"computer besturen vanop afstand" programma

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

Hey

Ik ben op zoek naar volgend programma (weet niet hoe dit juist noemt) een programma om een computer te 'besturen' vanaf een andere computer. ik heb dit onlangs gezien toen iemand aan men comp moest sleutelen. ik ging het net op en stond de toegang tot men computer toe om enkel dingen aan te passen.

1/ Is dit soort programma ergens (gratis) legaal/proefperiode te downloaden?
2/stel ik gebruik dit progamma vanop een "oude" laptop die niet krachtig genoeg is voor bepaalde programmas (bv: autocad,...) kan ik dan via deze oplossing, en mits een andere krachtigere computer in het netwerk aanwezig is, gebruik maken van dit programma? zodat ik de laptop gebruik als een soort draadloos scherm? of is dit totaal niet mogelijk?

dit zal ik willen toepassen op een eigen thuisnetwerk

bedankt voor jullie hulp

Groeten jurgen
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat heb ik de laatste weken al enkele keren gedaan via msn messenger.
Het gedroeg zich wel af en toe vreemd bij het installeren en verwijderen van programma's maar instellingen wijzigen en dergelijke ging prima.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

bedankt voor de snelle reactie hoe noemt dit soort programma eigenlijk dan kan ik er verder nog wat informatie over opzoeken

is het nu zo dat je met dit programma vanop een oudere computer toch vlot kan werken VIA een krachtigere computer?

bedankt
Shnoob
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2004, 02:20

UltraVNC is ook goed, opensource.

http://ultravnc.sourceforge.net/
Gebruikersavatar
Krekkie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 03 apr 2004, 14:27

memyselfandi schreef:hoe noemt dit soort programma eigenlijk dan kan ik er verder nog wat informatie over opzoeken

VNC staat voor Virtual Network Computing maar ik denk dat je meer vindt als je zoekt op remote desktop.

memyselfandi schreef:is het nu zo dat je met dit programma vanop een oudere computer toch vlot kan werken VIA een krachtigere computer?

Ja en nee. Ja, want de instructies die je geeft worden uitgevoerd op de krachtige computer. Nee, want de remote connectie op zich geeft ook altijd vertraging.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit met een gratis programma zoals UltraVNC.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Dat is duidelijk een VNC programma dat je nodig hebt.
Als je nog sommige woorden niet begrijpt of zoekt, kan een computerwoordenboek handig zijn.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

memyselfandi schreef:1/ Is dit soort programma ergens (gratis) legaal/proefperiode te downloaden?

Dit is uiteraard legaal te downloaden, daar er vele freeware op het net te vinden is, o.a. :

TightVNC
RealVNC

Ikzelf gebruik TightVNC, vanwege de verscheidene dekstopondersteuning in Linux

memyselfandi schreef:2/stel ik gebruik dit progamma vanop een "oude" laptop die niet krachtig genoeg is voor bepaalde programmas (bv: autocad,...) kan ik dan via deze oplossing, en mits een andere krachtigere computer in het netwerk aanwezig is, gebruik maken van dit programma? zodat ik de laptop gebruik als een soort draadloos scherm? of is dit totaal niet mogelijk?

Uiteraard kan je dit doen, aangezien je de oude pc gebruikt als een 'venster' om te kijken naar jouw krachtige pc. Als je een snel netwerk hebt (100Mbps wired of 54Mbps wireless) dan is er geen of bijna geen vertraging)
memyselfandi schreef:dit zal ik willen toepassen op een eigen thuisnetwerk

Gewoon het IP adres van de host pc forwarden naar port 5800/5900 en klaar is kees.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

ik gebruik radmin

http://www.radmin.com/
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Waarom allemaal zo moeilijk doen en extra programma's installeren als het snelste stabielste en gemakkelijkste programma al in XP zelf zit? "Remote Desktop Connection" doet alles wat je wil!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

@selder: Je kan bijvoorbeeld moeilijk doen omdat remote desktop alleen in windows xp pro zit...maar als je het toch persé met Microsoft wil doen, dan heb je ook nog de ingebouwde remote desktop functie van netmeeting.

Maarja, netmeeting komt nog uit het stenen tijdperk en Microsoft vermijd je best zoveel mogelijk...

Als je het gratis wil dan ga je voor vnc, ultravnc of tightvnc, ze zijn cross-platform, hebben een webbased client en voor ultravnc bestaat er een plugin dat je trafiek encrypteert.

Je moet ni verder zoeken, *vnc is the way to go...

Koerskemel,
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als ik Autocad lees, dan lees ik daar toch direct Windows bij, dus voor de topicstarter is RDP het gemakkelijkste en vooral ... het snelste!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

memyselfandi schreef:2/stel ik gebruik dit progamma vanop een "oude" laptop die niet krachtig genoeg is voor bepaalde programmas (bv: autocad,...) kan ik dan via deze oplossing, en mits een andere krachtigere computer in het netwerk aanwezig is, gebruik maken van dit programma? zodat ik de laptop gebruik als een soort draadloos scherm?


Daaruit leid ik af dat er geen windows xp pro op de oude laptop draait, want als die wel krachtig genoeg was voor xp dan zou autocad er ook wel nog op draaien... :wink:

Dus als je iets gaat installeren kan je evengoed een non-m$ programma gebruiken :-)

Koerskemel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dan is het nog steeds gemakkelijker dan maar 1 programma op de 'oude' laptop te installeren, dan op de oude én de nieuwe een programma, 2 in't totaal :)

Anyway, dit gaat dus over 2 windows computers, dan kan je echt RDP overwegen, er zijn inderdaad MS programmas die je gewoon best niet gebruikt (outlook, MSN messenger, IE5/IE6) maar er zijn er een hele resem die wél goed zijn, Remote Desktop Connection is er zo eentje. Het is écht niet zo simpel om te zeggen : "bah, 't is van MS, 't zal wel slecht zijn".

RDP gebruik ik sinds het beschikbaar is, en dat werkt veel vlotter en sneller dan *VNC, Radmin, Remotely Anywhere, GoToMyPC, LogMeIn, of PCanywhere bijeen. Punt uit :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

Ik heb vroeger ook een tijd met remote desktop van netmeeting gewerkt, ja dat marcheerde ook wel, maar waarom zoiets gebruiken als er veel betere gratis alternatieven zijn.

Als op zn krachtige computer windows xp pro draait, dan moet je inderdaad maar 1 programma installeren. Maar als het niet zo is dan moet je er 1 installeren op beide pc's, dus neem je *vnc. :wink:

Koerskemel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Die remote desktop van Netmeeting is iets helemaal anders ... Die Remote Desktop Connection is een uitgeklede Terminal Services, en die loopt gewoon supergoed!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

selder schreef:Als ik Autocad lees, dan lees ik daar toch direct Windows bij, dus voor de topicstarter is RDP het gemakkelijkste en vooral ... het snelste!
RDP zit wel enkel in XP Professional, en niet in XP Home! En verder is qua gebruikservaring RDP superieur aan VNC (of eender welke andere oplossing). Enige concurrent qua gebruikservaring zou misschien Citrix kunnen zijn, maar dan spreken we al over een heel ander soort oplossingen.
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

OK RDP/terminal services werkt goed, dat kan ik aannemen, maar om er je data zomaar aan toe te vertrouwen dat is al minder. Het is en blijft Microsoft, dus zou ik toch voor een open-source solution gaan.

En de kans memyselfandi win xp pro op de oude laptop heeft is kleiner dan dat em eender welke andere versie van windows heeft :wink:

Dus...

Koerskemel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Koerskemel schreef:OK RDP/terminal services werkt goed, dat kan ik aannemen, maar om er je data zomaar aan toe te vertrouwen dat is al minder. Het is en blijft Microsoft, dus zou ik toch voor een open-source solution gaan.

Waar slaat dat nu weer op. :roll:
En omdat iets open source is, is het beter? Da's nieuw. Trouwens, zowel VNC als RDP moet je tunnelen om 'veilig' te zijn, want beiden zijn standaard niet geëncrypteerd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik geef het op gewoon ... sommige mensen zijn echt alleen maar anti-MS, pro open-sauce, en die zijn toch niet te overtuigen ... Meon, in wat steken we weer onze tijd :)

Topicstarter: probeer eens verschillende programma's uit, én RDP ook, en kom dan nog eens terug en zeg met welke je het minste problemen had, en welke het snelste en het fijnste werkte ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

IMO is opensource beter.

Ja zoals ik al zei bestaat er een plugin voor vnc om je verkeer te encrypteren.

Koerskemel,
Afbeelding
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

ik verkies realvnc omdat je met die enterprise edition kunt serven via java
zo kan je via je browser connecten en werken (via een applet zoals de speedtest hier)

bookmarken, klikken en werken -> ultieme luiheid 8)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

_rEuTeL_ schreef:ik verkies realvnc omdat je met die enterprise edition kunt serven via java
zo kan je via je browser connecten en werken (via een applet zoals de speedtest hier)

bookmarken, klikken en werken -> ultieme luiheid 8)

Dat kan met de Free Edition van RealVNC en met TightVNC ook...
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

hey heel erg bedankt voor jullie reacties ik heb hier toch weer wat bijgeleerd en inderdaad op de oude laptop staat geen xp maar windows ME (had ik vermeld toch? :-) ) ik zal in ieder geval keuze genoeg hebben aan programma's.

dus nu word het testen voor mezelf

heel erg bedankt :-D

Greetz Jürgen
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Svekke schreef:Dat kan met de Free Edition van RealVNC en met TightVNC ook...

ah bon :)
zoveel te beter dan
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je op je vaste pc windows XP Professional hebt, hoef je dat enkel in te schakelen en moet je op je laptop de Remote Desktop Client installeren, te vinden op http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... entdl.mspx
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

meon schreef:Als je op je vaste pc windows XP Professional hebt, hoef je dat enkel in te schakelen en moet je op je laptop de Remote Desktop Client installeren, te vinden op http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... entdl.mspx


Da's dus wat ik zei :) :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

meon schreef:RDP zit wel enkel in XP Professional, en niet in XP Home! En verder is qua gebruikservaring RDP superieur aan VNC (of eender welke andere oplossing). Enige concurrent qua gebruikservaring zou misschien Citrix kunnen zijn, maar dan spreken we al over een heel ander soort oplossingen.


RDP kan natuurlijk wel geïnstalleerd worden op andere Windows versies, om een connectie te maken met een ander machien. Heb ik zelf gedaan, zelfs op een win2k machien. De client bedoel ik. Het was om connectie te kunnen maken met een Server 2003 vanop eender welk machien in het netwerk. Het zou mij niet verwonderen mocht ge de client kunnen installeren op een NT4 bak, misschien zelfs op een 9x bak...

Ik dacht geleerd te hebben op school, dat RDP oorspronkelijk door Citrix ontwikkeld is, maar Microsoft heeft door vuil te spelen het kunnen bemachtigen :roll:

Ik vind dat Microsoft soms nogal onethisch zaken doet, maar hun server is zeer goed, Exchange ook, en kent er iemand een spreadsheet die beter is dan Excel?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”