Kheb nu al een goeie 3 weken edpnet internet, in combinatie met een discovery telefoonlijn van belgacom.
Er zijn 2 problemen:
- Als ik zowel internet- als telefoonkabel in de muur steek (kabel in splitter -> splitter in muur), werkt geen van beide nog. Dus ofwel steek ik de internetkabel in, en werkt het internet; ofwel de telefoonkabel, en dan werkt enkel de telefoon. Als ik beide insteek valt het internet uit, en is er enorme storing op de telefoonlijn (of gewoon zelfs geen kiestoon).
- In het geval ik dus enkel de internetkabel via splitter in de muur steek, werkt het internet wel, maar ongelooflijk traag.
Interessante weetjes:
- In het begin werkte mijn telefoonlijn niet, omdat belgacom ergens vergeten was een kabel in te steken nadat ze werken hadden uitgevoerd. (is nu al opgelost)
- Mijn maximum downloadsnelheid die ik tot nu toe heb behaald, is iets van 350 kb/s. Sindsdien heb ik niets meer aan mijn instellingen veranderd; maar bij mijn laatste 5 tests op adslbox kom ik nog aan 50kb/s maximum. Het uploaden ging tot voor kort nog aan max snelheid (65kb/s), maar sinds deze week is het verminderd naar 15kb/s.
- Ik zit op een appartement, en heb dus maar één contactdoos in de muur waar ik mijn kabels kan insteken. Dus het is niet dat ik ergens op andere contactpunten vergeten ben extra splitters te steken.
- Ik heb ook al 4 verschillende splitters geprobeerd, en dat maakte ook geen verschil.
- EDPNet helpdesk geeft mij dit (dus alle waarden lijken te voldoen):
Code: Selecteer alles
DownstreamBitRate 6144 Kbps
UpstreamBitRate 640 Kbps
DownstreamNoiseMargin 17 dB
UpstreamNoiseMargin 15 dB
DownstreamAttenuation 9 dB
UpstreamAttenuation 11 dB
DiagnosticMessage TESTED_OK
CableLength 1890 m - Ook mijn router zegt dat ik op 6 mbit zit.
- Ik heb een LANCOM 821 ADSL/ISDN (Annex A) 6.22.0007 / 18.09.2006 als router.
Nu is de vraag: bij wie ligt de fout (Belgacom, EDPNet, of mezelf), en hoe los ik het op?