Vijf maanden geleden veranderden we onze Internet verbinding van Telenet Expressnet naar EDPnet.
Een korte tussentijdse evaluatie.Eindconclusie: nog steeds tevreden over de dubbele uploadsnelheid en de lagere maandkost en ik hoop dat de frequentie van de storingen daalt.
- Alhoewel ik in maart een EDPnet ADSL MAX6 DYN heb besteld blijkt de download snelheid
geen 6 Mbps te zijn en de upload ook geen 640 kbps. We zitten namelijk iets te ver
van de telefooncentrale en hebben daarom een lager ADSL profiel gekregen
met 4 Mbps download en 512 kbps upload (het oude EDPnet Plus/Meson abonnement).
Voor mij is dat geen probleem, de ADSL verbinding werkt stabiel en snel.- Nog steeds biedt EDPnet ons een veel hogere upload snelheid dan telenet.
De effectief gemeten cijfers door www.ispmonitor.be voor de maand augustus 2006:
- <a href="http://www.ispmonitor.be/en/meteo/repor ... 8">Telenet ExpressNet</a>: 192 kbps upload, 5952 kbps download
(respectievelijk 152 en 4593 <a href="http://www.ispmonitor.be/en/meteo/repor ... 006-02">in februari</a>)- <a href="http://www.ispmonitor.be/en/meteo/repor ... 08">EDPnet Plus/Meson</a>: 369 kbps upload 2813 kbps download
(respectievelijk 330 kbps en 2794 kbps <a href="http://www.ispmonitor.be/en/meteo/repor ... 006-02">in februari</a>)- Omdat we geen grote downloaders zijn vind ik de met Telenet vergeleken 50% tragere downloadsnelheid geen probleem,
het is toch nog 2,7 Mb! Omdat we regelmatig foto's uploaden naar internet kunnen we de dubbel zo snelle
upload zeker gebruiken.- Uit bovenstaande cijfers blijkt dat ondanks Telenet haar theoretische download
snelheid heeft verdubbeld van 5 MBps naar 10 MBps, de effectief gemeten snelheid maar met 30% is toegenomen.
Telenet verhoogde de theoretisch upload snelheid van 192 kpbs naar 256 kbps (33%), en die steeg effectief 26%.
Bij EDPnet bleef de download snelheid dezelfde en de effectieve upload ging 12% omhoog.- Het feit dat je bij EDPnet 20 GB trafiek krijgt, en upload en download trafiek gewoon
wordt samengeteld voor trafiek is zeer gemakkelijk en veel transparanter dan bij Telenet met
hun aparte upload en download meting.- Deze maand zullen we eens over de 20 GB zitten en dan is het prettig te weten dat de
extra GBs maar een kwart van de prijs kosten vergeleken met Telenet!- Sinds maart zijn er een viertal storingen geweest. Sommige waren te wijten aan
algemene problemen met ADSL (oorzaak Belgacom), andere hadden hun oorzaak bij EDPnet zelf.
Je vindt een overzicht op de pagina met <a href="http://www.edpnet.be/default.aspx?LC=nl ... s">Gekende problemen</a> van EDPnet.
Subjectief vind ik ADSL minder stabiel dan Telenet. Er zijn meer onderbrekingen van de fysieke kabel (wegenwerken)
en er zijn meer problemen met de BASen (waarmee je PPP verbinding maakt) dan er bij Telenet zijn met hun DHCP servers.
Bij EDPnet waren er ook af en toe problemen met hun internationale internet link wat ik bij Telenet nooit heb gekend.
Evaluatie 5 maand na overstap Telenet naar EDPnet
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Alhoewel onderstaande entry uit m'n blog niet enkel bedoeld is voor EDPnet klanten vond ik het toch nuttig die hier eens te posten. Mag het duidelijk zijn hier soms subjectieve meningen staan, bv omdat ik upload belangrijker vind dan download.
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
Mooie evaluatie, dit zou eigenlijk mee mogen in een soort dossier van, waarom ADSL en niet Kabel.
Vice versa moet er ook zo'n dossier zijn natuurlijk. Dan kan iedereen steeds de pro's & contra's bekijken en afgaan op wat voor hen belangrijk is !
Grtz,
X
Vice versa moet er ook zo'n dossier zijn natuurlijk. Dan kan iedereen steeds de pro's & contra's bekijken en afgaan op wat voor hen belangrijk is !
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
- brooklyn
- Elite Poster
Telenet is en blijft één van de zwakkere isp's in europa, het is niet moeilijk om zo je conclussies te trekken.
maak eens een vergelijking met onze buurlanden
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
For the love of God.... Wat hebben de buurlanden nu met onze ISP's te maken. Je kan de technische situatie rond het netwerk niet vergelijken dus die vlieger gaat niet op. Telenet is zeker GEEN zwakke ISP. het is niet omdat je een belachelijke upload handteert en je zo monopoliseerd dat je technisch een slechte ISP bent. Als TN dezelfde account specs zou hebben als EDPnet dan verhuisden veel klanten daar naartoe.brooklyn schreef:maak eens een vergelijking met onze buurlanden
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
zwak zou ik het nu ook weer niet noemen, ik kom van Scarlet en ben nu meer tevreden, vooral doe der hoge snelheid dan, moestek ik niet zo ver van de centrale (4.5 km) wonen ik zou EDPnet overwegen, maar momenteel is adsl geen optie meerbrooklyn schreef:Telenet is en blijft één van de zwakkere isp's in europa, het is niet moeilijk om zo je conclussies te trekken.
- Mette
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Contacteer:
ik woon ook 4.2KM van de centrale af, met 350KB/s (3.3 Mbit, maar met de overhead er al af ) ben ik alleszins content, meer mag, maar moet niet voor mijPowerSoft schreef:zwak zou ik het nu ook weer niet noemen, ik kom van Scarlet en ben nu meer tevreden, vooral doe der hoge snelheid dan, moestek ik niet zo ver van de centrale (4.5 km) wonen ik zou EDPnet overwegen, maar momenteel is adsl geen optie meerbrooklyn schreef:Telenet is en blijft één van de zwakkere isp's in europa, het is niet moeilijk om zo je conclussies te trekken.
uploadsnelheid en vooral limiet is veel belangrijker voor mij
nu ja, iedereen verwacht natuurlijk andere dingen van een ISP he, mss is voor u die 350KB/s helemaal ni genoeg natuurlijk
btw ik kom ook van scarlet en ben ook een pak contenter nu (bij edpnet)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik ben bij scarlet (ondanks alles toch tevreden , digitel van dommel is ook interessant maar nét niet interessant genoeg om weer over te schakelen).
350 is voor mij ook genoeg.. en idd die upload en die limieten (20GB , up/down) zijn veel beter dan telenet.
Telenet is 41,95 € (enkel internet), scarlet one = 45 € (telefonie met gratis bellen naar vaste lijnen +internet).
Enfin voor mij rap gekozen eigenlijk.
EDPNET is nog niet met telefonie bezig. VOIP is een alternatief, maar vooralsnog moet je volgens mij ikomende gesprekken via discovery afhandelen want bijna geen enkele provider geeft een (gratis) belgisch geografisch nummer op een voip account... zou nochtans heel handig zijn , je nummer meenemen overal ter wereld op eender welke andere internetaansluiting.. enfin er was 1 (met abbo geld) maar die is overgenomen door tele2, naam ontsnapt mij.
350 is voor mij ook genoeg.. en idd die upload en die limieten (20GB , up/down) zijn veel beter dan telenet.
Telenet is 41,95 € (enkel internet), scarlet one = 45 € (telefonie met gratis bellen naar vaste lijnen +internet).
EDPNET is nog niet met telefonie bezig. VOIP is een alternatief, maar vooralsnog moet je volgens mij ikomende gesprekken via discovery afhandelen want bijna geen enkele provider geeft een (gratis) belgisch geografisch nummer op een voip account... zou nochtans heel handig zijn , je nummer meenemen overal ter wereld op eender welke andere internetaansluiting.. enfin er was 1 (met abbo geld) maar die is overgenomen door tele2, naam ontsnapt mij.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- Mette
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Contacteer:
ik had ook wel een gewoon abo (dus =15 gig en geen telefoon) ipv scarlet oneFluppeke schreef:Ik ben bij scarlet (ondanks alles toch tevreden , digitel van dommel is ook interessant maar nét niet interessant genoeg om weer over te schakelen).
nu ja, veel maakt het niet uit
Omdat wij toch amper tot niet telefoneren kwam scarlet one niet goedkoper uit (want we hebbe dat nog zitte bekijken toen dat uitkwam om ons abo te laten overzetten)
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
Voor een betalend vast nummer kun je altijd terecht bij "voxbone". http://www.voxbone.beFluppeke schreef:Ik ben bij scarlet (ondanks alles toch tevreden , digitel van dommel is ook interessant maar nét niet interessant genoeg om weer over te schakelen).
Kost echter meer dan een discovery line, en is dus enkel interessant voor bedrijven die overschakelen op voip.
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !