de juiste tijd.
Draait je Windows Time service wel?
en ookmeon schreef:Ik zou 'm toch niet te lang batterijloos-laten.
@Astralon, waarom zou die Windows time server niet draaien?Dan vrees ik dat je Back-Up cel defect is, zoals meon al schreef, vervangen die cel.
Ergens een poort geblokkeerd, eventueel door Norton of andere Antivir Software?
(ik gis er ook naar eh en ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak en oplossing zal zijn)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 17 dec 2006, 17:37, in totaal 1 gewijzigd.
Service, niet server.@Astralon, waarom zou die Windows time server niet draaien?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Genst,
Feed Back. Ik heb de batterij van het Mobo vervangen en alles loopt weer volgens de juiste timing. Wel kan ik vermelden dat de gepersonaliseerde instelling in het BIOS nog steeds ter beschikking waren, slechts de datum en de tijd heb ik aangepast en natuurlijk de settings bewaard.
Vervolgens opstarten PC, niet alle progs werden geladen waardoor de PC bleef hangen, PC uitgeschakeld via schakelaar, opgestart in veilige modus, veilige modus verlaten en opnieuw opgestart. PC start normaal op en kan alle applicaties weer draaien. Nice to Know!
Thanks voor de talrijke reacties!
Feed Back. Ik heb de batterij van het Mobo vervangen en alles loopt weer volgens de juiste timing. Wel kan ik vermelden dat de gepersonaliseerde instelling in het BIOS nog steeds ter beschikking waren, slechts de datum en de tijd heb ik aangepast en natuurlijk de settings bewaard.
Vervolgens opstarten PC, niet alle progs werden geladen waardoor de PC bleef hangen, PC uitgeschakeld via schakelaar, opgestart in veilige modus, veilige modus verlaten en opnieuw opgestart. PC start normaal op en kan alle applicaties weer draaien. Nice to Know!
Thanks voor de talrijke reacties!
Grts,
Mercurius
Mercurius
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
als hij de tijd telkens juist instelt, en tijd zone +8 heeft en elke keer de tijd opnieuw sync, is het weer verkeerd.. kon toch niet.. ?on4bam schreef:Dat in combinatie met een sync met een Timeserver?Ofloo schreef:.. is de tijd zone wel juist ingesteld?
Bij een lege batterij zou je klok normaal achterlopen. Kijk ook eens naar de datum.