Binnenhuisbekabeling

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
JVD
Starter
Starter

Hallo iedereen, ik zit met een probleem ivm mijn bekabeling. Krijgt iemand hier een heldere kijk op?

Het betreft een nieuwbouw. Telefoon komt binnen in garage, waar het Belgacom overnamedoosje staat. Daar hangt ook een full-rate splitter. Over een paar kabeltjes van een UTP kabel gaat het telefoonsignaal naar het bureau waar de telefoon staat. Over 2 kabeltjes van diezelfde UTP kabel loopt het ADSL signaal, tevens naar het bureau waar de modem/router staat. Ik schat dat die kabel ongeveer 20 meter lang is.

Wanneer ik de ADSL kabel in de modem steek, zie ik in het controlepaneel een verbindingssnelheid van ongeveer 2000-3000 kbps. Op het Belgacom controlepaneel Verbindingstijden zie ik dat de verbinding regelmatig wegvalt. Het lijkt zo dat telkens deze wegvalt, de modem/router automatisch de snelheid verlaagt. Slechts wanneer deze incrementeel verlaagt is naar 480kbps download kan ik 35u verbonden blijven!! Wanneer ik de modem/router rechtstreeks in de garage inplug zie ik een initiële downloadsnelheid van 3360 kbps. De stabiliteit op die snelheid heb ik echter niet getest aangezien ik het bakje er geen dag heb laten staan.

Wat kan ik nu het best doen? Ik hoef niet per se 3360 kbps te hebben, maar een stabiele 2000 kbps vind ik wel een minimum...

P.S.: de edpnet configurator zegt dat ik op 2388 meter van de wijkcentrale zit, wat mij verbaasd gezien de afgelegenere ligging.

Joris
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wel... Het is eigenlijk niet aangeraden om zowel het ADSL-signaal als het gewone telefoonsignaal over dezelfde kabel te sturen. Zelfs al zijn het andere aders. Ik denk dat je best de full rate splitter verplaatst naar je bureau en pas op het einde aftakt. Je zal dan ook elders in het huis splitters moeten plaatsen bij elke telefoon om geen storing te krijgen.
Afbeelding
JVD
Starter
Starter

Als dat het probleem is, is het dan opgelost door het telefoonsignaal over een andere (nog vrije) utp kabel te sturen?

Joris
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Dat kan eventueel ja. Het is het proberen waard. :)
Afbeelding
JVD
Starter
Starter

Draai ik die splitter open, zit er natuurlijk een draadje niet in :roll: Vreemd genoeg had ik dus een verbinding over 1 draadje. Ik ben nu verbonden aan 3360 Kbps/512 Kbps en het lijkt me redelijk stabiel te zijn. Andere technische waarden (telkens in downstream - upstream):

Channel Bit Rate(Kbps) 3360 - 512
Relative Capacity Occupation(%) 49 - 53
Noise Margin(dB) 22.0 - 23.0
Output Power(dBm) 20.0 - 12.0
Attenuation(dB) 28.0 - 16.0

Kan er iemand bevestigen dat het inderdaad zo is dat het ADSL-signaal best enig is in een kabel? Ik heb namelijk experimenteel de vrije kabel als adsl-kabel gebruikt en ik kreeg exact dezeldfde waarden. (Ik dacht dat attenuation in dat geval mss lager zou liggen...)

Hoe dan ook, bedankt voor de tip Sub Zero.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:Wel... Het is eigenlijk niet aangeraden om zowel het ADSL-signaal als het gewone telefoonsignaal over dezelfde kabel te sturen. Zelfs al zijn het andere aders. Ik denk dat je best de full rate splitter verplaatst naar je bureau en pas op het einde aftakt. Je zal dan ook elders in het huis splitters moeten plaatsen bij elke telefoon om geen storing te krijgen.
Op die manier werken is eigenlijk hetzelfde als overal distributiesplitters te gebruiken dus is het voordeel van een fullrate-splitter weg.

In je utp-kabel worden toch wel echte paren gebruikt en niet willekeurig 2 draadjes voor de 2 signalen.

Je splitter kan ook verkeerd aangesloten zijn, je kan eens proberen om je modem bij je bureel op het andere paar (voor de telefoon) te zetten, als het dan wel goed werkt zit er ergens iets mis.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Vieten schreef:
Sub Zero schreef:Wel... Het is eigenlijk niet aangeraden om zowel het ADSL-signaal als het gewone telefoonsignaal over dezelfde kabel te sturen. Zelfs al zijn het andere aders. Ik denk dat je best de full rate splitter verplaatst naar je bureau en pas op het einde aftakt. Je zal dan ook elders in het huis splitters moeten plaatsen bij elke telefoon om geen storing te krijgen.
Op die manier werken is eigenlijk hetzelfde als overal distributiesplitters te gebruiken dus is het voordeel van een fullrate-splitter weg.
Ik ging er dan ook vanuit dat er naar z'n bureau maar 1 UTP-kabel getrokken was. En dan was dit idd de enigste oplossing.

Die lijnwaarden zien er goed uit hoor. De noise margin is hoog genoeg. Laat die signalen maar door dezelfde kabel lopen. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”