Welke geluidskaart voor audio in huis

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
spidertje69
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2006, 18:04

Hallo allemaal,

Mijn vader gaat een pc kopen om al zijn muziek om te zetten naar mp3 en dan deze pc gebruiken om de muziek af te spelen in huis.

Wij hebben reeds een versterker van Sony waar de boxen in ons huis op aangesloten zijn. Bedoeling is dat ik de pc gewoon via de aux-ingang aan de versterker koppel en we dan gewoon de mp3's via de computer kunnen afspelen.

Nu is mijn vraag, heb je hiervoor een goede geluidkaart nodig (Ik denk aan X-Fi of Audigy van Creative) of geeft een on-board kaartje dezelfde kwaliteit? Of zijn er misschien nog andere zaken waar ik moet mee rekening houden?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

spidertje69 schreef:Hallo allemaal,

Mijn vader gaat een pc kopen om al zijn muziek om te zetten naar mp3 en dan deze pc gebruiken om de muziek af te spelen in huis.

Wij hebben reeds een versterker van Sony waar de boxen in ons huis op aangesloten zijn. Bedoeling is dat ik de pc gewoon via de aux-ingang aan de versterker koppel en we dan gewoon de mp3's via de computer kunnen afspelen.

Nu is mijn vraag, heb je hiervoor een goede geluidkaart nodig (Ik denk aan X-Fi of Audigy van Creative) of geeft een on-board kaartje dezelfde kwaliteit? Of zijn er misschien nog andere zaken waar ik moet mee rekening houden?


Een onboard is meestal wel voldoende, al geven die nogal eens ruis. vooral bij stillere stukken.

Maar een ander kaartje is meestal ook ok.

Wat ik je nog kan meegven is dat de X-FI alsook de Audigy enkel echt hun nut bewijzen als je goede muziek hebt, dit zijn geen mp3tjes dus

die zij slechts op 22 khz gesampled terwijl de audigy veel meer aan kan (96 Khz dacht ik) dit is eigenlijk het geluid dat op een DVD zit (bij de betere altans toch)
aangezien mp3 ook nog eens gecomprimeerd is ga je het verschil niet echt horen door zo'n dure kaart...

Trouwens je hoort dus wel degelijk verschil tussen dvd-audio en mp3 hoor ;)

Ik raad je een kaartje aan dat niet te duur is, en vooral ruisvrij is.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

prodata schreef:die zij slechts op 22 khz gesampled terwijl de audigy veel meer aan kan (96 Khz dacht ik) dit is eigenlijk het geluid dat op een DVD zit (bij de betere altans toch)

MP3 is meestal 44 khz, DVD 48 khz. 96 is pas bij HD-DVD en Blu-ray dacht ik.
En ik denk dat de audigy 192 khz aankan en 32 bits, maar dan worden files wel erg, erg groot :)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

de kwaliteit van de mp3 ligt enkel aan de source en hoe hard je wilt comprimeren. Maar idd hoe minder je van de kwaliteit laat weg vallen hoe groter de bestanden worden.

Hangt er vanaf hoeveel schijfruimte je hebt maar je kan ze eventueel zonder kwaliteitsverlies comprimeren. Dan kan je wel een betere geluidskaart aanschaffen. Als je dan nog dvd's of hd wilt afspelen via de pc, zit je daar ten minste ook niet met verlies.
Please help, looking for a way to get rich and fast
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

Ik zit hier met 2 geluidskaarten, een Creative Soundblaster Live 1024 Player ofzo, heeft indertijd 34 euro gekost, en de kwaliteit is zeker goed genoeg voor alles niet-professioneel (als je een opname-studio wil beginnen kan je beter een duurdere kopen ;-) )

Verder zit er ook een Hercules GameSurround Fortissimo II, ook onder de 50 euro gekocht denk ik, en deze heeft een amper merkbare betere kwaliteit, en ik denk dat ik soms nogal veeleisend ben op dat vlak ;-)

Op m'n laptop met onboard soundcard is het geluid wel beduidend slechter, maar ik denk dat dat alleen aan de boxen ligt, dus ik denk dat je best daar aandacht aan besteed.
Hetgene je altijd kan doen is, als je huidige moederbord tenminste onboard een soundcard heeft, om eerst dat te testen, en vind je dat de kwaliteit niet goed genoeg is en denk je dat het daaraan ligt, dan kan je nog altijd een andere geluidskaart kopen.
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Voor CD's maakt het niet zoveel uit: 44.1kHz , 16bit. Alles voldoet hier wel aan :).
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Zorg dat je de laatste Lame versie hebt om te encoderen en met -V2 of ten laagste -V3 kwaliteit comprimeert.

Een goede geluidskaart en goede boxen leggen namelijk wel wat imperfecties bloot in een 128 kbit MP3 die niet met joint-stereo geëncodeerd is ;-).

Op Hydrogenaudio vind je heel veel info over MP3 & geluidskwaliteit.

Op Rarewares kan je alle mogelijke codecs vinden.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

er bestaat ook zoiets als air-tunes van apple. Dat plug je in een stopcontact, heeft een audio-uitgang die je dan kan inpluggen in je stereo aux-ingang en dan kan je draadloos je muziek naar je installatie zenden (als je pc uiteraard een draadloze kaart heeft). Werkt ook met luidsprekers met eigen voeding. Je moet dan wel (als je de kraakversie niet installeert) met iTunes je muziek afspelen.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Vergeet niet dat je PC ook lawaai maakt. Dus ik zou geen dure uitgaven doen.

Ik speel mijn (320 k???) MP3's af op mijn SB Live-geluidskaart, verbonden met een versterker uit 1980 en 2 goede boxen (half zo oud), en ik heb uitstekend geluid, ik heb nog nooit de bedenking gemaakt dat het beter kon (en ik was vroeger een Pietje precies).
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zelf doe ik dat hier met de laatste pc uit de aldi met het standaard geluidskaartje dat die heeft. Daarvoor had ik een andere pc met betere geluidskaart maar die pc was veel luidruchtiger dan deze, dus uiteindelijk is deze beter.
Om opnamen te maken gebruik ik dan weer een andere pc met een soundblaster audigy, die heeft veel meer mogelijkheden.
Als je realtime wil gaan mixen moet je een nog duurdere kaart kopen met meer uitgangen zodat je kan voorbeluisteren (koptelefoon) en dergelijke.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”