netwerk: modem, router/switch, wireless AP

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
pjv
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2003, 13:29

Zoals velen dezer dagen zou ik mij ook graag een klein netwerkje opzetten. Ik wil hierbij even een beroep doen op jullie ervaringen (want de mijne is zeer zeer beperkt) om te weten wat ik best aankoop. Ik heb totaal nog geen ervaringen op het gebied van ADSL (my first post btw, hoping to add more 8) ). Heb tot nu toe gewerkt met unief breedband en mijn 56k datapompje mishandeld :-D .Omdat er reeds heel wat soortgelijke posts bestaan zou ik hier misschien iets dieper willen gaan en ook even alles op een rijtje willen zetten. Sorry voor de uitgebreidheid. :roll:

Het netwerk dacht ik op te bouwen met de volgende onderdelen: een DSL modem, een router, een switch, eventueel een printserver en een wireless AP. Ik zal hier een pc (ethernetkaart) en een laptop (met wireless kaartje) op aansluiten. Natuurlijk wil ik onderling bestanden uitwisselen, maar ik zou ook graag de internetverbinding delen (via GO). Liefst een zo goed mogelijke kwaliteit voor een niet superdure prijs. 8)

1) de DSL modem
- moet natuurlijk goed en snel werken op Belgische bodem
- liefst zeer goed configureerbaar zijn
- PPPoE natuurlijk
- het mag maar het hoeft niet altijd een SpeedTouch te zijn, andere suggesties zijn ook welkom
- bestaan er hier al toestellen die de komst van VDSL voorzien (met flash ROM ofzo)? en wat betreft 3.3 Mbps en hoger?

2) de router&switch&printserver&firewall
- enkele netwerkpoorten, een WAN poort voor de modem en een parallelle printerpoort
- hier is configureerbaarheid zeer belangrijk, liefst voor elk van de onderdelen een bijna oneindige mogelijkheid tot instellen en totale vrijheid (=geen wizards :evil: en meer van dat gedoe)
- VPN ondersteuning
- instellingen via webinterface (ook netscape)
- ondersteuning voor breedband gegevensstromen
- bestaan er ook andere goede alternatieven dan de SMC en de USR8000A of zijn deze echt zo goed?

3) wireless AP (ik weet dat dit niet hét domein is van de meesten onder jullie, maar toch :-o )
- 802.11b , liefst met mogelijkheid tot uitbreiden naar 802.11g, ofwel direct al 802.11b+g
- groot bereik want een grote dichtheid van muren
- nog enkele technisch complexe vereisten, wat betreft samenwerking met linux enz.
- ook instelbaar via web
- Wi-Fi.org compliance zodat interoperabiliteit verzekerd is

Mij lijkt het het beste om 3 aparte toestellen aan te schaffen. Zo blijft alles upgradebaar, zeker met al die nieuwe technologieën die eraan komen: VDSL, 802.11g, WPA, ... Wat denken jullie daarvan? Mischien toch een toestel kopen dat 2 componenten combineert (modem + router dan?)?

Het is misschien ook wel verstandig :roll: om componenten te kopen die ontworpen zijn voor iets hogere (toekomstige) snelheden, zodat niet 1 onderdeel een bottleneck vormt.

Conclusie: Wat is jullie gedacht hierover? Ervaringen? Mensen met gelijkaardige opstelling kunnen misschien even posten wat voor onderdelen zij gebruiken. Nog ergens addertjes onder het gras? Alvast bedankt :!:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

de sth modem is compatibel tem 8 mbit (het max van adsl)

ik zou idd alles appart kopen (behalve mss router&switch&printserver in elkaar)

voor wireless zou ik niet gaan met veel muren :P
maar als je het toch wil neem dan direct b+g
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik raad het volgende aan (trekt op mijn situatie hier thuis):

- Speed Touch Home (omdat het een goede modem is)
- Oude PC met linux, te gebruiken als router en printserver (voldoet volledig aan je beschrijving in punt 2 (zonder switch))
- Switch (gewone 8 poorten switch ofzo)
- AP (zonder router, gewoon een pure access point, bvb eentje van D-Link met 54Mbit/s)

De struktuur:
Speed Touch Home aansluiten op PC via netwerkkaart 1 en dan netwerkkaart 2 aansluiten op de switch, op de switch sluit je dan al je andere pc's aan en je AP.

Dit is volgens mij de ideale opstelling, maar ja iedereen heeft zijn idealen hé ;)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Omtrent je netwerk topologie en de verbinding van je wireless modules en je router etc. Zou ik je aanraden de enkele topics hierover in het hardware fora eens grondig te lezen.

Er bestaan topics over:
- modems met onze meningen
- routers, vrij uitgebreid
- wap, sinds kort al meerdere malen aan bod gekomen.

Nogmaals mijn idee.

Op gebied van modem koop je best een ethernetmodem omwille van de stabiliteiteit. SpeedTouchHome en Siemens trekken de kop. Maximale snelheid is 8Mbps, dus VDSL kan je daarmee niet samengebruiken. Trouwens VDSL is ten vroegste binnen 3à4j, small coverage voor de particulieren. Het is nu pas in testfase in sommige steden, waar reeds voldoende optic fiber ligt. (ook al topics over).
Maw investeren in vdsl is nu zeker nog niet aangeraden. Je weet immers nog niks over de prijzen, aansluitbaarheid en of BGC dit wel doorduwt.. vermoedelijk wel, maar je weet nooit.

Je router, daar ben ik het over eens, ofwel kies je een all-in-ons solutions zoals zeon aanraadt: firewall-router-switch-prntserver in elkaar. Zeer goede zijn die van SMC en USR8000A.
Als je wat kosten wil besparen en je kan een oude pc recuperen en je bent niet bang van linux-achtigen, dan kan je voor een router-linux-distributie kiezen zoals Nukem adviseert. Hierover staat trouwens een mooie tutorial van ons online.

Wat betreft je Wireless. Dan koop je best 1 APoint. Die in de ruimte staat waar je met je laptop het meest zal zijn. Redenen hiervoor: slecht signaal via RF. (wireless). Korte range en zeer obstakelgevoelig.

Maw: je installatie:

splitter --(rj11)--> modem --(utp)--> router --(utp)--> WAPOINT --(wireless)-->laptop
______________________|-> workstations (via utp)
I love it when a plan comes together!
pjv
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2003, 13:29

Thx, ik denk inderdaad dat ik deze opstelling zal gebruiken. De setup die NuKeM voorstelt lijkt me toch een beetje speciaal. Is er een reden waarom je deze suggereert?

Ik hoor dat er ook leuke 2-in-1 toestellen zijn, maar dat lijkt me toch echt niet verstandig. Zie bijvoorbeeld (de hele websetup is te bekijken, voor de rest nogal simpel): http://www.wifiapparatuur.nl/.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

als je echt veel wilt instellen dan is die setup echt de beste

als je toch ergens een oude pc hebt staan gebruik je die het beste als print server en router
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Wel, die oude pc opstelling voldoet volledig aan je eisen:

Even overlopen en vergelijken met een standaard SOHO router:

2) de router&printserver&firewall in geval van oude pc
- enkele netwerkpoorten, een WAN poort voor de modem en een parallelle printerpoort Ok (enkele netwerkpoorten = switch)
- hier is configureerbaarheid zeer belangrijk, liefst voor elk van de onderdelen een bijna oneindige mogelijkheid tot instellen en totale vrijheid (=geen wizards en meer van dat gedoe) Ok
- VPN ondersteuning Ok
- instellingen via webinterface (ook netscape) Ok
- ondersteuning voor breedband gegevensstromen Ok

2) de router&printserver&firewall in geval van SOHO router
- enkele netwerkpoorten, een WAN poort voor de modem en een parallelle printerpoort Bij sommige modellen aanwezig
- hier is configureerbaarheid zeer belangrijk, liefst voor elk van de onderdelen een bijna oneindige mogelijkheid tot instellen en totale vrijheid (=geen wizards en meer van dat gedoe) Niet Ok
- VPN ondersteuning Bij sommige modellen
- instellingen via webinterface (ook netscape) Ok
- ondersteuning voor breedband gegevensstromen Ok

Ik heb hier eens een tutorial geschreven over mijn systeem, dit is wel met een speciale router distribution, maar niets verbiedt je een ander systeem te gebruiken dat bvb een printserver etc toelaat:
http://www.userbase.be/forum/portal.php ... &sub=ipcop
NuKeM
pjv
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2003, 13:29

Op dit moment heb ik wel geen plannen om het netwerk 24 u/24 u aan te laten. Het nadeel van zo'n oude pc (ik heb nog wel een 120 MHz, maar ik ben vrij zeker dat meer dan één onderdeel niet zou werken onder linux :cry: ) is natuurlijk dat je deze moet opstarten, meer onderhouden én dat deze meer verbruikt.

Heeft iemand trouwens een idee hoe je je netwerk extra zou kunnen beveiligen? Ik heb het dan vooral over het draadloze netwerk. Ik dacht aan Cerberos ofzo.

Oja nog iets :wink: : Bestaan er normen of standaarden die aangeven welke snelheden apparaten zoals routers aankunnen. Er zijn er immers die aangeven dat ze speciaal geschikt zijn om aangesloten te worden op een breedband internettoegang.

Ik dacht sowieso te gaan voor gewone Fast Ethernet 10/100 apparatuur. Kan iemand mij een tip geven wat voor kabels ik best koop (cat5e of fastcat5e of zelfs cat6, ik weet niet zeker of ik de keuze heb)?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Zo een oude PC als router vind ik eigenlijk geen slecht idee. En die router mag je gewoon maanden aan een stuk laten opstaan. Eens in de maand rebooten is voldoende hoor. Het is niet zoals bij een windowscomputer dat je deze regelmatig eens moet rebooten. De extra stroom die dat verbruikt is niet zo heel erg veel. Eens die geïnstalleerd is kunnen alle overbodige onderdelen er uit (vb cd-speler, diskdrive, scherm, klavier, muis, ...) Het is eigenlijk maar enkel het mobo, de NIC's, de processor en de HD die nog wat stroom verbruiken.

Je draadloze netwerk beveiligen kan je doen door de WEP-key in te stellen. Ik dacht als je wilt met Cerberos werken, dan moet alles win2k of hoger zijn (denk ik, niet zeker). Voor de gewone thuisgebruiker is dit eigenlijk al overkill. Maar kom, iedereen zijn keuze.

De standaard UTP-kabel die nu verkocht wordt was dacht ik cat5e. Dus die is voldoende voor je 10/100Mbit infrastructuur.

Cheers
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

cat 5e kan ook al gigabit aan, dit is nog niet overal standaard kabel (mijne pa heeft nog cat5 kabel gekoch 1 maand geleden voor hier te leggen hoewel ik hem duidelijk cat5e gezegd heb :'( )
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik heb mij 2 maanden geleden een cross-over gekocht en die is cat5e. Het zal verschillen van computerboer tot computerboer :-) Als je het echt zeker wil weten, dan zeg je het uitdrukkelijk.

Cheers
Afbeelding
pjv
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2003, 13:29

Bedankt voor jullie reacties tot zover :-D . Ik zal het allemaal eens bekijken.

Misschien overweeg ik dan toch zo'n oude pc als router 8) . Hetgeen mij tegenhield was niet een gebrek aan kennis van linux, maar eerder plaatsgebrek en toch nog steeds de vrees voor teveel stroomgebruik. Trouwens het zit er dik in dat die pc één van dezer dagen het wel eens begeeft, compleet versleten als ie is.

Niemand al gehoord van fastcat5e :eek: ? Standaard cat5e kan gaan tot een frequentie van 100 MHz en is geschikt voor het normale uitwisselen van bestanden. Overdrachtssnelheid van 100 Mbps. Fastcat5e: meer dan 350 MHz en 155 Mbps en is meer geschikt voor breedbandverbindingen en video. Cat6 is nog iets luxueuzer.

Wat WEP betreft. Jullie weten ook wel dat WEP zo lek is als een zeef. WPA is niet standaard voorzien op alle toestellen en is nog te weinig algemeen in gebruik om er iets over te kunnen zeggen. Daarom dacht ik een beveiliging toe te passen die minder in de physical layer zit maar gebaseerd is op software. Ma soit, ik zal wel zien. Trouwens dit begint anders beetje off-topic te worden (misschien eens posten in hardware>security :roll: ).
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Die Ceberos voor thuis vind ik toch ook wel een beke té ma kom das idd niet voor hier.

Wat betreft die kabels, cat5 is voldoende hoor. Ik denk niet dat ge gigabitkaartjes gaat steken dus, 100Mbps is voldoende. Je zal daar de max. snelheid probleemloos mee halen.

Die fast-ethernet nog net van gehoord. Ik koop altijd cat5.

Wat betreft nog een voordeel van zo'n oude pc als router: goedkoper. Dat kan meestal wel een doorslaggevend argument zijn.

Versleten?? Wat bedoel je daar mee? de voeding die begint te mankeren? Of hardware defecten.. heb nog niet veel 'versleten' pc's gezien. Moet ze gewoon onderhouden. Eens volledig uiteen gooien, cleanen mooi terug monteren en hij herleeft :)
En een HDD hebt ge zelf niet altijd nodig.. soms kan dat runnen van een floppy. En screen? -> remote :)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”