Sinds kort valt mijn scherm na enkele minuten steeds in power save mode. Het controlelampje verandert van groen naar oranje. Op geen enkele manier krijg ik dan nog beeld (toetsenbord, muis, uit/aan). De enige oplossing is de computer via de onderbreker uitzetten en opnieuw opstarten.
Mijn Power Options staan vanzelfsprekend correct ingesteld.
Monitor = LG Flatron LCD 575LM
Kan een te hete CPU de oorzaak zijn?
Scherm valt steeds in power save mode
OpThaCop schreef:en krijgt je pc dan een crash of freeze ?
Kan je testen door Numlock eens aan en uit te zetten...
Indien dit niet kan, zal het een pc probleem zijn
Aangezien ik niets meer zie op m'n scherm (staat in standby) weet ik niet of m'n PC gecrashed is of gefreezed. Ik heb gewoon geen beeld meer.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
d-fens schreef:OpThaCop schreef:en krijgt je pc dan een crash of freeze ?
Kan je testen door Numlock eens aan en uit te zetten...
Indien dit niet kan, zal het een pc probleem zijn
Aangezien ik niets meer zie op m'n scherm (staat in standby) weet ik niet of m'n PC gecrashed is of gefreezed. Ik heb gewoon geen beeld meer.
De numlock is een knop op je klavier en laat zo een lampje op je klavier aan en uit gaan. Daar moet je eens naar kijken
Sub Zero schreef:De numlock is een knop op je klavier en laat zo een lampje op je klavier aan en uit gaan. Daar moet je eens naar kijken
Sorry, had je eerste antwoord niet fatsoenlijk gelezen.
Weet wat NumLock is, zal dat eens testen de volgende keer ...
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Probeer eens een ander scherm of grafische kaart, de mogelijk bestaat dat er iets kapot is. (Mijn monitor werkte ook niet toen mijn pc kapot was )
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
OpThaCop schreef:en krijgt je pc dan een crash of freeze? Kan je testen door Numlock eens aan en uit te zetten... Indien dit niet kan, zal het een pc probleem zijn
NumLock reageert inderdaad niet meer wanneer het scherm in powersave mode valt.
- OpThaCop
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 13 keer
d-fens schreef:OpThaCop schreef:en krijgt je pc dan een crash of freeze? Kan je testen door Numlock eens aan en uit te zetten... Indien dit niet kan, zal het een pc probleem zijn
NumLock reageert inderdaad niet meer wanneer het scherm in powersave mode valt.
Ok, dan ligt het 99% kans al niet bij je scherm.
Zal liggen aan hardware die faalt, zoals memory, hard disk, video kaart.
Dit kan ook het gevolg zijn van overhitte, zoals een defecte cooler (zie of de koelers werken in je PC, zowel Power Supply als die op je CPU, videokaart en eventueel ook op je northbridge cooler!!!).
Kijk of alle kabels goed zijn aansloten, je geheugenlatjes niet los zitten, enz enz...
Als dat allemaal niet helpt, eens proberen met andere video-kaart.
En wat eigenlijk ook niet slecht is!!
Je kan eens in je BIOS gaan bij het opstarten (normaal gezien DELETE toets drukken bij het opstarten). Het is niet de bedoeling dat je daar iets gaat veranderen, maar als je daar ook na 2minuten je scherm uitvalt, is de kans groot dat je pc gewoon TE WARM wordt.
Bedankt voor de tips. Ik vrees dat het probleem bij de ventilators ligt. Ik hoor vaak ratelende geluiden. Heb deze al eens van stof ontdaan, maar misschien zijn ze gewoon versleten.
Harde schijf lijkt me nog in orde, hardware videokaart ook (heb het probleem sinds enkele weken, heb de PC vier jaar).
Wat er soms ook gebeurt is dat het scherm uitvalt, enkele seconden zwart blijft en dan weer terug opstart. Maar snelheid van het Start-menu is dan ongelooflijk traag.
Harde schijf lijkt me nog in orde, hardware videokaart ook (heb het probleem sinds enkele weken, heb de PC vier jaar).
Wat er soms ook gebeurt is dat het scherm uitvalt, enkele seconden zwart blijft en dan weer terug opstart. Maar snelheid van het Start-menu is dan ongelooflijk traag.
- OpThaCop
- Pro Member
Als ik jou was zou ik die FAN zo snel mogelijk replacen!
Als je het niet zelf kan, eventjes bellen naar winkel, binnendoen en kunnen ze wel ter plaatse fixen (normaal gezien toch )
En zéker bij dit weer... Ik heb bij onvoldoende koeling ook al een schijf van m'n raid array verloren voorbije week! (Goed dat het een raidarray was )
Als je het niet zelf kan, eventjes bellen naar winkel, binnendoen en kunnen ze wel ter plaatse fixen (normaal gezien toch )
En zéker bij dit weer... Ik heb bij onvoldoende koeling ook al een schijf van m'n raid array verloren voorbije week! (Goed dat het een raidarray was )
heb dit probleem ook sinds kort, tis een moederbord asus a8v. hij crasht regelmatig, geeft zwart scherm, alles blijft draaien maar pc reageert nergens op. reboot geeft nadien ook zwart scherm maar na een tijdje wachten (alsof hij afkoeling nodig heeft?) start hij terug normaal op. in de bios stond de cpu temperatuur rond de 30°. heb er nog niet zo lang geleden een cpu zalman koeler opgeplaatst. pc heeft jaartje zonder problemen gewerkt. wat ik ook al 2x voor heb gehad is dat het scherm rare kleuren/pixels op bepaalde plekken vertoont. maar die verdwijnen na een tijdje terug. andere grafische kaart (geforce 2) ook al geprobeerd, geeft zelfde problemen. reinstall van windows op anders schijf: helpte ook niet. soms werkt ie 2 weken stabiel, maar de laatste tijd toch niemeer. ik denk dat het aan de voeding of het moederbord ligt.
iemand anders die ongeveer dezelfde problemen heeft gehad?
moederbord: asus a8v
cpu: amd 64 3800+
geheugen: corsair twinx cl2 1024mb
harde schijf: maxtor 200gb sata
grafische kaart: geforce 6600 256mb
voeding: enermax 350w
cpu-koeler: zalman CNPS9500
iemand anders die ongeveer dezelfde problemen heeft gehad?
moederbord: asus a8v
cpu: amd 64 3800+
geheugen: corsair twinx cl2 1024mb
harde schijf: maxtor 200gb sata
grafische kaart: geforce 6600 256mb
voeding: enermax 350w
cpu-koeler: zalman CNPS9500
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
....probleem al een paar maal gezien bij A8V's. Wordt gradueel erger tot het board er compleet mee ophoudt. Rekening houden met een nieuw mainboard te kopen in de nabije toekomst.
Andere PC, gelijkaardig probleem, bij het opstarten van de PC (en het scherm staat power on) komt er géén beeld, led van de monitor blijft oranje. Wat kan hier de oorzaak zijn?
- OpThaCop
- Pro Member
d-fens schreef:Andere PC, gelijkaardig probleem, bij het opstarten van de PC (en het scherm staat power on) komt er géén beeld, led van de monitor blijft oranje. Wat kan hier de oorzaak zijn?
cliché vraag: steekt uw monitor plug tegoei op uw videokaart?
OpThaCop schreef:cliché vraag: steekt uw monitor plug tegoei op uw videokaart?
PC is niet van mij, maar dat is inderdaad al gecontroleerd.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
geef anders de temperaturen eens van die pc. Je kan dit makkelijk controleren met speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');