Configuratie Moden en Router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mercurius
Starter
Starter

Doelstelling : een bedraad netwerk (LAN) met 3 PC opstellen die gelijktijdig het Internet (WAN) kunnen gebruiken.
HW in bezit : Modem Speedtouch510v4, Router USR8054 en natuurlijk 3 PC met WinXP.
ISP : SCARLET ADSL pstn
Graag wat info over de meest ideale opstelling daar ik reeds heel wat info op fora verzameld heb zie ik het bos niet meer door de bomen. Actueel staat de modem bridged naar de router. In de router staat DHCP ingeschakeld en Wireless uit. Ik wil er echter toe komen dat elke gebruiker via een snelkoppeling eerst verbinding maakt met het Internet via de router en vervolgens zijn browser kan openen om te surfen. Zolas de aparaten actueel geschakeld zijn stel ik vast, dat wanner ik de router via de webinterface uitschakel ik nog steeds kan surfen.
Graag wat practische info,
Grts,
Mercurius
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mercurius schreef:Actueel staat de modem bridged naar de router. In de router staat DHCP ingeschakeld
Da's prima zo...
mercurius schreef:Ik wil er echter toe komen dat elke gebruiker via een snelkoppeling eerst verbinding maakt met het Internet via de router en vervolgens zijn browser kan openen om te surfen.
Snelkoppeling... waarom is dat nodig, wat wil je hiermee bereiken ? Ik heb precies de indruk dat je iedere PC PPPoE authenticatie wil laten doen... maar dat is net NIET nodig met een router (mag zelfs niet).

Gewoon browser openen en surfen is toch normaal ?
mercurius schreef:Zolas de aparaten actueel geschakeld zijn stel ik vast, dat wanner ik de router via de webinterface uitschakel ik nog steeds kan surfen.
Een 8054 kan je niet uitschakelen via de webinterface... enkel door de voeding uit te trekken... en dan kan je volgens mij niets meer.
mercurius
Starter
Starter

1. Ja, PC PPPoE authenticatie was de initiele bedoeling zeker voor de kids bij wijze van veligheid bij surfen op het net openen/sluiten wanner zij dit wensen. Goed als dit niet mag bij een router dan niet.
2. Als ik naar de webinterface ga van de 8054 kan ik op het tabblad "STATUS" : Connection PPPoE Connected; CONNECT / DISCONNECT selecteren. Ik ga er van uit dat ik via deze weg mijn verbinding met het internet afsluit. Ik ben niet zeker maar wanneer ik disconnect selecteer verschijnt er "Connection PPPoE Disconnected" en de al de IP adressen verdwijnen. Toch kan ik nog op het net surfen wanneer ik een website open in de browser.
Grts,
Mercurius
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mercurius schreef:1. Ja, PC PPPoE authenticatie was de initiele bedoeling zeker voor de kids bij wijze van veligheid bij surfen op het net openen/sluiten wanner zij dit wensen. Goed als dit niet mag bij een router dan niet.
Het is niet dat het bij een router niet mag, maar gewoon het feit dat je slechts éénmaal (alhoewel vanop dezelfde aansluiting ?) kan aanloggen met PPPoE. Wanneer je dus een router plaatst, net omdat je meerdere PC's hebt is het de router die de authenticatie moet doen.

Indien je kinderen hebt en dit wil beveiligen zal je moeten uitkijken naar specifieke software. Trouwens hen zelf de PPPoE authenticatie laten doen lost in dat opzicht toch niets op... ze kennen dan het paswoord en kunnen aanloggen wanneer ze ook maar willen.
mercurius schreef:2. Als ik naar de webinterface ga van de 8054 kan ik op het tabblad "STATUS" : Connection PPPoE Connected; CONNECT / DISCONNECT selecteren. Toch kan ik nog op het net surfen wanneer ik een website open in de browser.
Je disconnect je PPPoE verbinding... da's iets anders dan je router uitschakelen. Nu, als je de PPPoE nog steeds zelf opzet vanop je PC dan maakt het niet uit wat je router doet.

Ik denk dus dat je nog eens duidelijk moet schetsen wat de bedoeling met je kinderen is, maar persoonlijk zie ik niet in wat je huidige werkwijze hier ook maar aan voordeel kan bieden... gewoon de PPPoE authenticatie op je router... en al je PC's gewoon LAN connectie met DHCP (dus al die PPPoE software van je PC's af!).
mercurius
Starter
Starter

Thanks, ik begrijp dat lokaal verbinden vanop de wijderde PC's GEEN enkel nut en voordeel heeft. De bedoeling was om disconnected bedreigingen vanop het WAN te beperken bij applicaties en games op de PC die geen verbinding vergen met het WAN.
Vandaar een reële bezorgdheid inzake het veilig surfen voor de kids en vooral inzake veilig surfen met bedreiging vanop het net naar de PC toe. Ik denk aan alle rotzooi van virussen, hacks, malware trojans en ga zo maar door. In mijn plan denk ik per PC een softwarematige firewall (ZA), virusscanner (AntiVir), google-toolbar en Opera als browser te installeren ten einde bij te dragen tot veilig surfen. Als passieve controle denk ik aan Spybot, Adaware, spydoctor, XSoft Spy. Inzake de firewall voeg ik er aan toe dat er zich op de router een hardwarematige firewall bevindt. Natuurlijk streef ik naar een surfdiscipline bij de kids, maar zelf bij volwassenen loopt het wel eens fout. Alle ideeën zijn bespreekbaar.
Grts,
Mercurius
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mercurius schreef:In mijn plan denk ik per PC een softwarematige firewall (ZA), virusscanner (AntiVir), google-toolbar en Opera als browser te installeren ten einde bij te dragen tot veilig surfen. Als passieve controle denk ik aan Spybot, Adaware, spydoctor, XSoft Spy.
Prima... maar één antivirus en spyware pakket volstaan normaal wel. Persoonlijk installeer ik meestal voor vrienden Free AVG en Microsoft Defender. Beter één up-to-date dan 7 die dat niet zijn... en laat al die toolbar spullen maar achterwege !
mercurius schreef:Inzake de firewall voeg ik er aan toe dat er zich op de router een hardwarematige firewall bevindt.
Dit voorkomt trouwens grotendeels wat jij trachte te voorkomen door je niet active PC's disconnected te zetten (en dan kan je ze trouwens evengoed uitschakelen).
mercurius schreef:Natuurlijk streef ik naar een surfdiscipline bij de kids, maar zelf bij volwassenen loopt het wel eens fout.
Hier zit trouwens het grootste probleem... mensen (en ook volwassenen) die op alles klikken dat lost en vast zit, een hoop rommel installeren omdat het leuk is, en nog wat P2P gaan doen via dubieuze software.
mercurius
Starter
Starter

Fijn voor de opvolging. In het weekend ga ik over tot de installatie van het netwerk, hopelijk loopt dit vlot! Voor mij zijn de actuele bezorgheden opgehelderd en sluit ik deze topic af.
Thanks,
Grts,
Mercurius
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”