Chipset fan

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb een probleem, de fan van de chipset maakt af en toe een heel vervelend geluid (als ik soms tegen de kast klop dan is het gedaan), kan je hier iets aan doen, zoals een drup kruipolie op de rotor laten vallen ofzoiets of moet je een nieuwe zetten ?
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Zeker dat er niets tegen komt? Want door een slag tegen de case ga je niet ineens die fan gesmeerd laten draaien eh :wink:
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Svekke schreef:Zeker dat er niets tegen komt? Want door een slag tegen de case ga je niet ineens die fan gesmeerd laten draaien eh :wink:
Nee er komt niets tegen, ik heb de kast al een paar keer open gedaan om te kijken of er wel iets tegen kwam, maar dat is niet het geval. Ik heb ook al eens op de propeller gedrukt (in het midden wel te verstaan) en dan was het ook gedaan maar als ik het losliet dan begon die terug.
En die loskoppelen zodat die niet meer draait of gaat die dan te heet worden ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Dat is een spotgoedkoop coolerke en na dat slijt snel uit. Mogelijke oplossingen zijn een andere cooler pakken (met ball bearing) of een passief koelingselement plaatsen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Klopt, maar wel opletten met passieve coolingblocks. Bij de meeste mainboards is dat inderdaad een goede oplossing, maar als je een heethoofd als een nVidia A8N-SLI mainboard hebt (en zeker als je hem in SLI gebruikt) is dat af te raden : de meeste van die passieve coolblocks (zoals die hoge blauwe van Zalman) zijn gewoon niet goed genoeg daarvoor.

Niet voor niets dat op de deluxe dit probleem werd aangepakt door een complete heat-pipe oplossing.
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

kaween schreef:Klopt, maar wel opletten met passieve coolingblocks. Bij de meeste mainboards is dat inderdaad een goede oplossing, maar als je een heethoofd als een nVidia A8N-SLI mainboard hebt (en zeker als je hem in SLI gebruikt) is dat af te raden : de meeste van die passieve coolblocks (zoals die hoge blauwe van Zalman) zijn gewoon niet goed genoeg daarvoor.

Niet voor niets dat op de deluxe dit probleem werd aangepakt door een complete heat-pipe oplossing.

Ik heb deze "hoge blauwe" van Zalman op m'n A8N-SLI Deluxe mb'tje draaien, is geen enkel probleem. Ik heb dan wel geen SLI draaien, maar m'n pc steekt wel goed vol.
McAlly
Starter
Starter

Zeker geen kruipolie of fijne olie gebruiken op een rollager.
Naast het feit dat je hele binnenwerk vol oliespetters zal zitten (middelpunt vliegende kracht) zal je het vet teveel verdunnen (oplossen).

In rollager zit vet. Kan je hem open doen? Je hebt speciaal rollagervet maar je kan ook grafietvet ofzo gebruiken. En rollager zeker niet volproppen met dat stuf.

(als het al een rollager heeft natuurlijk)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

McAlly schreef:(middelpunt vliegende kracht)

Middelpuntvliedende kracht :-)

on topic : Ik heb exact hezelfde probleem gehad(na ongeveer een jaar gebruik) . Veel dingen geporbeerd maar niets heeft geholpen. Uiteindelijk maar vervangen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:
McAlly schreef:(middelpunt vliegende kracht)

Middelpuntvliedende kracht :-)

on topic : Ik heb exact hezelfde probleem gehad(na ongeveer een jaar gebruik) . Veel dingen geporbeerd maar niets heeft geholpen. Uiteindelijk maar vervangen.
Ik denk dat ik het dan ook maar beter vervang, het moederbord is een Asus A8N-E (dacht ik).
Kan ik daar dan een ZM-NB47J van zalman opzetten want er staat bij dat die alleen voor northbridge chipsets is en ik heb een nforce4 chipset ?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

OpThaCop schreef:
kaween schreef:Klopt, maar wel opletten met passieve coolingblocks. Bij de meeste mainboards is dat inderdaad een goede oplossing, maar als je een heethoofd als een nVidia A8N-SLI mainboard hebt (en zeker als je hem in SLI gebruikt) is dat af te raden : de meeste van die passieve coolblocks (zoals die hoge blauwe van Zalman) zijn gewoon niet goed genoeg daarvoor.

Ik heb deze "hoge blauwe" van Zalman op m'n A8N-SLI Deluxe mb'tje draaien, is geen enkel probleem. Ik heb dan wel geen SLI draaien, maar m'n pc steekt wel goed vol.

Wees dan gewaarschuwd. We zijn na 2 defecte A8N's met zo'n koelblok
gestopt met deze dingen te combineren met de A8N-SLI. Worden gewoon veel te heet. We hebben dan Zalman zelf gecontacteerd, hun standpunt was dat "passieve koeling voor dit mainboard enkel bij ideale airflow" werd aanbevolen. (nb47J model)

Beide toestellen liepen in SLI, en die toch al gloeiend hete chip wordt dan echt *absurd* warm in SLI. In non-SLI geraak je er mogelijk wel mee weg, maar zoals gezegd, wij doen het niet meer. We bestellen gewoon bij Asus spare-coolers voor deze mobo's.
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

met mijn asus A8N-SLI net hetzelfde probleem gehad, heb hem vervangen door een passief coolerke.
Je moet wel je mainboard eruit halen om hem te vervangen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Op mijn p4p800dlx heeft die blauwe zalman toren perfect zijn werk gedaan. Die staat dan ook in de buurt van de cpufan zodat er behoorlijk wat airflow over gaat.

Nu als je echt voor stilte wilt gaan kan je altijd eens kijken voor een waterkit. Moest je zover willen gaan kan ik je alvast de "Swiftech Apex Ultra+" kit aanbevelen.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
FeesLess
Plus Member
Plus Member

Ben je zeker dat het geluid niet van vibraties is , eventueel van de kast zelf
kaween
Elite Poster
Elite Poster

FeesLess schreef:Ben je zeker dat het geluid niet van vibraties is , eventueel van de kast zelf

Heel goede opmerking, maar in dit geval zal het best wel die chipset cooler zijn. Die chipset coolers van de hele Asus A8N zijn *notoir* slecht en overleven meestal zelfs het eerste jaar niet eens. Ik ben nu aan mijn 3e bezig ... (in garantie), en op de oude versies moest je het mainboard niet eruit halen hiervoor, dus das makkelijk.

Maar je opmerking is zonder meer geldig als algemene hint.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

FeesLess schreef:Ben je zeker dat het geluid niet van vibraties is , eventueel van de kast zelf

Zoals ik al gezegd heb, ik heb de kast al een paar keer opengedaan omdat ik dacht dat het iets anders was, maar als ik de propeller raak van de chipset fan dan hoor ik direct dat het anders klinkt en soms verdwijnt het dan ook om na een paar minuten weer terug te komen.

Dit moederbord is ook nog geen jaar oud (11 maanden), ik vind dat het snel is dat zoiets lawaai begint te maken daarom zou ik toch graag een passive koeling willen, zodat ik van die ventillators af ben en waterkoeling zie ik niet echt zitten.

Is er dan nog iets fatsoenlijk op de markt want als je gaat googelen dan vind je niet echt veel wat simpel en niet te duur is?
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

kaween schreef:
OpThaCop schreef:

Wees dan gewaarschuwd. We zijn na 2 defecte A8N's met zo'n koelblok
gestopt met deze dingen te combineren met de A8N-SLI. Worden gewoon veel te heet. We hebben dan Zalman zelf gecontacteerd, hun standpunt was dat "passieve koeling voor dit mainboard enkel bij ideale airflow" werd aanbevolen. (nb47J model)

Beide toestellen liepen in SLI, en die toch al gloeiend hete chip wordt dan echt *absurd* warm in SLI. In non-SLI geraak je er mogelijk wel mee weg, maar zoals gezegd, wij doen het niet meer. We bestellen gewoon bij Asus spare-coolers voor deze mobo's.

In m'n PC steken in totaal 9 fans (incl 2 van de voeding), dus normaal mag het geen probleem zijn.

Waar ik WEL voor zou vrezen, is dat zo'n koeler (origineel of zelf geplaatst) "eraf" vliegt, en dan heb je een probleem...
Heb het voor gehad bij een klant, de originele koeler van de chipset losgekomen en totally fried! Heb het moederbord mogen binnendoen en een gratis vervanging in de plaats gekregen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Heb er vandaag een Zalman ZM-NB47J erop gezet en tot nu toe loopt alles heel vlot en het lawaai is ook weg ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”