Fair-priced GPRS in Belgie ?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In een ver verleden was ik i-mode klant bij base. Hun tarief zo'n 7 EUR/maand voor 20MB dataverkeer was vrij fair.

Voordeel was dit telde enkel voor surfverkeer. Het i-mode push email systeem daar kon ik letterlijk duizenden emails per maand forwarden vanaf mijn Linux host zonder dat de traffiek de hoogte in ging.

Nu was mijn i-mode toestel aan vervanging toe en ben ik al een tijdje geen i-mode gebruiker meer. Een eenvoudige Sony-Ericsson K510i aangeschaft.

Blijkt dat proximus GPRS maar liefst 18 EUR per maand voor 10MB dataverkeer kost.

What the ????? ? Nadeel daarbij is dat je GSM welke een pop3 en imap4 client ook steeds moet pollen naar nieuwe email in tegenstelling tot i-mode met push mail werkt.

Zijn er andere providers die GPRS goedkoper aanbieden dan de schandalige tarieven van proximus ? Base is i-mode das een verkapte vorm van gprs.
Sandman
Pro Member
Pro Member

Proximus heeft een abbo voor 65€ ofzo? voor 1 of 2 Gb...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Sandman schreef:Proximus heeft een abbo voor 65€ ofzo? voor 1 of 2 Gb...
Dacht dat dit een umts abbo was (abbo ook bruikbaar met GPRS ?) .

Morgen es mobistar en proximus bellen voor meer info
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Jamaar ben je nu bij Proximus of bij Base op het moment?
Want bij Base kan je als supplement op je abonnenement voor 5€ per maand 'Mobile Data' nemen. Dit is GPRS en een datavolume van 10Mb, wat nog steeds te doen is voor die prijs...
Sandman
Pro Member
Pro Member

hoorde gisteren waaien dat base deze maand nog een mobiel internet abbo zou lanceren op basis van EDGE technology... de prijs zo beduidend minder zijn als bij de proximus umts/gprs oplossing. Bij Proximus is de prijs dacht ik 55€ ex btw voor 1 Gb, bij Base zou het 25€ voor 1 Gb worden.

Proximus schakelt automatisch over naar gprs van zodra e geen 3G dekking is. Over het Base ding heb ik niets gehoord, maar vermoedelijk zal dat dat ook doen.

Roaming kosten ...via proximus/vodaphone is het mogelijk om ik dacht tegen 5€/mb te roamen... Bij Base is dit momeneel nog erg duur met 12 of 15€ per mb ong... zo duur da het me ni intereseerd hoeveel ;). De verantwoordelijke mens waarmee ik sprak trok toch even ogen open toen ik roaming tarieven uit het buitenland aanhaalde waar je voor 44€ 4u roamingconnecietijd hebt. (vodaphone Duitsland) , of voor 75€ 20u conectie tijd hebt (ditto isp) of vor 75€ de beschikking hebt over 100mb die je kan roamen. (ditto, plus vodapona nederland...)

ofcourse, everything unofficial...
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Sandman schreef:Proximus schakelt automatisch over naar gprs van zodra e geen 3G dekking is. Over het Base ding heb ik niets gehoord, maar vermoedelijk zal dat dat ook doen.
Base heeft nog geen 3G gelanceerd, dus er moet niet overgeschakeld worden :wink:
Sandman
Pro Member
Pro Member

mja, bedel overschakeling tussen edge en gprs. voor de rest read again what i posted...
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Met de meeste toestellen die op internet kunnen, kan je i-mode gewoon gebruiken om te surfen.
Ik zal later deze avond (/week mss) eens kijken of ik de instellingen nog vindt.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Base i-mode GPRS instellingen:
Access Point Name: portalmmm.nl
Username/pass: GEEN
Proxy: uit
DNS en IP: DHCP
PPP: Aan
Athenticatie: normaal
Header compression: uit

Voor i-mode of WAP:
Proxy: aan
Proxy adres: 10.10.100.10
Proxy poort: 9201 of 5080
User/pass: GEEN

i-mode homepage: http://imenu
WhiteDog
Member
Member

Bij BASE kun je nu de optie "Base Data Access+". Dit kost 5 € voor 10 MB en is volwaardige GPRS.

Heb het zelf ook, ideaal voor TomTom Plus onderweg :)

Je moet wel een abonnement hebben (goedkoopste is 5 of 7 € per maand) en daar komt dan 5 € bij als je GPRS wil.

http://www.base.be/BASE/nl/Home/Product ... .aspx/2190
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Is wel fijn, ik heb ter test hier een Nederlands KPN abo met GPRS ... Fair use, internationaal (wel voor blackberry bedoeld, but hey ... ;).
In België gaat ie zelfs op EDGE over. En ja, je haalt makkelijk een paar MB over op korte tijd :)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Momenteel ben ik overgestapt op een UMTS/GPRS telefoon (geen EDGE wat wel spijtig is). Met UMTS beschik je al over een aardige snelheid (files downloaden is ineens geen probleem meer). De prijzen zijn wel nog erg hoog en ook ik kijk uit naar een goedkoop alternatief.
Wat wel is, bij die abonnementen van proximus, is dat ze na afloop van je volume/tijd (10MB of 3uur) heel 'weinig' (relatief) blijven aanrekenen voor verrichtingen daarna. Bv. € 0,10 / 10 min en € 0,0177 / 10 KB, terwijl dat bij de niet geabonneerden € 0,1815 / min en € 0,50 / 100 KB is. Een wezelijk verschil (maar nog steeds onpraktisch en duur).
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Waar ik woon is geen EDGE dekking ofzo? Heb altijd het GPRS logo ipv EDGE... Of Proximus heeft dit uitgeschakeld (zou vreemd zijn, staat wél in hun aangepaste handleiding). Gezien de dekking van UMTS (nieuwe masten) zou EDGE (softwareupgrade ofzo.. heel simpel) toch bijna overal moeten zijn?

Ik zou het kunnen testen door er een originele firmware op te zetten (ipv de bepertere vodafone..) maar dit houdt natuurlijk wat risico's in ;).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”