Nieuwe computer : wat denken jullie van dit ??

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ben stilletjesaan aan een nieuwe PC toe.
Vond deze configuratie op het internet :
System: INTEL Core 2 Duo 1,86Ghz
E6300 FSB1066 S.775 2MB
Equipment:
- upgrade to INTEL Core 2 Duo E6400 2,13Ghz FSB 1066 S.775 2x2MB
- MSI 945PL Neo-F (P/S/GBL/SATA/DDRII)
- PCI-e 512MB NVidia GeForce ASUS 7600-GS TV-out & DVI
- IDE 300 GB SEAGATE ST33008 (8MB cache-7200rpm)
- 256MB DDR-II RAM G-Skill CL4 533MHz
- DDR-II upgrade from 256MB to 1024MB TRANSCEN PC667
- 2 x DVD-RW Samsung 16x/16x/4,0x RAM DL SH-S162A/BEBE (CaseColor)
- Black/Blue Case 07A
- Intel CPU cooler
- 400W BESTPOWER SuperSilent-Temp Controled
- Realtek ALC888 8 channel audio
- 10/100 Ethernet LAN
- fluisterstil.

Dit alles voor 845 euro (zonder scherm en/of toestenbord). Ook geen Windows er op.

Graag jullie mening. Het budget "ALL IN" is beperkt tot 1000 euro.
ALL IN = met windows en toetsenbord (scherm heb ik reeds)

Bedankt voor jullie advies.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Tja, hangt ervan af wat je ermee wil gaan doen hé.

Ziet er ni slecht uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Waarom een ide HD aan een moederbord met sata hangen?

Ziet er een leuke pc uit, maar wat doe je natuurlijk met je pc? Games, photoshop, F@H... ?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

256MB DDR-II RAM G-Skill CL4 533MHz ????
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

upgrade naar 1024 staat er toch onder?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

Block schreef:upgrade naar 1024 staat er toch onder?


oeps, niet gezien.

zit er goed uit.
kopen zou ik zeggen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Jullie hebben gelijk : had er misschien beter kunnen bijzetten wat ik er mee wil doen. (o.a)
- internetten
- films in HD-kwaliteit bekijken
- converteren DIVX-DVD en omgekeerd
- videobewerking.
- gaming (kids beginnen er nu mee met Lego Star Wars II, maar ik veronderstel dat dit zal evolueren naar andere spellen).

Hoop ook nog later (als ze betaalbaar worden) DVD-HD of BlueRay writer toe te voegen.
Uiteraard is het ook de bedoeling dat Vista er vlot op zal draaien.

Voor dezelfde prijs kan ik ook een SATA-HD er laten inzetten, wat is echter de meerwaarde hiervan ?
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

300Gb HD? Is 500 niet stilaan de standaard aan het worden ... ?
Zeker bij Videobewerking is meer schijfruimte beter.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Videobewerking, ga dan maar eerder voor 2 Gig RAM
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dietervanb schreef:- converteren DIVX-DVD en omgekeerd

Mijn vraag hoort misschien niet in dit topic thuis, maar waarom zou je in hemelsnaam DivX naar DVD willen omzetten ? Kwaliteit gaat er toch niet op vooruit, veronderstel ik.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

goh, als je bijvoorbeeld een divx aan een collega wil geven kan je die best even omzetten naar dvd. Standalone dvdspelers kunnen zelden met divx+srt uit de voeten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

CueBoy schreef:
dietervanb schreef:- converteren DIVX-DVD en omgekeerd

Mijn vraag hoort misschien niet in dit topic thuis, maar waarom zou je in hemelsnaam DivX naar DVD willen omzetten ? Kwaliteit gaat er toch niet op vooruit, veronderstel ik.


Omdat ik dan die film in mijn luie zetel kan zien ipv computerscherm . (DVD speler die ik heb kan geen DIVX aan)
Met progs zoals ConvertXtoDVD heb je wel goede resultaten hoor.

En met videobewerking bedoel ik wel niets geavanceerds. Gewoon de familiefilmpjes monteren. Denk dus dat die 2 gig wel wat overbodig is.

Maar iedereen alvast bedankt voor de tips. Meer advies is nog welkom.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

dietervanb schreef:Voor dezelfde prijs kan ik ook een SATA-HD er laten inzetten, wat is echter de meerwaarde hiervan ?


S-ata is sneller, vooral interessant voor videobewerking en zware games. Waar snel en veel data moet gelezen en geschreven worden is sata interessant.

Het verschil in prijs is tegenwoordig te verwaarlozen bij de meese merken.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Block schreef:
dietervanb schreef:Voor dezelfde prijs kan ik ook een SATA-HD er laten inzetten, wat is echter de meerwaarde hiervan ?


S-ata is sneller, vooral interessant voor videobewerking en zware games. Waar snel en veel data moet gelezen en geschreven worden is sata interessant.


Met een raptor zou dat misschien uitmaken ja. Of met een paar leuke SCSI schijfjes, die je toch niet op SATA aansluit. PATA geeft nog altijd geen snelheidsbeperkingen voor normale schijven.. SATA biedt wel leuke dingen als NCQ, die ervoor kunnen zorgen dat schijven sneller zijn.

SATA heeft zelfs een nadeel: de connectors zijn erg fragiel!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

10/100 ? maken ze dat nog ?
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

Ik zou toch voor 2 gig gaan, zeker als je van plan bent om vista later te draaien. Maar dat kan je achteraf nog bestellen natuurlijk.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Mooie opstelling, toch een paar kanttekeningen.

1) fluisterstil : is dat jouw eis, of de verkoopspitch van de aanbieder ?
Reden voor deze bedenking : hoewel stil, kan je de orginele Intel cooler die bij de Core2 zit zeker niet fluisterstil gaan noemen. Hetzelfde is waar voor de VGA kaart : met een 7600GS kies je absoluut niet voor een 3D-patser : om dan *niet* te kiezen voor de Asus 7600GS Silent (die geen cooler heeft) is niet logisch.
Indien je echter graag wat meer armslag hebt op 3D gebied, raad ik je de 7600GS zeker *af*. De 7600GT presteert echt wel een heel deel beter, en zou maximaal 50€ duurder mogen zijn, maar de extra prestatie is dat geld echt wel waard. De 7600GT en GS hebben dan wel dezelfde core (zelfs het aantal shaders en pipes is identiek), maar de chip is een heel deel underclocked en de geheugeninterface van de GS is een belediging voor het 7600 ontwerp. Op zo'n trage memory bus dan nog 512mb te plaatsen is commercieel wel leuk, maar vanuit technisch oogpunt je reinste onzin.

2) Video-editing : 2 gig is zeker aan te raden, maar zelfs een eenvoudig (rommel) programma als Studio10 zal beduidend beter werken qua snelheid en stabiliteit op een systeem waar je met 2 fysische drives zit (minimum). Eentje voor je video-projecten, andere voor de rest. De meeste videopaketten genereren namelijk absurd veel tempfiles tijdens het werken; qua fragmentatie is je schijf een behoorlijke gatenkaas na 1 vrij simpel project. Daar komt dan nog bij dat bijvoorbeeld een video-conversie van een file veel sneller verloopt als je die van 1 schijf naar een andere schijf shuttelt. Ik bouw al ettelijke jaren NLE's voor semi-pro gebruik, meestal rond Adobe systemen, soms rond Avid of Pinnacle-Liquid, maar het "more than one drive" is waar voor ze allemaal. Het *gaat* wel met een single drive systeem, maar leuk is anders. De Matrox-based machines die ik bouw kunnen zelfs niet met *minder* als 3 schijven overweg. :twisted:

3) Sata boven ATA. De cpu load is lager, en op huidige mainboards wordt de IDE echt heel matig geimplementeerd. Intel heeft al bijna 2 jaar geleden gezegd dat IDE niet meer naar performantie wordt geoptimaliseerd in hun nieuwe chipdesigns, en dat valt echt wel op. Als ik op het werk een ghost trek op een IDE-->IDE, en dat daarna op hetzelfde mainboard doe met dezelfde schijf in SATA-versie, is die Ghost op die Sata opstelling makkelijk 3x sneller. Dat de maximale theoretische snelheid van Ata inderdaad nog steeds hoger is als die wat door de drives kan worden geleverd is 1 ding, maar de lagere CPU load en effectiviteit van de huidige Sata controllers zorgen ervoor dat je je IDE nog best enkel gebruikt voor je opticals.

4) Gezien de reviews en mijn matige ervaringen met MSI op langere termijn, en ook gezien de matige support na verkoop, raad ik toch eerder een Asus mainboard aan. Maar da's een strikt persoonlijke keuze. Asus heeft maar 1 nadeel : de site van Asus is *verschrikkelijk*, maar goed dat er genoeg mirrors van zijn op de Duitse Uni's. De prijzen van MSI en Asus lopen ook niet ver uit elkaar, dus dat mag geen argument zijn.

Groetjes,
Kaween.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Asus Moederbord P5B
Asus Behuizing TA-210 Zwart, 360 Watt, 1 X 80mm
2x NEC AD-7173 Zwart, Labelflash
Kingston ValueRam 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB
Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, Boxed

Deze configuratie kost 854€ (excl verzending) en is naar mijn inziens toch een stuk beter (Asus moderbord ipv MSI, SATA ipv IDE en 7600GT ipv 7600GS).
Voor de Silent versie van de 7600GT betaal je slechts 20€ meer.

kaween schreef:Mooie opstelling, toch een paar kanttekeningen.

1) fluisterstil : is dat jouw eis, of de verkoopspitch van de aanbieder ?
Reden voor deze bedenking : hoewel stil, kan je de orginele Intel cooler die bij de Core2 zit zeker niet fluisterstil gaan noemen. .


Ik heb nu een soortgelijke opstelling als hier in mijn post beschreven, maar dan 2x 250GB in RAID, 7600GT silent en ander geheugen (Corsair CM2X1024-6400 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5). Ik gebruik voorlopig nog de standaard intel cooler (andere zit nog in vorige pc) en ondanks de 2 HDDs en standaard Asus voeding (wordt ook vervangen door voeding met losse kabels) is die nauwelijks hoorbaar.

PS: RAM stijgt op dit moment zeer snel in prijs,dus ofwel wacht je tot de prijs daalt ofwel koop je snel voor de prijs nog veel stijgt ;)
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ZMD schreef:
Deze configuratie kost 854€ (excl verzending) en is naar mijn inziens toch een stuk beter (Asus moderbord ipv MSI, SATA ipv IDE en 7600GT ipv 7600GS).
Voor de Silent versie van de 7600GT betaal je slechts 20€ meer.



Mag ik vragen waar jij die prijs haalt (de mijne is van een Duitse site).
Weet niet of de naam mag hier, ander via PM
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

als je veel video editing wilt doen kan je beter 3 schijven kopen. 1 waar je OS en programma's op komen en dan de andere 2 in raid 0. raid 0 dan hardware matig, heb het eens softwarematig gedaan in windows maar dan een herinstall en je bent alles kwijt.

kan je voor je video's te bekijken geen kabel aansluiten van pc naar tv? hoef je geen geld te verspillen aan auvibel taks :)
Please help, looking for a way to get rich and fast
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

dietervanb schreef:
ZMD schreef:
Deze configuratie kost 854€ (excl verzending) en is naar mijn inziens toch een stuk beter (Asus moderbord ipv MSI, SATA ipv IDE en 7600GT ipv 7600GS).
Voor de Silent versie van de 7600GT betaal je slechts 20€ meer.



Mag ik vragen waar jij die prijs haalt (de mijne is van een Duitse site).
Weet niet of de naam mag hier, ander via PM


www.sallandautomatisering.nl
Kerberos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 24 maa 2004, 20:02

verdickt schreef:Ik zou toch voor 2 gig gaan, zeker als je van plan bent om vista later te draaien. Maar dat kan je achteraf nog bestellen natuurlijk.


Vista draait prima op 1. Niet vergeten dat vista veel beter omspringt met zijn ram-geheugen in vergelijking met XP.
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

Block schreef:S-ata is sneller, vooral interessant voor videobewerking en zware games.


daar gaat u toch wel even de mist in :)
SATA is niet sneller dan PATA.

de main reason om geen PATA meer te kopen echter is de oudere tech die op nieuwe mobo's gaat verdwijnen, het is em niet om de snelheid te doen, eender de easier SATA kabels, geen SLAVE/MASTER bullshit meer en het is de toekomst (en huidige) supported standaard.

een goede degelijke duitse shop waar ik toch al wat bij gekocht heb is www.alternate.de , leuke prijzen, correcte service, een aanrader
-- [M] --
SVDE
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 okt 2005, 20:48

Ik had gedacht aan volgende configuratie:

Core 2 Duo E6700 2.67Ghz
ASUS P5W DH DELUXE
2x Buffalo DDR2 1GB 800MHz
Asus EN7950GT 512MB 2xDVI-I
WD Raptor SATA 36GB 10.000
WD 250Gb Sata II 16Mb
Mirai 20inch TFT DVI 8ms
2x NEC 18X -/+ RW DL Labelflash
Hiper PS530 PSU 530W
Gigabyte GZ-X1 BPD Black
Conceptronic PCI TV/FM Card
Logitech Ultra Flat Keyboard
Logitech Optical Wheelmouse

moest dit geheel wa inconsistent zijn op welk vlak dan ook, bemerkingen altijd welkom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En welk prijsje hangt er aan die config...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

SVDE schreef:Ik had gedacht aan volgende configuratie:

Core 2 Duo E6700 2.67Ghz
ASUS P5W DH DELUXE
2x Buffalo DDR2 1GB 800MHz
Asus EN7950GT 512MB 2xDVI-I
WD Raptor SATA 36GB 10.000
WD 250Gb Sata II 16Mb
Mirai 20inch TFT DVI 8ms
2x NEC 18X -/+ RW DL Labelflash
Hiper PS530 PSU 530W
Gigabyte GZ-X1 BPD Black
Conceptronic PCI TV/FM Card
Logitech Ultra Flat Keyboard
Logitech Optical Wheelmouse

moest dit geheel wa inconsistent zijn op welk vlak dan ook, bemerkingen altijd welkom

36GB Raptors maken ze niet meer. De nieuwe generatie raptors zijn ook een stukje sneller dan die oudere raptors.
SVDE
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 okt 2005, 20:48

r2504 schreef:En welk prijsje hangt er aan die config...


rond de 2000 euro, maar is voor in een vennootschap, komt na aftrek btw en afschrijvingen op 1100 en een klets.


36GB Raptors maken ze niet meer. De nieuwe generatie raptors zijn ook een stukje sneller dan die oudere raptors.


heb em vervangen door de 74GB; is idd wat sneller
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”