Goendi schreef:Meestal hebben die bedrijven ook de mogelijkheid om SLA's af te sluiten. Ze doen dat niet omdat het hen enorm veel kost. Dan vallen ze terug op de algemene voorwaarden en worden ze gelijkgesteld met normale klanten. Dat heet dienstverlening, en is contractueel vastgelegd. Weet je waar IK me aan erger? Aan al die zageventen die rotverwend alles vanzelfsprekend vinden, maar er toch maar liefst zo weinig mogelijk voor betalen. Aan al die zageventen die van mening zijn dat hun werk boven alles gaat, maar vergeet dat een ISP OOK werkt! Zij verliezen OOK geld als ze geen SLA's afsluiten, maar vaak hebben ze geen andere opties. En als ISP's het kunnen, waarom zou jou werkgever dan ineens een uitzondering mogen zijn waardoor jij voorrang krijgt op anderen? Het motto 'ik moet werken', gaat echt niet op hoor. En waarom IK het recht heb om dat te zeggen? Wel omdat ik ook van thuis uit moet werken. Hiervoor heb ik twee bussiness abbo's en een backup lijn. Ik betaal er ook navenant voor, maar zal nooit moeten klagen dat ik niet kan werken. Waarom? Buiten de SLA die er mee geleverd is, heb ik 2 opties als er een uitvalt. Nu is mijn vraag, waarom kan dat bij jou niet? het kost nog niet eens de helft van 1100€. Ik zal U de reden zeggen: winstbejag. En ja, dat is nu eenmaal niet te zoeken bij uw ISP die oorzaak, dat zit bij uw werkgever. En dan heb je geen recht van spreken.
Nu kon ik de afgelopen 3 maanden niet meer internetten tussen 19:00 en 23:00 u 's avonds. Elke dag. De afgelopen 8 dagen kon ik compleet niet meer internetten. De helpdesk was zeer slecht bereikbaar en wanneer ik ze aan de lijn kreeg konden ze alleen mijn probleem bevestigen, maar gaven ze geen enkele zicht op een oplossing.
Voor mij is het simpel. Ik zeg mijn abbo op omdat RealDSL niet de dienst kan leveren die zij mij hebben verkocht en waar ik voor betaal. Ik ga nu geen schadeclaim indienen of iets dergelijks, want ik weet dat ik geen poot heb om op te staan. Dan had ik inderdaad een additionele SLA moeten afsluiten.
Maar het geluid dat u laat horen heeft niets met de realiteit te maken. Ik zelf heb/had een GeekDSL abbonement. Daar zitten ook voorwaarden e.d. aan. Dit is in principe ook een SLA. Het is echter geen 24/7 SLA of iets dergelijks. Maar dat de dienst de RealDSL levert volledig niet overeenkomt met hetgeen in de overeenkomst staat die ik met ze heb is toch duidelijk.
Wat nu als het energiebedrijf plotseling een week geen stroom levert aan u? Dan wordt u niet kwaad? U had toch zeker een SLA moeten afsluiten?Dat er geen additionele SLA is afgesloten wil nog niet zegen dat ze niet een bepaald Service Level moeten leveren. En dat mensen die sterk afhankelijk zijn van Internet grote problemen hebben als die verbinding langdurig plat ligt is toch begrijpelijk?
Ik werk(te) ook over mijn RealDSL verbinding zowel overdag als 's avonds en in het weekend. Ik gebruikte hem ook voor mijn online studie. Daarnaast woont onze familie voor het grootste gedeelte in Nederland en gebruiken we Skype, iChat video e.d. om met hun contact te houden. Ik betaal voor mijn GeekDSL verbinding 54 euro per maand, wat geen klein bedrag is. Een SLA afsluiten voor 80 euro per maand bovenop mijn ADSL kosten is niet kosteneffectief. Ik kan er mee leven als het Internet het een aantal dagen per jaar het niet doet. Of enkele uren in het weekend wegens onderhoud. Maar de storingen die RealDSL heeft zijn gewoonweg niet normaal. SLA of geen SLA. Vraag me trouwens af of er mensen zijn die wel een SLA hebben bij Real en toch kunnen internetten. Ik heb het idee dat Real een aantal rekeningen niet heeft betaald.