ADSL 100% mogelijk wanneer je VDSL kunt hebben?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus

Net even opgebeld naar Belgacom.
Is het waar dat je 100% gegarandeerd ADSL kunt gebruiken zelfs als je in de grijze zone zit voor ADSL, dit door middels van ADSL over VDSL?
Voor VDSL zit ik in de groene zone en kan daar dus over beschikken, echter vind ik het net iets te duur en zou ik liever ADSL nemen bij Dommel/EDPNET.

Kan iemand mij bevestigen als ADSL over VDSL kan en ik gegarandeerd 4,6Mbps haal zelfs al zit ik voor een gewone ADSL test in de grijze zone?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laonightwolf schreef:ADSL over VDSL
ADSL "over" VDSL bestaat volgens mij niet !

Ofwel heb je ADSL, ofwel VDSL. Nu als men spreekt over "grijze zone", hoeveel KM zit je dan van de centrale ? (je kan dit altijd testen op de website van EDPnet, maar BGC kan je dat ook vertellen).
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus

zo is het mij toch verteld.
zit op 6,028km van de centrale, blijkbaar moet ik haast de enige zijn volgens Belgacom die nog in een grijze zone zit, 99% zou vandaag gedekt zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laonightwolf schreef:zit op 6,028km van de centrale
Vergeet ADSL dan al maar finaal ! Je enige optie is VDSL (waar men extra centrales heeft op wijkniveau) bij BGC, of kabel bij TN.

Als men spreekt van ADSL over VDSL is dit volgens mij eerder een commerciele geste (maw. je krijgt dan waarschijnlijk VDSL, maar met ADSL snelheden), dan effectief een technisch feit. Vraag dus maw. maar eens duidelijk welke modem je zal nodig hebben (dan weet je het meteen), hoeveel je zal moeten betalen en welke sync je gaat hebben.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

laonightwolf schreef:zo is het mij toch verteld.
zit op 6,028km van de centrale, blijkbaar moet ik haast de enige zijn volgens Belgacom die nog in een grijze zone zit, 99% zou vandaag gedekt zijn.
Hangt ervan af wat jij onder 'grijze zone' verstaat .... als het over afstand tot de centrale gaat, ik zit op een mega 6,9 kilometer van de dichtsbijzijnde centrale. Ik denk dat ik dus eerder in de zwarte zone zit ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Uzzi schreef:ik zit op een mega 6,9 kilometer van de dichtsbijzijnde centrale.
En wat heb je dan ADSL/VDSL, welke sync en welke provider ?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Uzzi schreef:ik zit op een mega 6,9 kilometer van de dichtsbijzijnde centrale.
En wat heb je dan ADSL/VDSL, welke sync en welke provider ?
ADSL
Edpnet
2,2Mbit/s
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Uzzi schreef:ADSL Edpnet 2,2Mbit/s
Prijs je dan maar gelukkig dat je daar nog 2.2 Mbit over krijgt... ik zou persoonlijk nooit ADSL nemen als ik meer dan 4 km van de centrale zit, tenzij de snelheid geen rol speelt en het enkel om leechen gaat zoals bij velen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Uzzi schreef:ADSL Edpnet 2,2Mbit/s
Prijs je dan maar gelukkig dat je daar nog 2.2 Mbit over krijgt... ik zou persoonlijk nooit ADSL nemen als ik meer dan 4 km van de centrale zit, tenzij de snelheid geen rol speelt en het enkel om leechen gaat zoals bij velen.
Tja, het is kiezen tussen de pest en de cholera ..... Ik val nog liever dood dan naar Tele**et over te schakelen. Nu ja, ik klaag niet .... op een nachtje (tussen 00:00 en 07:00) haal ik toch ruim 5GB binnen via nieuwsgroepen. Ruim voldoende om mijn downloadlimiet van EDPnet serieus op de proef te stellen :-) In theorie is er nog ruimte om te upgraden naar 3,3Mbit/s ... maar ik ga voor de stabiliteit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Uzzi schreef:In theorie is er nog ruimte om te upgraden naar 3,3Mbit/s ... maar ik ga voor de stabiliteit.
Maar indien iemand met > 6 km ADSL neemt kan het evengoed zijn dat hij een onstabiele lijn aan 1 Mbit heeft. Het is en blijft een gok volgens mij...
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

laonightwolf schreef:blijkbaar moet ik haast de enige zijn volgens Belgacom die nog in een grijze zone zit, 99% zou vandaag gedekt zijn.
kheb hiernet nog even getest met 4 telefoonnummers en op 3 van de 4 is er nog geen VDSL beschikbaar (uiteraard geen naburige nummers)
die 99% lijkt mij dan ook (alweer) een leugen

http://www.belgacom.be/bwt/control/nl/j ... vision=RES
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

laonightwolf schreef:Kan iemand mij bevestigen als ADSL over VDSL kan en ik gegarandeerd 4,6Mbps haal zelfs al zit ik voor een gewone ADSL test in de grijze zone?
Vdsl gaat over een fiberlijn en Adsl over een koperlijn, mss dat ze bedoelen van adsl te leveren over die fiberlijn omdat je dan minder verlies hebt dan met een koperlijn (adsl gaat nu ook gedeeltelijk over een fiberlijn die vertrekt uit de centrale en dan overgaat op een koperen)... moet enigzins mogelijk zijn, mja wie weet wat ze bedoelen hé, vraag anders es welke modem je zou nodig hebben ... een adsl modem of vdsl modem
snelheid is nooit echt gegarandeerd dat je 4.6 zou halen, je blijft trouwens meer dan 6km verwijderd vd centrale ... tenzij er daar een klein gaatje vrij is in die mini centrale van vdsl die ze om de 800m plaatsen.....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Lion
Pro Member
Pro Member

Even ter info
je krijgt een adslprofiel met adslsnelheid go of plus maar uw modem is wel een vdslmodem
als ik goe ben geinformeerd zal men dit enkel toepassen als je ook belgacom tv neemt
zo is het toch hier in mijn geval
maar of je de max haalt uit uw verbinding dat kan niemand garanderen hoor
ik haal 80% en afstand tot kast is maar 800m
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Lion schreef:Even ter info
je krijgt een adslprofiel met adslsnelheid go of plus maar uw modem is wel een vdslmodem
als ik goe ben geinformeerd zal men dit enkel toepassen als je ook belgacom tv neemt
zo is het toch hier in mijn geval
maar of je de max haalt uit uw verbinding dat kan niemand garanderen hoor
ik haal 80% en afstand tot kast is maar 800m
in zijn eerste post zegt hij, te gaan bij Edpnet of dommel dan vrees ik dat het niets zal worden van dees :?
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Uzzi schreef:In theorie is er nog ruimte om te upgraden naar 3,3Mbit/s ... maar ik ga voor de stabiliteit.
Maar indien iemand met > 6 km ADSL neemt kan het evengoed zijn dat hij een onstabiele lijn aan 1 Mbit heeft. Het is en blijft een gok volgens mij...
100% mee akkoord .... ik heb gewoon 'geluk' ...
Ter verduidelijking .... Edpnet heeft mij aangenomen als klant omdat het een bestaande ADSL verbinding was .... indien dat niet het geval was geweest, hadden ze nooit opgeleverd. Zij nemen geen nieuwe klanten aan boven een bepaalde afstand.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

_rEuTeL_ schreef:
laonightwolf schreef:blijkbaar moet ik haast de enige zijn volgens Belgacom die nog in een grijze zone zit, 99% zou vandaag gedekt zijn.
kheb hiernet nog even getest met 4 telefoonnummers en op 3 van de 4 is er nog geen VDSL beschikbaar (uiteraard geen naburige nummers)
die 99% lijkt mij dan ook (alweer) een leugen

http://www.belgacom.be/bwt/control/nl/j ... vision=RES
Ik denk dat ze 99% ADSL dekking bedoelen.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

ADSL over VDSL zal verkeerd uitgedrukt zijn. Vermoedelijk bedoelen ze dan dat ze je VDSL leveren met de limiteringen van het ADSL abbonement.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Deej_1977 schreef: Ik denk dat ze 99% ADSL dekking bedoelen.
dat zou al beter kunnen kloppen :-D
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus

inderdaad, 99% dekking van ADSL bedoelde ik.

Ze zegden wel degelijk ADSL over VDSL. Ik vroeg om een light VDSL abonnement maar dat konden ze mij niet leveren.
Maar de persoon die mij deze informatie verschafte ging er zo van uit: wanneer je zone VDSL heeft was hij er 100% zeker dat mijn ADSL ook in orde zou zijn, ook al zat ik in een grijze zone.
Nu in ieder geval: mijn voorkeur gaat uit naar VDSL.., anders wordt het Dommel of EDPNET...
Zou graag vandaag een beslissing nemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laonightwolf schreef:wanneer je zone VDSL heeft was hij er 100% zeker dat mijn ADSL ook in orde zou zijn
Wat is dat nu weer voor nonsens... het ADSL signaal komt van een andere centrale (> 6 km) terwijl het VDSL signaal van een wijkcentrale komt (< 1 km). Beide hebben gewoon niets met elkaar te maken.
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus

Ok, VDSL it is.
Ik post mijn bevindingen later op het forum!
Xplod
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ook effe ter info;

ik had eerst gewone ADSL en kon hiermee van de volledige bandbreedte genieten.
Hoe de ADSL bij mij hier binnen kwam weet ik niet,.. ik veronderstel wel dat het volledig over koper was,.. maar sinds ik eens gebruik gemaakt heb van zo'n BelgacomTV evaluatieaanbod en dit door een technieker ter plaatse moest geinstalleerd worden, was het eerste wat die kerel mij zei: "Meneer, we gaan U op een VDSL-lijn zetten omdat het bij U technisch mogelijk is."

Ik zei natuurlijk : "Doet gij maar" , lol.

Ik zit ongeveer zo'n 300m van zo'n VDSL kast hier in de buurt,.. een ROP of ROB noemen ze zo'n ding en sindsdien werk ik hier,.. zoals ze het bij Belgacom ook zeggen,... met ADSL over VDSL.
Het feit dat er hier een technieker aan te pas moest komen was omdat hij dus een aanpassing moest doen van mijn aansluiting op die VDSL-kast hier in de buurt.

2 TV-streams bekijken en surfen,.. lees ferm downloaden, gaat hier bij mij perfect samen met niet het minste snelheidsverlies op gééneen van allen :-D

Bij mij is ADSL dus 100% mogelijk terwijl er hier in mijn buurt VDSL beschikbaar is.
Vreemd is wel dat de VDSL availibility check in de eerder vermelde link mij het volgende weet te melden;
Op deze telefoonlijn zal Belgacom TV waarschijnlijk beschikbaar zijn vanaf . Registreer uzelf op click here zodat we u kunnen contacteren zodra deze dienst bij u beschikbaar is .
Guess I'm lucky.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”