Beginnen met surfen gaat moeizaam.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Ik heb een Philips Wireless modem/router en surf met een topcom USB stick op een laptop.
Als ik onmiddellijk na het opstarten van de laptop begin te surfen lukt dat zonder probleem (de verbinding is goed en ik ben al een jaar tevreden klant van EDP). Maar als ik een kwartiertje wacht alvorens te beginnen dan geraak ik niet meer online. Zelfs het herstellen van de verbinding lost het probleem niet op, ik krijg hierbij geen foutmeldingen, verbinding lijkt tip top, maar ik kan niet surfen. Wat in 95% van de gevallen wél werkt is de anti-virus (AVAST) software forceren om een update te doen. Die geraakt er meestal wél op en daarna kan ik ook gewoon weer surfen. In de andere 5% van de gevallen dien ik de laptop volledig te herstarten.
Dit probleem doet zich meer voor in de vooravond (18-20 uur) dan later op de avond (>23u).

Any clue? Alvast bedankt (dit werkt op mijn zenuwen :? )
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dit probleem lijkt mij niet bij de isp te liggen maar bij jouw thuis. Heb je dit probleem als avast afstaat?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Al let gewone UTP/LAN kabel je pc aangesloten? Krijg je dan hetzelfde probleem? Anders move naar Netwerken thread :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Block schreef:Dit probleem lijkt mij niet bij de isp te liggen maar bij jouw thuis. Heb je dit probleem als avast afstaat?


Beste Block, vroeger had in een andere antivirus (Norton...) en toen had ik hetzelfde probleem. Ik vermoed dus niet dat Avast het probleem veroorzaakt. (Maar 100% zeker ben ik natuurlijk niet).

Ik zal het eens proberen.
Laatst gewijzigd door RvO 20 nov 2006, 23:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Ken schreef:Al let gewone UTP/LAN kabel je pc aangesloten? Krijg je dan hetzelfde probleem? Anders move naar Netwerken thread :)


Eens de situatie zich voordoet (het niet kunnen surfen) lost de netwerkkabel het ook niet meer op. Als het al niet EDP zit, dan zou ik verwachten dat het in de modem/router zou zitten, maar daar verzuip je wel in de instellingen en teveel weet ik er niet over.

Een situatie waarbij ik vanaf het eerste moment surf met de kabel heb ik nog niet geprobeerd. Als permanente oplossing is dat overigens niet bepaald ideaal, als test is het natuurlijk geen probleem.

Ook dit eens proberen
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

RvO schreef:
Ken schreef:Al let gewone UTP/LAN kabel je pc aangesloten? Krijg je dan hetzelfde probleem? Anders move naar Netwerken thread :)


Eens de situatie zich voordoet (het niet kunnen surfen) lost de netwerkkabel het ook niet meer op. Als het al niet EDP zit, dan zou ik verwachten dat het in de modem/router zou zitten, maar daar verzuip je wel in de instellingen en teveel weet ik er niet over.

Een situatie waarbij ik vanaf het eerste moment surf met de kabel heb ik nog niet geprobeerd. Als permanente oplossing is dat overigens niet bepaald ideaal, als test is het natuurlijk geen probleem.

Ook dit eens proberen


Ik heb het geprobeerd, in een situatie waar ik niet meer draadloos kon surfen heb ik de netwerkkabel aangesloten en de wireless verbinding uitgeschakeld op de laptop en ook dan kon ik niet surfen. De truuk met Avast (zie eerste post) loste in dit geval het probleem ook weer op.
Conclusie: wireless of wired: same problem.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Dan zou ik eerder ook eens in jouw router kijken. Misschien zit er ergens een optie in om de connectie met het internet te verbreken na x tijd in "idle".

Ben je zeker dat die avast-truuc niet gewoon werkt omdat je altijd eerst via de browser probeert (en die nog geen verbinding krijgt, omdat de router nog aan het connecten is) en daarna pas avast en dat de router intussen wel heeft kunnen connecteren met EDPnet.

Misschien stuurt je browser iets anders door, waardoor de wake-up van die connectie niet goed werkt. Probeer eens een andere browser...

En als je hier jouw specifieke router productcode plaatst, dan kunnen we eens op internet zoeken naar welke instelling dit probleem kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

GeertAki schreef:Dan zou ik eerder ook eens in jouw router kijken. Misschien zit er ergens een optie in om de connectie met het internet te verbreken na x tijd in "idle".

Ben je zeker dat die avast-truuc niet gewoon werkt omdat je altijd eerst via de browser probeert (en die nog geen verbinding krijgt, omdat de router nog aan het connecten is) en daarna pas avast en dat de router intussen wel heeft kunnen connecteren met EDPnet.

Misschien stuurt je browser iets anders door, waardoor de wake-up van die connectie niet goed werkt. Probeer eens een andere browser...

En als je hier jouw specifieke router productcode plaatst, dan kunnen we eens op internet zoeken naar welke instelling dit probleem kan veroorzaken.


Good thinking there :thumbs:
Het is een Philips ADSL Wireless Base Station CPWBS154/18 (Annex A) waarvan ik de firmware al een keer geupgrade heb (zonder problemen).
Het idee dat de Antivirus iets anders doet dan een browser heb ik ook wel eens gehad, maar hoe controleer je dat?

Geprobeerd met Opera, Firefox en IE, alle 3 zelfde symptomen.
Vermoedelijk begint de antivirus te "hammeren" om toch maar verbinding te krijgen terwijl de browser(s) zich wat beleefder gedragen.
Ik kan het niet goed controleren of de antivirus ook geen succes zou hebbenbij het surfen indien de verbinding niet wil. Maar zoals reeds eerder beschreven lukt het soms (1 keer op 100) ook voor de antivirus niet om de zaak in beweging te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”