snelheid-noise margin daalt als er gebelt wordt

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

van 8.5 naar 6.Wat zou het probleem kunnen zijn?zit op 3M profiel
mn overburen hebben gewoon 4640mbits profiel dat makkelijk 420kb/s binnenhaalt,zelfs eens 450kb/s :?

Er is hier wel een lijn gedeeld(en die boven werkt niet)

moet niet verder zoeken zekerst?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Zitten er op de aansluitingen, waar alleen een telefoontoestel staat, ook filters?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Slechte filter kan ook.
Heb dit ook aan de hand gehad.
Of kabels binnenhuis van slechte kwaliteit en te lang.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

Limburg schreef:Zitten er op de aansluitingen, waar alleen een telefoontoestel staat, ook filters?

staat niet overal een splitter op nee,ook bij de gebruikte toestellen,maar als ik overal de splitters eruithaal en alles afkoppel behalve de splitter en adsl modem heb ik ook gewoon 9.1 varierend,+- om de 10 seconden een andere waarde.

Nu zou zo'n full rate splitter een oplossing kunnen bieden? kabels zijn van beneden doorgetrokken tot aan het 1e verdiepen en van beneden naar het 2e verdiep.Huis is zo'n 15jaar oud.

Kga de modem nu nog eens beneden aansluiten.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

Er zijn dus een paar draden op het 2e verdiep die gedeeld worden en als die over een adsl splitter lopen kan je elders geen internet hebben,deze heb ik even afgekoppeld,ging daarna overal wel met zezelfde waarden.

Nu is het normaal dat er een paar draden niet zijn aangesloten voor adsl-telefonie?een paar o.a een koperen draad zonder afscherming hangt daar los te bengelen.kan adsl werken met 1draadje minder?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

2 draden zijn nodig per lijn dacht ik.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

svermassen schreef:2 draden zijn nodig per lijn dacht ik.

dus adsl werkt of het werkt niet he,het kan niet gedeeltelijk werken?
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

niemand die de kleurcodes kent vor telefoon en voor adsl?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Voor adsl of gewoon telefonie zijn maar 2 draden nodig, de andere draden bij aansluiten (om dikkere draden te hebben of zo) kan zelfs nadelig werken.

Als je veel (vanaf 3) telefoon-stopcontacten hebt in je huis kan je best een fullrate-splitter zetten, zeker als je al wat verder van de centrale woont.

Als je een alarm-installatie, extra bel, binnenhuiscentrale of van die niet-standaard zaken in huis hebt, ook best een fullrate-splitter.
Laatst gewijzigd door Vieten 14 okt 2006, 17:58, in totaal 1 gewijzigd.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

Vieten schreef:Voor adsl of gewoon telefonie zijn maar 2 draden nodig, de andere draden bij aansluiten (of dikkere draden te hebben of zo) kan zelfs nadelig werken.

Als je veel (vanaf 3) telefoon-stopcontacten hebt in je huis kan je best een fullrate-splitter zetten, zeker als je al wat verder van de centrale woont.

Als je een alarm-installatie, extra bel, binnenhuiscentrale of van die niet-standaard zaken in huis hebt, ook best een fullrate-splitter.

we hebben hier 3 telefoons die actief zijn op verschillende aansluitingen,het rare is dat de lijn eerst naar boven gaat en dan weer naar beneden,der zitten toch techniekers bij belgacom die er rare gewoonten op na houden.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

BCuser schreef:zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?


Die hebben ze zeker in de belgacom-winkel, het aansluitschema staat ergens op deze site.
Let op, je hebt dan 2 draadjes nodig van je invoer tot aan je modem, dus als je op die plaats ook wil telefoneren heb je 4 draadjes nodig.
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

BCuser schreef:zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?

Ik veronderstel dat jullie met "full rate splitter" een centrale splitter bedoelen.
"Full range splitter" is een algemene benaming voor een splitter zonder meer. Deze benaming is als volgt ontstaan:

Adsl bestaat in verschillende versies, waaronder G.lite en G.dmt.
G.lite is een adsl met beperkte bandbreedte en kan zonder splitters gebruikt worden. Het wordt dan ook "splitterless adsl" genoemd.
G.dmt kan de volledige bandbreedte van 8 mb/s gebruiken en wordt ook "full range adsl" genoemd. Vermits G.dmt met splitters werkt, noemt men deze splitters full range splitters, de splitters dus die gebruikt worden voor g.dmt of full range adsl.

Vervolgens bestaan er "distributed (full range)splitters" (elk telefoontoestel zijn eigen splitter) en centrale (full range) splitters (één splitter voor gans de installatie)

Overigens kan je ook een distributed splitter als centrale splitter gebruiken. Een "echte" centrale splitter is wel van betere kwaliteit, maar het belangrijkste praktische verschil is dat bij een distributed splitter de modem gewoon rechtstreeks met de telefoonlijn wordt verbonden ( daarom heeft een splitter op het punt waar er enkel een modem wordt aangesloten dus geen zin), terwijl bij een centrale splitter de aftakking voor de modem voorzien is van twee kondensatoren.
Hierdoor kan er geen gelijkstroom vloeien en is het niet mogelijk met de aansluiting die voor de modem bedoeld is, gewild of ongewild te telefoneren. Onder meer bij gebruik van een private telefooncentrale zou dit namelijk voor problemen zorgen.
Die twee kondensatoren kan je ook gemakkelijk zelf plaatsen.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

uf schreef:
BCuser schreef:zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?

Ik veronderstel dat jullie met "full rate splitter" een centrale splitter bedoelen.
"Full range splitter" is een algemene benaming voor een splitter zonder meer. Deze benaming is als volgt ontstaan:

Adsl bestaat in verschillende versies, waaronder G.lite en G.dmt.
G.lite is een adsl met beperkte bandbreedte en kan zonder splitters gebruikt worden. Het wordt dan ook "splitterless adsl" genoemd.
G.dmt kan de volledige bandbreedte van 8 mb/s gebruiken en wordt ook "full range adsl" genoemd. Vermits G.dmt met splitters werkt, noemt men deze splitters full range splitters, de splitters dus die gebruikt worden voor g.dmt of full range adsl.

Vervolgens bestaan er "distributed (full range)splitters" (elk telefoontoestel zijn eigen splitter) en centrale (full range) splitters (één splitter voor gans de installatie)

Overigens kan je ook een distributed splitter als centrale splitter gebruiken. Een "echte" centrale splitter is wel van betere kwaliteit, maar het belangrijkste praktische verschil is dat bij een distributed splitter de modem gewoon rechtstreeks met de telefoonlijn wordt verbonden ( daarom heeft een splitter op het punt waar er enkel een modem wordt aangesloten dus geen zin), terwijl bij een centrale splitter de aftakking voor de modem voorzien is van twee kondensatoren.
Hierdoor kan er geen gelijkstroom vloeien en is het niet mogelijk met de aansluiting die voor de modem bedoeld is, gewild of ongewild te telefoneren. Onder meer bij gebruik van een private telefooncentrale zou dit namelijk voor problemen zorgen.
Die twee kondensatoren kan je ook gemakkelijk zelf plaatsen.

Dus een full range splitter zorgt ervoor dat ik niet kan bellen en surfen tegelijkertijd?
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

BCuser schreef:
uf schreef:
BCuser schreef:zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?

Ik veronderstel dat jullie met "full rate splitter" een centrale splitter bedoelen.
"Full range splitter" is een algemene benaming voor een splitter zonder meer. Deze benaming is als volgt ontstaan:

Adsl bestaat in verschillende versies, waaronder G.lite en G.dmt.
G.lite is een adsl met beperkte bandbreedte en kan zonder splitters gebruikt worden. Het wordt dan ook "splitterless adsl" genoemd.
G.dmt kan de volledige bandbreedte van 8 mb/s gebruiken en wordt ook "full range adsl" genoemd. Vermits G.dmt met splitters werkt, noemt men deze splitters full range splitters, de splitters dus die gebruikt worden voor g.dmt of full range adsl.

Vervolgens bestaan er "distributed (full range)splitters" (elk telefoontoestel zijn eigen splitter) en centrale (full range) splitters (één splitter voor gans de installatie)

Overigens kan je ook een distributed splitter als centrale splitter gebruiken. Een "echte" centrale splitter is wel van betere kwaliteit, maar het belangrijkste praktische verschil is dat bij een distributed splitter de modem gewoon rechtstreeks met de telefoonlijn wordt verbonden ( daarom heeft een splitter op het punt waar er enkel een modem wordt aangesloten dus geen zin), terwijl bij een centrale splitter de aftakking voor de modem voorzien is van twee kondensatoren.
Hierdoor kan er geen gelijkstroom vloeien en is het niet mogelijk met de aansluiting die voor de modem bedoeld is, gewild of ongewild te telefoneren. Onder meer bij gebruik van een private telefooncentrale zou dit namelijk voor problemen zorgen.
Die twee kondensatoren kan je ook gemakkelijk zelf plaatsen.

Dus een full range splitter zorgt ervoor dat ik niet kan bellen en surfen tegelijkertijd?


Een full rate splitter split het ADSL-signaal van het telefoongedeelte af van het begin van de installatie. je stuurt het ADSL-signaal naar een apart stopcontact waar je enkel je modem hangt. dan heb je minder verlies.

vg
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

@ killer
Lees jij ook wel eens wat anderen schrijven?
Ik heb net uitgelegd dat de benaming "full range splitter" voor een centrale splitter volgens mij verkeerd is en waarom.
Indien jij een andere mening hebt dan kan je dit hier natuurlijk altijd uitleggen. Aan jouw antwoord te zien heb je mijn post echter niet gelezen (maar dan moet je mij ook niet quoten) of je hebt er niets van begrepen.

@ BCuser
Een splitter zorgt ervoor dat de telefoontoestellen het adsl signaal niet onnodig verzwakken en dat het adsl signaal anderzijds geen storingen veroorzaakt voor de telefonie. Een centale splitter is de beste oplossing en in bepaalde gevallen zelfs noodzakelijk (telefooncentrale, alarminstallatie)
Een splitter (centraal of distributed) maakt het dus mogelijk om een telefoonlijn zowel voor adsl als voor telefonie te gerbruiken.
BCuser
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 17:55

Vieten schreef:
BCuser schreef:zo'n full rate splitter hebben ze zoiets in de carrefour of waar zou ik deze kunnen vinden op dit uur de zaterdag locatie gent?


Die hebben ze zeker in de belgacom-winkel, het aansluitschema staat ergens op deze site.
Let op, je hebt dan 2 draadjes nodig van je invoer tot aan je modem, dus als je op die plaats ook wil telefoneren heb je 4 draadjes nodig.

ze hebben ze idd,alleen willen ze ze niet meegeven,enkel installatie door installateur,dat zeggen ze mij dan ter plekke :evil:

Is er een online shop waar ik deze kan aanschaffen?

mvg laurens
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

BCuser schreef:ze hebben ze idd,alleen willen ze ze niet meegeven,enkel installatie door installateur,dat zeggen ze mij dan ter plekke.
Is er een online shop waar ik deze kan aanschaffen?

uf schreef:Overigens kan je ook een distributed splitter als centrale splitter gebruiken.
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

uf schreef:@ killer
Lees jij ook wel eens wat anderen schrijven?
Ik heb net uitgelegd dat de benaming "full range splitter" voor een centrale splitter volgens mij verkeerd is en waarom.
Indien jij een andere mening hebt dan kan je dit hier natuurlijk altijd uitleggen. Aan jouw antwoord te zien heb je mijn post echter niet gelezen (maar dan moet je mij ook niet quoten) of je hebt er niets van begrepen.

Euhmz, dat weet ik nietmeer precies, is al even geleden dat ik dat poste ...

OVerigens,

Op het ADSL gedeelte van een full-rate splitter kan wel getelefoneerd worden, das de standaard test die je als technieker doet om de fullrate splitter te controleren.

Een distributed splitter kan inderdaad ook geplaatst worden zodat hij dienst zou doen op dezelfde manier als een full-rate splitter. Maar buiten het verschil in kwaliteit zit je ook bij veel installaties waarbij dit veel minder praktisch is, vooral qua afwerking en dergelijke.
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

killer schreef:OVerigens,

Op het ADSL gedeelte van een full-rate splitter kan wel getelefoneerd worden, das de standaard test die je als technieker doet om de fullrate splitter te controleren.

Een distributed splitter kan inderdaad ook geplaatst worden zodat hij dienst zou doen op dezelfde manier als een full-rate splitter. Maar buiten het verschil in kwaliteit zit je ook bij veel installaties waarbij dit veel minder praktisch is, vooral qua afwerking en dergelijke.


Op het adsl gedeelte van een distributed splitter kan getelefoneerd worden, omdat deze uitgang gewoon rechtstreeks doorverbonden is met de telefoonlijn.

Op het adsl gedeelte van een "echte" centrale splitter kan er niet getelefoneerd worden om de reden die ik reeds eerder aanhaalde.

Bij gebruik van een distributed splitter als centrale splitter valt de afwerking nog mee indien je eerst een telefoonstopkontakt plaatst.
Iemand die handig genoeg is kan ook het filter uit een distributed splitter eruit halen en in een kastje met aansluitklemmen monteren.
Dan kan je ook nog de twee kondensatoren voorzien, die in een echte centrale splitter beletten dat op de adsl uitgang kan getelefoneerd worden.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

uf schreef:
killer schreef:OVerigens,

Op het ADSL gedeelte van een full-rate splitter kan wel getelefoneerd worden, das de standaard test die je als technieker doet om de fullrate splitter te controleren.

Een distributed splitter kan inderdaad ook geplaatst worden zodat hij dienst zou doen op dezelfde manier als een full-rate splitter. Maar buiten het verschil in kwaliteit zit je ook bij veel installaties waarbij dit veel minder praktisch is, vooral qua afwerking en dergelijke.


Op het adsl gedeelte van een distributed splitter kan getelefoneerd worden, omdat deze uitgang gewoon rechtstreeks doorverbonden is met de telefoonlijn.

Op het adsl gedeelte van een "echte" centrale splitter kan er niet getelefoneerd worden om de reden die ik reeds eerder aanhaalde.

Bij gebruik van een distributed splitter als centrale splitter valt de afwerking nog mee indien je eerst een telefoonstopkontakt plaatst.
Iemand die handig genoeg is kan ook het filter uit een distributed splitter eruit halen en in een kastje met aansluitklemmen monteren.
Dan kan je ook nog de twee kondensatoren voorzien, die in een echte centrale splitter beletten dat op de adsl uitgang kan getelefoneerd worden.


Hmmmm, ik heb nog nooit problemen gehad met bellen op de modem-aansluiting hoor. Bij mijn weten staan de ingang en modem-uitgang parallel op elkaar, zowel bij distributie- als bij centrale splitters.
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

Vieten schreef:Hmmmm, ik heb nog nooit problemen gehad met bellen op de modem-aansluiting hoor. Bij mijn weten staan de ingang en modem-uitgang parallel op elkaar, zowel bij distributie- als bij centrale splitters.

Inderdaad, in ieder geval toch op alle full-rate splitters die Belgacom levert.

Dat is toch wat ik uit mijn ervaring als technieker heb ondervonden, als je ze openmaakt zie je ook gewoon de rechtstreekse verbinding van de "lijn" aansluiting naar de "modem" aansluiting.

mvg
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

killer schreef:Inderdaad, in ieder geval toch op alle full-rate splitters die Belgacom levert.

Dat is toch wat ik uit mijn ervaring als technieker heb ondervonden, als je ze openmaakt zie je ook gewoon de rechtstreekse verbinding van de "lijn" aansluiting naar de "modem" aansluiting.

Juist.
Dit is in iedergeval zo bij de meest gebruikte, de Alcatel ADSL 1000 LP
Op dit forum heb ik in het verleden een schema daarvan gepost, maar op duistere wijze is dat verdwenen,
maar na enig zoeken vind ik er een op:
http://perso.orange.fr/cherchetout/1000ADSL.pdf
Hier zitten heel wat meer onderdelen in dan in een "gewone" splitter waar slechts een L filter met 2 spoeltjes van 10.14mH en een condensator van 47nf in zit.
Die extra onderdelen dienen er toe om een grotere flankstijlheid van het filter te krijgen, waardoor doorlekken van het adsl modemsignaal naar de telefoonaansluiting minimaal is.
Dat "doorlekken" van het modemsignaal kan er voor zorgen dat apparatuur die op de telefoonaansluiting staat, zoals alarminstallaties of centrales, niet goed werken.
Een tijdje terug heb ik eens een proefje genomen om het verschil te meten tussen een "full-rate" splitter en een "gewoon" als centrale splitter:
De signaal/ruisverhouding van het aangesloten ADSL modem was voor beiden gelijk. (dit geldt voor mijn situatie)
Misschien kan UF eens merk en type noemen van zijn "echte centrale splitter"?
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

Limburg schreef:Misschien kan UF eens merk en type noemen van zijn "echte centrale splitter"?

http://perso.orange.fr/cherchetout/Hifocus.pdf
C7 en C9 beletten dat er kan getelefoneerd worden op de aansluiting van de modem.
Om te beweren dat de andere centrale splitters geen "echte" centrale splitters zouden zijn is natuurlijk overdreven, maar daarom stond het ook tussen aanhalingstekens.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”