Mobile internet, hoe zit het daar nu eigenlijk mee?

Plaats reactie
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Sinds vandaag heb ik een nieuw speelgoedje, een PDA (hp hx2790). Nu ik die toch elke dag altijd mee ga hebben, vroeg ik mij af wat de mogelijkheden waren tot mobile internet.
Ik heb een GPRS gsm en dat werkt wel aardig (zo wat mobiel surfen is wel leuk). Het gaat wel wat traagjes (tragen dan via Wifi), maar het is te doen.
Ik heb Proximus Pay&Go waardoor ik €0,1815 per minuut (inclusief btw) betaal.
Voor mensen met een proximus abo ziet het er als volgt uit:
Eenmalig Mobile Internet:

- € 0,50 per 100 KB.

- Nieuwe prijs!
Vanaf uw eerste factuur na 01/07/2006: € 0,1815 / min.

Mobile Internet 10 MB :

U koopt een maandelijks forfait van € 18,50, met daarin 10 MB. Als u meer gebruikt, betaalt u € 1,81 per bijkomende MB, gefactureerd per KB. De afrekening vindt u terug op uw maandelijkse factuur.

De prijzen zijn inclusief BTW.
Ik vind dit alles behoorlijk duur en vroeg mij dus af of er ergens goedkopere oplossingen zijn.
Hoe zit het trouwens met UMTS? Geldt hiervoor dezelfde prijs?

Ow, extra vraagje ;) Kennen jullie enkele goeie mobile websites?
NuKeM
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Bij Base betaalde ik vroeger 7€ voor 20MB. Dit was eigenlijk i-mode, maar met een toestel dat eigenlijk geen i-mode aankon en de juiste instellingen (kan ik wel nog eens opzoeken als je die nodig hebt) kon je surfen over GPRS.
Ik heb ook nog een abbonement voor in te bellen (max 28,8kbps dacht ik) en dat is aan zonaal tarief bij Base (12cent).
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Bij Simyo kan je voor 2bef de minuut naar vaste nummers bellen, zou je op die manier ook ergens kunnen inbellen en zop via de gsm op je pda op internet geraken?

greetz,

Nob
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer

Nob schreef:Bij Simyo kan je voor 2bef de minuut naar vaste nummers bellen, zou je op die manier ook ergens kunnen inbellen en zop via de gsm op je pda op internet geraken?

greetz,

Nob
Neen, dit zal hoogstwaarschijnlijk gefactureerd worden als "data", en zal meer kosten dan 2 frank/minuut.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Ik heb Proximus Pay&Go waardoor ik €0,1815 per minuut (inclusief btw) betaal.
Voor mensen met een proximus abo ziet het er als volgt uit:
Eenmalig Mobile Internet:

- € 0,50 per 100 KB.
Bij Mobistar betaal je 0,5 euro voor een pakketje van 600 kB, met een prepaid-kaart en kan ik gebruik maken van EDGE ipv GPRS.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

meon schreef:Bij Mobistar betaal je 0,5 euro voor een pakketje van 600 kB, met een prepaid-kaart en kan ik gebruik maken van EDGE ipv GPRS.
Interessant, ik vind er alleen niets van over terug op de Mobistar website :(

Was er ook geen pda versie van userbase overigens?
NuKeM
Alexandre
Member
Member

Te vinden onder Orange World - Toegang en tarieven

http://www.mobistar.be/www/portal/publi ... _nfpb=true
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

NuKeM schreef:Was er ook geen pda versie van userbase overigens?
Je kan 2 dingen gebruiken daarvoor: de ultra-light versie: http://wap.userbase.be en de medium-versie: http://tab.userbase.be/
De 2e is ideaal voor PDA's, maar je moet er rekening mee houden dat de pagina's erna gewoon het forum zelf is.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ha, leuk. Ik ben dit momenteel vanop mijn pda aan het posten :wink:
Gaat allemaal goed, maar soms heb ik spijt dat ik niet voor een vga pda ben gegaan.
Is er eigenlijk geen mogelijkheid om een ultra compackt forum voor op 240x320 te kunnen voorzien?
NuKeM
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

http://www.mobileonlinestyle.com/index.php?id=home
Misschien kunnen we dit eens proberen? Ziet er wel ok uit :)
NuKeM
sander19
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

kom net terug van frankrijk en had een pay & go kaartje mee van proximus.

Even mijn mail nazien via outlook (meer niet) en 20 euro deraf.

Lijkt me toch niet normaal...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ja, in het buitenland is het al snel 1 à 1.5 euro per minuut als ik mij niet vergis.

Ik vind het ook spijtig dat ze nu met minuten beginnen te werken (of je moet duur MB's gaan kopen die HEEL snel op zijn bij het surfen). Ik wil wat op MSN kunnen zitten zonder mij teveel zorgen te maken over de prijs ( => MB kopen lijkt het best) en af en toe eens een website of mijn mail kunnen checken (=> betalen per minuut lijkt het best).

Ach ja. De providers hebben weer geld geroken. Ze weten maar al te goed dat hun huidige melkkoe (sms) op den duur hierdoor zal vervangen worden. Het gaat zelfs zo ver dat ze hun eigen dure betalende (per berichtje) messaging diensten als MSN gaan introduceren...

Kunnen ze potverdorie niet gewoon zeggen b.v. €20 (of minder) de maand en je doet wat je wil, zolang je wil (max. 2GB ofzo, niet dat iemand dat ooit zal doen, maar kom).

De toekomst is mobile, GSM's worden Smartphones en PDA's worden stilletjes aan ook krachtige Smartphones. Veel mensen hebben vandaag al een GPRS GSM waarop toch al deftig geWAPt of gesurft kan worden (de resolutie van de middenklasse/top schermpjes is tegenwoordig al makkelijk die van een PDA en die GSM's hebben meestal wel een Opera Mini browser of gelijkaardig). Spijtig dat de meesten het niet beseffen (of ook te duur vinden).

De enige oplossing die nog rest voor mij is Wifi. Even op iemand zijn onbeveiligd netwerk zitten vind ik eigenlijk 'not done', maar ja. Bovendien zijn hotspots niet overal te vinden. Met GPRS of andere kan je in principe overal even het net op.

Ach ja, wat een ellende al die beperkingen :(
NuKeM
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

NuKeM schreef:Ha, leuk. Ik ben dit momenteel vanop mijn pda aan het posten :wink:
Gaat allemaal goed, maar soms heb ik spijt dat ik niet voor een vga pda ben gegaan.
Is er eigenlijk geen mogelijkheid om een ultra compackt forum voor op 240x320 te kunnen voorzien?
Als je Opera Mobile gebruikt of AvantGo Browser heb je daar geen last van.
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Of minimo :)
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ik heb de demo van Opera Mobile gedownload en ga hem straks even proberen. Als het echt beter is heb ik er de €19 wel voor over :)
NuKeM
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Zo, mijn ervaringen met Opera zijn niet slecht, maar ook niet heel goed. Hij heeft meer opties, maar ik heb het gevoel dat hij veel minder vlot overweg kan met grote pagina's. Er zijn websites die hij goed op het scherm kan toveren en IE niet, maar omgekeerd geldt hetzelfde...

Ik ben ook verschoten van het grote gebrek aan pda websites. Ik had namelijk verwacht dat de grote kranten en enkele andere grote websites (zoals vrtnieuws.net) die wel zouden voorzien (hier en daar doen ze dat, maar heel beperkt), maar daar heb ik mij goed in vergist. Eigenlijk wel straf, in Nederland staan ze blijkbaar veel verder met dit soort dingen. Daar kan je op je PDA het NOS journaal even nakijken enzo.

Anyway, zou dit forum geen eigen "Mobiel internet met PDA, Smartphone of GSM" sub-forum kunnen gebruiken?
NuKeM
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Gebruik eens AvantGo Browser, daar worden de pagina's op de server al gestript van overbodige opmaak voor dat ze worden gestuurd naar je PDA.
(Opera heeft ook zo'n dienst in de vorm van Opera Proxy of iets dergelijks).
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Zo, ik sta op het punt mijn financieel plan voor gsm + mobiel internet te herzien. Nu zit ik met zo'n oude pay&go.
Het gedacht is om over te stappen op een smile van €5 + €18.15 per maand voor 3 uur mobiel internet. Zo kan ik mijn gsm gebruiken om te bellen naar bv. mobiele nummers en eventueel te sms'en. De 3 uur internet gebruik ik dan om mobiel te surfen, MAAR ook om VEEL met skype te bellen. Zo komt het VEEL goedkoper uit om via GPRS/EDGE/3G mobiel via skype te bellen naar een vast nummer of een zelfs een mobiel nummer (zeker als je over de 3 uur gaat, dan is het maar €0.10/10 minuten !! ).
Dus, samengevat, mijn gedacht ik dat deze oplossing ervoor zal zorgen dat ik elke maand:
- 20 minuten kan bellen (-> €5 smile ofte €0.25 per minuut)
- 3 uur kan internetten of bellen (-> €18.15 voor 3 uur + skype kosten: vast nummer €0.020, mobiel €0.243 en mobiel (Proximus) €0.164 per minuut)

Een voorbeeld vergelijking:
Ik wil bellen naar huis (vast nummer):
1) ik bel met de GSM => €0.25 per minuut
2) ik ga op mobiel internet en bel met skype (en ik zit nog binnen mijn 3 uur) => €0.101pmin voor inet en €0.02pmin voor skype = €0.121 per minuut (inderdaad, de helft goedkoper als met een GSM bellen !!)
3) ik ga op mobiel internet en bel met skype (maar ik zit al buiten mijn 3 uur) => €0.10/ 10min en €0.2pmin skype gelet op dezelfde 10 minuten (max kost dus) = €0.3 voor 10 minuten bellen !!
-> stel, ik bel maar 1 minuut zo (ik word dan wel voor 10 mobiel internet aangerekend...) wat is het gevolg daarvan op de prijs voor die minuut? => €0.10 voor mobiel internet een minuutje buiten de 3 uur en €0.02 voor de minuut bellen met skype = €0.12 voor die minuut (inderdaad SUPER goedkoop)

Nu, dat was naar een vast nummer, mobiel bellen is met skype wat duurder, stel ik wil naar een vriend bellen met een mobiel proximus nummer:
1) ik bel met de GSM => €0.25 per minuut
2) ik ga op mobiel internet en bel met skype (en ik zit nog binnen mijn 3 uur) => €0.101pmin voor inet en €0.164pmin voor skype = €0.265 per minuut
3) ik ga op mobiel internet en bel met skype (maar ik zit al buiten mijn 3 uur) => €0.10/ 10min en €1.64pmin skype gelet op dezelfde 10 minuten (max kost dus) = €1.74 voor 10 minuten bellen
-> stel, ik bel maar 1 minuut zo (ik word dan wel voor 10 mobiel internet aangerekend...) wat is het gevolg daarvan op de prijs voor die minuut? => €0.10 voor mobiel internet een minuutje buiten de 3 uur en €0.164 voor de minuut bellen met skype = €0.264 voor die minuut

Wat is nu de algemene conclusie volgens mij?
Wel, het is wel degelijk mogelijk om via mobiel internet en skype combi goedkoop of beter, goedkoper te bellen.
Wie regelmatig naar een vast toestel belt zal het verschil snel terugverdienen. Iemand die vooral vast en proximus mensen opbelt ook.
Je kan dus goedkoop bellen en ook goedkoper mobiel op internet zitten.
Nadeel is wel de 'complexiteit'. Bellen via de pda met skype vraagt al snel om een BT headset, de PDA en de GSM zelf die nog moet verbinden met het netwerk etc. Bovendien moet je best die 3 uur elke maand opgebruiken. Je kan makkelijk 3 uur surfen, maar of het dat waard is is persoonlijk. Met 3 uur bellen kan je het het wel waard maken, maar 3 uur is veel (+ nog de 20 minuten van je smile die best ook op moeten).

Maar kom, ik zie dit wel zitten. Iedereen die graag af en toe eens op internet zit kan hier baat bij hebben om via skype bellen de kost toch te rechtvaardigen.

Een vraagje: 3G en Edge, werkt dat wat goed in een rijdende trein bv.? Ik zit nu met een GPRS gsm, maar als ik bovenstaande zou nemen, wil ik er wel ten volle van kunnen genieten (3G en overal, ook in de trein).

Ik ga eerst eens even op die smile 5 en eens kijken hoe een groot beller ik ben + ik ga zoveel mogelijk skype gebruiken (op wifi en anders schrijf ik het op dat ik normaal skype had gebruikt samen met mobiel internet). Elke keer dat ik ergens waar geen wifi is graag iets op internet had opgezocht schrijf ik het ook op samen met een schatting van het aantal minuten.
Op die manier kan ik dan na een maand (of 2) evalueren of bovenstaande een goede optie zou zijn.

Hehe, wat een post. Hopelijk heeft iemand er iets aan (of heeft iemand een goede opmerking te maken), ik ga het misschien wel proberen.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Euhm wat een gedoe om goedkoper te kunnen bellen...

*0,05€/min naar vaste nummers: simyo.be

Dan zit je er al niet veel meer vanaf van jouw bedragen.

0.19 €/min voor mobiele nummers.

greetz,

Nob

(en voor enkel wat te surfen vind ik het zeer duur)
killer
Pro Member
Pro Member

ik vraag me sterk af of je op mobiel internet wel skype zal kunnen gebruiken...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Mja, even bekeken en ik heb toch al enkele opmerkingen/vraagtekens bij die simyo:
- Geen MMS
- Geen mobiel internet
- Misschien duurder voor vrienden die jou bellen (geen idee hiervan eigenlijk, zal er vanaf hangen waarschijnlijk)
- Buitenland ook?

Mijn doel is goedkoop bellen en goedkoop op internet kunnen, mobiel.
Dan zit je eigenlijk al wat vast bij Mobistar en Proximus.

Maar kom, één ding is zeker, koppijn krijg je van al die formules met verborgen rotzooi, koppijn!
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

killer schreef:ik vraag me sterk af of je op mobiel internet wel skype zal kunnen gebruiken...
Op de website van Skype staat dat het met een 33kbit/s modem gaat. GPRS is 54kbit/s en 3G momenteel 384kbit/s dacht ik. Zou dus theoretisch moeten gaan.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

In plaats van Skype kan je beter VoipBuster gebruiken, dit belt gratis naar vaste nummers in o.a. België :)
Ik weet wel niet of het gaat via mobiel internet.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sandman
Pro Member
Pro Member

Gisteren bij een kameraad zat er iets reclame van Proximus in zijn bus: 25.99€ voor 300mb mobiel verbruik buiten de kantooruren

Base zou dus komen met 1 GB verbruik mobiel voor 25€...

Ik wacht nog heel ff op Base...

Bellen doe ikmet mijn abbo van Base gratis naar vaste nummers en Basenummers binnen kantooruren. De rest is a 15 cent ex btw.
Skpe is dan zeker ook nog een goedkopere mogelijkheid :)

Wat verbrukt skype eigenlijk qua data? dus niet de snelheid maar het verbruik?
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Sandman schreef:Wat verbrukt skype eigenlijk qua data? dus niet de snelheid maar het verbruik?
Lijkt me vrij logisch dat je met de minimum snelheid het minimum verbruik hebt ;). Aan 33kbit/s heb je zo een 4 minuten beltijd voor 1MB.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Sandman schreef:Gisteren bij een kameraad zat er iets reclame van Proximus in zijn bus: 25.99€ voor 300mb mobiel verbruik buiten de kantooruren

Base zou dus komen met 1 GB verbruik mobiel voor 25€...
http://customer.proximus.be/nl/Promotions/PMT_MIE.html

Dat is wel voor pc gebruik en ik weet niet of je met je 3G gsm hier ook gebruik van kan maken, anders zou het wel een erg mooi aanbod zijn (mooi is relatief natuurlijk).

Add: vergeet het maar, enkel weekends, feestdagen en daluren, argggg ik haat kleine lettertjes
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Vandaag ben ik mij een nieuwe gsm gaan kopen. Er was nog niets mis met mijn oude SE T610 (die ziet er nog net als nieuw uit en ik heb er mijn vader blij mee kunnen maken), maar het hele 3G/UMTS gebeuren deed mij hunkeren naar meer. Ik wil snel kunnen surfen op mijn PDA om het even waar ik ben of ga.
Ik ben niet zo zot van al die andere snufjes. Een gsm om te bellen samen met UMTS mogelijkheden en ik ben al heel blij (HSDPA gsm's zijn er nog niet of zijn te duur :( ). Spijtig dat de meeste merken 3G enkel in hun topmodellen steken (lees: modellen met teveel snufjes en te duur). Uiteindelijk toch iets interessant kunnen vinden, namelijk de SE V630i, deze is hetzelfde als de K610i, maar dan wat aangepakt door Vodafone. Resultaat, 256MB memory stick ipv 64MB stick op de K610, usb-kabel in de doos en nog andere extratjes... en dat voor ... 30 euro minder!
Snel gekozen dus, €250 voor een nette gsm met alles wat ik nodig heb en nog een paar kleine extratjes (die mij eigenlijk niet boeien).
Hierjuist even zitten testen en met 3G haal je inderdaad duidelijk een betere snelheid (tov GPRS met mijn T610). Speedtestje bevestigde op de PDA dat ik vlotjes de theoretische 384kbps haal... Wat een luxe :)
Ik zie 3G helemaal zitten. De komende weken ga ik ook eens evalueren of ik voor een echt 3G abonnement ga of bij het standaard (hoge) per minuut tarief blijf.
Laatst gewijzigd door NuKeM 23 sep 2006, 01:13, in totaal 1 gewijzigd.
sander19
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

SeNsEi Ze0n schreef:In plaats van Skype kan je beter VoipBuster gebruiken, dit belt gratis naar vaste nummers in o.a. België :)
Ik weet wel niet of het gaat via mobiel internet.
dat gaat ;)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”