Nachtsurfen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Beste Userbasers,

Naar aanleiding van een recente discussie over grootgebruikers, merken we dat trafiekverbruik voor jullie, gebruikers, een heel gevoelig punt is. Daar hebben wij alle begrip en sympathie voor. Bij EDPnet streven we er ook steeds naar om elke klant een abonnement te geven waar het maximum uit gehaald kan worden.
Voor de ene klant is een grote downloadcapaciteit het belangrijkste, voor de andere klant is vooral de snelheid doorslaggevend. Wat in een recente discussie (http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=11541) aan bod kwam, is dat het ene genot het andere kan belemmeren. Sta ons toe dit aan te tonen door middel van het concept "nachtsurfen."

Het oorspronkelijke idee achter nachtsurfen is het verplaatsen van de netwerkbelasting naar het ogenblik waarop minder klanten hier hinder van ondervinden. Dit werkt ook, we merkten een opmerkelijke stijging van het nachtelijke verbruik. Alleen zorgt dit voor een piek kort na middernacht. Dit is ook af te leiden uit onderstaande grafiek:

Afbeelding

Dit zorgt vanzelfsprekend voor een zware belasting van het algemene netwerk. In dit geval ligt het gemiddeld gelijktijdige verbruik 3 tot 5 keer hoger tussen 0u00 en 5u00 dan tussen 8u00 en 18u00. Dit is enerzijds een goede zaak, omdat na middernacht het meeste surfverkeer afneemt en plaats kan maken voor het zware downloadwerk. Anderzijds bevindt er zicht kort na middernacht, een uur waarop zeker nog een aantal surfers wakker zijn, een groter risico op performantieverlies, niet enkel op onze backbone, maar ook op de individuele centrales, routers, servers, ...

Het is duidelijk dat zulke pieken een potentieel gevaar voor de stabiliteit van al onze klanten kunnen worden. Het spreekt vanzelf dat niemand hierop zit te wachten, EDPnet nog het minst van allemaal. En omdat we liever geen toevlucht nemen tot beperkende maatregelen, deze warme oproep:

Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


Het EDPnet team.

Edit by Sub Zero:
Lees ook dit topic.
internet, fiber & telephony
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Inderdaad, schedulers bestaan er genoeg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vind ook dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen en niet van Edpnet moeten verwachten dit maar op te lossen, want zoals ze in hun topic zeggen zou het wel eens kunnen gaan leiden tot het opleggen van beperkingen.
Ze zijn zo slim om hiervoor niet meer capaciteit te gaan aanschaffen bij hun leverancier, omdat ze maar al te goed kunnen weten dat dit voor problemen kan zorgen. Ze hebben nu al een abo tegen een heel gunstig tarief en daar ze veel van de A2F klanten hebben overgenomen weten ze hoe het kan aflopen als je meer wil aanbieden (of meer van je leverancier wil vragen) dan dat ze via het abo geld kunt betalen, dat het dan wel eens zeer verkeerd kan aflopen, want ook in ons nadeel zal zijn!

Ik zal in ieder geval proberen rekening te houden met hun vraag :wink:

Ben trouwens nogaltijd zeer tevreden over de overstap naar Edpnet 8)
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

ditCh schreef:
EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...


Zeer juist. Dank aan EDPnet voor deze gulden middenweg :)
vanidian
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 jul 2006, 23:22

Bestaan er geen mogelijkheden om het nachttarief te spreiden bijvoorbeeld, voor zone 1 vanaf 11 uur tot 6 uur 'smorgens, zone 2 vanaf 12 uur tot 7 uur 'smorgens en zone 3 vanaf 01 uur tot 8 uur 'smorgens... Dan is 12 uur niet zo problematisch voor de servers.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Waarom niet omwisselen, en enkel de avonduren (18:00 tot 02:00) aan 'volle' rekening tellen, en de rest van de dag aan halve telling? Dat kan de spreiding misschien toch wat bevorderen.
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

cptKangaroo schreef:Waarom niet omwisselen, en enkel de avonduren (18:00 tot 02:00) aan 'volle' rekening tellen, en de rest van de dag aan halve telling? Dat kan de spreiding misschien toch wat bevorderen.


Even het eerste stukje van de post van EDPnet lezen. Dan ga je de problemen overdag krijgen enzo de doorsnee surfer benadelen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

't zal wel heel snel duidelijk worden hé, als na 2 maand de grafiek nog steeds dezelfde trend vertoont, zal er wel iets moeten veranderen!

Toch wel knap van EDPnet om dit te melden :thumbs:

PS: zou wel eens willen weten hoeveel gigabytes/terabytes die piek is om 12u ?! :P
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

spacekiek schreef:PS: zou wel eens willen weten hoeveel gigabytes/terabytes die piek is om 12u ?! :P


Ik ook ;-)
spijtig dat de mrtg grafiek niet volledig is :(
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Werk toch gewoon met een FUP en duidelijke afspraken wat te doen als er ingegrepen moet worden, dan is alles redelijk snel opgelost.
Waarom toch steeds het warm water opnieuw uitvinden en blijven foeteren met combinaties van nachtsurfen/volume packs/...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

spacekiek schreef:PS: zou wel eens willen weten hoeveel gigabytes/terabytes die piek is om 12u ?! :P


Same here :)
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

al een geluk dat ik de laatste tijd toch pas tegen 3 a 4 uur thuis ben, dus mijn schuld zal het alleszins al niet (altijd) zijn (ook al omdat ik geen scheduler gebruik)

nu ja, ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel die piek juist is eigelijk :) (spijtig dat de grafiek niet meer werkt)
thiobas
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 apr 2006, 11:07
Locatie: Antwerpen

:-D Het voelt ontzettend goed aan om door EDPNet als volwassene te worden behandeld. Door open kaart te spelen verlenen zij aan hun vebruikers de mogelijkheid zichzelf te reguleren. Op die manier is het niet meteen nodig beperkingen te implementeren die sommigen arbritair zouden lijken.

Nu dat ik een beetje weet waar het concrete probleem zich situeert kan ik er makkelijk een mouw aan passen.
Thiobas
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

thiobas schreef:Nu dat ik een beetje weet waar het concrete probleem zich situeert kan ik er makkelijk een mouw aan passen.


Dit geld ook voor mij. Alleen hoop ik dat iedereen er zo gewillig mee is.
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik doe nooit aan scheduling, ik start altijd manueel, da's nooit exact om 00:00. Meestal gebruik ik zelfs geen nachtsurftarief & als ik het doe is het een kwartier of een halfuur voor of na twaalven dat ik start (geen specifiek tijdstip, gewoon willekeurig eigenlijk), dus aan mij zal die piek niet liggen. Als ik eens iets kan doen, graag ...
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Geen probleem EDPnet, dan zetten we de scheduler maar een uurtje of twee later. Thanks for the headsup! 8)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

andy-dsl schreef:
cptKangaroo schreef:Waarom niet omwisselen, en enkel de avonduren (18:00 tot 02:00) aan 'volle' rekening tellen, en de rest van de dag aan halve telling? Dat kan de spreiding misschien toch wat bevorderen.


Even het eerste stukje van de post van EDPnet lezen. Dan ga je de problemen overdag krijgen enzo de doorsnee surfer benadelen.

Mij lijkt het dat de gewone surfer vooral 's avonds online is aangezien dan de meeste normale trafiek in die grafiek staat (de downloaders zullen toch wel wachten tot 00:00). De limieten blijven dezelfde, dus in principe blijft de trafiek ook hetzelfde, en dan zou een langere voordeelperiode dus eigenlijk een betere spreiding moeten geven.

Lokale problemen met zware downloaders ga je sowieso toch niet echt op deze manier oplossen, denk ik.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Mijn newsleecher staat op dit ogenblik gescheduled van 0:00 tem 07:00.

Ik merk echter wel sinds een week of 2 dat de downloadsnelheid er 's nachts stilaan op achteruit gaat ... en sinds een 4tal dagen indrukwekkend trager is ... gisteren zat ik rond de 150KB/S (tov de volle 600KB/s overdag)

Ik vind het dan ook fair van edpnet om een compromis te vragen ... ik zal dan ook graag mijn scheduler aanpassen zodat bvb mijn downloadsnelheid tussen 00:00 en 01:00 op 150KB/s of minder draait ... en daarna terug open.


Wat mij daarentegen wel stoort is de mail die ik 2 weken geleden kreeg om te zeggen dat ik het netwerk overbelast als grootverbruiker ...

1° Ik DL enkel 's nachts.
2° Ik betaal verdorie voor elke GB die ik download !!
3° Ik vind nergens in de voorwaarden dat ik mijn limiet niet mag opsouperen.

Een mailtje in de trend van 'wij vragen begrip voor de situatie' zoals bovenaan de post was vriendelijker geweest ... nu voelde ik me eigenlijk in mijn spreekwoordelijk A2F-gat gebeten en met de vinger gewezen.

Maar hoe dan ook, zoals reeds gezegd, ik ben vragende partij om een compromis en zal dan ook mijn downloadgedrag aanpassen waar gewenst. De post van edpnet maakt alvast de vingerwijzende mail van 2 weken geleden een beetje goed.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Styno schreef:Werk toch gewoon met een FUP en duidelijke afspraken wat te doen als er ingegrepen moet worden, dan is alles redelijk snel opgelost.
Waarom toch steeds het warm water opnieuw uitvinden en blijven foeteren met combinaties van nachtsurfen/volume packs/...


FUP en duidelijke afspraken staan lijnrecht tegenover elkaar he ... wie bepaalt er immers wat en hoeveel 'Fair Use' is ???

Ik heb eerlijk gezegd liever duidelijke richtlijnen ivm hoeveel ik mag downloaden en wanneer dan een bewust vage FUP waarbij het er altijd op uitdraait dat de providers kunnen doen wat ze willen.

Willekeur is nameljik iets van de middeleeuwen, niet van 2006.
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

ditCh schreef:
EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...


Lol, jawatte :)

Ik begin ook altijd om 0.01 tot het gedaan is.
When done = pc shutdown.
Ik ga niet tot 4.00 pc laten brommen om dan tegen 8.00 gedaan te hebben ;)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Toch wel grappig, tot een paar maand geleden was de snelheid tijdens het nachtsurfen nog te doen. Sinds juni-juli is het sterk gedaald.
Blijkt veel nieuwe grootverbruikers aan te trekken. Met de gevolgen vandien.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

doeternietoe schreef:
ditCh schreef:
EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...


Lol, jawatte :)

Ik begin ook altijd om 0.01 tot het gedaan is.
When done = pc shutdown.
Ik ga niet tot 4.00 pc laten brommen om dan tegen 8.00 gedaan te hebben ;)


Je kan je PC ook automatisch op laten starten op een bepaald uur hé.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

God ik hoop niet dat ze het spreidingsplan naar de vooravond gaan brengen. Tegenwoordig zijn de pings om te gamen in het buitenland weeral om te huilen. Blijkbaar kan router brussel02.edpnet.net het geweld maar amper meer aan. En surfen vanaf 12h is inderdaad quasi onmogelijk.

Nee zet dan maar een cap op het nachtsurfen tot een uur of 2 of zo. 110kb/s zoals andere providers al hebben gedaan ;-). Vanaf 2u laat je de boel maar los, dan lig ik in tenminste in mijn bed :twisted:.
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

ZMD schreef:
doeternietoe schreef:
ditCh schreef:
EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...


Lol, jawatte :)

Ik begin ook altijd om 0.01 tot het gedaan is.
When done = pc shutdown.
Ik ga niet tot 4.00 pc laten brommen om dan tegen 8.00 gedaan te hebben ;)


Je kan je PC ook automatisch op laten starten op een bepaald uur hé.


Dus PC off aan de power schakelaar. En die start auto op om 0.01. Gaat volledig door tot in windows en opent je leech appz?
Hoe moet je auto load queue list van een willekeurig programma loaden dan? Moet je zeker script enzo schrijven.

Ik kloot niet aan mijn settings. Alles verloopt prima :)
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

doeternietoe schreef:
ZMD schreef:
doeternietoe schreef:
ditCh schreef:
EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


En er zijn mogelijkheden genoeg om die downloads te schedulen ...


Lol, jawatte :)

Ik begin ook altijd om 0.01 tot het gedaan is.
When done = pc shutdown.
Ik ga niet tot 4.00 pc laten brommen om dan tegen 8.00 gedaan te hebben ;)


Je kan je PC ook automatisch op laten starten op een bepaald uur hé.


Dus PC off aan de power schakelaar. En die start auto op om 0.01. Gaat volledig door tot in windows en opent je leech appz?
Hoe moet je auto load queue list van een willekeurig programma loaden dan? Moet je zeker script enzo schrijven.

Ik kloot niet aan mijn settings. Alles verloopt prima :)


Eerder in standby modus...
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

[off topic]
Je hoeft niet de volledige teksten te "quoten" hé, enkel het zinnetje waarop je wil antwoorden is genoeg, anders wordt het een kunstwerk hier :?
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

Braindamage schreef:[off topic]
Je hoeft niet de volledige teksten te "quoten" hé, enkel het zinnetje waarop je wil antwoorden is genoeg, anders wordt het een kunstwerk hier :?


Soms heb ik zin om de overige quotes te verwijderen, soms niet :D
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

ZMD schreef:Je kan je PC ook automatisch op laten starten op een bepaald uur hé.


Vertel mij eens hoe/met wat? Dat kan ik altijd gebruiken.
vanidian
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 jul 2006, 23:22

Sommige FTP -dlers en utilities zoals Flashget kunnen gestart worden op een bepaald uren en stoppen op een bepaald uur. Enkele P2P utils ook...
DarkAvenger
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2006, 15:44

EDPnet schreef:Start uw downloads niet om stipt middernacht, maar op een later tijdstip. De nacht is immers lang genoeg ;)


Maar wat is een later tijdstip ?

Als iedereen begint te schedulen om zijn downloads te starten om 01u00 ipv 00u01, verplaats je toch maar gewoon die piek.

Als de ene gebruiker een download binnen haalt tussen 1u en 7u en een andere gebruiker enkel scheduled van 4u to 6u, dan heeft deze laatste wel 3 nachten nodig om diezelfde download binnen te halen als de eerste.

Misschien moet je verschillende nachtsurfperiodes maken per provincie (aan de hand van zone nummer), zodat je verschillende (lagere) pieken krijgt.

Bv : WVlaanderen 21u - 04u ; OVlaanderen 22u - 05u ; Antwerpen 23u - 06u; Brussel 00u - 07u ; Limburg 01u - 08u .
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Bv : WVlaanderen 21u - 04u ; OVlaanderen 22u - 05u ; Antwerpen 23u - 06u; Brussel 00u - 07u ; Limburg 01u - 08u .


Merk je nu zelf niet dat dat practisch niet echt haalbaar is, laat staan dat iedereen er zich gaat aan houden?

greetz,

Nob
WhiteDog
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 apr 2003, 13:13

Ik heb mijn schedule een half uurtje later gezet :)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

DarkAvenger schreef:Bv : WVlaanderen 21u - 04u ; OVlaanderen 22u - 05u ; Antwerpen 23u - 06u; Brussel 00u - 07u ; Limburg 01u - 08u .

Waarom discrimineert U de Walen?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

EDPnet schreef:Beste Userbasers,
...
En omdat we liever geen toevlucht nemen tot beperkende maatregelen, deze warme oproep:

Wat ik me afvraag is waarom dit op een onofficiëel forum verschijnt, en niet via een klantenmailing. Of gaan jullie er van uit dat alle EDPnet klanten dit forum volgen?! Ik ben er praktisch zeker van dat een meerderheid van de gebruikers dit bericht nu niet gezien heeft...
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Edward Valckx schreef:
DarkAvenger schreef:Bv : WVlaanderen 21u - 04u ; OVlaanderen 22u - 05u ; Antwerpen 23u - 06u; Brussel 00u - 07u ; Limburg 01u - 08u .

Waarom discrimineert U de Walen?


Bv betekent dan ook "bijvoorbeeld" en duidt op een niet-limitatieve noch reële lijst en wordt louter gebruikt ter illustratie.

Het discrimineren laten we over aan Leterme :wink:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Edward Valckx schreef:
EDPnet schreef:Beste Userbasers,
...
En omdat we liever geen toevlucht nemen tot beperkende maatregelen, deze warme oproep:

Wat ik me afvraag is waarom dit op een onofficiëel forum verschijnt, en niet via een klantenmailing. Of gaan jullie er van uit dat alle EDPnet klanten dit forum volgen?! Ik ben er praktisch zeker van dat een meerderheid van de gebruikers dit bericht nu niet gezien heeft...


Ik denk dat 90% van de grootverbruikers ondertussen wel op dit forum zitten ;)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sven.VdS schreef:Ik denk dat 90% van de grootverbruikers ondertussen wel op dit forum zitten ;)

Kan je dat staven?
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

EDPnet schreef:... na middernacht het meeste surfverkeer afneemt ... Anderzijds bevindt er zicht kort na middernacht, een uur waarop zeker nog een aantal surfers wakker zijn, een groter risico op performantieverlies...

mij lijkt het dat

1) nachtsurfen beter een uurtje verlaat wordt (van 1u tot 8u), om nachtelijke gamers en surfers wat meer performantie te laten. (niemand lijkt te gamen/surfen tussen 7-8 )

2) verspreiding van deze boodschap enkel via dit forum, te weinig abonnee's zal bereiken om iets uit te maken. Anderzijds... helpt het wellicht meer in een "community" als hier waar iedereen zegt "ok, ik doe mee", dan via een anonieme boodschap (website, factuur, email) waar iedereen kan zeggen "pff, ik ga niet als enige meedoen".
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Edward Valckx schreef:
Sven.VdS schreef:Ik denk dat 90% van de grootverbruikers ondertussen wel op dit forum zitten ;)

Kan je dat staven?


Nee ik heb geen nationale studie gedaan die gecontroleerd is door een overheidsorgaan of dergelijke :roll:

Wat wel vast staat is dat zowat alle A2F klanten destijds door Webvisie doorverwezen zijn naar dit forum als zijnde spreekbuis voor de gezamenlijke problemen.

Bovendien verwijst de edpnet helpdesk ook regelmatig naar deze website om snelheidstesten uit te voeren.

Ik durf dus met een gerust hart beweren dat het overgrote deel van de grootverbruikers op 1 of ander ogenblik op dit forum is komen kijken ja ...

Als ge daar harde cijfers van wilt start dan zelf uw enquete. Of leert nekeer de betekenis van smilies of zo ...of misschien de betekenis van 'ik denk' ten opzichte van 'ik weet' :roll:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”