Onderzoekers maken 1000 pagina's-per-minuut inkjetprinter

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Israëlische onderzoekers hebben een inkjetprinter ontwikkeld die een snelheid van duizend pagina’s-per-minuut zou kunnen halen. In tegenstelling tot traditionele inkjetprinters gebruikt deze printer, de JeTrix, niet een printkop heen en weer beweegt, maar wordt er gebruik gemaakt van een printkop met het formaat van een vel papier.

Hierdoor kan een enkele pagina direct geprint worden waardoor zonder problemen een groot aantal pagina’s per minuut geproduceerd kunnen worden. De basis van de printer is een groot aantal kleine inktreservoirs met afmetingen van één bij één millimeter. Elk reservoir voedt vier spuitmonden waardoor een printerkop van twaalf bij twaalf centimeter 57,600 spuitmonden bevat. Het vullen van de reservoirs gebeurt door een met inkt bedekte veger over de achterkant van de reservoirs te vegen en vervolgens komt de inkt door capillaire kracht in de reservoirs terecht.

Lees hierover meer

Bron: Tweakers.net van 25 september 2006
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

knap bedacht zou ik zeggen.. zal nogal wat kosten aan inkt patronen..
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Ik vraag me meer af of ze om de kosten te drukken de printkoppen dan niet eerder gaan loskoppelen van de inktpatronen. Maw. het systeem van canon waarbij je elke week ahw verstopte printkoppen hebt... Maar een systeem van elke keer een nieuwe printkop zal vrij duur zijn. Alhoewel: als je merkt hoe snel zo iets gefabriceerd wordt in een spuitgietmachine zou je nog aardig verrast zijn: gaat snel en goedkoop. Het heeft enkel wat meer korrels nodig ( die gesmolten worden tot plastic)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... leuk.

Feitelijk zijn dat dus (hele brede) lineprinters, maar dan in inkt-technologie.

Doet me plots denken aan die oude high-speed matrix printers waar ik in mijn jonge dagen onderhoud heb op gedaan : A3 printers met 4 tot 6 printerkoppen op regelmatige afstand van elkaar. Voor plain tekst printten die dingen indertijd sneller als om het even welke printer in staat was om zelfs een paper feed te kunnen doen. Maakten trouwens een *hels* kabaal, want die 6 koppen werkten dus continu tegelijkertijd binnen hun "papierzone".

Ah yes, those were the days.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”