Vooropgesteld systeem

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
marquis
Starter
Starter

Ik heb na enkele vragen van de verkoper volgende geadviseerd gekregen:
Ik wilde dus op 2 plaatsen naar de TV kijken. Op 1 plaats wilde ik ook opnemen.
Als bijkomende eis had ik ook graag ontvangst op Astra - Eutalsat en Hotbird.

Daarom werd me dit systeem voorgesteld:
Een Triax schotel met stappenmotor.
Een LNB met unicable (meer vragen daarover)
Een ontvanger met dual tuner
Een simpel ontvangertje voor de tweede kamer.

Heeft hier iemand ervaring met dat Unicable systeem?
Ik heb daaruit begrepen dat men dus de kabel komende van de schotel in bv. de garage kan splitten (normaal T-stuk??????) en zo naar de 2 verschillende kamers gaan.

Als men met een stappenmotor werkt, moet men dan apart van de 75ohm coax kabel nog een kabel leggen voor het doen draaien van de schotel? En zo ja, vanwaar moet die dan komen, van de eerste ontvange, de tweede, ..?

Alvast bedankt
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Zal wel werken maar als je voor de schotel te laten draaien toch nog een extra kabel moet trekken kan je beter gewoon een twin of quad lnb steken en vandaar een kabeltje naar elke ontvanger.
Vergeet niet dat het unicable systeem wel interessant lijkt maar dat maar een beperkt aantal ontvangers dit ondersteunen. Je wordt dus een beetje beperkt in je keuze.
Ook ben je met dit systeem je zenders op de ene ontvanger kwijt als je met de andere de schotel draait.
Laat vooral die verkoper het systeem dat hij je wil verkopen probleemloos werkend zien.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

unicable is ontworpen door Inverto en is ook maar compatiebel met een paar ontvangers van inverto.
ER zijn al enkele andere bedrijven die unicable hebben.

zoals:
Lemon 070 PVR
Inverto 7000 PVR

beide zijn twin tuners

kan idd gesplitst worden zoals gewone tv kabel.

Of unicable gaat met motor?
Ja zover ik weet wel, aangezien de ontvanger DiSEqC v1.0, 1.1, 1.2 ondersteund.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

alfadude schreef:Ook ben je met dit systeem je zenders op de ene ontvanger kwijt als je met de andere de schotel draait.
Beter is inderdaad een vast gerichte parabool met een twin, of quad lnb.
Hier zelf hebben we 'n twin lnb, echter voor gewone analoge Astra satelliet .
Geen vergelijk met echte digitale zenders, maar kwalitatief toch bijna even goed als DVD.
rapweg
Plus Member
Plus Member

hm analoog op astra.., daarmee haal je amper een handvol niet-duitse zenders meer binnen, echt niet de moeite van hierin te gaan investeren als je een nieuw systeem installeert.
marquis
Starter
Starter

alfadude schreef:Zal wel werken maar als je voor de schotel te laten draaien toch nog een extra kabel moet trekken kan je beter gewoon een twin of quad lnb steken en vandaar een kabeltje naar elke ontvanger.
Vergeet niet dat het unicable systeem wel interessant lijkt maar dat maar een beperkt aantal ontvangers dit ondersteunen. Je wordt dus een beetje beperkt in je keuze.
Ook ben je met dit systeem je zenders op de ene ontvanger kwijt als je met de andere de schotel draait.
Laat vooral die verkoper het systeem dat hij je wil verkopen probleemloos werkend zien.

Hoe werkt dat dan met een quad LNB? Moet ik dan voor elke LNB een coax trekken? En waar komt die dan op toe? En hoe moet ik vandaar dan vertrekken naar beide ontvangers?

Alvast bedankt
Blue-Sky
Erelid
Erelid

marquis schreef:Hoe werkt dat dan met een quad LNB? Moet ik dan voor elke LNB een coax trekken? En waar komt die dan op toe? En hoe moet ik vandaar dan vertrekken naar beide ontvangers?
Ja, inderdaad elke coax moet naar een TV ontvanger gaan.
Noemen we één als voorbeeld K staat voor "Tv van de Kinderkamer"
Ongeacht welk programma je volgt in je woonkamer, kan men in de kinderkamer zappen waar men wil.

Zoals dat hier ook al het geval is men een twin LNB.
Voorbeeld ik volg Eurosport en boven kijkt men bijvoorbeeld ARD.

Eerste coax komt van uitgang 1 van de LNB en gaat naar de TV welke boven staat.
Tweede coax komt van uitgang 2 van de LNB en gaat naar de TV welke in de woonkamer staat.

Men heeft geen wachttijd, daar de parabool vast staat, niet draaibaar.
:wink:
marquis
Starter
Starter

OK, alvast bedankt voor deze info maar nog is me iets niet helemaal duidelijk.
Ik wil dus meedere sat's kunnen ontvangen dus met een "gewone" schotel kom ik er niet. Moet ik dan zo'n speciale schotel hebben?
En heeft elke sat dan een eigen LNB nodig? Want dan moeten er echt wel veel kabels getrokken worden.

Nogmaals, bedankt aan allen voor de moeite om reeds te reageren.
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

Systemen voor meerdere ontvangers en meerdere satellieten zijn nu eenmaal niet heel simpel. Toch niet als je volledig onafhankelijk wil kijken.
Stel je wilt 1 simpele ontvanger, 1 ontvanger met dual tuner als PVR en ontvangst van 4 sats naar keuze.
-1 wavefrontier 55 : 89€
-4 quad LNB (triple zou voldoende zijn maar die bestaan niet): 180€
-3 * disecq switch: 45€ (of 135€ voor switchen van spaun,topmerk maar overpriced)
-Kabel 0.5€/meter (50meter = 25€)
Zo kan je van 1 schotel naar 3 ontvangers (1+dual tuner) voor ongeveer 340€
Bij dit systeem werken alle ontvangers onafhankelijk van elkaar.
Je moet vooraf kiezen welke sats je wil ontvangen(astra1,2,hotbird en 4e naar keuze)
Geen wachtijden bij zappen tussen satellieten.
Nadeel: Duur
Alternatief.
1 schotel met rotor en quad lnb : 150€ + kabel
Voordeel: goedkoop
Nadeel: wachtijden bij zappen tussen sats, 1 ontvanger bepaalt naar welke sat gekeken wordt.

Bij beide systemen moet er naar elke tuner 1 coax.

PS: Zo'n wavefrontier schotel is wel een pest om af te stellen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Heb een tijdje moeten zoeken maar dan toch terugvonden.

Scroll deze pagina naar onder, GSO (gezamelijke satelliet ontvangst).

Indien je in een grootstad woont kan dit een oplossing zijn, is ook niet goedkoop. Maar ziet er beter uit als een wantoestand met parabool antennes die hele buurten ontsieren.
Dit kan Anders !

Als je echter in een alleenstaand huis woont, dan is de draaibare en dure antenne de oplossing, zoals al voorgesteld.

Nuttige link, wel al wat ouder.
marquis
Starter
Starter

Kan het dan ook zo (zonder draaibaar systeem)?

Het gebruik van een Visiosat schotel met 3 LNB's erop die op de 3 populairste sat's staan. Elke LNB is een dual LNB.
Als ik nu van elk van de 3 LNB's naar een DISEQC ga en dan naar mijnn ontvanger in de living. En dan heb ik op elke LNB nog een uitgang vrij daar het een dual LNB is en loop ook naar een andere DISEQC en dan naar de slaapkamer. Kan moet ik in principe toch zonder problemen op beide locaties onafhankelijk kunnen kijken of mis ik ergens (als newbie) iets? Maak ik een redeneringsfout.

Mss dat het allemaal wat duurder uitkomt maar ik heb zoiets van, als het allemaal goed gemonteerd is dan liefst met zo weinig mogelijk fragiele onderdelen (beroepsmatig heb ik nogal te doen met servomotoren).

En andermaal, bedankt voor de reeds gegeven antwoorden.

En een vraagje on-the-side , op de site van www.msat.nl zal ik een "paraplu" voor een schotel (of de LNB's) om ook bij slecht weer perfect beeld te hebben. WAt doet jullie beeld bij hevige regen of sneeuwval (schotel onder de sneeuw)?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

In de link welke je geeft gaat het over Nederlandse zenders.
Nu, op je vraag sneeuwval... je kunt er een randoom rond bouwen, zoals deze gebruikt worden in radar stations. :eek:

In dit random blaas je dan om de haverklap, warme lucht...
Wie zal deze constructie en het energieverbruik betalen?
Een utopie dus.

Waar je wel voor kunt opteren is een asymmetrische parabool, deze parabolen staan ongeveer vertikaal, zodat de sneeuw er nadien gemakkelijk afglijdt.
<center> ================================= </center>
In een andere thread schreef ik.
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 555#117555
Zie de motage op de blauwe paal, daar zie je een asymmetrische spiegel.
en
andy-dsl schreef:Wordt die elevatie vanop de grond gemeten? Hoeveel graden gaan er af bij elke meter dat je je schotel omhoog hangt?
Daar gaat niets af, je neemt een vertikaal vlak of (paal) en zet daar een elevatie van ca 31° op uit.
Let wel op welk type je hebt, de Symetrische ziet er ongeveer zo uit, en zo de Asymetrische

Logisch dat bij de Asymmetrische de sneeuw er beter afglijdt dan bij de Symmetrische.
Daar zou de sneeuw als het ware in een kuip liggen...

:wink:
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

marquis schreef:Het gebruik van een Visiosat schotel met 3 LNB's erop die op de 3 populairste sat's staan. Elke LNB is een dual LNB.
Als ik nu van elk van de 3 LNB's naar een DISEQC ga en dan naar mijnn ontvanger in de living. En dan heb ik op elke LNB nog een uitgang vrij daar het een dual LNB is en loop ook naar een andere DISEQC en dan naar de slaapkamer. Kan moet ik in principe toch zonder problemen op beide locaties onafhankelijk kunnen kijken of mis ik ergens (als newbie) iets?
En een vraagje on-the-side , op de site van www.msat.nl zal ik een "paraplu" voor een schotel (of de LNB's) om ook bij slecht weer perfect beeld te hebben.

Hetgeen u beschrijft met de visiosat schotel werkt perfect en onafhankelijk. Het verschil met een wavefrontier is dat je op een wavefrontier meer lnb's kan zetten.
Ik dacht dat multytenne binnenkort in een twin versie uitkwam. Dan ontvang je 4 satellieten en zijn de switchen gelijk ingebouwd. Nadeel van de multytenne is wel de kleine slecht weer reserve.
Wat betreft de paraplu. Als het zo hard sneeuwt dat je beeld wegvalt helpt een paraplu ook niet meer. Eén goed gemikte sneeuwbal is dan effectiever en veel goedkoper. :P
rapweg
Plus Member
Plus Member

Hier heb ik de wavefrontier t55 met 4 twin lnb's (ab3,hb,astra1,astra2).
Qua setup was deze best makkelijk op te stellen (zelf op een ladder paar meters hoog) het gaat er gewoon om van je richting,elevation en skew juist te hebben, dan is het alleen wat schuifelen om het sterkste signaal te vinden.
Qua slecht-weer reserve is deze top, natuurlijk als het onweert is het beeld voor een paar minuten weg, maar dat heb je bij elke schotel (en het is trouwens niet aangeraden om alle apparatuur aan te laten staan).

een linkje http://www.sat4all.com/upload//1233317-IMGP0610.JPG
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

Mooie installatie rapweg.
Vanaf dat ik hier meer dan 1 ontvanger heb ga ik ook over naar een wavefrontier.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Idd rapweg, een installatievoorbeeld volgens het boekje.

Handig is wel als je een Satelliet Finder ter beschikking hebt.
Deze wordt gewoon opgenomen tussen de LNB en de ontvanger, eens de maximale veldsterkte gevonden kan men het toestelletje terug verwijderen.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Idd rapweg, een installatievoorbeeld volgens het boekje.

Handig is wel als je een Satelliet Finder ter beschikking hebt.
Deze wordt gewoon opgenomen tussen de LNB en de ontvanger, eens de maximale veldsterkte gevonden kan men het toestelletje terug verwijderen.

Idd echt een aanrader anders is het onbegonne werk...

Al is deze wel een dure...
rapweg
Plus Member
Plus Member

een satfinder kan je al vinden vanaf 15 euro, echt een aanrader om dat er ineens bij te kopen, het bespaart je een heleboel heen en weer geloop (tenzij je op de begane grond werkt en een decoder+tv vlak naast je kan neerplanten)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”