Powerline vervangen door UTP

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
[The Cleaner]
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 mei 2005, 21:16
Locatie: Antwerpen

hi peepz
Een kennis van me heeft comfortnet via powerline. Hij heeft hier 1 pc aan hangen (amd k7 500 MHz, 128 MB RAM, win 98se nl), maar klaagt erover dat zijn internet soms erg traag gaat of gewoon uitvalt. Na reboot werkt het normaal terug wel. Het internetsignaal loopt over een vrij dikke stroomkabel van een stekkerblok, maar aan het begin hangt er ook nog zijn telenet apparatuur + tv op en aan het einde zijn pc, printer, scherm, telefoon. ipv een netwerkkaart te gebruiken heeft telenet blijkbaar via usb een netwerkaansluiting gebruikt. (zie http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... s/usb.page)

Is het mogelijk om gewoon de powerline apparatuur af te koppelen en door een utp cat5e te vervangen? Het gaat perfect om een kabel te trekken (18 meter, slechts nodig om 1 gat te boren wat geen prob is voor mij). ik zou dan wel een normale netwerkkaart bij deze mens gebruiken, voor die paar euro dat dat kost...
Zijn modem is een EMTA model (dus internet+telefonie in 1 bak, zie http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... mpjes.page)
En als ik een utp trek tussen modem en pc, moet deze crossed zijn vermoed ik (straight is toch enkel direct tussen 2 pc's?)?

(deze topic heb ik ook op PUB gestart, zie http://pub.telenet.be/forum/viewtopic.php?t=6217 )
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Je kan deze perfect vervangen door een utp !

De kabel moet wel straight zijn, crossed gebruik je om 2 pc's aan mekaar te verbinden !
Gebruikersavatar
[The Cleaner]
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 mei 2005, 21:16
Locatie: Antwerpen

ditCh schreef:Je kan deze perfect vervangen door een utp !

De kabel moet wel straight zijn, crossed gebruik je om 2 pc's aan mekaar te verbinden !


idd, het was dus straight :)
installatie ging vlotjes
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

doet telenet installaties met powerline ? of heeft uwe maat da op eigen initiatief gedaan?

Werken ze nu nog altijd met die usb bucht dinges... mijn neefje heeft jaren geleden zoiets gehad (6mbit ding ofzo) ... Te lui voor uwe pc open te vijzen zeker.. en nochtans vragen ze er 50€ voor dacht ik.
Weet de huidige situatie niet helemaal , maar vroeger was het én 50 voor netwerkadaptor én 50 activatie én 50 waarborg modem.
Dat laatste is al aangepast, ge moet maar énen keer 50€ meer betalen voor activatie én modem.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Fluppeke schreef:doet telenet installaties met powerline ? of heeft uwe maat da op eigen initiatief gedaan?

Werken ze nu nog altijd met die usb bucht dinges... mijn neefje heeft jaren geleden zoiets gehad (6mbit ding ofzo) ... Te lui voor uwe pc open te vijzen zeker.. en nochtans vragen ze er 50€ voor dacht ik.
Weet de huidige situatie niet helemaal , maar vroeger was het én 50 voor netwerkadaptor én 50 activatie én 50 waarborg modem.
Dat laatste is al aangepast, ge moet maar énen keer 50€ meer betalen voor activatie én modem.


Telenet doet idd powerline installaties.

In tegenstelling tot wat gij beweerd ( 6 mbit blabla ) is er voor een powerline nog altijd een netwerkadapter nodig. De klant kan zelf kiezen voor pci of usb ( minstens 10 mbit ).

De kostprijs is al lang geen € 50 meer voor die adapters.

De powerlines zijn trouwens wel gelimiteerd op 6 mbit ( gewoon technisch in het toestel zelf ). Powerline installatie gebeuren trouwens nog maar een jaar ofzo !
jdunford
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2006, 13:03
Locatie: overijse

Dus is mijn 20M Telenet ExpressNet Turbo well gestuffd door de 6M powerline adapter.
En de instalier heeft me gezegd dat het gaat juist zo snel als met een kabel.
Gebruikersavatar
[The Cleaner]
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 mei 2005, 21:16
Locatie: Antwerpen

jdunford schreef:En de instalier heeft me gezegd dat het gaat juist zo snel als met een kabel.

dan is die installateur slecht op de hoogte want zelfs op de site van telenet staat duidelijk dat powerline bij expressnet plus/turbo je niet de hoge snelheden zal kunnen bieden die deze abo's kenmerken. zie puntje 7 van deze faq: http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... woord.page
langs de andere kant is 6 mbit meer dan genoeg voor normaal surfgedrag (maar iemand met normaal surfgedrag neemt natuurlijk geen turbo abo :p )
jdunford
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2006, 13:03
Locatie: overijse

Klopt,
Juist met telenet gebeld om te klargen. Ze komen volgende donderdag om mijn Powerline instalatie te vervangen voor een WiFi. MAAR ik moet betllen alsof het een verplaatsing was, dus €60 plus €25 per half uur plus de kost van de WiFi apparaat. En krijg ik mijn €75 terug voor de waardloos Powerline adapters, dat weet ik niet.
Ik denk dat ik een goede lang discusie zullen hebben met de factuuring dienst toen ik mijn eerste rekening krijg
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Met wifi is de 20 mbit van je turbo abonnement ook niet gegarandeert hoor. Alles is afhankelijk van de kwaliteit van je wifi link.
jdunford
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2006, 13:03
Locatie: overijse

This just gets better!!!!!
alleen voor de grap heb ik mijn huidig Wireless Modem (dat the telenet engineer had gezedg zal neit werken) ingepluged in plaats van de Ethernet switch en weet je wat....
Het werkt perfect!!!!
Ik heb nu een download speed van 17,6 Meg.
Alle de stom Powerline adapters en de Ethernet switch zijn terug in hun dosjes en gaat terug naar Telenet.
:-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kan je AUB een beetje moeite doen om je tekst een klein beetje leesbaar te houden ?

Wta ej shrjit si bjina neit lsebara....
jdunford
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2006, 13:03
Locatie: overijse

Het spijt me.
Ik doe mijn best.
CrAsHeRkE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2006, 22:43

Mensen even ter info,

de powerline adapters hebben een max capaciteit van 14mbit.
wat wel afhankelijk is hoe dat deze blokjes in het stopcontact zitten en hoeveel verlies ze kunnen lijden op je electriciteitsnetwerk.

tip,

steek deze blokjes zo rechtstreeks mogelijk in het stopcontact in de muur.
gebruik geen verdeeldozen met bliksem en stroombeveiliging, deze verzwakken het signaal aanzienlijk hard.

probeer altijd de afstand te beperken.
wat bedoel ik hiermee, ga geen verlengdraad leggen tot in de tuin voor daar te gaan surfen.
dan zou je ook wel eens pech kunnen hebben.
is het 100% uitgesloten dat je gaat kunnen surfen. Neen!

powerplug is heel gevoelig en raar te doorgronden.
normaal wordt dit uitgebreid getest door de telenettechnieker.

groeten
Lurve112
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2007, 16:38

hoi

Ben net overgestapt van Belgacom naar Telenet

Ik heb gekozen voor de aansluiting via powerline (14 mbit)... van de 10 mbit (expressnet) haal ik altijd 5 à 6 mbit - nooit zijn er eens uitschieters bijna een constante snelheid van 650kb/sec
In principe vind ik dit niet slecht, maar ik heb er wel problemen mee dat de installateur bij hoog en laat staat te beweren dat ge de volle snelheid zal halen.
De buren zijn ook aangesloten bij telenet en halen via wifi een beter snelheid

Zou mijn snelheid verhogen als ik zelf snellere netgear aansluitingen koop ? heeft er iemand ervaring hiermee ?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Is het afhankelijk van apparaat hoeveel mbit die powerline kan trekken? Theoretisch is de technologie geleverd door powerline beperkt tot circa 224 mbit. Echter kan het signaal wel eens last ondervinden naargelang je electriciteitsaansluitingen. Multistekker is bvb uit den boze, trillingen van bvb wasmachine kunnen ook last geven indien niet gefiltert enzovoort. Allemaal heel lastig om uit te zoeken... De kans dat het effectief bij het electriciteitsnetwerk ligt is niet onbestaande, maar het is niet gezegd dat de oorzaak daar altijd ligt. Een gloednieuwe, zij het lange electriciteitskabel kan perfect functioneren bvb.
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

Lurve112 schreef:Zou mijn snelheid verhogen als ik zelf snellere netgear aansluitingen koop ? heeft er iemand ervaring hiermee ?

http://www.devolo.be/
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

Offtopic maar heb je problemen ondervonden met andere elektrische apparaten door je powerlines? Ik zou deze namelijk nodig hebben voor DTV.
Lurve112
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2007, 16:38

neen ik heb geen problemen met andere apparaten... chicon van een technieker !!!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”