Tiener bouwt fusiereactor

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Thiago Olson, een zeventienjarige technologiefreak uit Oakland, Michigan, staat bij zijn vrienden bekend als 'the mad scientist'. Toch kreeg hij al op zijn vijftiende toestemming van zijn ouders om de kelder van het huis te gebruiken om een kernfusiereactor te bouwen. In eerste instantie was hij van plan om een decompressiekamer te maken, maar om onduidelijke redenen werd hem dat verboden. Kernfusie leek de ouders kennelijk of veiliger, of totaal onhaalbaar - en Thiago mocht van hen dan ook best proberen om een temperatuur van honderd miljoen graden te bewerkstelligen. In de afgelopen twee jaar spendeerde hij 'ongeveer duizend uur' aan het project; zo moest hij een stalen vacuumvat bouwen en ook het onderhandelen met leveranciers van benodigdheden als deuterium kostte wel even wat moeite.

Lees het volledige verhaal op http://tweakers.net/nieuws/45300/Tiener ... actor.html
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

khsw schreef:In eerste instantie was hij van plan om een decompressiekamer te maken, maar om onduidelijke redenen werd hem dat verboden. Kernfusie leek de ouders kennelijk of veiliger, of totaal onhaalbaar - en Thiago mocht van hen dan ook best proberen om een temperatuur van honderd miljoen graden te bewerkstelligen.
Beetje (veel) overdreven... die ouders wisten kennelijk niet waar zoonlief mee bezig was.

(m...ja... Amerika het land van de onbegrensde mogelijkheden, ook in het toelaten van stommiteiten)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Een kernfusie veroorzaken is niet zo moeilijk (doen ze al een halve eeuw). Maar dit gecontroleerd doen is tot op heden nog niet gelukt.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

crapiecorn schreef:Een kernfusie veroorzaken is niet zo moeilijk (doen ze al een halve eeuw). Maar dit gecontroleerd doen is tot op heden nog niet gelukt.
Klopt, daar was eerder al iets over te lezen op Userbase
Gebruikersavatar
Ayu-youkou
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2006, 11:40

Ja je moet je toch ergens mee bezig houden he...elk zijn hobby :)
penguinpower
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mei 2006, 17:20

Hoewel Olson - zeker voor iemand van zijn leeftijd - een opmerkelijke prestatie heeft geleverd, heeft zijn reactor echter één belangrijk nadeel: de hoeveelheid energie die nodig is om het plasma in stand te houden, is groter dan de opgewekte energie.


:roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

crapiecorn schreef:Een kernfusie veroorzaken is niet zo moeilijk (doen ze al een halve eeuw). Maar dit gecontroleerd doen is tot op heden nog niet gelukt.


Voor zover ik weet is ook het gecontroleerd doen niet echt een probleem... wel het feit dat men er nog steeds meer energie moet insteken dan men eruit kan halen.
willli
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2006, 13:05

Niet zeveren mensen, zo simpel is het allemaal niet. De russen zijn midden jaren vijftig begonnen met het idee en sindsdien heeft men er met ongeveer de hele kernfysische en elektrotechnische wereld dik 50 jaar over gedaan om iets te maken dat evenveel energie opbrengt als men er insteekt. We spreken hier over enorme drukken en nog veel indrukwekkender temperaturen. Voor de rest is het zo dat het plasma volledig binnen een zeer sterk elektromagnetisch veld moet gehouden worden. Deze uitdagingen oplossen heeft een halve eeuw gekost voor de wetenschappelijke wereld en dit in combinatie met enorme budgetten.
Mij en ieder ander weldenkend mens maak je niet wijs dat een Amerikaanse tiener dit eventjes in zijn kelder gaat herhalen. Alleen al beweren dat je het in je kelder kunt gaan proberen is te gek voor woorden. Enig idee hoe hij aan een magnetisch veld komt? Of hoe hij de drukken en de temperaturen kan controleren? En oh ja, hij stopt de zaak in een stalen vat dat smelt bij 3000 graden celcius.... Hetgeen daar staat aan informatie is ten eerste onvolledig, het is met de informatie die daar staat gewoon ook technisch niet mogelijk om een dergelijke proef te doen.





gegroet,
Willi
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

willli schreef:Niet zeveren mensen, zo simpel is het allemaal niet. Mij en ieder ander weldenkend mens maak je niet wijs dat een Amerikaanse tiener dit eventjes in zijn kelder gaat herhalen. Alleen al beweren dat je het in je kelder kunt gaan proberen is te gek voor woorden.
Volledig mee eens, wat ik ook al wilde zeggen in mijn eerste reply in deze thread.
(waar ik het duidelijk niet had over de post van khsw, welke deze topic geplaatst heeft)

De tiener en zijn ouders kunnen van geluk spreken als dat zonder straling afgelopen is :roll:

In een thread schreef ik al
Iets meer Informatie over het nog vrij onbekende fenomeen Bolbliksems.

Super-slow-motion video over de bolbliksem! (3.7MB AVI).
Tijdens mijn actieve loopbaan, had ik een gesprek met een student kernfysika.
Hij meende dat een dergelijke bolbliksem ook een natuurlijke fusie was van deuterium atomen welke soms in de lucht voorkomen.

(indien ik me goed herinner komt dit enkel voor tijdens een onweer, hoe zou zo 'n fusie anders starten?)Misschien weet Kaween daar iets over?
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 24 nov 2006, 04:46, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wacht maar af, de ideen achter veel grote uitvindingen zijn ontsproten uit het brein van gewone mensen.
Dikwijls stonden de vernuftelingen enkel voor de uitwerking van deze ideen in. :-)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
crapiecorn schreef:Een kernfusie veroorzaken is niet zo moeilijk (doen ze al een halve eeuw). Maar dit gecontroleerd doen is tot op heden nog niet gelukt.


Voor zover ik weet is ook het gecontroleerd doen niet echt een probleem... wel het feit dat men er nog steeds meer energie moet insteken dan men eruit kan halen.

Met controleren bedoel ik stabiel genoeg houden voor uiteindelijk in productie te nemen,
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

crapiecorn schreef:Met controleren bedoel ik stabiel genoeg houden voor uiteindelijk in productie te nemen,


In productie nemen? Wat heb je daar aan als er niet meer energie uit komt dan wat er wordt ingestoken?
Please help, looking for a way to get rich and fast
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

@ willli

Als je de links had gevolgd kwam je bv op de site fusor.net uit waar je oa dit kan vinden

Nevertheless, in the past few years there has been a resurgence of interest in the Farnsworth approach to fusion. There is now a small cadre of "fusioneers" building "Fusors" in their basements and garages. These are low-power devices, based on a variation of the Farnsworth approach that was developed by Farnsworth's colleagues Gene Meeks and Robert L. Hirsch, that are relatively simple to build and employ all the multidisciplinary techniques that fusion requires: vacuum pumping, stainless steel machining, power supply management, etc. Believe it or not, some of these devices, which really do produce fusion reactions, have been built for "less than the cost of a set of used golf-clubs."
Please help, looking for a way to get rich and fast
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”