Einde analoge televisie via ether eind 2008

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
rapweg
Plus Member
Plus Member

Vlaanderen stopt eind 2008 definitief met analoge televisie via de ether en schakelt volledig over op digitale ethertelevisie. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist. Om de mensen die nu nog via antenne naar televisie te kijken tijdig en voldoende te kunnen informeren, spreidt de Vlaamse overheid de overgang van analoog naar digitaal over twee jaar.

Analoge signalen
Zowat 97 procent van de Vlaamse gezinnen kijkt televisie via de kabel. Toch kijken 60.000 gezinnen nog enkel tv via antenne. Tussen de 80.000 en de 180.000 gezinnen hebben nog een antenne voor de tv in de slaapkamer of het buitenverblijf. In heel Europa moeten de analoge televisiesignalen tussen 2010 en 2012 uit de ether verdwijnen.

Sneller
Vlaanderen kiest nu voor een snellere omschakeling om het aanbod aan digitale televisie te verruimen en de verdere ontwikkeling van nieuwe vormen van digitale televisie, zoals tv via de gsm, mogelijk te maken. De Vlaamse regering kiest voor een begeleide overgang, om de mensen hierover voldoende te kunnen informeren en een kader uit te werken voor eventuele sociale maatregelen. Voor digitale televisie via de ether moeten kijkers immers een decoder installeren. (belga)

bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_28 ... t.bron=RSS
rapweg
Plus Member
Plus Member

hier nog het persbericht:

Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 27 oktober 2006
Vanaf begin volgend jaar start in Vlaanderen de begeleide overgang van analoge naar digitale ethertelevisie (via antenne). Analoge televisie via de ether stopt in Vlaanderen definitief eind 2008, heel wat eerder dan het moment dat Europa vooropstelde, nl. 2010-2012. Het beheer van het digitale spectrum in Vlaanderen komt in handen van een nieuwe vennootschap, dat ook het zenderpark (apparatuur en infrastructuur) van de VRT zal uitbaten. Dat besliste de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Media Geert BOURGEOIS.

Vandaag kijken in Vlaanderen ongeveer 60.000 gezinnen uitsluitend televisie via de antenne. Dat betekent ongeveer 2,5 % van de Vlaamse gezinnen, een beduidend kleine groep tegenover de 97% kabelabonnees. Daarnaast zijn er 80.000 à 180.000 gezinnen die beide technologieën combineren: met een binnen- of buitenantenne ontvangen ze ook televisie in de slaapkamer of in het buitenverblijf. Enkel de VRT-kanalen en in sommige gevallen RTBF of de Nederlandse openbare omroepen, zijn op deze manier te ontvangen.

In juni besliste de Radiocommunicatie Conferentie 2006 (RRC-06) dat de Vlaamse digitale ether ruimte krijgt voor tientallen digitale radio- en televisiezenders. Voor heel Vlaanderen zullen 12 tot 16 digitale radio-omroepen kunnen uitzenden en nog eens zes tot acht voor telkens de helft van Vlaanderen (Oost- en West-Vlaanderen versus Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg). Daarnaast is er ruimte voor een dertigtal landelijke digitale televisiezenders en nog een tien- of twaalftal provinciale.

De switch-off van de analoge etheruitzendingen voor televisie is onafwendbaar. De analoge signalen nemen erg veel ruimte in het spectrum in beslag en staan zo de ontwikkeling van nieuwe omroeptechnologieën via de ether in de weg. "Door sneller om te schakelen krijgen alle Vlamingen, en niet enkel de voorlopers, een evenwichtig en marktgedreven aanbod van verschillende vormen van digitale televisie. Ook komt er nu sneller ruimte in de ether voor experimenten met nieuwe vormen van mobiele digitale televisie," aldus minister Bourgeois.

De voordelen van digitale ethertelevisie zullen enige nostalgie rond de analoge antenneontvangst snel doen vergeten: een zeer goede klank- en beeldkwaliteit, veel meer zenders mogelijk, de mogelijkheid om vlot het signaal via een tijdelijk geheugen later te bekijken, allerhande nieuwe mobiele toepassingen.

Toch zal de overgang voor heel wat huishoudens een aanpassing inhouden. Daarom kiest de Vlaamse overheid voor een begeleide overgang. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, die in de nacht van 10 op 11 december volledig overschakelt, spreidt Vlaanderen de overgang over twee jaar. Dit geeft de Vlaamse overheid de gelegenheid om de Vlamingen goed te informeren over de switch-off van de analoge uitzendingen en ook de nodige maatregelen te treffen. Want digitale televisie via de ether vraagt de installatie van een decoder.

Voor het beheer van de digitale frequenties en tevens voor de uitbating van het VRT-zenderpark richt de Vlaamse overheid een nieuwe vennootschap op. Daarin participeren de VRT door de inbreng van infrastructuur en knowhow, de Vlaamse Gemeenschap door de inbreng van de frequenties en Participatiemaatschappij Vlaanderen. Met een systeem van partnerschap en concessies worden de beschikbare frequentieblokken toegewezen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

rapweg schreef: Met een systeem van partnerschap en concessies worden de beschikbare frequentieblokken toegewezen.
Wat zal dat kosten aan de klant? (de kijkers)
Blue-Sky schreef:Zie ook deze topic

Daar kun je een Demo bekijken EXQI
Zo kon men al zien welke kwaliteit de HDTV beelden hebben.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Blue-Sky schreef: Daar kun je een Demo bekijken EXQI
Zo kon men al zien welke kwaliteit de HDTV beelden hebben.[/quote]

Sorry hoor, maar op zo'n klein schermpje kan ik geen oordeel vormen over HDTV.
HDTV moet je zien op grote schermen.
Ben benieuwd wanneer VRT in HD gaat uitzenden. Daarover geen woord in deze mededeling.
Bepaalde reeksen (zoals Flikken) worden reeds in HD opgenomen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

dietervanb schreef:Sorry hoor, maar op zo'n klein schermpje kan ik geen oordeel vormen over HDTV.
Verscheidenheid is troef bij EXQI Vlaanderen

EXQI bekijkt cultuur in een zo breed mogelijke zin en zal verschillende cultuurvormen belichten (beeldende kunsten, fotografie, film, mode, schilderkunst, muziek, theater, ballet, cultuurtoerisme, kleinkunst, architectuur, religieuze kunst, volksheemkunde...). Iedere dag komt bv. een ander muziekgenre aan bod.

De basisprogrammatie voor oktober ziet er als volgt uit:
• maandag: Mozart-cyclus
• dinsdag: pop & rock
• woensdag: klassiek
• donderdag: opera
• vrijdag: jazz & kleinkunst
• zaterdag: evenementen-special
• zondag: weekend-surprise

Bovendien zal EXQI Vlaanderen iedere maand speciale aandacht besteden aan een bepaald thema.

In oktober staan jonge solisten centraal. Aangezien EXQI officieel televisiepartner van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen – Gent is, komt ook film aan bod. Het thema voor november, de Boekenbeurs-maand, is literatuur. In december worden nieuwe koorproducties op antenne gebracht.

Binnenkort start EXQI Vlaanderen ook met een cultuurjournaal dat inzoomt op de culturele actualiteit.
Aanvankelijk zal het tweemaal per week op antenne gaan. Over enkele weken zal het magazine dagelijks worden uitgezonden, behalve tijdens het weekend.
Wie kijkt er nu naar een klein scherm, indien hij een abonnement heeft bij EXQI Vlaanderen.
Ik kijk ook geen TV op de monitor van mijn PC. ('k bezit geen TV Tunerkaart. :-))
Laat het duidelijk zijn, in Limburg kan ik deze zender niet ontvangen.
rapweg schreef:Met een systeem van partnerschap en concessies worden de beschikbare frequentieblokken toegewezen.
Dat toewijzen en realiseren duurt dus nog even denk ik...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Begin dan maar snel met meer zenders op dvb-t te zetten. En kom dan alsjeblieft niet achteraf met een soort "digitenne abonnement. Want dan is het puur om commerciële redenen omgezet.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Aargh, als ik die ezel van een Bourgeois bezig hoor... Digitale televisie maakt alles mogelijk? Net het omgekeerde: je kan niet meer normaal opnemen, je kan maar een beperkt aantal toestellen aansluiten, privacy is bedreigd, content wordt extra duur verkocht, exclusiviteitscontracten, je kan niet meer tv kijken op een pc (in tegenstelling tot wat die onnozelaar in het nieuws uitkraamt), nog veel minder op een pda...
Het ziet er voor de consument heel slecht uit, die digitale tv geeft de providers gewoon nog meer middelen om extra inkomsten te bedenken.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Siglo schreef:Aargh, als ik die ezel van een Bourgeois bezig hoor... Digitale televisie maakt alles mogelijk? Net het omgekeerde: je kan niet meer normaal opnemen, je kan maar een beperkt aantal toestellen aansluiten, privacy is bedreigd, content wordt extra duur verkocht, exclusiviteitscontracten, je kan niet meer tv kijken op een pc (in tegenstelling tot wat die onnozelaar in het nieuws uitkraamt), nog veel minder op een pda...
Het ziet er voor de consument heel slecht uit, die digitale tv geeft de providers gewoon nog meer middelen om extra inkomsten te bedenken.
jeezes, dat ligt gewoon aan de rommel die BGC en telenet verkopen momenteel
digitale TV > analoge op elk gebied...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Volledig met siglo eens, stel u eens voor dat men reclame kan zenden die geprofieleerd wordt..

heb je veel kinderen veel speelgoed reclame, .. en dit kan ook tengoede komen van de politiek, .. voor oudere mensen gaat m'n zeuren rond pensioen en voor jongere weer wat anders..

En straks met al die chips die men wil inplanten, of waar m'n mensen hun dna wil registeren om netwerk beveiliging, kan ook in uw tv gestoken worden om te zien wie je bent..

Ik heb eens een reportage gezien over mensen die een chipje inplanten die geen creditcard meer hebben, enz.. blijkbaar vinden ze het gemakkelijk..

PS: Dit ligt niet aan bgc of telenet, maar aan geld !! Waar geld verdient kan worden zal altijd iemand rommel verkopen om te verkopen ! Wat ik wel spijtig vind is dat bgc en telenet zich tot zulke praktijken verlagen !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Block schreef:Begin dan maar snel met meer zenders op dvb-t te zetten. En kom dan alsjeblieft niet achteraf met een soort "digitenne abonnement. Want dan is het puur om commerciële redenen omgezet.
Momenteel is het DVB-T park volledig in handen van de VRT, en is er ook enkel de VRT op te zien. Indien men het echter gaat onderbrengen in een vennotschap mag je er zeker van zijn dat het extra centen zal kosten en gecodeerd wordt. (men kan nu éénmaal geen gratis alternatief voor de kabel bieden dat dan ook nog eens extra mogelijkheden heeft).
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

dietervanb schreef:
Ben benieuwd wanneer VRT in HD gaat uitzenden. Daarover geen woord in deze mededeling.
Bepaalde reeksen (zoals Flikken) worden reeds in HD opgenomen.[/quote]

Ik deel je mening.
Maar naar het schijnt is de kwaliteit toch magnifiek.
Ik heb ooit een andere trailer gezien in HD, vandaar.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Is misschien terzijde, maar toch: hoe zit het met de analoge radio via de FM-band? Moet die er dan ook uit binnen 5 à 10 jaar? En iedereen overschakelen op DAB?
rapweg
Plus Member
Plus Member

Svekke schreef:Is misschien terzijde, maar toch: hoe zit het met de analoge radio via de FM-band? Moet die er dan ook uit binnen 5 à 10 jaar? En iedereen overschakelen op DAB?
mm dit lijkt redelijk onwaarschijnlijk, fm-radio is meer verspreid dan tv over ether, denk maar alleen al aan al de autoradio's...
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

*megabump*

tiens tiens, het is er dus bijna mee gedaan? :?
dit werd wel heel erg stil gehouden, ofwel werd dit uitgesteld?
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Neenee, het is bijna gedaan... nog paar weken en ze trekken de stekker uit.
Tja en stilgehouden, niet echt: http://www.wegmetsneeuwopjetv.be/
Toch reclame over geweest op de VRT.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

_rEuTeL_ schreef:tiens tiens, het is er dus bijna mee gedaan? :?
dit werd wel heel erg stil gehouden, ofwel werd dit uitgesteld?
Er is nochtans een media campagne... http://wegmetsneeuwopjetv.be/

Naar het schijnt zou het trouwens maar over ongeveer 1% gaan die nog analoog kijkt met een antenne. (dus nogmaals voor alle duidelijkheid, het gaat hier NIET over analoge TV via de kabel).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Siglo schreef:Aargh, als ik die ezel van een Bourgeois bezig hoor... Digitale televisie maakt alles mogelijk? Net het omgekeerde: je kan niet meer normaal opnemen, je kan maar een beperkt aantal toestellen aansluiten, privacy is bedreigd, content wordt extra duur verkocht, exclusiviteitscontracten, je kan niet meer tv kijken op een pc (in tegenstelling tot wat die onnozelaar in het nieuws uitkraamt), nog veel minder op een pda...
Ik kan wel tv kijken op mijn Macintosh ondanks dat er geen tv kaart in zit. Ik laat de beelden van mijn satelliet ontvanger gewoon streamen naar mijn Macintosh en op die manier kan ik naar om het even welke zender kijken die via satelliet beschikbaar is en die ik kan ontvangen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

dietervanb schreef:
Bepaalde reeksen (zoals Flikken) worden reeds in HD opgenomen.
zenden die nog niet in hd uit ? ik dacht het van wel ze we hebben een zender one of zoiets heet die, .. en dat is ofwel canvas of wel tv1 'k dacht tv1.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:zenden die nog niet in hd uit ? ik dacht het van wel ze we hebben een zender one of zoiets heet die, .. en dat is ofwel canvas of wel tv1 'k dacht tv1.
VRT zendt inderdaad in HD uit... er is "Eén HD" wat gewoon identiek is aan "Eén", zij het dat sommige programma's dus in HD zijn.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Kijk wel even uit: dit is een topic uit 2006... Toen was er nog geen sprake van "één HD" :wink:

Opmerking daarover: één HD zendt het signaal uit van één, maar dan geupscaled, dus er is nog niets helemaal in HD, dat komt eind dit jaar of begin 2009.
Zelfs programma's zoals Thuis en Flikken zijn een geupscaled SD signaal, terwijl ze van de bron uit wel HD zijn...
andy-dsl
Pro Member
Pro Member

svenska schreef:Opmerking daarover: één HD zendt het signaal uit van één, maar dan geupscaled, dus er is nog niets helemaal in HD,...
En daarbij verkrachten ze het beeld nog ook. Een stuk boven en onderaan het beeld is weg.
tooslow
Plus Member
Plus Member

Je kan ook gewoon geen digitale tv nemen en analoog (via de kabel ) blijven kijken. Van mij krijgen ze geen euro extra. Desnoods gooi ik die tv buiten. Telenet en BGC zijn oplichters die veel te veel geld vragen voor steeds minder aanbod. Vroeger kon ik 30+ zenders bekijken en sinds een jaar of 2 hebben ze een zender of 5 geschrapt die je enkel nog kan bekijken als je digitale tv neemt. Als ze zo blijven doorgaan verliezen ze een klant en stop ik gewoon met tv kijken. Je kan tegenwoordig meer via internet dan via die tv en het kost een stuk minder.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Zijn er al data gekend wanneer analoge tv op de kabel verdwijnt?

Ik vermoed toch ergens binnen de 3 jaar? De vooruitgang met vele vraagtekens, dat in elk geval wel (geen eigen baas meer, traag zappen, geen keuzevrijheid, duur,...).
andy-dsl
Pro Member
Pro Member

TomG schreef:Zijn er al data gekend wanneer analoge tv op de kabel verdwijnt?

Ik vermoed toch ergens binnen de 3 jaar? De vooruitgang met vele vraagtekens, dat in elk geval wel (geen eigen baas meer, traag zappen, geen keuzevrijheid, duur,...).
Der gaan vele geruchten over het uitschakelen van de analoge kabel. Het zou behoorlijk fout zijn hier een zekere uitspraak over te doen. Wat ik wel zie gebeuren is dat het aantal zenders op de kabel zou kunnen minderen aangezien Telenet met een plaatsgebrek te kampen heeft (ze ontkennen het met man en macht maar ja...). Dan kom je natuurlijk bij je tweede punt. Als je die zenders gaat willen houden, ben je verplicht het duurdere digitale alternatief te nemen.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Waarom binnen 3 jaar? Waarom niet binnen 30 jaar? Mijn glazen bol zegt mij dat het "ergens" tussen de 2 zal zijn.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

localhost schreef:

Waarom binnen 3 jaar? Waarom niet binnen 30 jaar? Mijn glazen bol zegt mij dat het "ergens" tussen de 2 zal zijn.
Die 3 jaar slaat inderdaad nergens op.
Ze (de kabelboeren) zouden het wel willen, maar op het moment dat de analoge signalen niet meer worden doorgegeven geeft de kabel een enorm voordeel prijs t.o.v. de concurrentie, nl het makkelijk aansluiten van meerdere tv's, video's enz.
Op het moment dat het analoge signaal verdwijnt, gaat de kabel hier de deur uit.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

http://www.wegmetsneeuwopjetv.be/
In de plaats komt er "Bad or no signal". Waar ik woon (Evergem) is de ontvangst voor DVB-T ondermaats.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Limburg schreef: Ze (de kabelboeren) zouden het wel willen, maar op het moment dat de analoge signalen niet meer worden doorgegeven geeft de kabel een enorm voordeel prijs t.o.v. de concurrentie, nl het makkelijk aansluiten van meerdere tv's, video's enz.
Op het moment dat het analoge signaal verdwijnt, gaat de kabel hier de deur uit.
Heh, dat doet mij denken aan de reclame die ik op de weg zat: "Uw favoriete tv programma opnemen voor 0 euro! (voor de eerste 3 maanden van uw abonnement)".

Fantastisch toch hoe wat vroeger normaal en gratis was (bv meerdere TV's aansluiten, programma's opnemen edm) onder het mom van "betere dienstverlening" plots betalend wordt.

Idem voor mij: geen digitale TV bij mij. Tot ik à la carte kan kiezen wat ik wil zien, weiger ik te betalen voor nog grotere ladingen crap.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

wee wee wee punt wegmetcrapopjeteevee punt bee ee
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”